Muusikoiden.net
03.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sonar x1 perustoiminnot ja -komennot
1
Juutas
15.12.2011 10:09:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, ajattelin pistään alulle tällaisen "for dummies" -ketjun kun ainakin itselle on tuottanut pientä tuskaa siirtyä Sonarin ikivanhasta ilmaisversiosta uuteen ja hienoon X1 versioon.. ;) Kaikki kaltaiseni newbiet voisivat laittaa ne allekirjoittaneen tapaiset "tyhmät" kysymykset tähän ketjuun.

Avaan pelin: millä hiton komennolla track-envelopet saa piiloon tai "epäaktiivisiksi"?? Kun yritän muokata envelopen alla piilottelevaa klippiä, niin en tajua millä konstilla se onnistuu kun kaikilla "työkaluilla" ensimmäisenä tuntuu tulevan envelopemuutokset.. Helpin selailu ei auttanut kun ei tunne esim. sellaista komentoa kuin "hide envelopes". Dummy kiittää! :)

Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Kalmo
15.12.2011 10:19:59

Jos vain pärjäät englanninkielellä, niin SONARin oma forum on erinomainen tiedonlähde. Suosittelen.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Juutas
16.12.2011 11:25:50

Ok, Sonarin foorumi vaikuttaa rajoitetusti käyttökelpoiselta (hitto mikä sekasotku - eikä kyse ole kielestä), mutta voisiko joku ystävällinen sielu silti vastata alkuperäiseen kysymykseen: miten envelopet saa tilapäisesti piiloon??? Vanhassa Sonarissa oli mielestäni oma komentonsa tähän, mutta uudesta en ole löytänyt. Yritin taas uudemman kerran selvittää asiaa niin Sonar-forumin kuin helpinkin avulla lähemmäs tunnin saamatta vastausta kysymykseen.

jPekka
16.12.2011 11:35:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt ymmärsin oikein mitä haet...
Raidan vasemmalla puolella on raidan nimen ja muun sälän joukossa pudotusvalikko, jossa lukee tällä hetkellä varmaankin "Volume" tai "Clip Gain" tjsp. Valitse pudotusvalikosta vaihtoehto "Clips", niin käyrät muuttuvat ainakin huomattavasti vähemmän näkyviksi.

X1:n käyttöliittymässä on entistä enemmän toimintoja siirretty ikään kuin lähemmäksi itse asiaa, pois ylälaidan valikoista ja yksittäisten ali-ikkunoiden valikoihin. Hämäävää, mutta kaipa siihen joskus tottuu.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Kalmo
16.12.2011 17:59:40 (muokattu 16.12.2011 18:00:34)

Itse olen (ja jään) versiossa 8.5, joten en paljoa yksityiskohtaisia neuvoja X1:stä uskalla antaa, koska nimenomaan toimintojen tekotapa ja sijainnit ovat siinä muuttuneet niin paljon.

Mikä siinä SONARin forumissa on sekaista? Ihan normaali foorumi. Joka ohjelmalle
oma alue. Tosin, se foorumisofta tökkii välillä ärsyttävästi, etenkin uudempien Firefox-selainten kanssa. Ylksi parhaiten apua tarjoavista foorumeista, missä olen koskaan vieraillut.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Juutas
17.12.2011 10:06:55

jPekka: Raidan vasemmalla puolella on raidan nimen ja muun sälän joukossa pudotusvalikko, jossa lukee tällä hetkellä varmaankin "Volume" tai "Clip Gain" tjsp. Valitse pudotusvalikosta vaihtoehto "Clips", niin käyrät muuttuvat ainakin huomattavasti vähemmän näkyviksi.

Kiitos - juuri tämä oli se mitä etsin! :) Nyt kun periaatteen tajusin, niin hommahan on itseasiassa tosi kätevä, mutta vanhaan tottuneena ei millään tajunnut mistä tuo löytyy... ;) Plussaa nasahti!

Nyt jos vielä joku osaisi vinkata, että pystyykö uudessa versiossa tekemään pikatoimintoina samanlaisia +/- 3 db:n nostoja tai laskuja maalaamalla pätkän klippiä? Vanhassa se oli ehdottomasti helpoin ja nopein konsti saada poksut siivottua tai se yksi heikko tai yli mennyt isku ojennukseen. :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti