Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: [Opas] Sämplää itsesi, kaverisi, tai suosikkisoittimesi
1
kmh
13.12.2011 21:09:33 (muokattu 14.12.2011 11:14:58)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

N.B: Opas on työn alla. Jos teillä on lisättävää, kommentoikaa niin laajennan tätä kernaasti. Erityisen tervetullutta olisi ohjeet siitä, miten saman voi tehdä muilla DAWeille. Ruudunkaappaukset laulamaan :)
 
Samplerit jää monille pelkästään valmiitten samplejen käytön varaan. Samplereiden yksi parhaimmista ominaisuuksista on kuitenkin se, että niillä pystyy soittamaan luonnollisesti mitä sampleja hyvänsä. Samplejen luominen on kuitenkin pikkaisen työlästä ja vaivalloista, joten ohessa pieni opas homman
 
K: Mikä sampleri oikeastaan on?
V: Sampleri on soitin, joka toistaa tallennettua ääntä eri voimakkuuksilla ja sävelkorkeuksilla. Jos käyttää vain yhtä samplea isolla sävelalalla, kuulostaa lopputulos yleensä "halvalta" ja "casio-maiselta. Kehittyneemmät samplerit voivat käyttää useita sampleja ja yhdistää niitä eri sävelkorkeuksille ja voimakkuuksille. Tällöin pitää nauhoittaa useampia
 
K: Mitä kannattaa sämplätä?
V: Kaikkea mahdollista joka kuulostaa hyvältä jatkokäyttöä ajatellen. Useimmille lienee looppien käyttö tuttua, mutta sämplätä voi ihan mitä hyvänsä: ympäristön ääniä, koneita jne äänieffektejä. Studioäänityksissä rumpukitin sämpläys on nykyään arkipäivää: ennen kuin aloitetaan rumpuraitoijen nauhoitus, pyydetään rumpalia iskemään kaikkia kitin palasia eri voimakkuuksilla nauhan pyöriessä normaaliin tapaat. Tästä voidaan sitten jälkikäteen pilkkoa samplet talteen. Eksoottisia soittimia ja laulajiakin kannattaa ehdottomasti sämplätä kun tilaisuus tulee esille.
 
Tietysti tämä ei rajoitu pelkästään looppeihin tai perkussioon: sämplätä voi j
Muita ideoita:
-Nauhoita vierailevista laulajista (tai itsestäsi) vokaalipädejä. Näitä voit käyttää mellotronin tapaan.
-Nauhoita vierailevia soittimia
 
K: Miten sämpläys tapahtuu?
V: Helpoimmillaan tämä tapahtuu ottamalla vain yksi ainut ääninäyte. Samplerissa viritetään sample, asetetaan looppauskohdat, ja asetetaan se oikealle juurisävelelle. Tämän jälkeen voidaan soittaa.
 
K: Eikö se sitten kuulosta juuri halvalta synalta?
V: Näinhän se tekee. Tätä ongelmaa voi ratkaista nauhoittamalla useampia sampleja eri sävelkorkeuksilta ja yhdistämällä nämä fiksusti.
 
K: Miten tämä sitten käytännössä tapahtuu?
V: Kannatta olla hieman suunnitelmallinen. Kirjoita ylös paperille, mitä tarvitset. Tehdessäni omasta äänestäni mellotronia en tarvinnut kuin yhden voimakkuuskerroksen. Otin äänestäni näytteitä duuriterssin välin, eli joka oktaavista johon ääneni ylsi sävelet: F,A,C#. Koska en omaa absoluuttista sävelkorvaa, oli seuraava askel tehdä korvaani piano-sävelkulku jota sitten seurasin.
 
Lopputuloksena oli seuraavannäköinen ääniraita:
http://dl.dropbox.com/u/28273185/m.net/sampleriopas/vokaaliraita.mp3
 
http://i.imgur.com/zy0uh.png
 
Tästä pätkästä pitäisi nyt sitten lähteä pätkimään sopivia palasia ja syöttää ne sitten samplerille sopivaan muotoon.
Logicissa se tapahtuu näin. Ota ääniraidasta "strip silence", ja säädä asetuksia kunnes jokainen nuotti on oma regioninsa.
 
http://i.imgur.com/rJhSD.png
 
Tämän jälkeen valitse kaikki äsken leikkelemäsi alueet, klikkaa hiiren oikealla napilla, ja valitse "convert to new sampler track".
 
http://i.imgur.com/kUYhk.png
 
Lopputuloksena syntyy uusi EXS24-soitin. Seuraavaksi pitää laittaa kukin sample omalle kosketin-alueelleen, virittää kukin sample, ja asettaa looppauksen rajat. Tämä looppauksen asettaminen varsinkin on aikaavievää käsityötä jos sitä haluaa tehdä. Jos sinulla oli useampia velocity-layereitä, lisätään ne tässä samalla.
 
Ja sitten ei kun soittamaan:
 
Vokaalipädi yksin:
http://dl.dropbox.com/u/28273185/m.net/sampleriopas/pelkka_vokaali.mp3
 
Vokaalipädi osana introa:
http://dl.dropbox.com/u/28273185/m.net/sampleriopas/vocalpad_test.mp3
 
Muita soittimia voi samplata tismalleen samalla tavalla. Laulajien kohdalla tämän voi tehdä näppärästi niin että tekee tämän sämpläämisen vaivihkaa osana äänenavausta, jolloin saa ainakin yhden velocity-layerin siitä. Aina myös jos saa lainaan jotain harvinaisempaa soitinta, kannattaa harkita sen sämpläämistä jos aika suinkin vain antaa myöten.
 
K: Mitäs muita vinkkejä on samplejen tekoon?
V: Kannattaa nauhoittaa kaikki ne mikit, joilla lähdettä muutenkin nauhoittaisit. Jos esim. tavallisesti nauhoittaisit kuoron stereo-overheadeillä ja stereo-tilamikeillä, samplaa kuoro vastaavilla asetuksilla. Saat tästä tietysti neljä raitaa, mutta useimmat samplerit ymmärtävät tämän päälle sen kummemmitta ongelmitta. Tämä sallii sen että voit käyttä esim. pelkkiä overheadejä tai pelkkiä tilamikkejä tai vaihtaa näitten balanssia kunkin tarpeen mukaan.
 
K: Hmm, entäs artikulaatiot? Miten saan aikaan uskottavia legatoja ja staccatoja?
V: Ei mitään käryä - jos joku osaavampi tietää miten saa eri samplereihin ympättyä legatoja tai muita vastaavia artikulaatioita, lisäilkää ohjeitanne alle niin lisään tähän :)
 
K: No huh, näyttää työläältä. Miten tuota voisi helpottaa?
V: Redmatica-niminen firma on tehnyt softaa, joka helpottaa ahkeran samplaajan elämää. Keymap Pro esim pilkkoisi ohessa laitetan lauluraidan automaattisesti http://www.redmatica.com/Redmatica/Redmatica.html ja Autosampler vuorostaan tekee minkä tahansa midi-soittimen sämpläämisestä automaattisen prosessin.
 
Nauhoittamisen ja editoimisen ja samplereiden ohjelmoimisen älytön työmäärä on syy siihen miksi kaupalliset samplekirjastot ovat niin kalliita. Silti yksinkertaisten sampleri-soitinten teko on jotain, mitä jokainen voi opetella ja hyödyntää jokapäiväisessä musiikinteossa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti