Muusikoiden.net
08.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokemuksia työskennellessä Macbook 2.1:llä
1
15
07.09.2011 10:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä olisin kiinnostunut tietämään millaisilla set upeilla olette toimineet macbook 2,1:lla. Ja miten suuria/tyylisiä projekteja olette pystyneet pyörittämään.

Itselläni alkaa tulla ongelmia CPU:n kanssa jo jossain 10 raidan tienoilla. Ja käytössä ei ole kun virtuaalirumpali (Addictive drums) sekä loput audioraitoina. Kymmenen raidan kohdilla buffer sizekin on jo nostettu tappiin :-(

Olen kokeillut kaikki mitä itselle tulee mieleen, mutta niistä ei ole ollut juurikaan apua.
Onko tosiaan niin ettei seuraavalla set upilla pysty isompii projekteihin?

Macbook 2,1 OSX 10.4.11, kovo 5400rpm, 4Gb ram, 320gb HD.
Cubase studio 4, uusin päivitys.
Presonus firepod (firewire 400) tai Presonus audiobox (usb).

ps. ja efekteissä käytän vain perus insertti efektejä. keskiarvo 2 per raita.
-sami-

Öyvind
07.09.2011 11:01:42

No ainakin rumpuraita kannattaa printata audioraidaksi prossutehon säästämiseksi, kuten myös ne instrumenttiraidat, joiden prosessointi on valmis.

ganesha
08.09.2011 07:35:20

isompia raitamääriä varten joutunet ehkä myös vaihtamaan nopeamman kovon läppäriin. treeneissä meillä on tuollainen 5400-kiekkainen hyytynyt vaikkei Logicissa edes ollut mitään infernaalista raita- tai plugarihelvettiä (Macbook Pro 2009). Toinen läppäri (uudempi mallikin, tosin, 2010) 7200-kiekan kovolla pyörittää helposti audioraitoja +40, virtuaali-instrumenttien kanssakaan ei ole vielä seinä tullut vastaan (niitä tosin ei ole pahimmillaankaan ollut kuin about 25).
Olen huomannut, että jopa konvoluutiokaikuja ja vahvistinmallinnuksiakin tehosyöpömpi on Logicin mallintava softasyntikka Sculpture: laitapa sitä ruksuttamaan useammallekin raidalle niin CPU-mittari pomppaa kyl samantein punaiselle.

Onko tuo rumpusofta noin tehosyöppö?!?

http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
sami_sumea
08.09.2011 13:46:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuo rumpusofta noin tehosyöppö?!?

Ei ainakaan mulla.

...

http://www.soundreel.com
JPQ
08.09.2011 23:44:52

Sculpturesta totean vaan että onhan se oikeastaan monimutkaisempikin jollen nyt väärässä ole lisäksi petyin sen soundiin hieman jotkut soundit toimii mutta jotkut kirkkaammat ikävän "digitaalisen" kuuloisia.noh silti sille voi olla itselläkin joku paikka joskus.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Mikael
09.09.2011 11:36:54 (muokattu 09.09.2011 11:41:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vähän vielä vanhempi MacBook: 1,83GHz Intel Core Duo jossa on 2Gt muistia ja 5400 kierrosta kieputtava sisäisnen kovalevy. Tässä juuri miksailen yksiä demosessioita, joissa raitoja on about 20 per biisi ja niissä mulla on 2-5 RTAS-plugaria per kanava + muutama reverb aux-kanavilla. Ei ongelmia - Pro Toolsin mittarin mukaan CPU:n käyttö 24% ja levyn 10%.

Eihän ne sun perusinsettiefektit ole kaikki jotain raskaita reverbejä?

Ennen ei ollut mitään - nyt on.
sami_sumea
09.09.2011 12:44:53 (muokattu 09.09.2011 13:05:34)

Laitanpa ihan konkreettisen esimerkin ku alkoi itseäkin kiinnostaa.

Ohessa on Logic 8:lla työn alla oleva sessio jossa on siedettävä läjä plugareita - softasyntikoita (Nexus, Omnisphere, RM-V jne) ja jonkin verran perus miksausplugareita (Sonnox + Logicin omat).

Koneena on Unibody Macbook 2ghz Core 2 Duolla, 1066mhz väylällä (oisko tää nyt sit versio 5.1), muistia on 4 gigaa.

Prossukäyttö vähän pomppii, Logic kun vissiin jakaa raidan per core, eli kertsissä kun soi just sopivasti joka toiselta raidalta enemmän tavaraa, toinen core piikittää, mut yhteensä on käytössä max. about puolet prossutehosta tän kokoisella projektilla:

http://dl.dropbox.com/u/1551657/teho1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1551657/teho2.jpg

Mulla oli aiempi malli Macbookista (white 2007?) ja huomasin et se kyykkäsi Logicilla huomattavasti enemmän vaikka prossu oli sama. Veikkaan et toi väylänopeus vaikuttaa erityisesti softasynissa aika paljon, vanhassa oli muistaakseni 667mhz väylä.

edit: semmonen juttu minkä olen itse huomannut on, et Cubasella (nelosesta kutoseen) toi prossunkäyttö tuntuu lähtevän Macilla jotenkin helpommin lapasesta.

Ainakin mulla käy myös niin, et kun prossunkulutus kasvaa riittävästi (jotain about 60-70% ja yli), kone yht'äkkiä "freezaa" aina välillä ihmeellisesti pariksi sekunniksi, jolloin kannattaa stopata playback ja odottaa että bufferi jotenkin "purkaantuu" (kuuluu yleensä helvetinmoinen pamaus kun kaikki nuotit soivat kerralla).

Onks joku muu huomannut samaa, vai johtuukohan tuo jostain tietystä plugarista? Tätä ei tapahdu Logicilla vaikka käytössä on about samat plugarit.

...

http://www.soundreel.com
JPQ
09.09.2011 20:30:16 (muokattu 09.09.2011 20:31:02)

Aika pitkälle tuntuu nämä macit riittävän itsellä ei ole kait ollut vielä lähelläkään ongelmia ja lähinkin madaltui paljon kun buffewrit nostin 512 tasolle 32 tasolta. ja olen muultakin kuullut että Cubase söisi enempi tehoa.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti