Muusikoiden.net
08.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reason-guruille
1
rocksisti
31.07.2011 01:03:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei.

Minulla on pitkä kitara-sample, jonka tällä hetkellä triggaan soittamaan heti biisin alusta.

Ongelmana on, että jos haluaisin kuunnella biisiä esim. minuutin kohdalta ei kyseinen sample tietenkään triggaudu (laitoin sen NN-XT:hen).

Kysynkin siis, onko Reasonissa mahdollista saada (esim.) Audacity-tyyppistä editointitapaa, eli jos siirrän "soittopään" kyseisen minuutin kohdalle alkaa sample soimaan siltä kyseiseltä kohdalta?

Kiitos!

lukethesis
02.08.2011 11:40:13

En ihan ymmärrä mitä nyt haet?

Siis haluat, että sample alkaa soida (alusta?) jossain toisessa kohtaa? Mikset sitten "triggaa" sitä uudestaan siellä haluamassasi kohdassa?

Henri Henri Olavi
02.08.2011 14:50:57

Mä suosittelisin, että äänität sen samplen audioksi. Pidät sitten toisella raidalla sen orig. samplen samplerissa ja vaihtelet sitten näiden kesken.

Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Bowie88
02.08.2011 14:52:27

Kokeile laittaa sama sample muutamalle eri sävelelle ja muuta niiden alkamiskohtaa. En nyt muista saako sen määritettyä tarkasti prosentuaalisesti...
Eli jos luuppisi on täsmälleen 16 tahtia pitkä niin laita sample alkamaan 50% kohdasta ja triggaa se raidalla alkamaan tahdista 8. Tällä tavalla voit käsittääkseni tehdä montakin eri "kuuntelukohtaa" esim juuri 8 tahdin välein. Hankala selittää näin.

Käsittääkseni ReWirella voisit pyörittää Reasonia ja DAWia samaan aikaan ja pyörittää skittaraitaa DAWin kautta. Itse en ole kokeillut sitä käytännössä koskaan.. Eiköhän joku täällä tiedä siitä enemmän.

Itse teen taustat Reasonilla ja exporttaan ne raidoille DAWiin niin ei ole tälläista tullut vastaan..

rocksisti
03.08.2011 15:36:59 (muokattu 03.08.2011 15:37:21)

Bowie88: Kokeile laittaa sama sample muutamalle eri sävelelle ja muuta niiden alkamiskohtaa. En nyt muista saako sen määritettyä tarkasti prosentuaalisesti...
Eli jos luuppisi on täsmälleen 16 tahtia pitkä niin laita sample alkamaan 50% kohdasta ja triggaa se raidalla alkamaan tahdista 8. Tällä tavalla voit käsittääkseni tehdä montakin eri "kuuntelukohtaa" esim juuri 8 tahdin välein. Hankala selittää näin.

Käsittääkseni ReWirella voisit pyörittää Reasonia ja DAWia samaan aikaan ja pyörittää skittaraitaa DAWin kautta. Itse en ole kokeillut sitä käytännössä koskaan.. Eiköhän joku täällä tiedä siitä enemmän.

Itse teen taustat Reasonilla ja exporttaan ne raidoille DAWiin niin ei ole tälläista tullut vastaan..

Selitin ehkä hieman epäselvästi, mutta tämä postaus lienee lähinnä sitä mitä hain :)

lukethesis: ...

Idea tosiaan oli, etten halua trigata ääntä uudelleen, vaan yksi ääni alkaa kappaleen alussa ja kestää koko kappaleen ajan.

Henri Henri Olavi: ...

Mulla on ehkä termit nyt sekaisin. Ääni on siis tosiaan wav-muodossa eikä Reasonin sample. :P

Kiitos vastauksista!

tender.insanity
03.08.2011 16:11:14

Bowie88:

Tai sitten niin, että sample on päällä koko ajan soimassa, mutta volumen automaatiolla säätelee kohdat, milloin kuuluu ja milloin ei.

Saikos Reasonilla itsellään pilkottua sen samplen myös eri paloihin, että Dr. Rexillä pystyy sitten niitä samplen paloja soittelemaan miten tahtoo ts. piirtää niitä sille rollille missä järjestykessä tahtoo? Vai oliko kyseessä joku Reasonin liitännäinen?

Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
-Fluky-
04.08.2011 15:01:20 (muokattu 04.08.2011 15:03:43)

rocksisti: Hei.

Minulla on pitkä kitara-sample, jonka tällä hetkellä triggaan soittamaan heti biisin alusta.

Ongelmana on, että jos haluaisin kuunnella biisiä esim. minuutin kohdalta ei kyseinen sample tietenkään triggaudu (laitoin sen NN-XT:hen).

Kysynkin siis, onko Reasonissa mahdollista saada (esim.) Audacity-tyyppistä editointitapaa, eli jos siirrän "soittopään" kyseisen minuutin kohdalle alkaa sample soimaan siltä kyseiseltä kohdalta?

Kiitos!

Manuaalista selviää usein se toiminnallisuus. Mutta MIDI ei toimi siten, että voisi kuunnella "keskeltä nuottia", vaan se soitto alkaa, kun nuotti alkaa.

Haluat säätää NN-XT:stä sample startia, joka on nuppi joka on nimetty "start" (http://joshcarter.com/images/drums/reason_nnxt.gif ) ja joka määrittää kohdan, josta sample alkaa soimaan, kun nuotti soitetaan. Se on samalla tarkka ja epätarkka nuppi eli sitä joutuu pitkien samplejen kanssa ruuvaamaan shift pohjassa jotta start pointin saa tarpeeksi tarkasti.

Helpottaa, jos leikkaat sen samplen ensin jossain visuaalisessa (eli näet sen audion) audio editorissa oikean mittaisiksi paloiksi ja vasta sitten isket sampleriin. Tai päivität Reason 5/6:een, jossa on oma kevyt sample-editori.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti