Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oman koneen kokoaminen
1 2
jPekka
02.08.2011 11:39:21 (muokattu 02.08.2011 11:39:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alphie: Ite taas en ymmärrä valmiin pakettikoneen ostajia. Pelkkään musakäyttöön ehkä pakettikonetta vois miettiäkin, mutta ite teen tietokoneella niin paljon kaikkea muutakin. Itse koneen kasaamalla saa tietokoneesta suhteessa tehokkaamman edullisemmin ja pystyy itse painottamaan sen, että mihin osiin panostaa enemmän.
 
Jep. Sitä paitsi valmiissa pakettikoneissa on käyttöönotossa helkkarinmoinen homma poistaa muistia ja resuja viemästä kaikenlaisia automaattisesti käynnistyviä "hyödyllisiä ja hauskoja joka kodin" apu- ja demo-ohjelmia. En ole huomannut, että itse kootut olisivat olleet mitenkään epästabiilimpia kuin kaupan paketit, tosin jälkimmäisistä on kokemusta lähinnä kannettavista.
 
Mutta whatever floats your boat, kuten vanha kansa sanoo.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Hanok
02.08.2011 11:41:28 (muokattu 02.08.2011 11:43:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: En ensinkään ymmärrä sitä, että joku haluaa kasatun koneen - oli se sitten omaa tekoa tai kaupan kasaama. Itse olen muutaman kerran tähän sortunut, eikä tästä ole ikinä seurannut muuta kuin ongelmia ongelmien perään. Onpa hauskaa kun juuri on saamaisillaan valmiiksi viikkoja, vuosia ja jopa kuukausia hiomansa teoksen kun kone kaatuukin väärällä hetkellä ja varmuuskopiotkin osoittautuvat korruptoituneeksi.
 
Kyllä tähän muutamia selkeitä syitä on:
-Saa valita koneeseen täsmälleen haluamansa osat
-Varaosia ja päivitysosia helposti saatavilla tulevaisuudessakin (merkkikoneeseen eivät välttämättä käy suoraan standardiosat, riippuu toki tapauksesta)
-Usein merkkikonetta edullisempi hinta tehoon nähden
-Aiheeseen perehtymiseen ja kokoamiseen liittyvä ilo (?)
 
Hienoa, että sinulla on ollut hyvät kokemukset merkkikoneiden käytöstä. Itsekään en ehkä ammattikäyttöön hankkisi erikseen kasattua konetta. Sanoisin kuitenkin, että myös erillisosista koottu kone toimii kyllä kun on löydetty vakaa kokoonpano.
 
Itse olen vuosikausia käyttänyt erilaisia käytetyistä jämäosista koottuja koneita ja nekin ovat yleensä toimineet vuosia ilman kummempia ongelmia. Jatkaisin muuten edelleen samoilla linjoilla, mutta nyt on tarvetta tehokkaammalle koneelle musakäytöstä johtuen. Siksi suunnittelen koneen kokoamista uusista osista.
 
Datan korruptoitumista ja katoamista voi tapahtua yhtä lailla myös merkkikoneissa. Osia hajoaa kaikista koneista ja softapuolen ongelmat eivät merkkiä katso. Merkkikoneiden alkuperäiset varaosat voivat olla kalliita tai hankalasti saatavia varsinkin takuuajan jälkeen. Toki merkkikoneille on sitten taas tukipalveluita olemassa.
 
Tavallaan merkki-PC:n käyttö on kuitenkin vähän sellainen välimallin ratkaisu. Jos halutaan toimiva rauta ja sen kanssa varmasti yhteensopiva käyttis, kannattaa jo pohtia Applen suuntaan siirtymistä. Apple ei kuitenkaan yritäkään kilpailla hinta/teho-suhteessa itse kasatun PC:n kanssa.
 
EDIT: jaahas, täällä muut ehtiväktin jo kiilata edelle. No, pähkinänkuoressa: jokaisen täytyy miettiä itse omat laitteistovalintansa. Paikkansa on sekä merkki- että kloonikoneille.
JuhaHo
02.08.2011 16:07:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä merkki- vs. kasattu kone -asetelmasta saa helposti kovankin väännön aikaiseksi vahän samaan tapaan kuin muutaman kuukauden kuluttua alkava jokavuotinen nasta- vai kitkarengas vääntö (sanoo kitkarenkailla ajava). Nyt kommentit ovat olleet sentään asiallisia. Kokemukseni mukaan kasatut koneet ovat olleet melko epävakaita. Itse olen mieltänyt asian siten, että valmiissa merkkikoneissa on valmiiksi mietityt ratkaisut, koska valmistaja haluaa kuitenkin minimoida tukikulut ja ajattelee omaa julkikuvaansa. Monesti kasattujen koneiden käyttökuntoon saaminen vaatii ihan liikaa virittelyä, eikä kaikkia ohjelmia ja lisälaitteita saa välttämättä sittenkään toimimaan.
 
On totta että etenkin kotikäyttöön suunnatuissa merkkikoneissa on ihan liikaa ominaisuuksia, jotka näkyvät käyttäjälle ainoastaan yleisenä suorituskyvyn laskuna. Mainostamani HP:n Z-sarjan koneet muuten myydään ilman näytönohjainta, mikä pitää ostaa erikseen. Toki valinta on tehtävä HP:n listaamista malleista jos haluaa pitää takuun voimassa.
 
washburn
02.08.2011 16:47:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Kokemukseni mukaan kasatut koneet ovat olleet melko epävakaita. Itse olen mieltänyt asian siten, että valmiissa merkkikoneissa on valmiiksi mietityt ratkaisut, koska valmistaja haluaa kuitenkin minimoida tukikulut ja ajattelee omaa julkikuvaansa. Monesti kasattujen koneiden käyttökuntoon saaminen vaatii ihan liikaa virittelyä, eikä kaikkia ohjelmia ja lisälaitteita saa välttämättä sittenkään toimimaan.
 
Siis mihin tää oikein perustuu, samoja komponentteja niissä pakettikoneissakin pääsääntöisesti käytetään, tosin jostain niissä valitettavan usein on säästetty. Itse kasaamalla saa valkattua varmasti itselleen soveltuvan kokoonpanon.
 
Mulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Itse en ole koskaan ostanut "merkkikonetta", vaan aina kasannut itse tai valkannut itse komponentit ja ostanut koneen kasattuna. Ikinä ei ole ollut mitään ylimääräistä virittelyä tai lisälaiteongelmia.
 
Tietyt merkkikoneet kannattaa kiertää kaukaa, koska niihin valitut komponentit ovat mahdollisimman halpoja eikä useinkaan ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota esim. äänekkyys tai lämpenemisongelmiin. Näitä myydään suuren volyymin turvin ja valmistajalle riittää jos alle 10% koneista joutuu takuuhuoltoihin. Nämä pakettikoneet tunnistaa usein vaatimattomasta yhden vuoden takuusta.
 
Kun valitsee itse osat, on mahdollista valita komponentteja, joille valmistaja/maahantuoja on myöntänyt takuuta kolmesta viiteen vuotta, joskus enemmänkin.
 
Live long and prosper.
Grugi
02.08.2011 16:55:28 (muokattu 02.08.2011 16:56:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Siis mihin tää oikein perustuu, samoja komponentteja niissä pakettikoneissakin pääsääntöisesti käytetään, tosin jostain niissä valitettavan usein on säästetty. Itse kasaamalla saa valkattua varmasti itselleen soveltuvan kokoonpanon.
 
Mulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Itse en ole koskaan ostanut "merkkikonetta", vaan aina kasannut itse tai valkannut itse komponentit ja ostanut koneen kasattuna. Ikinä ei ole ollut mitään ylimääräistä virittelyä tai lisälaiteongelmia.
 
Tietyt merkkikoneet kannattaa kiertää kaukaa, koska niihin valitut komponentit ovat mahdollisimman halpoja eikä useinkaan ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota esim. äänekkyys tai lämpenemisongelmiin. Näitä myydään suuren volyymin turvin ja valmistajalle riittää jos alle 10% koneista joutuu takuuhuoltoihin. Nämä pakettikoneet tunnistaa usein vaatimattomasta yhden vuoden takuusta.
 
Kun valitsee itse osat, on mahdollista valita komponentteja, joille valmistaja/maahantuoja on myöntänyt takuuta kolmesta viiteen vuotta, joskus enemmänkin.

 
Tässä pitää nyt muistaa että komponeiteilla on omat takuunsa 1-5v jne. ja tämä on siis komponentin takuu joka ei kata välillisiä vaurioita, jos esimerkiksi koneesta hajoaa virtalähde ja tämän seurauksena koneesta hajoaa muita komponentteja niin silloin takuut ei kata näitä välillisesti hajonneira komponetteja. Ainostaan tuo virtalähde menee takuun piiriin muut osat ei. Joskus saa tosiaan liikkeeltä lisätakuun kasatulle koneelle jolloin tuon komponenttitakuun voi sinällään unohtaa. Toki on sitten asia erikseen miten kukin näissä tapauksissa asian esittää/tulkitsee mutta tämäkin asia on syytä huomioida. Merkkikoneessa takuu on koko laitteelle riippumatta siitä tuleeko siellä välillisiä vaurioita vai ei.
 
SDMF
washburn
02.08.2011 17:14:32 (muokattu 02.08.2011 17:15:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Tässä pitää nyt muistaa että komponeiteilla on omat takuunsa 1-5v jne. ja tämä on siis komponentin takuu joka ei kata välillisiä vaurioita, jos esimerkiksi koneesta hajoaa virtalähde ja tämän seurauksena koneesta hajoaa muita komponentteja niin silloin takuut ei kata näitä välillisesti hajonneira komponetteja. Ainostaan tuo virtalähde menee takuun piiriin muut osat ei. Joskus saa tosiaan liikkeeltä lisätakuun kasatulle koneelle jolloin tuon komponenttitakuun voi sinällään unohtaa. Toki on sitten asia erikseen miten kukin näissä tapauksissa asian esittää/tulkitsee mutta tämäkin asia on syytä huomioida. Merkkikoneessa takuu on koko laitteelle riippumatta siitä tuleeko siellä välillisiä vaurioita vai ei.
 
Totta. Harvinaista kai, että tuollaisia välillisiä vaurioita sattuisi solkenaan. Ei ainakaan omalle kohdalle ole sattunut koskaan. Pari näytönohjainta ainoastaan on tainnut takuuaikana rikkoontua. Harvassa merkkikoneessa kuitenkaan on 3-5v takuuta.
 
Live long and prosper.
Alphie
03.08.2011 18:36:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Monesti kasattujen koneiden käyttökuntoon saaminen vaatii ihan liikaa virittelyä, eikä kaikkia ohjelmia ja lisälaitteita saa välttämättä sittenkään toimimaan.
 
Tällaisissa tilanteissa on kuitenkin myös vaihtoehtona kysyä liikkeestä itse valitsemiensa osien yhteensopivuutta keskenään ja esimerkiksi jonkun softan kanssa. Mahdollisuuksia saada toimiva kone tosiaan lienee monia, mutta komponenttien itse valitsemista ei missään nimessä kannata ohittaa huonona vaihtoehtona!
JuhaHo
05.08.2011 09:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alphie: Tällaisissa tilanteissa on kuitenkin myös vaihtoehtona kysyä liikkeestä itse valitsemiensa osien yhteensopivuutta keskenään ja esimerkiksi jonkun softan kanssa. Mahdollisuuksia saada toimiva kone tosiaan lienee monia, mutta komponenttien itse valitsemista ei missään nimessä kannata ohittaa huonona vaihtoehtona!
 
Kyse onkin siitä, ettei liikkeissä tiedetä eikä ymmärretä näiden asioiden päälle yhtikäs mitään.
 
Vuonna -93 ostin ensimmäisen kasatun koneeni. Tätä ennen minulla oli merkkikoneita. Asiantuntija lupasi kasata juuri käyttämissäni sovelluksissa toimivan koneen - ei toiminut. Myöhemmin paljastui ettei hän olisi voinut juuri huonompaa näytönohjainta valita kyseisiin sovelluksiin.
 
Vuonna -95 toinen asiantuntija rakensi minulle laajemman paketin sisältäen "hyviksi havaituja ja varmasti yhteensipivaksi testattuja komponentteja" - ei lähtenyt pelaamaan millään. Muutamien kymmenien tuhannsien markkojen lisäinvestointien jälkeen sain systeemin toimimaan välttävästi.
 
Vuonna -98 kolmas asiantuntia sai minut ylipuhuttua hankkimaan hänen kasaamansa koneen. Yritelmä osoittautui melko epävakaaksi ja laukesi melko pian lopullisesti. Samainen asiantunjia vahtoi emolevyn ja kasasi uuden koneen, joka lähes toimi.
 
Näiden kokemusten jälkeen olen siirtynyt merkkikoneiden käyttäjäksi ja olen katunut ainoastaan sitä etten tehnyt tätä aiemmin. Olen vieraillut kymmenissä insinööritoimistoissa kotimaassa ja ulkomailla enkä ole yhdessäkään nähnyt ainuttakaan kasattua konetta. Näin jokunen vuosi sitten pikkujutun lehdestä kuinka Pixar oli ostanut satoja HP:n Z-sarjan koneita uusimpaan tuotantoonsa. Olen varma että näillä yrityksillä olisi tarvittaessa osaamista kasata vaikka mitä koneita - jos kokisivat ne paremmiksi.
 
Pelsi
05.08.2011 16:35:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo:
Näiden kokemusten jälkeen olen siirtynyt merkkikoneiden käyttäjäksi ja olen katunut ainoastaan sitä etten tehnyt tätä aiemmin. Olen vieraillut kymmenissä insinööritoimistoissa kotimaassa ja ulkomailla enkä ole yhdessäkään nähnyt ainuttakaan kasattua konetta. Näin jokunen vuosi sitten pikkujutun lehdestä kuinka Pixar oli ostanut satoja HP:n Z-sarjan koneita uusimpaan tuotantoonsa. Olen varma että näillä yrityksillä olisi tarvittaessa osaamista kasata vaikka mitä koneita - jos kokisivat ne paremmiksi.

 
Kyseisellä yrityksellä tuskin on mielenkiintoa käyttää työvoimaa ja -aikaa omien koneiden kasaukseen, jos yhtä toimivat vehkeet saa valmiinakin. Hinnan erotus kapenee kyllä sitten työtuntien määrässä.
 
Merkkikoneissa on varmasti olemassa hyviä ja toimivia malleja pilvin pimein. Yleensä ne kylläkin löytyvät hintahaitarin yläpäästä, halvimmissa markettimikroissa säästö vaikkapa emolevyn laadussa kyllä näkyy. Mulla oli tässä parhaillaan työn alla kaksi täysin samanlaista Fujitsun pakettikonetta, joista molemmista oli pamahtanut juuri takuun rauettua emolevy. Juuri samalla tavalla, kuin kävi omalle Fujitsun pakettikoneelleni aikoinaan. Itse kasatulla koneella on porskuteltu jo kolmatta vuotta, ilman minkään valtakunnan rautaongelmia.
 
Tarkoitus ei missään tapauksessa ole ylistää itse kasaamisen autuutta, sillä siinäkin vaaditaan jo jonkinmoista ammattitaitoa. Pakettikoneiden osat yleensä toimivat hyvin yhdessä, joskin yleensä myös suorituskyvystä joutuu samassa hintaluokassa tinkimään.
 
tender.insanity
05.08.2011 16:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelsi: Pakettikoneiden osat yleensä toimivat hyvin yhdessä, joskin yleensä myös suorituskyvystä joutuu samassa hintaluokassa tinkimään.
 
Ja hyvällä tuurilla minkään uuden osan vaihtaminen ei onnistu sitten millään.
 
Syy välttää pakettikoneita on niiden mukana tulevat lisätilpehöörit. Voi vittu sitä kiroamista, kun käynnistää konetta niin sieltä porskuttaa käyntiin kaikki Nortonit ja mitä ihmeellisimmät paskakasaan verrattavat ohjelmat.
 
Sen vähän, mitä pakettimasiinoita on joutunut käyttämään, niin käyttis uusiksi, ilman sitä recovery-rohmumediaa.
 
mattim
05.08.2011 16:57:05 (muokattu 05.08.2011 16:57:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Ja hyvällä tuurilla minkään uuden osan vaihtaminen ei onnistu sitten millään.
 
Syy välttää pakettikoneita on niiden mukana tulevat lisätilpehöörit. Voi vittu sitä kiroamista, kun käynnistää konetta niin sieltä porskuttaa käyntiin kaikki Nortonit ja mitä ihmeellisimmät paskakasaan verrattavat ohjelmat.
 
Sen vähän, mitä pakettimasiinoita on joutunut käyttämään, niin käyttis uusiksi, ilman sitä recovery-rohmumediaa.

 
Olen kasannut omat koneeni vuodesta 1988 lähtien itse. Koneet on päivitetty noin kolmen vuoden välein. Palkoille ei itse kasaamisesssa ole enää viimeisen viidentoista vuoden aikana päässyt, mutta mukavana harrastuksena mennee. Valmiissa koneissa on kyllä aika paljon täysin tarpeetonta tauhkaa asennettuna, mistä minäkään en pidä. Samoin joidenkin valmiissa koneissa käytettyjen laitteiden ajurituki on ollut kovin lyhytaikaista-> ainoa tapa koneen tehostamiseksi on ns. trukkipäivitys ; - )
 
Tseka bu hao, tseka bujao, sie sie ni !
JPQ
07.08.2011 13:42:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Ja hyvällä tuurilla minkään uuden osan vaihtaminen ei onnistu sitten millään.
 
Syy välttää pakettikoneita on niiden mukana tulevat lisätilpehöörit. Voi vittu sitä kiroamista, kun käynnistää konetta niin sieltä porskuttaa käyntiin kaikki Nortonit ja mitä ihmeellisimmät paskakasaan verrattavat ohjelmat.
 
Sen vähän, mitä pakettimasiinoita on joutunut käyttämään, niin käyttis uusiksi, ilman sitä recovery-rohmumediaa.

 
Joo nu olisätilpehöörit samoin kuin hieno valikko joka mun pceessä olleeseessä näyttökortissa oli sekin oli kyllä ihan turhaa kuormaa lisää. Kotelotkin tympii useimissa valmis koneissa hiom. myös applen mallisto pitkälti (makuni mukaisia koteloita löytyy mutta kysyin firmalta joka möi merkkiä sanoi ettei mainittuja koteloita tuoda maahan jotka olin valmistajan olikohan CompuCasen sivulta löytänyt makuni spartalainen ja musta ei mitään turhaa huotoilua). toisaalta yhtäkään pceetä en ole kyhännyt mutta perus osat miettinyt jne. (äänikortti ja etsin passiivi jäähdytteisen näyttökortin et tyylikkään kotelon et kovalevyn joka oli sopivassa hintaluokassa jotain perus juttuja).
ps. entäs koneiden melutasot kuinka helppo saada valmis pc joka hiljainen ? vaikka mäkkiä nyt käytänkin kysyn silti. noh erikseeen nuo muusikoille rakennetut koneet mutta silti.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «