Muusikoiden.net
04.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänikorttia pöytäkoneelle
1
Alphie
18.07.2011 14:05:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Suunnitelmissani on viimein siirtyä kuulokemiksaamisesta pois ja hommata lähikenttämonitorit. Samalla tulee luonnollisesti kyseeseen myös äänikortin uusiminen, sillä tällä hetkellä olen mennyt Creativen halpis 5.1 setillä ja integroidulla äänikortilla.

Taustaa:
Käytän tällä hetkellä ainoastaan mallintavia laitteita livenä ja äänittäessä. Minulla ei ole lainkaan vahvistimia, joita äänittää. Laadukkaan mikrofonin hommaaminen laulun ja akustisen kitaran äänittämiseen on harkinnassa, eikä haittaisi yhtään, jos tällä laitteella pystyisi myös äänittämään. Tärkeää on myös ehdottomasti alhainen latenssi, sillä nauhotan myös midi-keyboardilla koneita reaaliajassa.

Vaihtoehto 1:
Minulla on tällä hetkellä livekäytössä ollut Line6 Toneport UX2 ja olen ollut siihen tyytyväinen. Se ei kuitenkaan ole minulla aina kotona käytettävissä, joten pohdin, että pitäisikö minun hommata toinen vastaava laite kotikäyttöön. Plussana olisi ehdottomasti helppo kotiäänittäminen.

Vaihtoehto 2:
Hommaan esim. PCI tai PCIe-väyläisen äänikortin tuohon kotikoneeseen. Onko tällaisissa äänikorteissa merkittävästi parempi äänentoisto kuin noissa Toneporteissa tai muissa vastaavissa?

Budjetti olisi karkeasti 200 euroa. Toivon, että tuotte näkökulmaa tähän hankintaan. Olen kuitenkin unohtanut ottaa jotakin huomioon.
Kalmo
18.07.2011 14:50:48

Alhaiseen latenssiin pääset kyllä millä hyvänsä asiallisella kortilla, etenkin jos sille löytyy ASIO-ajurit. MIDI-käytössä (softasynat) homma on kiinni myös PC:si tehoista.

Tuo Toneport on varmaan ihan pätevä vehje, sitä tosin ei enää valmisteta. Ulkoinen on kätevämpi, kuin sisäinen, kun ei tarvitse joka johdonvaihtoa kykkiä tietsikan taakse.

Alle 200 euron hintaluokasta löytyy kyllä useita päteviä USB- äänikortteja.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Alphie
18.07.2011 15:02:47

Onko esim. Toneportin ja M-AUDIO DELTA 1010LT:n välillä merkittäviä äänenlaadullisia eroja? Tavoittelen miksauskäyttöön mahdollisimman hyvää settiä ja jotenkin epäilen, että äänikorteissa kyllä olisi eroja myös äänenlaadullisesti.
Kalmo
18.07.2011 15:38:13

Alphie: Onko esim. Toneportin ja M-AUDIO DELTA 1010LT:n välillä merkittäviä äänenlaadullisia eroja? Tavoittelen miksauskäyttöön mahdollisimman hyvää settiä ja jotenkin epäilen, että äänikorteissa kyllä olisi eroja myös äänenlaadullisesti.

Äänikorttien äänenlaadulliset erot riippuvat lähinnä A/D-konverttereista ja esivahvistimista. En usko, että alle 200 egen hintaluokassa niillä on suuriakaan eroja, kunhan jättää kaikkein halvimmat, 60-70 euron rimpulat pois laskuista. Sitä en väitä, etteikö niillä jotain eroja olisi. Kyllä pääpaino jää äänittäjän/soittajan/miksaajan taitojen varaan.

Uskoisin, että jos käyttää 200 euron äänikorttia ja 80 euron mikkiä, niin hinta/laatusuhteeltaan suurimman parannuksen äänenlaatuun saa hankkimalla 200 euron mikin ennemmin kuin 300 euron äänikortin.

Ihan intuitiivisesti kallistuisin hiuksenhienosti tuon Deltan puoleen, mutta tuon johtoviidakon kanssa en haluaisi räpeltää, siksi etsisin ulkoisen kortin.
E-MU 0404 USB olisi tuossa hintaluokassa varmaan yksi suosikeistani.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Alphie
18.07.2011 16:27:47

Kalmo: Uskoisin, että jos käyttää 200 euron äänikorttia ja 80 euron mikkiä, niin hinta/laatusuhteeltaan suurimman parannuksen äänenlaatuun saa hankkimalla 200 euron mikin ennemmin kuin 300 euron äänikortin.

Tämä oli hyvä vinkki. Osui ja upposi. Plussalla paukautin!
CPU
18.07.2011 16:28:46

Kalmo:
E-MU 0404 USB olisi tuossa hintaluokassa varmaan yksi suosikeistani.

Tässä on erittäin hyvät etuset.

http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Alphie
21.07.2011 10:00:43

Tulipa ostettua M-Audio Fast Track Ultra 8R. Sain sen verran edukkaasti takuuhuollosta vaihdossa tulleen korkkaamattoman laitteen, että pitihän se ostaa. Tänään sitä pääsee sitten hypistelemään. Kiitokset jeesistä!
Grugi
21.07.2011 10:20:28

Alphie: Tulipa ostettua M-Audio Fast Track Ultra 8R. Sain sen verran edukkaasti takuuhuollosta vaihdossa tulleen korkkaamattoman laitteen, että pitihän se ostaa. Tänään sitä pääsee sitten hypistelemään. Kiitokset jeesistä!

Mulla on toi M-Audio Fast Track Ultra 8 ei siis räkkiversio ja mitään valittamista ei laitteessa ole ollut.

SDMF
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti