Muusikoiden.net
09.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Macbook 13.3 äänitykseen?
1 2
joulupukk1
04.07.2011 21:07:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi ostaa joku läppäri jolla saisin muun netin selailun ohessa nauhoiteltua kotona omia biisinraakileita.. Ensin ajattelin pc:tä, mutta jos venyttäisi budjettia hiukan niin saisi jo tuon edullisemman mäkin mihin jo juuri ja juuri voisi sijoittaa. Eli siis ajattelin että riittäisikö tuo suht simppeliin nauhoitteluun, ehkäpä jotain n. 10 raitaa olisi hyvä saada ainakin ilman mitään suurempaa häiriötä? Tällä hetkellä mulla on äänikorttina Line 6 Pod Studio Ux2, kuinkahan se toimisi tuossa?

Kumpi siis olisi parempi, pc vai macbook? Jotenkin himottaisi tuo mac kun olen kuullut että olisi parempi nauhoitteluun.. mietin vaan ettää riittäisikö tuo minun käyttöön?

Grugi
04.07.2011 21:22:30 (muokattu 05.07.2011 08:20:59)

joulupukk1: Tarkoitus olisi ostaa joku läppäri jolla saisin muun netin selailun ohessa nauhoiteltua kotona omia biisinraakileita.. Ensin ajattelin pc:tä, mutta jos venyttäisi budjettia hiukan niin saisi jo tuon edullisemman mäkin mihin jo juuri ja juuri voisi sijoittaa. Eli siis ajattelin että riittäisikö tuo suht simppeliin nauhoitteluun, ehkäpä jotain n. 10 raitaa olisi hyvä saada ainakin ilman mitään suurempaa häiriötä? Tällä hetkellä mulla on äänikorttina Line 6 Pod Studio Ux2, kuinkahan se toimisi tuossa?

Kumpi siis olisi parempi, pc vai macbook? Jotenkin himottaisi tuo mac kun olen kuullut että olisi parempi nauhoitteluun.. mietin vaan ettää riittäisikö tuo minun käyttöön?

Taas se sama jauhatus kun aina että sama kumpi on niin se nauhottelu onnistuu, Mac koneesa on ne omat puolensa ja Win koneissa omat. Jos multa kysytaan niin osta toki Mac et sä siinä virhettä tee jos taas se muutama kymppi on tärkee niin säästä ja osta Win kone.

SDMF
ganesha
05.07.2011 07:31:50

noh, Macille saa Logicin! (ja hipsteri-uskottavuutta saa roimasti kun jossain trendikahvilassa säätää menemään omppukoneella :D)

joo, kyl nauhoitteluun käy kumpi vain. Itse oon kyl huomannut että oma Macbook Pro (2,4GHz prossu 4 Gigan muisteilla ja 7200RPM kovolla) meinaa kyykätä jos on kovin raskaasti mallintavia plugareita ja softasynia Logic-projektissa - tai, noh: ei ole vielä kyykännyt, mut jos yrittää playbackin aikana editoida juttuja niin alkaa vähän tökkiä, toisin ku melkein samoilla spekseillä oleva iMac.

http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
Objectif Lune
05.07.2011 14:01:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joulupukk1: Kumpi siis olisi parempi, pc vai macbook? Jotenkin himottaisi tuo mac kun olen kuullut että olisi parempi nauhoitteluun.. mietin vaan ettää riittäisikö tuo minun käyttöön?

Jos sua himottaa Mac niin osta Mac. Yleensä työskentelyä motivoi se, että saa työskennellä himoitsemillaan laitteilla. Irrationaalista ehkä, mutta toimii. Ihminen sekstaa ja seurustelee samasta syystä ku ostaa mäkin eli ei mistään järkevästä syystä, mutta on se jostain syystä pirun kivaa. Keskustelu mäkin ja puuseen keskenäisestä paremmuudesta on ihan yhtä tarpeellista kuin keskustelu siitä, onko Minna vai Maija parempi tyttöystävä. Kumpikin voi olla tosi hyvä riippuen siitä tykkäätkö sä siitä vai et.

Mulla toimii erinomaisesti combo MacBook (on muuten 4 vuotta vanha) + Logic 8. Voi olla, että PC:llä sais tehtyä yhtä hyvin samat jutut, mutta oikeastaan ei kiinnosta tietää, koska tolla combolla kaikki toimii niin hyvin. Sen vuoksi varmaan seuraavakin kone on halvin macbook. Suhdetta kannattaa jatkaa niin kauan kuin tuntuu hyvältä. :)

mattim
05.07.2011 15:58:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune: Jos sua himottaa Mac niin osta Mac. Yleensä työskentelyä motivoi se, että saa työskennellä himoitsemillaan laitteilla. Irrationaalista ehkä, mutta toimii. Ihminen sekstaa ja seurustelee samasta syystä ku ostaa mäkin eli ei mistään järkevästä syystä, mutta on se jostain syystä pirun kivaa. Keskustelu mäkin ja puuseen keskenäisestä paremmuudesta on ihan yhtä tarpeellista kuin keskustelu siitä, onko Minna vai Maija parempi tyttöystävä. Kumpikin voi olla tosi hyvä riippuen siitä tykkäätkö sä siitä vai et.

Mulla toimii erinomaisesti combo MacBook (on muuten 4 vuotta vanha) + Logic 8. Voi olla, että PC:llä sais tehtyä yhtä hyvin samat jutut, mutta oikeastaan ei kiinnosta tietää, koska tolla combolla kaikki toimii niin hyvin. Sen vuoksi varmaan seuraavakin kone on halvin macbook. Suhdetta kannattaa jatkaa niin kauan kuin tuntuu hyvältä. :)

Aina mun on pitänyt noiden tyttöystävien kohdalla ottaa huomioon onko mulla varaa Minnaan tai Maijaan, vai kenties molempiin yhtäaikaa.

Tseka bu hao, tseka bujao, sie sie ni !
Objectif Lune
05.07.2011 16:19:25

mattim: Aina mun on pitänyt noiden tyttöystävien kohdalla ottaa huomioon onko mulla varaa Minnaan tai Maijaan, vai kenties molempiin yhtäaikaa.

Joo, polyamoria on ihan mahdollista niin tietokoneiden kuin tyttöjen ja poikien kanssa.

JPQ
05.07.2011 17:25:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minullakin kolme tietokonetta yksikään ei ole pc. vain yksi mäkki ainakin vielä tämä jäänee ns digiboksiksi sitten kun joskus päivitän.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Eukka
09.07.2011 23:49:02

Vuoden wanha Macbook Pro 13", 2gig RAM. Digital Performer 5.13. Nytkin menossa miksaussessio, n. 70-80 raitaa, plugareita joka raidassa. Vahvarimallinnuksia ja kaikuja löytyy. Prossun käyttö huitelee max. 40%. Mutta tää on tosiaan pelkkää äänitettyä matskua, softasynat on tosiaan äänitetty/"freezattu". Mutta kyllähän tällä softasyniakin pyörittää.

Akatax for you!
JPQ
10.07.2011 20:36:04

Eukka: Vuoden wanha Macbook Pro 13", 2gig RAM. Digital Performer 5.13. Nytkin menossa miksaussessio, n. 70-80 raitaa, plugareita joka raidassa. Vahvarimallinnuksia ja kaikuja löytyy. Prossun käyttö huitelee max. 40%. Mutta tää on tosiaan pelkkää äänitettyä matskua, softasynat on tosiaan äänitetty/"freezattu". Mutta kyllähän tällä softasyniakin pyörittää.

Onkos tuo 40% siis niin että 100% koko prosessori vaiko vasta yksi ydin ala unix/mac os x.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Lennu
11.07.2011 11:15:28

JPQ: Onkos tuo 40% siis niin että 100% koko prosessori vaiko vasta yksi ydin ala unix/mac os x.

Eikun vastaava kuin 60% kaksi ydin ala windows.

Antakaa rahaa.
JPQ
11.07.2011 14:53:52

Lennu: Eikun vastaava kuin 60% kaksi ydin ala windows.

mitäs tarkoitat nyt menee yli kaalin.itse tarkoitin että tuplaytimen tai kahden yksiytimisen prosessorin koneen maksimi on 200% tuolla mun tarkoittamalla asteikolla.

Pelsi
12.07.2011 11:56:48

Halvimmalla MacBookilla tarkoittanet sitä White-mallia? Sain sen töiden kautta varsin edukkaasti viime syksynä ja päätin ottaa testiin. Ainakaan Garagebandilla ja Pod X3:lla nauhoitellessa en ole suorituskykyyn kovin tyytyväinen, vähänkään isommilla raitamäärillä ei meinaa onnistua ilman lagailua ja ilmoittipa OS X itsekin, että nyt alkaa olla hönkä lopussa. Eikä 13 tuuman näyttö ole minusta kovin mielekäs isojen raitamäärien käsittelyyn (jos ei sitten ulkoista näyttöä sovittimineen aio harkita).

Pro-malli on varmasti isomman muistimääränsä ja tehokkaamman prosessorinsa ansiosta parempi valinta, mutta se näkyy myös hinnassa.

Applen rauta ei siis hintaansa nähden ole kovin kummoista, mutta toisaalta ohjelmistot saattavat hyvinkin olla se ratkaiseva ero PC:hen nähden.

kukkola
12.07.2011 12:32:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on käytössä keväällä ostettu 13.3 MacBook Pro i7 prossulla (2.7GHz) ja toimii Pro Toolsin kanssa ilman mitään ongelmia. En ole vielä kyykkyyn saanut vaikka kovo pyörii tuon 5400rpm.

Ihan verrokkina mulla on käytössä myös Fujitsu Siemensin Xi2528 jossa on Intelin Dualcore 2.2Ghz prossu. Eräs tilaustyö jonka tein aloitin tuolla FS:llä ja prossun käyttöaste RTAS:ssa oli 60-70% hujakoilla koko ajan ja välillä kyykkäsi. Raitoja oli jotain 25 josta osa virtuaalisynia. Otin sitten ko. projektin Mac:iin ja tein loppuun siellä. Prossukuorma oli jotain 10-15% samassa projektissa, johon olin vielä lisännyt kamaa.

Eli voin sanoa että MacBook Pro 13.3" riittää todella hyvin valtaosalle meistä musiikkinikkareista. Riittää melkohyvin vielä ihan ammattilaisellekin. Sen verran vaan tästä 13.3 koneesta, että vaikka siinä on i7 prossu niin se käyttää vain kahta. Jos siis haluaa hirmutehoa niin sitten 15" i7 on parempi.

Ei ku näin se menee...
Objectif Lune
12.07.2011 21:49:02

Pelsi: Halvimmalla MacBookilla tarkoittanet sitä White-mallia? Sain sen töiden kautta varsin edukkaasti viime syksynä ja päätin ottaa testiin. Ainakaan Garagebandilla ja Pod X3:lla nauhoitellessa en ole suorituskykyyn kovin tyytyväinen, vähänkään isommilla raitamäärillä ei meinaa onnistua ilman lagailua ja ilmoittipa OS X itsekin, että nyt alkaa olla hönkä lopussa. Eikä 13 tuuman näyttö ole minusta kovin mielekäs isojen raitamäärien käsittelyyn (jos ei sitten ulkoista näyttöä sovittimineen aio harkita).

Ettei vain olisi vika Garagebandissa? En nyt täysin varma ole mutta luulisin, että jollain ammattitasoisella softalla lagailun voisi välttää. Ihan jos siltä pohjalta väittäisin, että mun 4 vuotta vanha MacBook, joka on tehottomampi, pyörittää tosi nätisti Logicia isommallakin raitamäärällä. (no joo max 25 ehkä ollu) Kai olet päivittänyt muistin maksimiin?

13" näyttö toki on aika pieni, mutta kummasti silläkin pärjää. Onneksi isompia näyttöjä saa käytettynä melko halvalla.

Pelsi
13.07.2011 09:31:41

Objectif Lune: Ettei vain olisi vika Garagebandissa? En nyt täysin varma ole mutta luulisin, että jollain ammattitasoisella softalla lagailun voisi välttää. Ihan jos siltä pohjalta väittäisin, että mun 4 vuotta vanha MacBook, joka on tehottomampi, pyörittää tosi nätisti Logicia isommallakin raitamäärällä. (no joo max 25 ehkä ollu) Kai olet päivittänyt muistin maksimiin?

Näin voi olla. Pod X3:sen ajurit on myös melkoista kuraa joka alustalla, joten enpä usko että OS X tekee poikkeusta. Muistia en ole päivittänyt, sillä kone on muutenkin ollut tosi vähällä käytöllä (lisäksi mielestäni on pikkuisen hassua, että ovh:ltaan liki tonnin koneeseen saa heti olla ostamassa isompaa muistikampaa). Nyt en muista ulkoa, että saako siihen suoraan vaihdettua DDR3:sta, mutta 2 gigaa 667MHz:n DDR2-muistia on iso pullonkaula missä tahansa editointihommassa (kyseessä siis Mid 2009-malli). Toki näissä uusissa White-malleissa on DDR3:sta vakiona, mutta silti kehoittaisin investoimaan suoraan Pro-malliin, jos Mäkkiä mieli tekee.

13" näyttö toki on aika pieni, mutta kummasti silläkin pärjää. Onneksi isompia näyttöjä saa käytettynä melko halvalla.

Jep, kunhan hankkii DVI-näytön ja siihen sopivan adapterin.

kojones
13.07.2011 12:35:49

Pelsi: Näin voi olla. Pod X3:sen ajurit on myös melkoista kuraa joka alustalla, joten enpä usko että OS X tekee poikkeusta. Muistia en ole päivittänyt, sillä kone on muutenkin ollut tosi vähällä käytöllä (lisäksi mielestäni on pikkuisen hassua, että ovh:ltaan liki tonnin koneeseen saa heti olla ostamassa isompaa muistikampaa). Nyt en muista ulkoa, että saako siihen suoraan vaihdettua DDR3:sta, mutta 2 gigaa 667MHz:n DDR2-muistia on iso pullonkaula missä tahansa editointihommassa (kyseessä siis Mid 2009-malli). Toki näissä uusissa White-malleissa on DDR3:sta vakiona, mutta silti kehoittaisin investoimaan suoraan Pro-malliin, jos Mäkkiä mieli tekee.

Oliko sulla ulkoinen kovalevy vai Macbookin oma? Siinä on nimittäin hirveä ero.

Oon ittekin joskus vähän soitellut.
Objectif Lune
13.07.2011 16:52:58

Pelsi: Näin voi olla. Pod X3:sen ajurit on myös melkoista kuraa joka alustalla, joten enpä usko että OS X tekee poikkeusta. Muistia en ole päivittänyt, sillä kone on muutenkin ollut tosi vähällä käytöllä (lisäksi mielestäni on pikkuisen hassua, että ovh:ltaan liki tonnin koneeseen saa heti olla ostamassa isompaa muistikampaa). Nyt en muista ulkoa, että saako siihen suoraan vaihdettua DDR3:sta, mutta 2 gigaa 667MHz:n DDR2-muistia on iso pullonkaula missä tahansa editointihommassa (kyseessä siis Mid 2009-malli). Toki näissä uusissa White-malleissa on DDR3:sta vakiona, mutta silti kehoittaisin investoimaan suoraan Pro-malliin, jos Mäkkiä mieli tekee.

Joo kyllähän tuo 2 gigaa ddr2:sta on luultavasti tärkein syy tökkimiselle. Oon ihan samaa mieltä siitä, että ton hintatason koneessa pitäis olla enemmän muistia jo vakiona. Mutta ei sille mitään voi - pitää vaan nöyrtyä ostamaan lisää muistia heti alkuunsa. Mulla päivitys 4:n gigaan auttoi selvästi kaikennäköiseen hidasteluun. Tehojen takia en kalliimpaan sijottaisi, jos muistipäivityksellä saa riittävät tehot jo aikaan. Jos Prota tarvitsee jostain muusta syystä, go ahead.

Apple on joskus näissä varusteluhommissa tosi v***umainen firma, mutta toisaalta sillä on omat hyvät puolensa. Siinä missä tyttöystävän Acerin käynnistyminen neljän vuoden ikäisenä vei puoli tuntia, mun saman ikäinen MacBook toimii edelleen yhtä hyvin kuin uutena ja muistipäivityksen jälkeen oikeastaan paremmin. (akku tosin ehti jo kerran kulua ja uusikin akku alkaa näyttää hiipumisen merkkejä, mutta akut ovatkin kulutustavaraa.)

Aki
02.08.2011 17:06:41

Pelsi: Garagebandilla ja Pod X3:lla nauhoitellessa en ole suorituskykyyn kovin tyytyväinen, vähänkään isommilla raitamäärillä ei meinaa onnistua ilman lagailua

Mä en Garagebandilla tekis vähääkään isompia raitamääriä. '07 C2D 2.0GHz 2GB MacBookilla onnistui ihan ongelmitta äänittää ja miksata 24 raitaa kerrallaan. Toki sen sai usealla samanaikaisella VSTi:llä tahmaamaan, mutta kaikki koneethan saa.

"Your hair is like a sunset after a bomb went off. Pretty" - Terry Bellefleur
Lennu
03.08.2011 08:19:04

Aki: Mä en Garagebandilla tekis vähääkään isompia raitamääriä. '07 C2D 2.0GHz 2GB MacBookilla onnistui ihan ongelmitta äänittää ja miksata 24 raitaa kerrallaan. Toki sen sai usealla samanaikaisella VSTi:llä tahmaamaan, mutta kaikki koneethan saa.

Perustelut olis ihan kivat.

my kaalilaatikko brings all the pierus in the housu
Aki
03.08.2011 14:16:46 (muokattu 03.08.2011 14:17:48)

Lennu: Perustelut olis ihan kivat.

Koska se ei ole ammattilaiskäyttöön suunniteltu sovellus, eikä ole syytä olettaa että se olisi optimoitu suurempia projekteja silmälläpitäen. Mutta kokeilemallahan se selviää. Tais jo selvitä.

"Your hair is like a sunset after a bomb went off. Pretty" - Terry Bellefleur
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti