Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piirtopöydät + musaohjelmat?
1
tender.insanity
09.05.2011 09:42:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kenelläkään kokemusta tällaisesta kombinaatiosta? Toimiiko? Voisi olla kätevä nuottien kirjoituksessa ja sekkarissa pianorollin täyttämisessä.

Ei nyt mitään Wacomin kalliita, vaan esim. joku Trustin 25x14cm pöytä, joka irtoaa 70e.

Mutta kertokaapa kokemuksia.

Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
Juntunen
09.05.2011 09:49:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse oon miettinyt ihan samaa. Joulupukki toi lahjaksi tollasen aika laadukkaan pöydän fotarijuttuja varten, missä se alkaakin hiljalleen osoittaa kätevyyttään. En oo oikeen keksiny että miten tota vois musasoftissa järkevästi hyödyntää.
anapena
09.05.2011 10:39:01 (muokattu 09.05.2011 11:38:22)

Piirtopöytä ja kynä on hyvä yhdistelmä, mutta saattaa vaatia kovaa totuttelua. Entisessä työpaikassa se oli ainoa vaihtoehto...mutta kotonakin mulla on vain applemightymouse, jonka välillä viheliäiseen pieneen ohjauspalloon olen kovin addiktoitunut!

Lisäys: Käytössä oli äänieditointi-ohjelma, ja siinä touhussa toimi hyvin. Ei jumittanut kättä niin paljoa kuin hiiri saattaa tehdä. Toki hiirikäden ergonomiankin saa monesti paremmaksi, mutta kynällä se on jotenkin luontevampaa.

tender.insanity
09.05.2011 10:42:08

Mutta toimiiko musaohjelmissa? Lähinnä Sonar 8 on täällä käytössä. Ja tosiaan, jos vaikkapa sinne pianorolliin pystyy kynällä piirtelemään, niin olisi hieno juttu. Samoin, kun jokin parempi nuotinnusohjelma on hankintalistalla, niin nuottien piirtely suoraan viivastolle jos onnistuisi.

tender.insanity
09.05.2011 12:36:18

No, tilasin sitten Trustin piirtopöydän. 250x150mm kokoinen. Hitusen alle 60e kuluineen brittiamazonista.

Kalmo
09.05.2011 16:44:33

tender.insanity: Mutta toimiiko musaohjelmissa? Lähinnä Sonar 8 on täällä käytössä. Ja tosiaan, jos vaikkapa sinne pianorolliin pystyy kynällä piirtelemään, niin olisi hieno juttu. Samoin, kun jokin parempi nuotinnusohjelma on hankintalistalla, niin nuottien piirtely suoraan viivastolle jos onnistuisi.

Johtuu siitä, mitä tarkoitat piirtelyllä. Eihän se piirtopöytä SONARissa tai missä hyvänsä ohjelmassa toimi minään muuna kuin erilaisena hiirenä. Nuottien lisäys käy edelleen klikkaamalla niin PRV:ssä kuin nuottiviivastollakin. Et voi tehdä sillä mitään, mitä et tavallisella hiirelläkään. Suurin ongelma on mielestäni muistaa, ettei sitä kynää saa koskaan laskea kädestään piirtotasolle, ja että oikea hiiri on pidettävä jossain, missä sitä ei vahingossa töni.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
tender.insanity
09.05.2011 18:16:20

Kalmo: Suurin ongelma on mielestäni muistaa, ettei sitä kynää saa koskaan laskea kädestään piirtotasolle, ja että oikea hiiri on pidettävä jossain, missä sitä ei vahingossa töni.

No, kohta sitä pääsee itse treenaamaan. Ja jos ei luonnistu mitenkään, niin taloudellinen menetys ei ole miin suuri.

Kirjoittelen kokemuksia tänne, kun olen päässyt vempeleen makuun.

Kalmo
09.05.2011 22:08:11

Kokeilin jo vuosia sitten. Kuten sanoin, se on vain iso tasohiiri, ei yhtään enempää.
Ja vie helvetisti tilaa pöydällä antamatta mitään todellista lisähyötyä. Jujuhan on siis siinä, että ei sillä musaohjelmassa voi mitään piirtää tai kirjoittaa (esim. nuotteja).

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Grugi
09.05.2011 22:40:57

Juu sen mitä olen piirtopäytiä omistanut ja kokeillut niin ei ne ole ollenkaan niin käteviä kuin voisi kuvitella. Tuskin tulet mitää WOW elämystä kokemaan tuon kanssa musiikki sovelluksissa, käsistään taitavalle piirtäjälle taas ihan must kapistus.

SDMF
tender.insanity
18.05.2011 21:58:39 (muokattu 18.05.2011 22:04:27)

Tänään tuo sitten tuli ja on tullut leikittyä laitteen kanssa. On piirrelty kuvankäsittelyssä ja Reasonin kanssa koitettua. Totuttelua vaatii vielä, mutta jatketaan harjoituksia.

EDIT: Ja joskus hankkimani Crayon Physics -peli on aivan loistava piirtopöydällä.

tender.insanity
20.05.2011 10:08:08

Kalmo: Kokeilin jo vuosia sitten. Kuten sanoin, se on vain iso tasohiiri, ei yhtään enempää.
Ja vie helvetisti tilaa pöydällä antamatta mitään todellista lisähyötyä. Jujuhan on siis siinä, että ei sillä musaohjelmassa voi mitään piirtää tai kirjoittaa (esim. nuotteja).

Tähän voisi vielä tarttua. Sibelius -demoa tuossa pyörittelin. Kätevästi tuo piirtopöytä tuon kanssa toimii. Vasen käsi numpadilla (aika-arvot yms) ja oikealla kädellä ruiskii kynällä nuotteja paikalleen. En siis näe ongelmaa tuossa.

Mitä nyt olen tuota piirtopöytää käyttänyt, niin en edes pidä sitä pöydällä, vaan sylissä. On jotenkin luontevampi niin. Vähän kuin vihkoa pitäisi kädessä ja siihen rustailee.

Kalmo
21.05.2011 15:18:18

tender.insanity: Tähän voisi vielä tarttua. Sibelius -demoa tuossa pyörittelin. Kätevästi tuo piirtopöytä tuon kanssa toimii. Vasen käsi numpadilla (aika-arvot yms) ja oikealla kädellä ruiskii kynällä nuotteja paikalleen. En siis näe ongelmaa tuossa.

Mitä nyt olen tuota piirtopöytää käyttänyt, niin en edes pidä sitä pöydällä, vaan sylissä. On jotenkin luontevampi niin. Vähän kuin vihkoa pitäisi kädessä ja siihen rustailee.

Eli niinkuin sanoin: Iso tasohiiri eikä yhtään enempää. Jos klikkausmekanismi toimii luotettavasti, niin kuvaamasi kaltaisessa hommassa varmasti erittäin sujuva, ja nopeampi kuin perushiiri. Aina se klikkaus ei toimi. Kynän klikkausnapin täytyy olla juuri oikeassa asennossa, jotta sormella voi klikata ilman, että kursori siirtyy väärään paikkaan, mutta kynä tahtoo helposti pyöriä kädessä niin, ettei klikkaus suju. Jos klikkaa kopauttamalla tasoa, voi siirtyä kursosrin paikka tai klikkaus toimii epäluotettavasti, tai tason ominaisuuksiin ei kuulu kopautusklikkaus. Tasoissa/kynissä lienee isojakin laatueroja, koska hintahaarukkakin on niin iso.

Ja johonkinhan se taso on siitä sylistäkin laitettava, kun tekee muuta. Jos sen irrottaa, ja laittaa jonnekin hyllylle, niin silloinhan se toki on pois pöytätilaa viemästä. Ja sillin käytetään normaalihiirtä.

Minulle jäi sellainen kuva, että OP ajatteli voivansa jotenkin käyttää tason
piirto-ominaisuuksia SONARin kanssa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti