Muusikoiden.net
07.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alesis Multimix
1
Goljatt
19.04.2011 22:03:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kas, hei!

Toivottavasti tämä menee oikealle alueelle, mutta olen viimeaikoina ollut kotinauhoituksesta kovin innoissani, ja minulla olisi pari kysymystä noista USB:hen liitettävistä digitaalimiksereistä. Olen katsellut mm. Alesiksen tuotteita *kröh* T-kaupasta ja vaikuttavat ihan lupaavilta speksejensä mukaan. Kaveriksi ajattelin Shuren 57 Betaa, sillä ideana olisi nauhoitella sekä laulua, että bassoa ja kitaraa.

Tällä hetkellä olisin hakemassa jotain n. 4 kanavan mikseriä. Alesikseissa näyttäsi olevan myös Phantomia varten ominaisuuden. Minua myös kiinostaa, että kumpaa suositte, Firewireä vai USB:tä? Koska Alesis tarjoaa myös Firewire kytkennällä miksereitä. Koneenani toimii iMac, johon olen ainakin tähän asti ollut erittäin tyytyväinen latencyn kannalta. Lähinnä ulkoisen mikserin mahdolliset "Behringer pörinät" huolestuttavat minua. Tietysti muut merkit kiinostavat myös.

-Eetu

ps. Anteeksi etukäteen mikäli sekoitin mikserin ja raiturin.

Oh, suits you sir!
Grugi
19.04.2011 22:56:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasia onko FireWire vai USB, itellä on iMac:issä M-Audion Fast Track Ultra joka ei ole varsinaisesti mikseri mutta 8 kanavaa sisään ulos nauhoitus onnistuu kerralla.

Voisin suositella ihan huoletta tuota USB versiota ja kanaattaa toki katsella valmistajien sivuilta ajurien tasoa eli onko kuinka tuoreita.

SDMF
anapena
19.04.2011 22:59:54

Mieti montako raitaa/kanavaa haluat pystyä äänittämään kerralla? Tarkista sinua kiinnostavasta vehkeestä tämä ominaisuus. Monessa usb-väyläisessä pystyy äänittämään vain 2 kerralla, mutta joissakin toki enemmän. Sinänsä pikkupuuhailussa ei ole väliä kumpaa liitäntää käyttää, kunhan yhteensopivuus koneen kanssa muuten natsaa. Firewire-vehkeetkään ei ole pelkkää autuutta.

Kalmo
20.04.2011 12:40:17

Firewire/USB-valinnalla on sikäli merkitystä, että yhä useammat tietokonevalmistajat jättävät yhä useammista malleistaan FW:n kokonaan pois. USB3 on ilmeisesti yhtä nopea (ja onhan USB2:kin melkein yhtä nopea), ja yhden piirisetin poisjättäminen tarpeettomana säästää kustannuksia ja kotelotilaa.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
passe
20.04.2011 13:04:30 (muokattu 20.04.2011 13:05:47)

Itselläni on ollut vuosien varrella muutama erilainen setup nimenomaan kotinauhoittelu puuhissa. Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että setupin tulee olla mahdollisimman yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Käyttäjäystävällinen ja toimiva. Oli vaihe jolloin pöydällä oli Mackien mikseriä ja ties mitä DI-boksia, kitaravahvistinmallintajaa, kuulokevahvistinta ja just name it. Pikkuhiljaa se setup alkoi sitten vaan pienentyä, monenlaista kokeiltiin ja roudattavuuskin muuttui olennaiseksi asiaksi läppäriin sirryttäessä.

Suosittelen miettimään, että tarvitsetko mitään mikseriä. Eli aiotko oikeasti miksata sillä. Jos et niin ihan perus ulkoinen äänikortti saa täältä äänen. Itse vaihdoin juuri tuohon jo mainittuun M-audion Fast Track ultraan. Olen tosi tyytyväinen tuohon ja se on ensimmäinen korttini joka lähti toimimaan laakista. Ehdoton plussa itselleni on kaksi kuulokeulostuloa, tosi kätevää kun esim. nauhoitellaan kahdestaan treeniksellä.

Firewire vs. USB keskusteluahan tässä käytiinkin tovi sitten. Oman kokemuksen ja tuon keskustelun perusteella suosittelen muutamaa raitaa kerrallaan nauhoittelevalle kotiäänittäjälle USB-korttia, se on käytännöllisempi.

E: Jos vain suinkin mahdollista niin yritä päästä testaamaan omalla tietokoneellasi sen ja hankkimasi laitteen yhteensopivuus. Näissä on ärsyttävän paljon ajuriongelmia toisinaan.

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Goljatt
20.04.2011 13:29:33

Haha, muistan kerran kun raahasimme treenikämpällemme ystäväni kanssa erään Alesiksen missä taisi olla joko, 8 tai 10 raitaa, ja heti kun kytkimme sen kiinni treeniksellä, niin arvatenkin ajurit puuttuivat. Onnekksemme minulla oli iPhone, minkä kautta saimme tarvittavat ajurit.

Kyseinen mikseri toimi muuten Firewirellä, ja laatu tuli mitä mielyttävin.

T-kaupassa näytti olevan kasapäin erilaisia M-Audioita, esim Pro, Studio ja sitten MarkII.
Mikä näistä sitten kannattaa harkita?

Tätä kirjoittaessani huomasin, että T-kaupassa olisi kourallinen edellämainittuja laitteita B-Stockina. Hmm.

Tietystitähän väliin voisi sanoa osuvasti "kokeile googlea."

-Eetu

Oh, suits you sir!
passe
20.04.2011 18:02:31

M-audio Fast Track Ultra;-) Neljä mikrofonietusella varustettua sisääntuloa ja takapaneelissa 4 kanavaa lisää jos tarvitsee silloin tällöin enemmän kanavia. Kaksi kuulokeulostuloa on myös sikahyvä juttu!

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
vesakos
02.05.2011 22:15:05

Olen katsellut mm. Alesiksen tuotteita *kröh* T-kaupasta ja vaikuttavat ihan lupaavilta speksejensä mukaan. Kaveriksi ajattelin Shuren 57 Betaa, sillä ideana olisi nauhoitella sekä laulua, että bassoa ja kitaraa.

Mulla on tuommoinen multimix 8 usb värkki ja sillä olen pärjännyt loistavasti. 8 raitaa menee kerrallaan helposti sisään ilman mitään ongelmia. Koneena macbook.

Vessajono
02.05.2011 23:15:35 (muokattu 02.05.2011 23:16:49)

Vähän järkeistystä kanavamääriin. Jos siis on tosiaan tarkotus äänitellä raita kerrallaan niin eipä siinä kummosesti kanavia tartte. Ellei sitten halua varautua siihen että setuppi tulee kasvamaan joskus tulevaisuudessa. M-Audio Fast Track on todennäkösesti ihan osuva valinta ja eikös Alesiksellakin ollut joku 2-kanavainen interface kait.

e: Fast Trackissa näkyy tulevan vielä Pro Tools M-Powered mukana.

"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
passe
03.05.2011 00:47:59

Vessajono: M-Audio Fast Track

Nyt mennään jo vähän mutun varassa, mutta eikös Fast Trackin etusista ollut täällä hiljan juttua, että etteivät vahvistaisi signaalia riittävästi kaikille mikrofoneille? Esim. Shuren 57:n kanssa oli vissiin jollakin ollut ongelmia.

mattim
03.05.2011 11:05:17 (muokattu 04.05.2011 08:21:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Nyt mennään jo vähän mutun varassa, mutta eikös Fast Trackin etusista ollut täällä hiljan juttua, että etteivät vahvistaisi signaalia riittävästi kaikille mikrofoneille? Esim. Shuren 57:n kanssa oli vissiin jollakin ollut ongelmia.

Fast track Ultra on ensimmäinen M-Audion USB-malli, jossa etusten vahvistus riittää dynaamisiin mikkeihin.

Esim SM57/58 tarvitsee yli 50dB vahvistuksen kunnon tasojen saamiseksi.

Fast Track kortista ei tietoa vahvistuksesta löydy.

Fast track Pron etuasteen vahvistus: >40dB

Fast Track Ultran etuasteen vahvistus > 60dB

Matti

"I refuse to prove that my product will make you sound better", says the guitar gear vendor "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."
Vessajono
03.05.2011 21:22:11 (muokattu 03.05.2011 21:29:52)

passe: Nyt mennään jo vähän mutun varassa, mutta eikös Fast Trackin etusista ollut täällä hiljan juttua, että etteivät vahvistaisi signaalia riittävästi kaikille mikrofoneille? Esim. Shuren 57:n kanssa oli vissiin jollakin ollut ongelmia.

Ok, tästä ei ollut mitään tietoa kun googlailin vaan nopeasti.

Mutta edelleenkin tuntuu vähän älyttömältä että hommais jotain kaheksankanavaista interfacea raita kerrallaan -äänityksiin. Että sinänsä tuo Fast Track Ultra tuntuu vähän oudolta vaihtoehdolta.

Toi Multimixin nelikanavainen versio ei nähtävästi ollutkaan niin kallis kuin muistin, eli ehkä se ei loppujen lopuksi oo hirveän paha vaihtoehto kuitenkaan. Hoitaa varmasti tehtävänsä kotiäänittelyssä ja tekee sen ilman behkupörinöitä.

e: Tohon fw- vs. USB-kysymykseen vielä sen verran että kyllähän fw on kai sinänsä nopeampi mutta sitten taas USB 2.0:n teoreettinen huippunopeus on suurempi ja blah blah blah. Henkimaailman juttuja joiden välillä ainakaan minä en ole havainnut isommissakaan kotiäänittelyissä (8 ja enemmän kanavaa kerralla) mitään käytännön eroa.

"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
jkusela
05.05.2011 17:55:26

Goljatt: Kas, hei!

Toivottavasti tämä menee oikealle alueelle, mutta olen viimeaikoina ollut kotinauhoituksesta kovin innoissani, ja minulla olisi pari kysymystä noista USB:hen liitettävistä digitaalimiksereistä. Olen katsellut mm. Alesiksen tuotteita *kröh* T-kaupasta ja vaikuttavat ihan lupaavilta speksejensä mukaan. Kaveriksi ajattelin Shuren 57 Betaa, sillä ideana olisi nauhoitella sekä laulua, että bassoa ja kitaraa.

Tällä hetkellä olisin hakemassa jotain n. 4 kanavan mikseriä. Alesikseissa näyttäsi olevan myös Phantomia varten ominaisuuden. Minua myös kiinostaa, että kumpaa suositte, Firewireä vai USB:tä? Koska Alesis tarjoaa myös Firewire kytkennällä miksereitä. Koneenani toimii iMac, johon olen ainakin tähän asti ollut erittäin tyytyväinen latencyn kannalta. Lähinnä ulkoisen mikserin mahdolliset "Behringer pörinät" huolestuttavat minua. Tietysti muut merkit kiinostavat myös.

-Eetu

ps. Anteeksi etukäteen mikäli sekoitin mikserin ja raiturin.

Moe, meillä on treeniksellä alesis multimix fire ja täytyy sanoa että toi firewire on ainakin tässä tapauksessa ollut todella epävakaa, ei olla saatu yhtään pidempää nayhoitusta tehtyä ilman että kone ei olis hetkeksi hukannut yhteyttä alesikseen aiheuttaen sen että nauhoitussofta kaatuu, tai vähintäänkin nauhoitus katkeaa kesken kaiken. Ollaan haarukoitu ongelma liittyväksi sähköverkon häiriöihin, sillä esim. Loisteputkilampun sytyttäminen samassa tilassa aiheutti ksstumisen.

Tältä pohjalta en voi ainakaan alesiksen fw: tä suositella.

- Janne

passe
06.05.2011 11:44:25 (muokattu 06.05.2011 12:17:26)

Vessajono: Ok, tästä ei ollut mitään tietoa kun googlailin vaan nopeasti.

Se meni jotakuinkin niin, että mikrofoni tarvitsee tietyn määrän desibelejä esivahvistimelta toimiakseen optimaalisesti (vaihtelee mikrofonien välillä). Fast trackin etuset antavat vähemmän tehoa kuin mitä esim. Shuren 57 tarvitsee. Lukuja en muista, mutta gap:pi siinä oli.

Firewire vs. USB keskusteluahan tässä käytiin ihan hiljan. Itseäni Firewire korteissa v****taa päällimmäisenä 2 asiaa:

1. Pienipluginen firewire liitäntä on törkeän epävakaa, joka kerta kun vahingossa vähänkään koski liitäntään tai äänikorttiin, niin yhteys poikki ja reboottaus...

2. Konetta ei voi laittaa lepotilaan ja sitten jatkaa hommia läppärin kansi ylös nostamalla. Firewire yhteys katkeaa lepotilassa ja sen saa uudestaan päälle ainoastaan käynnistämällä koneen uudestaan. Gggggreat! Huhut kertovat että Strömsössä tämä kivuton palaaminen lepotilasta askareiden ääreen käy kuin tanssi. Mutta siellähän on kaikki muutenkin paremmin.

3. Bonuksena vielä että se reboottauskaan ei joka kerta käy kuin tanssi: "aha, ei muodustunutkaan yhteyttä..". Sitten kaikki johdot irti ja kiinni ja taas käynnistellään. Sellaista ajoittain epäloogista epävakautta.

Itselläni on ollut 2 firewirekorttia: M-audion Firewire 410 ja Presonuksen Firebox, kokemukset näiden pohjalta. PC-pohjalla on siis menty koko ajan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti