Muusikoiden.net
02.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Macbook Pro 13" tai 15" äänityshommiin?
1
phinx
02.03.2011 23:49:18 (muokattu 02.03.2011 23:58:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Nyt olisi siis koneen hommaamisen aika. Olen päätynyt kokemuksen kautta Macceihin, ja nyt sitten ajattelin, että juuri päivitetty Macbook Pro olisi se vaihtoehto. Kone tulee muuhunkin käyttöön, mutta yksi suurimmista olisi juuri äänitys reeniksellä ja kotona. DAWina tulisi olemaan Logic Studio 9 ja interfacena MOTU Ultralite MKIII Hybrid.

Mistään suuremmasta studioprojektista ei ole kyse, mutta en tiedä kumpi noista otsikon mainitsemista koneista olisi fiksumpi tai riittävä. Olen miettinyt tuota parempaa 13":sta tai tuota heikompaa 15":sta.

Tässä koneiden speksit:
15": http://www.apple.com/macbookpro/specs.html
13": http://www.apple.com/macbookpro/specs-13inch.html

Mites tuo parempi 13 tuumanen: riittääkö vääntö esim. mahdolliselle moniraitaäänitykselle? Kyllä sen kai pitäisi, mutta en asiasta niinkään tiedä. Mitä onkelmia saattaa tulla eteen äänityksissä, jos näytön kokoa ei oteta nyt huomioon? Eli siis olisiko tämä rauta riittävä äänityksille?

Onko näissä loppujen lopuksi edes hirveästi eroa, kun en tiedä miten tuo 15 tuumasen quad-core vaikuttaa näissä hommissa. Entäs miten tuo muistin määrä? Riittääkö 4Gb tänä päivänä? Aivan jäätäviä projekteja ei ole tulossa, mutta tulevaisuuden varalle olisi hyvä tietää, onko näissä vääntöä isompaankin projektiin?

Vai onko tässä nyt edessä päätös, jossa muut kuin musiikin äänittämiseen liittyvät seikat ratkaisevat. Eli siis että kummatkin kykenevät todella hyvään äänittämiseen, mutta ratkaisu löytyy koneen muista käyttötarkoituksista: mm. näytönohjaimesta (, jos siis pelaan), koska noissahan niissä on isot erot.

Ulkoiselle kovalevylle olisi tarkoitus projektit tallentaa. Teranen saa riittää. Kysyisinkin, että onko sen oltava nopeudeltaan välttämättä tuo 7200rpm, vai riittääkö perus 5400rpm? MOTU vie tuon Macbookin ainoan firewire-paikan, joten jäljelle jää USB2.0-paikka ulkoselle kovolle (tulevaisuudessa ehkä tuo uusi Thunderbolt ottaa vallan tässä asiassa). Voiko siis tulla tämän asian kanssa ongelmia? Eikös tuon USB2.0:nkin pitäisi riittää?

Kiitos jo etukäteen, jos viitsitte tietämätöntä auttaa!

EDIT: Tuli myös mieleen, että kun en vielä tuota MOTUa ole hommannut, niin olisiko ehkä joku toinen, parempi interface? Esim tuo MOTUn 8pre? Onko näistä kokemuksia?

mattim
03.03.2011 00:20:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phinx: Terve!

Nyt olisi siis koneen hommaamisen aika. Olen päätynyt kokemuksen kautta Macceihin, ja nyt sitten ajattelin, että juuri päivitetty Macbook Pro olisi se vaihtoehto. Kone tulee muuhunkin käyttöön, mutta yksi suurimmista olisi juuri äänitys reeniksellä ja kotona. DAWina tulisi olemaan Logic Studio 9 ja interfacena MOTU Ultralite MKIII Hybrid.

Onko näissä loppujen lopuksi edes hirveästi eroa, kun en tiedä miten tuo 15 tuumasen quad-core vaikuttaa näissä hommissa. Entäs miten tuo muistin määrä? Riittääkö 4Gb tänä päivänä? Aivan jäätäviä projekteja ei ole tulossa, mutta tulevaisuuden varalle olisi hyvä tietää, onko näissä vääntöä isompaankin projektiin?

Maccia omistamatta löysin tämmöistä tietoa Logic9:n ja multicore CPU:n suhteista:http://support.apple.com/kb/HT3161

Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
JPQ
03.03.2011 12:32:14 (muokattu 03.03.2011 13:30:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä äänitykseen sanoisin 7200rpm ja lisäksi fwhen löytyy jako palikoita mielestäni jostain et osassa kovalevyjä ainakin on myös ketjutus mahdollisuus. ymmärtääkseni fw kovalevy voi suoraan äänikortilta ilman koneen rasitusta äänittää eli prossu kuorma on usbia kevyempi.
ps. Minulla interfacena Roland Octa-Capture USBissa. Numeroinahan tuo ei ihmeellinen ole eli parempiakin on mutta luotettavuutta mietin itselleni tärkeämpänä varsinkin kun pääosa soundeista jota käytän on softaa. En halunnut pähkätä ongelmoiko FW piirisarja vaiko ei. itsellä tosin Mac Mini (late 2009) ja yllätyin siitä miten raskas on NI komplete 7 setti.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
phinx
04.03.2011 00:49:40

Kiitos näistä!

Tosiaankin nuo coret siis on tarpeellisia. Tänään tuossa Maccejä kävin kyselemässä ja sanoivat siellä suurinpiirtein samaa, että Logic osaa käyttää eri ytimiä esim. juuri plugareiden käytössä.

Mulla olikin aiksemmin tää aihe tuolla studiotyöskentelyn puolella ennen kun sen tänne siirstin ja joku tuosta ketjutuksesta ehtikin siellä mainitakin jo. Eli onko sillä sitten väliä, kumpi kytketään suoraan koneeseen? Mulla on tossa Firewire-ulkoinen kovo, jossa kaksi fw-paikkaa eli siis voin vaan surutta siihen kytkeä ton ulkosen äänikortin niinku ton kovon jälkeen, vai pitäskö olla toiste päin?

Joka tapauksessa pitää toinen vähä mobiilimpi ja kestävämpi kovo hommata, mutta se olis nyt sitte iha jees tietää onko tolla ketjuttamisen järjestyksellä väliä, niin vois sittä hommata sellasen uuden kovon, jossa myös on pari fw-paikkaa.

Eli kyllä toi koneen valinta tohon 15 tuumaseen taitaa kääntyä.

ganesha
04.03.2011 07:55:00

jos 13"-näyttö tuntuu liian pieneltä niin ainahan siihen voi tuupata lisänäytön, niin ajattelin itse tehdä.

viina. hanuri. ja naiset.
Henri Henri Olavi
04.03.2011 10:16:06 (muokattu 04.03.2011 10:16:42)

phinx:Eli onko sillä sitten väliä, kumpi kytketään suoraan koneeseen? Mulla on tossa Firewire-ulkoinen kovo, jossa kaksi fw-paikkaa eli siis voin vaan surutta siihen kytkeä ton ulkosen äänikortin niinku ton kovon jälkeen, vai pitäskö olla toiste päin?

Mä, aivan mutulla, laittaisin interfacen ekaksi. Siitä syystä, että kovalevy voi ns. varata itseään ja jumitella, jolloin interfacesikin jumittaa. Jos ei äänikortista löydy kahta FW-liitäntää, niin sit toisin päin. Tää siis aivan hatusta/aamupähkäilyä; joku jolla oikeesti tietoa asiasta, osaa varmaan kertoa raakoja tosielämän faktoja.

Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Johnny Buzz
05.03.2011 08:15:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on toi sama setup, joskin vuoden vanhalla 13" MacBook Prolla. Todella toimiva setti eikä tehot lopu kesken moniraitaäänityksissä. Mä en oo tullu ees päivittäneeks muistia, vaan koneessa on alkuperäiset 2 gigaa eikä mitään ongelmia oo ilmenny. Ulkoista kovalevyäkään en oo käyttäny, vaan ihan koneen omalle kovalevylle äänittäny. Oisko parhaimmillaan menny 6 tai 7 raitaa sisään samanaikaisesti.

Toi MOTU on erinomainen valinta. Pomminvarma audio interface, joka on toiminu itellä täysin moitteetta. Eikun kaupan kautta vaan ja äänityshommat käyntiin.
JPQ
05.03.2011 13:06:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mä, aivan mutulla, laittaisin interfacen ekaksi. Siitä syystä, että kovalevy voi ns. varata itseään ja jumitella, jolloin interfacesikin jumittaa. Jos ei äänikortista löydy kahta FW-liitäntää, niin sit toisin päin. Tää siis aivan hatusta/aamupähkäilyä; joku jolla tietoa asiasta, osaa varmaan kertoa raakoja tosielämän faktoja.

Eräs sanoi kovalevy ensiksi mutta mä en sano mitään. ps. jako palikkaa firewireen mielestäni olen nähnyt myynnissäkin kait Verkkokaupassa. ja sivulta katsoen en muuten.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Varjo1
13.03.2011 13:08:14

Olen itse hommaamassa ulkoista firewire- kovalevyä Macbook Pro- koneeseen. Vaihtoehtoina ollut tähänasti Western Digital My Book Studio tai LaCie Quadra Design by Neil Poulton, 1T kokoisena. Onko käyttökokemuksia noista, olisko joku hintaluokassaan (100-150 €) parempi?

En ole hullu, mutta pidän lentävistä eläimistä.
Henri Henri Olavi
13.03.2011 14:22:41 (muokattu 13.03.2011 14:24:52)

Varjo1: Olen itse hommaamassa ulkoista firewire- kovalevyä Macbook Pro- koneeseen. Vaihtoehtoina ollut tähänasti Western Digital My Book Studio tai LaCie Quadra Design by Neil Poulton, 1T kokoisena. Onko käyttökokemuksia noista, olisko joku hintaluokassaan (100-150 €) parempi?

Mulla on ollut tiiviissä käytössä tuo sama LaCie Quadra(500Gt) n. neljä vuotta, ja toiminut on todella mainiosti. Omistan myös vanhemman WD My Book-kovon, jossa ainoastaan FW400 ja USB2-liitännät. Sekin on toiminut moitteetta yli viisi vuotta, joskin käyttö on ollut iisimpää kuin LaCiella, eikä ole kulkenut niin paljon reissuilla mukana. LaCien iso plussa on sen hemmetin järeä kuori, sekä viileys.
Itse ottaisin LaCien, mutta minulla ei olekaan kokemuksia niiden hajoamisesta. Yksi kusahtanut WD on ja toinen Seagaten joku.

anapena
13.03.2011 16:46:17

Wanhan Westernin taipumus mennä nukkumaan saattaa olla harmillinen ominaisuus, mutta siihen tottuu. Mitenkähän nykymallit?

Varjo1
13.03.2011 23:21:51

Henri Henri Olavi: Mulla on ollut tiiviissä käytössä tuo sama LaCie Quadra(500Gt) n. neljä vuotta, ja toiminut on todella mainiosti. Omistan myös vanhemman WD My Book-kovon, jossa ainoastaan FW400 ja USB2-liitännät. Sekin on toiminut moitteetta yli viisi vuotta, joskin käyttö on ollut iisimpää kuin LaCiella, eikä ole kulkenut niin paljon reissuilla mukana. LaCien iso plussa on sen hemmetin järeä kuori, sekä viileys.
Itse ottaisin LaCien, mutta minulla ei olekaan kokemuksia niiden hajoamisesta. Yksi kusahtanut WD on ja toinen Seagaten joku.

Onkohan tuo Lacie muuten 5400 rpm vai 7200 rpm?

En ole hullu, mutta pidän lentävistä eläimistä.
Henri Henri Olavi
14.03.2011 15:22:51

Varjo1: Onkohan tuo Lacie muuten 5400 rpm vai 7200 rpm?

Kyllä se 7200 rpm on.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti