Muusikoiden.net
08.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DAW-ohjaimella parempi workflow
1
Objectif Lune
21.02.2011 12:50:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siihen nähden, miten hankalaa hiirellä temppuilu äänittäessä ja säveltäessä on, täältä löytyi yllättävän vähän keskustelua DAW-ohjaimista.

Itse olen tähän mennessä harrastanut vain läppärin hiirellä temppuilua, joskin siinä olen kehittynyt ihan hyväksi. Kuitenkin olen jo jonkun aikaa miettinyt, että haluaisin hieman sujuvoittaa työskentelyä. Siispä haluaisin kysyä muutamaa kysymystä ensialkuun. Ja koska DAW-ohjaimista sen verran heikosti löytyy keskustelua, voi mun puolesta tässä threadissä keskustella asioista laajemminkin, mikäli jotain sanottavaa tulee mieleen.

1) Mikä on moottoroidun faderin idea? Seuraako se siis kontrolliraitaa? Mitä haittaa on moottoroidun faderin puuttumisesta? (esim. Korg Nanokontrol)

2) Miten säätelette yleensä softasynaa?

3) Jos asetan jonkun DAW-ohjaimen USB:llä kiinni koneeseen., täytyykö minun opettaa ohjelmalle kaikki säädöt yksitellen vai osaako ohjelma tulkita valmiiksi jotain komentoja? (esim. play, rec, stop jne.)

4) Voisiko olla järkevämpää ostaa joku midikeyboard, josta löytyy ohjaimet kuin erillinen koskettimisto ja DAW-ohjain? Käytän joka tapauksessa työskentelyyn hyvin paljon koskettimistoa.

5) Olisi myös hauska kuulla kokemuksia työskentelystä daw-ohjaimen kanssa. Mitä ohjainta olette käyttäneet ja miten se on vaikuttanut työskentelyyn? Olisiko antaa jotain suosituksia kontrollereista?

Ja itselläni siis tällä hetkellä käytössä:
Kone: MacBook White. ~Vajaa neljä vuotta vanha malli. OS 10.4.11
Äänikortti: Tascam Fireone
Ohjelma: Logic Studio 8
(Näihin en aio koskea mitenkään, koska tällä hetkellä kaikki pelittää erinomaisesti, latenssia ei käytännössä ole ja äänenlaatuun ja Logic 8:n plugareihin olen tyytyväinen.)

Kiitos vastauksista jo etukäteen! :)

Jaava
21.02.2011 13:07:04 (muokattu 21.02.2011 13:08:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Objectif Lune:
1) Mikä on moottoroidun faderin idea? Seuraako se siis kontrolliraitaa? Mitä haittaa on moottoroidun faderin puuttumisesta? (esim. Korg Nanokontrol)

Sen idea on, että se seuraa sitä softassa olevaa faderia. Eli jos liikutat faderia softassa tai käytät automaatiota, kontrollerin faderit seuraa. Lisäksi sä pystyt käyttämään samaa faderia useammalla raidalla ja vaihtamaan sitä jollain nappulalla, kun se kontrollerin faderi siirtyy aina oikeaan kohtaan.

3) Jos asetan jonkun DAW-ohjaimen USB:llä kiinni koneeseen., täytyykö minun opettaa ohjelmalle kaikki säädöt yksitellen vai osaako ohjelma tulkita valmiiksi jotain komentoja? (esim. play, rec, stop jne.)

Yleensä niissä on yleisille softille valmiiksi asetuksia. Mutta erikoisemman toiminnot pitää opettaa.

4) Voisiko olla järkevämpää ostaa joku midikeyboard, josta löytyy ohjaimet kuin erillinen koskettimisto ja DAW-ohjain? Käytän joka tapauksessa työskentelyyn hyvin paljon koskettimistoa.

Sun pitää päättää itse mitä tarvitset. Noissa keyboardeissa ei taida yleensä olla moottoroituja fadereita.

5) Olisi myös hauska kuulla kokemuksia työskentelystä daw-ohjaimen kanssa. Mitä ohjainta olette käyttäneet ja miten se on vaikuttanut työskentelyyn? Olisiko antaa jotain suosituksia kontrollereista?

Itse en ole käyttänyt oikeastaan kuin digin c24 pöytää. Sillä on ihan kätevä tehdä, kun on niin iso. En noista pienemmistä tiedä mitään.

''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
ITTAM
21.02.2011 16:51:16 (muokattu 21.02.2011 17:00:56)

http://www.youtube.com/watch?v=mt1GqZxilzs

Tossa Alphatrackin käytöstä vinkkiä, siinä voi flip toiminnolla säätää parametreja myös faderillä joka on kätevämpää kuin tuo nuppien ruuvailu

Matti

JPQ
21.02.2011 17:30:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Softasynaa säätelen hiirellä koska vielä ei ole kontrolleriin ollut varaa siis tarkoitan sellaista jossa nuppeja olisi vaikka rautasynistä parissa taitaa nupitkin midiä lähettää..

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
gravehill
21.02.2011 21:04:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä käytössä Behringerin BCR2000 midikontrolleri. Tämä siis se potikoilla oleva versio. Hinta oli muistaakseni jotain 140€ luokkaa ja hyvin on pelittänyt. Muoviahan se toki on eli ei välttämättä sovellu keikkakäyttöön.

http://www.chaosresearch.de
ganesha
22.02.2011 19:51:03

tuo Behru vaikuttaisi muuten kyl mielenkiintoiselta, mut jos on übermuovinen vehjes niin ei sit taida keikkakäytössä olla kovinkaan pop & jee...damn.

Laitoin just MBP:n tilaukseen, ja tarkoitus olisi reitittää 3 synaa Logicin kautta pihalle, niin että kolmannella synalla samalla soittelisin tarvittaessa muutamia virtuaalisormioita. Moista DAW-kontrolleria tarttisin lähinnä sämplepläjäyksien soittamiseen ja sitten kanavien mute/unmute-säätämiseen; välillä olisi tarkoitus soittaa tuon midikontrollerina toimivan synan omia soundejakin ilman virtuaalisoundeja ja välillä toisinpäin, lisäksi 2 muun synan varalle olisi tarkoitus modata useampiakin trackeja Logiciin (raidoille eri plugareita) joten tarpeettomat olisi saatava kätevästi mutelle tarvittaessa - keikalla kun ei välttis ole aikaa alkaa hiirella klikkailemaan raitoja päälle ja pois.

tai sit yks vaihtis olis tietty hommata parempi äänikortti jossa vähintään 8 ulostuloa ja vetää rölölööt ulkoiseen mikseriin (joka on nurkissa jo ennestään)...

Onhan tuossa Behrussa aika tuhdisti noita knobeja omiin tarpeisiin, mutta ehkä sitä voisi vaikka innostua veivaamaan Logicin softasyntikoita niiden kanssa....

viina. hanuri. ja naiset.
mattim
23.02.2011 09:39:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: tuo Behru vaikuttaisi muuten kyl mielenkiintoiselta, mut jos on übermuovinen vehjes niin ei sit taida keikkakäytössä olla kovinkaan pop & jee...damn.

Laitoin just MBP:n tilaukseen, ja tarkoitus olisi reitittää 3 synaa Logicin kautta pihalle, niin että kolmannella synalla samalla soittelisin tarvittaessa muutamia virtuaalisormioita. Moista DAW-kontrolleria tarttisin lähinnä sämplepläjäyksien soittamiseen ja sitten kanavien mute/unmute-säätämiseen; välillä olisi tarkoitus soittaa tuon midikontrollerina toimivan synan omia soundejakin ilman virtuaalisoundeja ja välillä toisinpäin, lisäksi 2 muun synan varalle olisi tarkoitus modata useampiakin trackeja Logiciin (raidoille eri plugareita) joten tarpeettomat olisi saatava kätevästi mutelle tarvittaessa - keikalla kun ei välttis ole aikaa alkaa hiirella klikkailemaan raitoja päälle ja pois.

tai sit yks vaihtis olis tietty hommata parempi äänikortti jossa vähintään 8 ulostuloa ja vetää rölölööt ulkoiseen mikseriin (joka on nurkissa jo ennestään)...

Onhan tuossa Behrussa aika tuhdisti noita knobeja omiin tarpeisiin, mutta ehkä sitä voisi vaikka innostua veivaamaan Logicin softasyntikoita niiden kanssa....

Itselläni on tällainen Novation ReMOTE SL COMPACT, josta maksoin 99€ http://www.novationmusic.com/produc … /midi_controllers/remote_sl_compact

Tämäkään ei ole enää hinnankiroissa: http://www.dv247.com/computer-hardw … usb-midi-keyboard-controller--71163

Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
Cathi777
23.02.2011 09:59:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla nyt ollut käytössä tuo Zoomin R16 ( toki muussakin käytössä ). Ihan näppärähän tuollaiselle on vedellä, vaikka ei niitä moottorisoituja fadereita olekaan. Sehän nappaa sitten softassa aina siinä kohtaa kiinni, kun se osuu samaan kohtaan softassa olevan faderin kanssa. Aikaisemmin oli käytössä Frontier Alphatrack ja nyt olen miettinyt, että voisi ehkä kuitenkin sen hankkia takaisin, lähinnä liittyen tuohon työpöytätilaan. Myöskin ominaisuuksia siinä on huomattavasti enemmän kuin tuollaisessa perus midiohjaimessa. Itse kyllä olen tykännyt noita käyttää ja jotenkin miellyttävämpää kuin pelkän hiiren kanssa heiluminen. Makuasioitahan nämä toki aina ovat.

Only pop music can break my heart...
JPQ
23.02.2011 16:32:14 (muokattu 23.02.2011 16:32:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Minulla nyt ollut käytössä tuo Zoomin R16 ( toki muussakin käytössä ). Ihan näppärähän tuollaiselle on vedellä, vaikka ei niitä moottorisoituja fadereita olekaan. Sehän nappaa sitten softassa aina siinä kohtaa kiinni, kun se osuu samaan kohtaan softassa olevan faderin kanssa. Aikaisemmin oli käytössä Frontier Alphatrack ja nyt olen miettinyt, että voisi ehkä kuitenkin sen hankkia takaisin, lähinnä liittyen tuohon työpöytätilaan. Myöskin ominaisuuksia siinä on huomattavasti enemmän kuin tuollaisessa perus midiohjaimessa. Itse kyllä olen tykännyt noita käyttää ja jotenkin miellyttävämpää kuin pelkän hiiren kanssa heiluminen. Makuasioitahan nämä toki aina ovat.

Ihmettelen jos ei olisi. ps. tosiaan budjetti ei vielä ole sinnepäin ollut listalla on muutamiakin asioita siis jo musa jutuissa...

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti