Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä ulkoinen äänikortti MacBook Pro / Garageband?
1
Foto
14.02.2011 01:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankinnan alle tuli uusi MacBook Pro: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=20262
Tällä ajattelin myös demotella biisejä.

Tarve on demotella biisi-ideoita esim vetää kitarat akustisella tai Line6 Podin kautta jotain sisään ja laulut päälle. Tai jos pojilta tulee mp3:sina biisiaihioita, niin voisin laulella ideat sinne päälle.

Aiemmin en ole itse tietokoneella mitään demotellut, koska olen kokenut sen hankalaksi. En ole nörtti eikä minusta koskaan tule sellaista.
Ymmärtääkseni Garageband on riittävän yksinkertainen ja toimiva jopa kaltaiselleni kädettömälle.

Ulkoinen äänikortti lienee paikallaan. Liikkeestä olivat myymässä mulle jotain M-Audion Fast Trackia. Tarpeeni huomioiden vaikuttaisi sopivalta.

Vaan onko kokemuksia? Onko tuo mulle jees ja hyvä laite vai ihan käsi? Parempia vaihtoehtoja?

Ja jos Fast Track niin mikä noista nyt sitten on mun tarpeeseen?
Fast Track USB
http://www.thomann.de/fi/maudio_essential_recording_studio.htm
Fast Track MKII
http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm
vai Fast Track Pro
http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm

Onko mulla jotain syytä ostaa joku muu kuin tuo halvin?

Jarzki
14.02.2011 14:26:14

Mulla on iMac ja sen jatkona tuo Pro... Emmä liioin paljoa tajunnut nauhoitteluista mutta garagebandin ja tuon kortin helppokäyttöisyyden kautta alkoi tajuamaan paljonkin :) Eli suosittelen kyllä itse kovasti tuota Proota. Ite maksoin siitä 150 ja ihan täälä kotosuomesta ostettuna...toki alla oli samasta paikasta juuri haettu 1500 erkin mäcci :)

-Seksi on kuin bridgeä. Jos ei ole hyvää partneria on parasta olla hyvä käsi-
Foto
14.02.2011 18:04:19

Okei, sieltä siis yksi ääni ylipäätään GB ja Fast Track combolle. =)
Kuulostaa että sulla oli samanmoinen tilanne kun mullakin, ja palvelee tarkoitustaan.

Mutta vielä kun joku kertois mulle miksi maksaisin muusta kuin tuosta halvimmasta, eikö aja saman asian? Mitä ne käytännön hyödyt ja erot noissa kalliimmissa on?

kiiski
14.02.2011 19:04:54

Foto: Mutta vielä kun joku kertois mulle miksi maksaisin muusta kuin tuosta halvimmasta, eikö aja saman asian? Mitä ne käytännön hyödyt ja erot noissa kalliimmissa on?

Mä ostaisin ton toiseksi halvimman. Siitä saat phantom-virran, jota kondensaattorimikrofonit tarvitsevat. Et välttämättä tarvitse tätä ominaisuutta nyt, mutta saat vähän pelivaraa jatkoa ajatellen. Tuossa kalleimmassa mallissa on kaksi sisääntuloa, joista on hyötyä jos haluat äänittää vaikka akustista kitaraa kahdella mikrofonilla. Yhdelläkin pärjää erinomaisesti demohommissa!

Jos GarageBand alkaa joskus tuntua ahtaalta, helppo seuraava softa on Logic Express. http://www.thomann.de/fi/apple_logic_express_9.htm

Garagebandin projektitiedostot sopivat tuohon suoraan.

Jarzki
15.02.2011 08:33:30

Juu varmaan pärjää peruskäytös tuolla MKII:lläkin. Itellä on myös keyboardit isketty kiinni tuohon korttiin eli tarvitsin midi-liittimet joita ei MKII:ssä ole.

Hintaero oli mun mielestä pieni Pro vrt. MKII niin valittin sitten saman tein tuon isomman.

Mut...varmaan pärjää tuolla MK:llakin, ja voihan sitä sitten upgradeta kun taidot / soittimet lisääntyy (siis aloittelijahan mäkin olen)

kojones
16.02.2011 07:33:47

Luin ongelmista OS X 10.6:n ja Fast Track Pron kanssa, onko kellään tuota kombinaatiota käytössä?
Jarzki
16.02.2011 15:01:24

Juuri tuo kombinaatio on itellä enkä kyllä oo mitään ongelmia havainnut...mitäs ongelmia sielä muut on havainnu ?

Grugi
16.02.2011 15:13:23

Hieman aihetta sivuten myös Fast Track Ultra on toiminut moitteetta OSX 10.6 kanssa.

SDMF
kojones
16.02.2011 18:09:50

Jarzki: Juuri tuo kombinaatio on itellä enkä kyllä oo mitään ongelmia havainnut...mitäs ongelmia sielä muut on havainnu ?

S/Pdif out ei kuulemma toimi, ja juurikin sille ois käyttöä. Ehkä M-Audio on korjannut tuon fiban.
Grugi
16.02.2011 18:18:45

kojones: S/Pdif out ei kuulemma toimi, ja juurikin sille ois käyttöä. Ehkä M-Audio on korjannut tuon fiban.

Ainakin tuo SPDIF ulostulo toimii ultrassa joten outoa jos ei toimi pienemmissä malleissa. M-Audiolta löytyy ajurit 10.6.6 versiolle joten luulisin että muissakin malleissa tuo toimii.

SDMF
ydinaukio
16.01.2012 14:40:40

Nostanpa vanhan ketjun kysyäkseni, että onko tuo Fast Track Pro tosiaan hintaluokassaan paras vaihtoehto Macbook Pro-kotiäänityksille? Käytössä joko Garageband tai Reaper, tai ehkäpä piakkoin jopa toi Logic Studio. Apogee Duetia olen myös tutkiskellut mut sehän pelaa ihan eri hintaluokassa. Eli mikä olisi hinta-laatu-suhteeltaan paras kotiäänittelyyn?

anapena
16.01.2012 15:16:14

Tutki esimerkiksi Thomannin listaa sillai hintajärjestyksessä. Ensimmäinen merkkilaite, jossa on tarvitsemasi ominaisuudet on oikea sulle. Edellyttäen että sitä ei ole kovasti moitittu missään, ja jos on, niin saattaa se silti toimia sulla ihan hyvin. Oman lisänsä valintakriteereihin tuovat sua miellyttävä ulkonäkö ja mahdolliset muut tekijät. Ja onhan noita käytettynäkin liikkeellä, vaikka Tori-osastolla. Ei mee rahaa niin paljon hukkaan, kun vaihdat seuraavaan...

Klezberg
16.01.2012 15:41:33 (muokattu 16.01.2012 15:42:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä hommasin äskettäin tämän http://www.f-musiikki.fi/ohjelmisto … mobile_firestudio_mobile_/_presonus

Ei ehkä ole halvimmasta päästä, mutta olen tyytyväinen. Kun tuo on firewirellä, niin säästyy nuo usb-portit muuhun. Ei niitä kuitenkaan liikaa ole. Presonuksen valintaan vaikutti että sen kanssa ei näyttänyt olevan ongelmia Lionissa.

Hyvin olen tyytyväinen. Pelaa ongelmitta ja mikkietuset vaikuttavat paremmilta kuin mihin olen tottunut. Kahden mikki/instrumenttitason lisäksi on linjatasoisia inputteja. Outputteja vain kuuloke- ja mainlähdöt. Mutta näillä riittää pitkälle.

Tämän http://maihinnousu.net/s/15160 tekaisin tuolla. Laulu, kitara ja haitari on siis tuon kautta äänitetty.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
JPQ
16.01.2012 16:55:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mä hommasin äskettäin tämän http://www.f-musiikki.fi/ohjelmisto … mobile_firestudio_mobile_/_presonus

Ei ehkä ole halvimmasta päästä, mutta olen tyytyväinen. Kun tuo on firewirellä, niin säästyy nuo usb-portit muuhun. Ei niitä kuitenkaan liikaa ole. Presonuksen valintaan vaikutti että sen kanssa ei näyttänyt olevan ongelmia Lionissa.

Hyvin olen tyytyväinen. Pelaa ongelmitta ja mikkietuset vaikuttavat paremmilta kuin mihin olen tottunut. Kahden mikki/instrumenttitason lisäksi on linjatasoisia inputteja. Outputteja vain kuuloke- ja mainlähdöt. Mutta näillä riittää pitkälle.

Tämän http://maihinnousu.net/s/15160 tekaisin tuolla. Laulu, kitara ja haitari on siis tuon kautta äänitetty.

tosin tuossa se pulma että presonuksista olen kuullut turhan paljon hajoilu juttua lisäksi nirsoja firewire piirisarjasta varoitan vaan jos aloittaja ei todellakaan ole nörtti joka itse mielestäni en minäkään tykkään enemmin tehdä hommia kun pähkätä pulmia. Usb paikkoja ei toisaalta ole liikaa varsinkin kun parikin softaa mielessä jotka vaatii omat donglensa.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Klezberg
16.01.2012 16:59:12

JPQ: tosin tuossa se pulma että presonuksista olen kuullut turhan paljon hajoilu juttua lisäksi nirsoja firewire piirisarjasta varoitan vaan jos aloittaja ei todellakaan ole nörtti joka itse mielestäni en minäkään tykkään enemmin tehdä hommia kun pähkätä pulmia. Usb paikkoja ei toisaalta ole liikaa varsinkin kun parikin softaa mielessä jotka vaatii omat donglensa.

Voi olla nirsoja piirisarjan kanssa, mutta jos se riittää että toimii Macbookin kanssa?

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
kmh
16.01.2012 17:03:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Voi olla nirsoja piirisarjan kanssa, mutta jos se riittää että toimii Macbookin kanssa?

Ja toimiihan ne, huoli pois. Ihmiset vain toistelevat noita samoja juttuja ottamatta asiayhteydestä mitään selvää :)

Henri Henri Olavi
17.01.2012 17:14:15

kmh: Ihmiset vain toistelevat noita samoja juttuja ottamatta asiayhteydestä mitään selvää :)

Niinpä. Tuokin juttu oli oleellista joskus 2005-2007, kun puhuttiin TI:n FW-portin ylivoimaisuudesta; ja tosiaan olikin, että monilla oli ongelmia jonkun muun valmistajan pienen nelipinnisen FW-liitännän kanssa PC-läppäreillä. Voi olla, että PC-läpyköissä voi vieläkin olla ongelmaa, en tiedä - itse kun siirryin taannoin MBP-käyttäjäksi.

Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
krushing
26.01.2012 14:09:11 (muokattu 26.01.2012 14:09:40)

Henri Henri Olavi: Niinpä. Tuokin juttu oli oleellista joskus 2005-2007, kun puhuttiin TI:n FW-portin ylivoimaisuudesta; ja tosiaan olikin, että monilla oli ongelmia jonkun muun valmistajan pienen nelipinnisen FW-liitännän kanssa PC-läppäreillä. Voi olla, että PC-läpyköissä voi vieläkin olla ongelmaa, en tiedä - itse kun siirryin taannoin MBP-käyttäjäksi.

Kyllähän noita ongelmatapauksia vieläkin on, ei siinä mitään - ja TI lienee edelleen se varmatoimisin piiri. Mut yleisesti ottaen ongelmat on vähentyneet, vaikka tietty internettiä selaillessa törmää lähinnä just niihin ongelmiin...vaan eipä jengi ennenkään oo niin herkkiä olleet tilittämään hyvin toimivista laitteista, joten ongelmat korostuu övereille tasoille.

Applekin vissiin juuri tossa 2006-2008 (tjsp) aikana vaihtoi ainakin hetkeks johonkin halpispiiriin, ja noita (edelleen, vähäisiä) ongelmia ei oikeastaan koskaan korjattu täysin, vaikka jotkut firmispäivitykset tilannetta paransivatkin. Ite esim. jouduin kuitenkin luopumaan Lucentin FW-chipillä varustetun iMacin (2007) kanssa MOTU Ultraliten käytöstä, se kun ei vaan koskaan toiminut luotettavasti, eikä ongelmaan tosiaan löytynyt muuta järkevää syytä kuin se FW-chippi. Myin MOTUn kaverille jolla oli about vuotta tuoreempi iMac, ja toimi moitteettomasti; itelleni ostin Echon Audiofiren (myös FireWire siis) ja sekin on toiminut loistavasti. Tiiä noista sitten.

Tää nyt ei ollu tarkotettu mikskään kauhutarinaksi, ja oon samaa mieltä että ongelmia varmaankin liioitellaan. Ei ne silti ihan keksittyjä oo, ja kannattaakin ennen ostopäätöstä vähän googlailla ympäriinsä ja tutkailla josko jotain vastaavia ongelmia tuntuu löytyvän. Focusrite esim. tarjoaa omilla sivuillaan jonkin verran dataa ja suosituksia tuetuista FW-piireistä.

anapena
26.01.2012 14:47:37

Mulla aikoinaan riiteli WesternDigitalin ulkoinen levy ja Motun 828 keskenään, molemmat siis kiinni firewiressä. Siirsin levyn usb-reikään ja homma toimi. Kun taas käytin usb-äänirautaa, niin Westernin pystyi kytkemään firewireen. Varmaan jonkinsortin chipset-ongelma jossain päin laitteistoa. Koneena oli joku vanha macci.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti