Muusikoiden.net
05.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Parhaat nuotinnusohjelmat
1
elampen
02.02.2011 10:00:48 (muokattu 02.02.2011 10:04:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä aiheesta on käyty keskustelua ennenkin,

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=33&t=137542&o=0&#p6451659

mutta tuo ketju on jo neljä vuotta vanha ja softat ovat siinä ajassa kehittyneet, joten avaan keskustelun uudestaan.

Etsin kohtuuhintaista softaa omien sävellysten nuotintamiseksi. Mitään hervottomia sinfoniaorkesteripartituureja ei ole tekeillä, mutta softan olisi silti hyvä olla melko monipuolinen, jotta siinä riittää "kasvunvaraa" käyttäjälle.

Sibelius First ja Finale PrintMusic näkyvät olevan suosituslistojen kärjessä. Hinnat sadan euron hujakoilla. Voitteko kokemuksen perusteella suositella jompaakumpaa, vai ovatko ominaisuudet suunnilleen samat ja valinta lopulta fiiliskysymys?

EDIT: Työkaluinani ovat koskettimet, Mbox2 ja Reaper, eli nuotit siirtyvät enimmäkseen MIDI:n kautta.

Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
TimOlli
06.02.2011 19:48:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Työkaverillani on Sibelius First ja on kuulemma hankalaa printata nuotteja paperille. Muuten on kuulemma tosi hyvä.

JPQ
06.02.2011 23:48:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelen molempien tarjontaa katsoneeni vaikutelma että Finale itsellä suosikki.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Objectif Lune
19.02.2011 12:31:53

Isäni, joka harrastaa noita klasaripuolen hommia enemmän on joskus kertonut, että Sibelius on kehitetty enemmän säveltäjiä silmällä pitäen kun taas Finale on enemmän kustannuspuolen tarpeita ajatellen kehitetty, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että Finalella pystyy tekemään enemmän asioita ja Sibeliuksessa saavuttaa helpommin hyvän työskentelyflown.

Itse en ole muutamaan vuoteen pahemmin käyttänyt kumpaakaan, mutta kokemukseni reilun viiden vuoden takaa ainakin on hyvin linjassa noiden kanssa. Voisin tosin kuvitella, että erot ovat pikku hiljaa tasoittuneet. Kumpikin ohjelmisto kuitenkin mainostaa itseään sävellys- ja notaatio-ohjelmana.

Suosittelisin lataamaan demot ja kokeilemaan kumpi tuntuu omalta. Sekä Sibelius, että Finale kuitenkin ovat perinteikkäitä ja toimivia ohjelmia jolla kummallakin pystyy saamaan hyvää jälkeä aikaan.

ahmaniea
25.02.2011 22:12:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millähän softalla pelkkien sointulappujen teko onnistuisi jouhevasti? Eli pelkät sointusymbolit, tahtiviivat, kertausmerkit, maalit, segnot ja codat oikeastaan riittäisi. Käyttötarkoitus olisi lähinnä että saisi keikkoja varten biisien rakenteet ja soinnut nopeasti ylös astetta siistimmin kuin pelkällä kynällä ja paperilla. Eli tähän tapaan:

||: C | Am | F | G :||

Hienointahan olisi että joillekin riveille viivaston voisi kuitenkin lisätä, esim. introjen kirjoitusta varten.

elin
26.02.2011 01:34:20

Joo-o, mun mielestä pahinta näillä kahdella nuotinnosohjelmalla onpi, että ne ei todennettavasti ole keskustelleet keskenään. Eli, kun mulla on Finale ja niillä staroilla on Sibelius, niin mitä ihmettä, pitänee kiirettä, että saan nopeasti tiedostot xml-muotoon, kun lähettää sitä kamaa niille.

Mesa/Boogie
26.02.2011 09:32:20

elin: Joo-o, mun mielestä pahinta näillä kahdella nuotinnosohjelmalla onpi, että ne ei todennettavasti ole keskustelleet keskenään. Eli, kun mulla on Finale ja niillä staroilla on Sibelius, niin mitä ihmettä, pitänee kiirettä, että saan nopeasti tiedostot xml-muotoon, kun lähettää sitä kamaa niille.

Music XML pelasti mun päivän kun kyllästyin lopullisesti Finaleen ja siirtelin puolivalmiit projektit Sibeliukseen. Vähän outo layout siben puolella, kun ne importtaa sinne, mutta toimii kuitenkin.

Soittakaa pojat tango - vaikka sitten joku huonompi tango...
Sax-pappa
26.02.2011 15:52:07 (muokattu 26.02.2011 15:53:49)

elin: Joo-o, mun mielestä pahinta näillä kahdella nuotinnosohjelmalla onpi, että ne ei todennettavasti ole keskustelleet keskenään. Eli, kun mulla on Finale ja niillä staroilla on Sibelius, niin mitä ihmettä, pitänee kiirettä, että saan nopeasti tiedostot xml-muotoon, kun lähettää sitä kamaa niille.

Eikös Sibeliuksen pitäisi lukea Finale formaattia ihan suoraan. En ole itse kokeillut, mutta näin mun Sibbe 4:n ohjeissa lukee. Encorea ei sensijaan valitettavasti lue. Niitä tiedostoja mulla olisi runsaasti.

kukkola
04.03.2011 12:40:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Forte Free on hyvä kun tekee sen mitä pitää ja on vielä edullinen -eli ilmainen.

Ei ku näin se menee...
JPQ
04.03.2011 14:15:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kukkola: Forte Free on hyvä kun tekee sen mitä pitää ja on vielä edullinen -eli ilmainen.

viimeksi muistelen jotain pulmia olleen. Ainakin näemmä se että vain windowsille. Mutta hyvä jos joku siihen tyytyväinen ja toivon että jokainen löytää omansa.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Lenoldinho
04.03.2011 16:17:52

ahmaniea: Millähän softalla pelkkien sointulappujen teko onnistuisi jouhevasti? Eli pelkät sointusymbolit, tahtiviivat, kertausmerkit, maalit, segnot ja codat oikeastaan riittäisi. Käyttötarkoitus olisi lähinnä että saisi keikkoja varten biisien rakenteet ja soinnut nopeasti ylös astetta siistimmin kuin pelkällä kynällä ja paperilla. Eli tähän tapaan:

Hienointahan olisi että joillekin riveille viivaston voisi kuitenkin lisätä, esim. introjen kirjoitusta varten.

Tämä. Jos jollain on tietoa niin jakakaa ihmeessä.
tender.insanity
04.03.2011 18:39:48 (muokattu 04.03.2011 18:40:43)

ahmaniea: Millähän softalla pelkkien sointulappujen teko onnistuisi jouhevasti? Eli pelkät sointusymbolit, tahtiviivat, kertausmerkit, maalit, segnot ja codat oikeastaan riittäisi. Käyttötarkoitus olisi lähinnä että saisi keikkoja varten biisien rakenteet ja soinnut nopeasti ylös astetta siistimmin kuin pelkällä kynällä ja paperilla. Eli tähän tapaan:

Vaikka muuten sysipaska Guitar Pro 6

http://dl.dropbox.com/u/5738957/esim.png

On siellä kaikki Codat yms, mutten viitsinyt alkaa niitä laittelemaan.

EDIT: Tässä joku tämmöinen demonstraatiokuva GP6:n joistain ominaisuuksista
http://dl.dropbox.com/u/5738957/kuva.jpg

Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
Gotnine
13.03.2011 00:25:57

MuseScorea voin suositella lämpimästi; ilmainen ja - todella pätevä!:
http://musescore.org/

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti