Muusikoiden.net
07.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: tietokone-->stereovahvistin, miksi ei toimi?
1
Lauska
29.12.2010 18:37:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten kysymyksestä voi varmaan päätellä minulla on elektroniikkapeukalo täysin keskellä kämmentä.
Yritin saada yhteyttä tietokoneen äänikortilta vahvistimelle, ja ainoa tapa joka tuli mieleen oli yhdistää äänikortti 3,5stereo-RCA kaapelilla vahvistimen input:tiin, seurauksena että vaikka laitoin volat kaakkoon niin kaiuttimista kuuluva ääni muistutti lähinnä hyttysen kuolonkorinaa tai rahisevaa kuiskausta, kappaleen sanoista nyt jotenkin sai selvää.
Kertokaahan ensinnäkin onko tällainen liitäntä edes mahdollinen, ja miten asian voisi (jos voi) hoitaa oikein.
Kiitos.

"Olen kitaristi, en kitarisa" "niin kiero mies että nukkuukin kulmasohvalla!"
Kalmo
29.12.2010 18:52:10

Kaikkihan riippuu siitä mitä yhdistit mihinkin. Kertoisitko?

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
samulirask
29.12.2010 23:36:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cougar: Kuten kysymyksestä voi varmaan päätellä minulla on elektroniikkapeukalo täysin keskellä kämmentä.
Yritin saada yhteyttä tietokoneen äänikortilta vahvistimelle, ja ainoa tapa joka tuli mieleen oli yhdistää äänikortti 3,5stereo-RCA kaapelilla vahvistimen input:tiin, seurauksena että vaikka laitoin volat kaakkoon niin kaiuttimista kuuluva ääni muistutti lähinnä hyttysen kuolonkorinaa tai rahisevaa kuiskausta, kappaleen sanoista nyt jotenkin sai selvää.
Kertokaahan ensinnäkin onko tällainen liitäntä edes mahdollinen, ja miten asian voisi (jos voi) hoitaa oikein.
Kiitos.

On mahdollinen. Onko volume tietokoneessa tarpeeksi kovalla?
penatuna
30.12.2010 14:55:07

Onko stereovahvistimesta valittu oikea ulostulo? Esim RCA:t kytketty Tape -liitäntää - valitse Tape ulostulo jne.

Antti1
30.12.2010 16:13:12

penatuna: Onko stereovahvistimesta valittu oikea ulostulo? Esim RCA:t kytketty Tape -liitäntää - valitse Tape ulostulo jne.

Se on sisääntulo, jos siitä tulee ääntä sisään.

PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Kalmo
30.12.2010 16:46:56

Tapauksesta riippuen äänikortissa voi olla neljäkin eri sortin ulostuloa, ja stereovahvistimessa 4-5 eri sortin sisäänmenoa.

Mitähän on kytketty mihinkin?

Periaatteessahan äänikortin yhdistäminen stereoihin ei ole temppu eikä mikään, vaan toimii ilman muuta, kun oikeat plugit ovat oikeissa paikoissa.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
lindo
30.12.2010 22:25:10 (muokattu 30.12.2010 22:28:07)

Mulla menee tietokoneen integroidun kortin LINE OUTista (stereo miniplugi) vahvistimen CD IN PUTiin(2xRCA). Hyvin toimii. Piuha näyttää tältä
http://rawvideoconverter.com/wp-con … s/2010/12/wpid-41JGQR4TJMLSL500.jpg

Vaihvistimesta kannattaa tosiaankin valita oikea input, (mun tapauksessa CD) koska muuten se kuulostaa juuri tuolta. Niin ja jos laitat piuhat TAPE inputtiin niin ne on silloin REC reijät, ei PLAY.

Rok rok
penatuna
31.12.2010 13:25:33

Antti1: Se on sisääntulo, jos siitä tulee ääntä sisään.

Okei, okei ;) Mutta nappula etupleksissä määrää, mikä sisääntuloista soi kaiuttimista, eli sitä tarkoitin. Tietenkin olet oikeassa, että piuha menee sisääntuloon.

jPekka
31.12.2010 16:16:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lindo:Vaihvistimesta kannattaa tosiaankin valita oikea input, (mun tapauksessa CD) koska muuten se kuulostaa juuri tuolta. Niin ja jos laitat piuhat TAPE inputtiin niin ne on silloin REC reijät, ei PLAY.

Ei kun päinvastoin. RECistä signaali menee vahvistimesta nauhuriin, PLAYsta nauhurista vahvistimeen.

Kolmepuolikkaat stereoplugit ovat jotakuinkin pahamaineisia pätkijöitä, joten jos ei toimi, kannattaa ehkä kokeilla myös toisella piuhalla.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
lindo
01.01.2011 21:35:18

jPekka: Ei kun päinvastoin. RECistä signaali menee vahvistimesta nauhuriin, PLAYsta nauhurista vahvistimeen.

HEhee, näinhän se olikin. Piti oikein lähteä taskulampulla tarkistamaan. Sekoitin jotenkin nuo kun muistelin miten dekki liitetään LINE OUT > PLAY LINE IN > REC ... siis juuri noin kuin sanoitkin :D

Rok rok
Lauska
08.01.2011 20:06:20 (muokattu 08.01.2011 20:18:13)

Kiitoksia neuvoista, minulla on tietokoneen äänikortissa 2 kaiutinliitäntää, joista toiseen tökkäsin vahvistimen tape-2:een menevän johdon. Koitin säätää äänenvoimakkuutta tietokoneelta ja vahvistimesta, ilman vaikutusta. Voisikohan äänikortissa olla vikaa?

"Olen kitaristi, en kitarisa" "niin kiero mies että nukkuukin kulmasohvalla!"
Kalmo
09.01.2011 16:38:56

No jos vahvistimenkaan volyymipotikka ei auta, niin ei kai se vika äänikortissa silloin ole.

Mitä muita vahvistimen sisäänmehoja olet kokeillut. Kaiutinliitännän ja nauhuriliitännän yhdistäminen ei jotenkin kuulosta hyvältä, mutten tiedä miksi :o)

Ja onhan se "tape 2" nimenomaan monitorointiliitäntä, eikä ulostulo (Rec)?

Eikö äänikortissakaan ole mitään varsinaisia ulostuloja?

On taholtasi vähän vedätystä olla kysyvinään antamatta mitään tietoja.
Mikä äänikortti ja mikä vahvistin on kyseessä, ja mitä sisäänmenoja vahvistimessa on? Äänikortin specsit innokas auttaja löytää googlesta, ehkä vahvistimenkin.

Mainitsit "tietokoneen äänikortin", niissä on harvoin kahta kaiutinliitäntää. Ettet vain tarkoita, että siinä on oikealle ja vasemmalle kaiuttimelle oma liitäntä?

Oletkohan yhdistänyt stereo- ja monolinjan toisiina? Kysymyksiä kysymyksia, joihin vastauksia löytyy vain, jos viitsit kertoa tarvittavat tiedot.

lindo
09.01.2011 20:23:07 (muokattu 09.01.2011 20:23:44)

cougar: Kiitoksia neuvoista, minulla on tietokoneen äänikortissa 2 kaiutinliitäntää, joista toiseen tökkäsin vahvistimen tape-2:een menevän johdon. Koitin säätää äänenvoimakkuutta tietokoneelta ja vahvistimesta, ilman vaikutusta. Voisikohan äänikortissa olla vikaa?

Mäkin voisin kysyä että mitä nuo 2 kaiutinliitäntää ovat?
Jos koneen oma äänikortti, niin ne voi olla vaikka surround lähtöjä. (ei ole tullut kokeiltua, mutta niistä kai yleensä piuhat menee suoraan kaiuttimiin, korjatkaa jos olen väärässä). Koneen omasta äänikortista kannattaa hakea se LINE OUT liitännän, joka on useasti vihreä, stereo mini plugi ja kokeilla sitä.

Rok rok
ept
10.01.2011 10:33:12

Jos napit kaakossa kuului jotain tunnistettavaa ininää, niin kyseessä saattaa olla ylikuuluminen. Tuo viittaisi siihen, että piuha on ainakin toisesta päästä väärässä paikassa. Mun 20v Kenwoodin vahvistimella sai juuri tuollaisen ilmiön toistettua, kun AUXin sijaan(jossa kone oli kiinni) oli valittuna CD ja käänsi napit kaakkoon.

Ja kuten useampi muukin on tässä ketjussa ihmetellyt, mitähän nuo kaksi kaitutin-liitäntää tarkoittaa. Tai kerro ainakin se koneen/äänikortin merkki ja malli, niin on helpompi kertoa minne se piuha pitäis laittaa.

Ja vahvistimesta kokeilisin varmuuden varoiksi laittaa sen teitokoneen kiinni CD, AUX tms. liitäntään. Tai ainakin varmistaisin, että ei todellakaan ole REC-lähdössä kiinni.

Toki on myös mahdollista, muttei kovin todennäköistä näillä tiedoilla, että äänikortti olisi jotenkin rikki.

--
PeTe

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti