Muusikoiden.net
08.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studiokurssin tapaisen järjestämistä musaopistolla
1
Aalimupina
16.12.2010 00:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä harkinnut, että järjestäisin jonkun studiokurssin tapaisen musaopistolla, jossa opetan muuten soittimen käsittelyä.

Mietiskelin tässä, että järkevin vaihtoehto olisi varmaankin ottaa opetukseen joku ilmainen/puoli-ilmainen softa (Reaper, Audacity, Ardour), jotta oppilaat voisivat sitten kotona myös ottaa oppinsa heti käytäntöön. Tämä vaikuttaa omasta mielestäni paljon järkevämmältä idealta kuin Protoolsin opettaminen.

Ajattelin, että kurssilla vain käytäisiin perusasioita moniraitatyöskentelystä ja mikrofonien käyttämisestä. Erittäin perusasioita, muuhun eivät rajalliset studiopenttitaitoni riittäisikään.

Olisiko jollain viisaammalla heittää jotain kommenttia/neuvoja tuollaisen kurssin toteuttamisessa?

passe
16.12.2010 07:46:04 (muokattu 16.12.2010 09:37:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni hyvä ajatus.

Omakohtaisen (oppilaan) kokemukseni mukaan olisin päässyt paremmin kelkkaan mukaan jos olisin tutustunut ihan miksauksen ja äännittämisen perusteisiin kaiken ensimmäiseksi. Se meni itselläni vähän nurinpäin kun ensin opettelin käyttämään softaa ja sitten vasta miettimään että mitäs se miksaus tai äänittäminen oikein onkaan. Siitä seurasi alussa mieletön määrä irrallisen tuntuista nippeli- ja hajatietoa, kun ei hahmottanut kokonaisuutta.

Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
varo
16.12.2010 21:59:20

Loistava idea! Mulle ainakin kelpais, kun olen tällainen tekniikkatollo :( No onneks mulla on musateknologian kurssi tulossa omalla musiikkiopistolla.

Opetatko yksityisellä puolella?

minä rölötän, sinä rölötät, hän rölöttää, me rölötämme, te rölötätte, he rölöttävät.
Y@ri
16.12.2010 22:55:59

Osallistuisin...

Aalimupina
16.12.2010 23:15:51

Kiitoksia rohkaisevasta palautteesta. Pitääpä ottaa siis asiaksi tällainen homma.

Minua vain tässä mietityttää, että minkä softan sitä ottaisi käyttöön noista halpis-/ilmaissoftista. Tämän foorumin monet käyttäjät tuntuvat puhuvan Reaperin puolesta. Taidan kääntyä siihen. Ardourin yritin joskus asentaa, mutta se vaatii jonkin verran säätämistä sen JACKin kanssa. Ei kovinkaan houkuttelevaa.

Opetan ihan virallisessa musiikkiopistossa. Rehtorimme on hyvin vastaanottavainen uusien ideoiden suhteen, mikä on kivaa.

En ole todellakaan mikään studioekspertti. Jonkin verran on tullut tehtyä äänitys/miksaushommia ja vähän television/teatterin puolelle myös äänityshommia. Vaikka en olekaan pro tuolla alalla, niin ajattelin, että tuollainen kurssi voisi olla hyvinkin aktivoivaa teini-ikäisille musaopistolaisille.

jPekka
16.12.2010 23:17:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aalimupina: Vaikka en olekaan pro tuolla alalla, niin ajattelin, että tuollainen kurssi voisi olla hyvinkin aktivoivaa teini-ikäisille musaopistolaisille.

Kuulostaa erinomaiselta idealta. Tuotahan voi rakennella jonkinlaiseksi workshopiksi "opetellaan yhdessä" -hengessä.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti