Muusikoiden.net
08.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cubase ja miksaus ulkoisella hardwarella
1
Mr. Johnny
19.11.2010 22:36:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikaista apua kaivattaisiin seuraavanlaiseen ongelmaan. Käytössä siis Cubase LE 4, focusrite saffire pro 40, windows 7. Haluaisin miksata ulkoisella laitteella(nyt harjoittelen toft ec-1 etuasteella). Eli tarkoitus olisi ohjata yksi raita(basso) omalle ulostulolle josta piuhalla toftiin lineen, ulostulon kautta takaisin saffiren sisääntuloon. Tarkoituksena että voisin kuunnella tätä raitaa yksinään ilman että alkuperäinen raita soi taustalla.

Olen laittanut VST connectionista outputeiksi normaalin stereon lisäksi ylimääräisen mono-outputin outputtiin 3. Basson olen koittanut ohjata sekä sendistä että output routingista(siis jossa normaalisti lukee stereo output) tähän tekemääni output 3:een. Sieltä piuha toftin sisääntuloon, sitten ulostulon kautta takaisin saffiren line in 3:een. Tällöin ei kuulu mitään. Laittamalla ulostuloksi stereon, nämä molemmat raidat sololle ja monitori päälle uudesta raidasta, saan tälle raidalle tulemaan tavaraa. Tällöin kuitenkin alkuperäinen basso soi taustalla.

Eli kuinka nämä sisään/ulostulot tulisi laittaa kun käytätte ulkoista mitä tahansa laitetta miksatessanne yksittäistä raitaa? Olen manuaalia tutkinut ja en tätä osaa selvittää. Kiitos jo etukäteen.

Mr. Johnny
20.11.2010 22:46:11

Eli edelleen toivotaan apua. Varmasti joku osaa selittää kuinka Cubasen kanssa käytetään ulkoisia laitteita jo äänitetyille raidoille? Mulla siis on main mixin lisäksi tämän vieressä yksi mono out jolle tuo haluttu basso raita kyllä menee, mutta ulos ei edelleenkään tule mitään.

Naq
20.11.2010 23:35:08 (muokattu 20.11.2010 23:36:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulis onnistuvan, kun määrität basson ulostuloksi tuon kanavan 3, lisäät VST connectioneihin myös sisääntuloksi kanavan 3, teet monoraidan tuolle sisääntulo-kanavalle ja pistät siitä kuuntelun tai nauhotuksen päälle.

Mr. Johnny
21.11.2010 21:34:52 (muokattu 21.11.2010 22:46:27)

Kiitos vaan avusta. En saa toimimaan edelleenkään. Olen laittanut basson(siis soittimen) suoraan tuohon kolmos-linjaan sisään ja tavaraa tulee raidalle. Eli tämä väli siis oikein kytketty. Ongelmana siis se että tavara ei tule ulos output kolmosesta niin kuin pitäisi. Olen myös kokeillut muita ulostuloja eikä edelleenkään mitään. Olen selaillut tuota saffire pro 40:n manuaalia sekä omaa interfacea josko sieltä pitäisi jotain tehdä. Käyttääkö joku samaa äänikorttia joka osaisi neuvoa?

edit: tutoriaaleja katsomalla löysin ratkaisun. Eli interfacen omasta mikseristä löytyi vastaus, cubasessa kaikki niin kuin pitikin. Ääni lähtee jostain syystä kiertämään kovin helposti vaikka esiasteeseen tuleva vola jää aika matalalle, eli pitää aika hiljaisella olla. Kokeilin mm. rumpuja jotka soitettu VST:nä niin nekin lähtee kiertämään. Kummaa, no täytyy säätää. Jos jollain käytössä sama interface ja haluaa jotain valaista kuinka asiaa on lähestynyt niin mielelläni kuuntelen.

Naq
22.11.2010 09:08:41 (muokattu 22.11.2010 09:15:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Johnny: Ääni lähtee jostain syystä kiertämään kovin helposti vaikka esiasteeseen tuleva vola jää aika matalalle, eli pitää aika hiljaisella olla. Kokeilin mm. rumpuja jotka soitettu VST:nä niin nekin lähtee kiertämään. Kummaa, no täytyy säätää. Jos jollain käytössä sama interface ja haluaa jotain valaista kuinka asiaa on lähestynyt niin mielelläni kuuntelen.

En tunne Saffiren sielunelämää, mutta äkkiseltään tuli mieleen, että muista ottaa kortin omasta mikseristä sisääntulokanavan kuuntelu pois päältä, jos haluat cubasen kautta homman hoitaa.

Onhan sulla myös sen monokanavan, josta prosessoidun kuuntelun hoidat (sisääntulo 3) ulostuloksi määritetty stereoulostulo (ulostulot 1-2), ettei jo kertaalleen prosessoitu signaali mene uudestaan tuonne etuasteeseen..

Eli signaaliketju pitäisi olla seuraava:
bassoraita -> ulostulo 3 -> etuasteen sisääntulo -> etuaseteen ulostulo -> sisääntulo 3 -> uusi bassoraita -> ulostulot 1-2

..ja tosiaan ulos- ja sisääntulokanavan 3 hardware-kuuntelu pois päältä.

Mr. Johnny
22.11.2010 10:13:04

Joo, signaali menee juuri noin miten laitoit. Täytyy tutkia tota saffiren mikseriä josko sieltä ratkeais toi kierto-ongelma. Kiitos Naq avusta!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti