Muusikoiden.net
10.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voisiko mikserin avulla huijata latenssia?
1
R.Cooley
12.10.2010 10:53:04 (muokattu 12.10.2010 10:57:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luultavasti tyhmä kysymys, mutta voiko latenssia huijata mikserin avulla?

Eli kitara menee pedaaliin ja pedaali mikserin line 1:seen.
Tietokoneen äänikortin output menee mikserin "CD/Tape inputin Left ja Rightiin".
Sitten mikserin Main Out kytketään tietokoneen line in:iin.
Mikserin Headphonesta kuulokkeet korvaan, ja valitaan että "CD/Tape to phones".

Eli tietokoneelta pistetään tausta pyörimään, joka kuuluu kuulokkeisiin sekä kitaran signaali tulisi realiajassa tähän miksiin mukaan. Soitetaan oikeeseen tahtiin ja sitten äänityssoftalla siirretään nauhoitettu kitararaita alkamaan oikeasta kohtaa eli 0.x sekunttia aikaisemmaksi. Eli vain kitararaita tulisi nauhoitettua, eikä tuota taustaa uudelleen.

Grugi
12.10.2010 11:08:42

Kyllä mä lähtisin tätä ratkomaan uudella äänikortilla/interfacella ja jättäsin noin kikkailut vähemmälle. Se että onnistuuko toi oikeasti tuolla tavalla kikkaillen ei oikeastaan edes kiinnosta.

SDMF
R.Cooley
12.10.2010 11:22:18

Grugi: Kyllä mä lähtisin tätä ratkomaan uudella äänikortilla/interfacella ja jättäsin noin kikkailut vähemmälle. Se että onnistuuko toi oikeasti tuolla tavalla kikkaillen ei oikeastaan edes kiinnosta.

Joo, ei tuo kyllä erittäin houkutteleva vaihtoehto ole. Kikkaileminen vähentää nauhoitteluinnon nollaan. Mutta tuolla pääsisi ehkä hetkeksi alkuun "vähän testailemaan". Pitänee ruveta harkitsemaan tuota äänikorttia.

jyrkkis
12.10.2010 11:43:38

Eikös monien äänikorttien direct monitor -ominaisuus ole juurikin tuon kaltainen, eli monitorointi tehdään hardwarella. Kyllä tuo toimii käytännössäkin hyvin.

Grugi
12.10.2010 11:48:42

jyrkkis: Eikös monien äänikorttien direct monitor -ominaisuus ole juurikin tuon kaltainen, eli monitorointi tehdään hardwarella. Kyllä tuo toimii käytännössäkin hyvin.

Joissakin on juu mutta mä tarkotin tosiaan että tolla kikkailulla ei välttämättä saa kun rupia sinne.

SDMF
Kalmo
12.10.2010 12:54:41

Kysymyksestä puuttuu kaikki tarvittava tieto asian kunnolliseen pohtimiseen.

Millä vehkeillä, softilla ja ajureilla työskentelet?

Tuossa ehdotettiin uuden äänikortin hankintaa, mutta kysyjällähän voi olla jo vaikka minkälainen kortti, mutta softan asetukset vain keturallaan. "Tietokoneen line-in" voi nimittäin yhtä hyvin tarkoittaa sisäistä äänikorttia (ei integroitua).

Tarjolla on paljon äänikortillisia miksereitä, joten ne kaksi kärpästä voisi iskeä yhdellä kertaa, jos tarvis. Toisaalta, jos kysyjällä jo on mikseri, niin varmaan hän on jo kokeillut ehdottamaansa kiertotietä ja itse asiassa tietää jo, toimiiko homma(??).

En tiedä, toimiiko kuvattu hankala kiertotie, mutta itse latenssiongelman pohtimiseen tarvittaisiin perustiedot kysyjältä.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Grugi
12.10.2010 13:12:54

Kalmo: Kysymyksestä puuttuu kaikki tarvittava tieto asian kunnolliseen pohtimiseen.

Tuossa ehdotettiin uuden äänikortin hankintaa, mutta kysyjällähän voi olla jo vaikka minkälainen kortti, mutta softan asetukset vain keturallaan. "Tietokoneen line-in" voi nimittäin yhtä hyvin tarkoittaa sisäistä äänikorttia (ei integroitua).

Tarjolla on paljon äänikortillisia miksereitä, joten ne kaksi kärpästä voisi iskeä yhdellä kertaa, jos tarvis. Toisaalta, jos kysyjällä jo on mikseri, niin varmaan hän on jo kokeillut ehdottamaansa kiertotietä ja itse asiassa tietää jo, toimiiko homma(??).

En tiedä, toimiiko kuvattu hankala kiertotie, mutta itse latenssiongelman pohtimiseen tarvittaisiin perustiedot kysyjältä.

Joo mä olen vastannut osaltani siltä pohjalta että tiedän minkälainen kokoonpano kysyjällä on.

SDMF
R.Cooley
12.10.2010 13:41:02 (muokattu 12.10.2010 13:44:44)

Kalmo: Kysymyksestä puuttuu kaikki tarvittava tieto asian kunnolliseen pohtimiseen.

Joo, laitteisto on aivan mopo, etenkin äänikortin osalta (Realtek) sisäinen kortti. Pohdin vain tuossa ääneen, että olisiko moinen viritys toimiva? Onko esim. tätä ehdottamaanne M-audiota mahdollista käyttää siten, että voin laittaa tietokoneelta taustan soimaan ja soittaa itse skebat ja saada kaiken yksiin kuulokkeisiin. Harjoitteluun tämä idea olisi täydellinen. Ainakin mikserillä saisin tuon toteutettua.
Ja en omista vielä mitään mikseriä, tarkoituksena olisi selvittää että onko sitä edes fiksu hankkia jos nuo saa toteutettua muutoin.

http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm

Ja siis äänitys softana oli audacity, mutta latenssi järjetön. Asensin Kristalin sekä asio ajurit ja vaikka ne on setupista aktivoitu silti latenssin takia on mahdoton soittaa ja kuulla samaan aikaan.

Grugi
12.10.2010 13:43:49

R.Cooley: Joo, laitteisto on aivan mopo, etenkin äänikortin osalta (Realtek) sisäinen kortti. Pohdin vain tuossa ääneen, että olisiko moinen viritys toimiva? Onko esim. tätä ehdottamaanne M-audiota mahdollista käyttää siten, että voin laittaa tietokoneelta taustan soimaan ja soittaa itse skebat ja saada kaiken yksiin kuulokkeisiin. Harjoitteluun tämä idea olisi täydellinen. Ainakin mikserillä saisin tuon toteutettua.
Ja en omista vielä mitään mikseriä, tarkoituksena olisi selvittää että onko sitä edes fiksu hankkia jos nuo saa toteutettua muutoin.

http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm

Toki saat ton silleen että pc:llä soi taustaraita ja sitten kitaran otat sisään zoomin läpi tai miten otatkaan ja kaikki tämä kuuluu kuulokkeista.

SDMF
R.Cooley
12.10.2010 13:53:49 (muokattu 12.10.2010 14:00:36)

Grugi: Toki saat ton silleen että pc:llä soi taustaraita ja sitten kitaran otat sisään zoomin läpi tai miten otatkaan ja kaikki tämä kuuluu kuulokkeista.

Jep, tässä on yritän vähän kahta kärpästä saada samalla iskulla, eli tuo nauhoittelu sekä sitten että voisin harjoitella kuulokkeet päässä taustojen kanssa.

Oletko itse testaillut tuota ehdottamaasi? Kuvittelisin, että vähiten latenssia saisin jos skeba menee pedaalin kautta mikseriin ja tietokoneen ulostulo tulee samaten mikseriin ja siitä soitella kuunnella kuulokkeilla.

Kun taas tuossa ratkaisussa menee skeba pedaalin kautta M-audioon ja siitä koneelle. Tietokoneella soi tausta ja kaikki kuunnellaan koneelta. Vai onko tuo M-audio pirun nopea muuttamaan digitoimaan tuon signaalin, ettei latenssia synny?

Ja siis tuo mikseri vaihtoehto ei siis auta yhtään tuota nauhoittelu latenssia kylläkään.

10. muokkaus. Vai käsitinkö väärin. Tulisiko audio pc:ltä tuohon M-audioon USB:piuhaa pitkin, ja M-audiosta saisin koko miksin ulos kuulokkeisiin?

Grugi
12.10.2010 14:02:35 (muokattu 12.10.2010 14:03:46)

R.Cooley: Jep, tässä on yritän vähän kahta kärpästä saada samalla iskulla, eli tuo nauhoittelu sekä sitten että voisin harjoitella kuulokkeet päässä taustojen kanssa.

Oletko itse testaillut tuota ehdottamaasi? Kuvittelisin, että vähiten latenssia saisin jos skeba menee pedaalin kautta mikseriin ja tietokoneen ulostulo tulee samaten mikseriin ja siitä soitella kuunnella kuulokkeilla.

Kun taas tuossa ratkaisussa menee skeba pedaalin kautta M-audioon ja siitä koneelle. Tietokoneella soi tausta ja kaikki kuunnellaan koneelta. Vai onko tuo M-audio pirun nopea muuttamaan digitoimaan tuon signaalin, ettei latenssia synny?

Mulla on setti näin.

Kitara, Blackstar HT-5 (efektit loopissa ja edessä), M-Audio Fast Track Ultra, iMac.

Koneella rullaa tausta ja siihen päälle sitte soittelen tolla kokoonpanolla, latenssit on niin pienet että sitä en ainakaan minä huomaa, niin ja tosiaan monitorointi M-Audion kautta luonnollisesti.

Edittiä: Eli tuo M-Audio korvaa koneesi äänikortin ja kyllä data/ääni kulkee tuota USB:tä pitkin ja kuulokkeet on M-Audiossa kiinni.

SDMF
R.Cooley
12.10.2010 14:17:34 (muokattu 12.10.2010 14:17:48)

Grugi: Mulla on setti näin.

Kitara, Blackstar HT-5 (efektit loopissa ja edessä), M-Audio Fast Track Ultra, iMac.

Koneella rullaa tausta ja siihen päälle sitte soittelen tolla kokoonpanolla, latenssit on niin pienet että sitä en ainakaan minä huomaa, niin ja tosiaan monitorointi M-Audion kautta luonnollisesti.

Edittiä: Eli tuo M-Audio korvaa koneesi äänikortin ja kyllä data/ääni kulkee tuota USB:tä pitkin ja kuulokkeet on M-Audiossa kiinni.

Oolrait. Vaikuttaa hyvältä. Kiitoksia paljon. Tuo Fastrack Pro ei näyttäisi tukevan Vistaa, mutta tuo Fast track MKII näyttäisi. Noissa ei käsittääkseni ole paljon eroa? varsinkaan kun en kuitenkaan kuin yhtä instrumenttia kerralla äänitä. GuitarPortista jouduin aikanaan luopumaan kun se ei enää toiminut Vistassa.

http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm

Grugi
12.10.2010 14:28:26

R.Cooley: Oolrait. Vaikuttaa hyvältä. Kiitoksia paljon. Tuo Fastrack Pro ei näyttäisi tukevan Vistaa, mutta tuo Fast track MKII näyttäisi. Noissa ei käsittääkseni ole paljon eroa? varsinkaan kun en kuitenkaan kuin yhtä instrumenttia kerralla äänitä. GuitarPortista jouduin aikanaan luopumaan kun se ei enää toiminut Vistassa.

http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm

Kyllä nuo Vistaa tukee ja uusimmat ajurit kannattaakin hakea täältä

http://www.m-audio.com/index.php?do … ea5971492be28a0f1f1ae81&OS=x73#tabs

SDMF
dewil
13.10.2010 02:25:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni tarina menneisyydestä:
Äänitin aikoinani, (noin 12v sitten) levyn raitoja sisään halpiskalustolla sisään latenssin ja kanavamäärien puutteen vaivatessa siten, että pohjat tulivat koneelta, mutta äänitys tapahtui datille ja välillä jopa minidiskille. Nämä sitten siirrettiin takaisin koneelle ja synkattiin jälkeenpäin kohdilleen. Eli kaikki on mahdollista ja tehtävissä.
Välillä moista tulee käytettyä tänäkin päivänä, mikäli esim. tarvii käyttää joitain raitoja esim. c-kasetin tms. "häröilylaitteiden" kautta.

Toisinsanoen: Testailkaa, soveltakaa sekä kokeilkaa, ja kyselkää perästäpäin, jos ei futaa ;)

Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Grugi
13.10.2010 09:51:56

dewil: Pieni tarina menneisyydestä:
Äänitin aikoinani, (noin 12v sitten) levyn raitoja sisään halpiskalustolla sisään latenssin ja kanavamäärien puutteen vaivatessa siten, että pohjat tulivat koneelta, mutta äänitys tapahtui datille ja välillä jopa minidiskille. Nämä sitten siirrettiin takaisin koneelle ja synkattiin jälkeenpäin kohdilleen. Eli kaikki on mahdollista ja tehtävissä.
Välillä moista tulee käytettyä tänäkin päivänä, mikäli esim. tarvii käyttää joitain raitoja esim. c-kasetin tms. "häröilylaitteiden" kautta.

Toisinsanoen: Testailkaa, soveltakaa sekä kokeilkaa, ja kyselkää perästäpäin, jos ei futaa ;)

Eihän kukaan ole kai sanonutkaan että se olisi mahdotonta, sitten tulee se mukavuusaste mukaan eli mihin asti kukin on valmis säätämään.

Kyllä sitä on tässä parissa vuosikymmenessä ehtinyt kikkailemaan ja säätämään vaikka mitä, itellä alkaa olemaan se vaihe nyt takana eli hommataan kalusto millä voi keskittyä tekemiseen ja säätäminen vähemmälle :D

SDMF
jyrkkis
13.10.2010 10:57:07

Koska sulla ei sitä mikseriä olekaan valmiina, niin kuin luulin, suosittelen minäkin ostamaan jonkun äänikortin, monissa tulee mukana myös äänityssofta (kevytversio). Ei se mikseriä käyttäen ole yhtään monimutkaista, kytkentähän on varsin simppeli, mutta mitä vähempi piuhoja pöydällä, sen mukavampi minusta.

djtremolo
14.10.2010 18:58:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R.Cooley: Luultavasti tyhmä kysymys, mutta voiko latenssia huijata mikserin avulla?
Latenssiongelmaahan ei ole, jos ei aio käyttää softamonitorointia. Eli, jos kuuntelet omaa soittoasi mikserin kautta, niin kyllä se kone osaa äänittää sen ihan oikeaan paikkaan ilman raitojen siirtelyä. Näin ainakin niissä softissa, joita olen itse käyttänyt.

Joissakin ohjelmissa voi laittaa softamonitoroinnin pois asetuksista (hardware monitoring tms) ja joissakin tämä tehdään raitakohtaisesti. Edelleen, silloinkin kuulet _aikaisemmin_ äänitetyt raidat plugin-efekteineen, mutta äänityksen aikana uusi raita ei joko kuulu ollenkaan tai sitten se kuuluu kuivana. Se ei kuitenkaan pitäisi haitata, koska kuulet soiton mikserin kautta.

Jos nyt en missannut jotakin olennaista pointtia, niin mun nähdäkseni tämä kysyjän tapa on ihan hyvä ja käyttökelpoinen, eikä välttämättä vaadi äänikortin vaihtoa.

If I seem super human, I have been misunderstood.
Grugi
14.10.2010 19:07:38

djtremolo: Latenssiongelmaahan ei ole, jos ei aio käyttää softamonitorointia. Eli, jos kuuntelet omaa soittoasi mikserin kautta, niin kyllä se kone osaa äänittää sen ihan oikeaan paikkaan ilman raitojen siirtelyä. Näin ainakin niissä softissa, joita olen itse käyttänyt.

Joissakin ohjelmissa voi laittaa softamonitoroinnin pois asetuksista (hardware monitoring tms) ja joissakin tämä tehdään raitakohtaisesti. Edelleen, silloinkin kuulet _aikaisemmin_ äänitetyt raidat plugin-efekteineen, mutta äänityksen aikana uusi raita ei joko kuulu ollenkaan tai sitten se kuuluu kuivana. Se ei kuitenkaan pitäisi haitata, koska kuulet soiton mikserin kautta.

Jos nyt en missannut jotakin olennaista pointtia, niin mun nähdäkseni tämä kysyjän tapa on ihan hyvä ja käyttökelpoinen, eikä välttämättä vaadi äänikortin vaihtoa.

Kyllä se latenssiongelma taitaa olla silloinkin jos äänikortti on perus kamaa eli väittäisin että tuollakaan tyylillä ei siitä eroon pääse.

SDMF
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti