Muusikoiden.net
03.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Samplekirjastojen soittimien äänten alkujen vahvistus
1
malucius
25.09.2010 21:46:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Olen vasta-alkaja näiden äänikirjastojen kanssa ja käytän Sibelius 6 first + Miroslav Philharmonik classic -yhdistelmää. Olen jonkin aikaa tutustunut äänikirjaston säätöihin, mutta pariin oleelliseen asiaan en ole keksinyt ratkaisua.

Kun soitatan sibeliuksella(miroslavilla) vaikka jonkin melodian, se kuulostaa typerältä kun jokaisen nuotin alun äänenvoimakkuusa on selvästi heikompi, kuin loppu. Tästä seuraa myös se, että nopeat kuviot kuulostavat hyvin vaimeilta.

Toinen asia liittyy midi-datan välittämiseen sibeliuksesta miroslaviin. Miroslavissa on erikseen samplet eri tekniikoille, kuten pizzicato, tremolo, staccato. Pystyn käyttämään näistä pizzicatoa ja tremoloa (ja tietenkin normaalia), jos käytän soundsettinä general MIDI:ä, mutta staccatoja se ei tue. Jos taas käytän VSL ensemble special edition -settiä(minkä olen ymmärtänyt olevan oikea setti), en pysty käyttämään, kuin yhtä tekniikkaa.

Janie Jones
25.09.2010 21:54:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäiseen: etsi Miroslavista nappula "attack" ja säädä sitä pienemmälle, jos mahdollista. En nyt muista voiko sitä myös automatisoida midiraidalle tarpeen mukaan eli vaikka nuotti kerrallaan; eiköhän.

She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
malucius
25.09.2010 22:56:41

Olen toki lukenut ohjekirjasta kaikkiin vipuihin ja efekteihin liittyvät jutut ja sen perusteella koittanut kaikenlaisia säätöjä (attack ja decay ensimmäisten joukossa), mutta niiden säätäminen ei poista ongelmaa. Toki pientä parannusta tulee. Eräänlaisen illuusion saa aikaiseksi kasvattamalla releasea, mutta se sekoittaa rytmiä.

Janie Jones
25.09.2010 23:15:44 (muokattu 25.09.2010 23:16:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä juu, sitten pitäis vain käyttää eri artikulaatioita (= eri "instrumentteja") saman fraasin soittamiseen. Nuotti sieltä, toinen täältä...

Joissakin samplekirjastoissa (esim. Kontaktin VSL-osasto, johon ei tosin kuulu sooloinstrumentteja) tämä on helpompaa, koska artikulaatioiden vaihtamisen voi tehdä saman instrumentin sisällä 0-oktaavin kosketinkomennoilla.

She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Mesa/Boogie
25.09.2010 23:53:39

Janie Jones: Niinpä juu, sitten pitäis vain käyttää eri artikulaatioita (= eri "instrumentteja") saman fraasin soittamiseen. Nuotti sieltä, toinen täältä...

Joissakin samplekirjastoissa (esim. Kontaktin VSL-osasto, johon ei tosin kuulu sooloinstrumentteja) tämä on helpompaa, koska artikulaatioiden vaihtamisen voi tehdä saman instrumentin sisällä 0-oktaavin kosketinkomennoilla.

Siben nuottiriviin voi sisällyttää program change käskyjä. Eli siis instrumenttia voi vaihtaa lennossa. Selviäiskö sillä tosta ongelmasta?

Soittakaa pojat tango - vaikka sitten joku huonompi tango...
jyrkkis
26.09.2010 13:46:00 (muokattu 26.09.2010 14:49:08)

Sibelle on maksullinen (15 taalaa) Miroslav Philharmonik classic edition sound-setti, jonka avulla eri artikulaatiot pitäisi toistua automaattisesti niin kuin viivastolle on merkitty. Alla on linkki, sieltä löytyy settejä myös muille saplekirjastoille, itse olen ladannut tuon Kontakt4:n setin ja toimii.

http://soundsets.jonathanloving.com/ikmultimedia.php

malucius
26.09.2010 22:22:17

Kiitokset vastauksista. Ne avasivat ymmärrystäni siinä määrin, että sain ratkaistua molemmat ongelmat.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti