Muusikoiden.net
07.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tietokoneen virtaongelma
1
Gary oin
08.09.2010 17:48:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HTPC:nä toimiva mylly stereotasossa on alkanut nyt oireilla varsin mielenkiintoisesti. Kone on ollut normaalisti harvoin pois päältä ja käyttämättömänä S3-tason valmiustilassa, josta se on sekunneissa herännyt takaisin käyttökuntoon. Viime aikoina tuo palautuminen on hidastunut reippaasti, käynnistys kestää useita minuutteja ilman mitään signaalia näytölle. Windows 7:n uudelleenasennus ei tähän auttanut millään tavalla.

Uutena ongelmana nyt ilmeni, ettei kone aina käynnisty. Koneen ollessa sammutettuna virtaa tulee emolevylle sen verran, että standby-led palaa, mutta välkkyy epäsäännöllisesti himmeämpänä. Virtakytkimestä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään, paitsi silloin, kun päävirta on katkaistu muutamaksi minuutiksi. Kun koneen vihdoin saa käyntiin, se toimii täysin normaalisti ja jännitetasotkin näyttävät pysyvän vakaina. Nyt menee sen verran henkimaailman hommiksi tämä, ettei tuleva elektroniikkainsinööri keksi muuta syytä kuin piiputtavan virtalähteen. Satunnaiseen käynnistymiseen voisi epäillä itse virtakytkintä, mutta sekin on usealla eri tavalla mitattu ja varmistettu.

Johann Onn
08.09.2010 18:15:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virtalähteestä tai emolevystä, joku konkka (tai konkat) mennyt / menossa ?

Noi toimii ihan miten sattuu, jos noin pääsee käymään. Oman kakkoskoneen emossa on noin ja toisinaan lähtee päälle, toisinaan ei taas millään. Toisinaan toimii koko päivän, toisinaan kaatuu jo parissa minuutissa.

Laskin ja ei löytynyt "kuin" 8 konkkaa, jotka on enemmin tai vähemmän pullistuneita.

ReBeat
08.09.2010 19:38:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en muuten tajua miks konkat pullistuu emolevyissä. Mitä pitää tehdä että niin käy? Itellä on ykskin emolevy joka on ollut käytössä varmaan sata tuntia viikossa viimeset seitsemän vuotta ja ei mitään pullistumia missään.

Borlag
08.09.2010 19:42:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Mä en muuten tajua miks konkat pullistuu emolevyissä. Mitä pitää tehdä että niin käy? Itellä on ykskin emolevy joka on ollut käytössä varmaan sata tuntia viikossa viimeset seitsemän vuotta ja ei mitään pullistumia missään.

Valmistusviat, huono laatu ylipäätään, turhan korkeat lämmöt ja pitkäaikainen käytönpuute on yleensä syy noihin pullistumiin.

lindo
08.09.2010 21:12:39 (muokattu 10.09.2010 22:51:41)

Borlag: Valmistusviat, huono laatu ylipäätään, turhan korkeat lämmöt ja pitkäaikainen käytönpuute on yleensä syy noihin pullistumiin.

Plussat tästä. Olen itsekin ihmetellyt asiaa. Ei ole konkat pullistuneet eivätkä muutenkaan poksahdelleet, mutta yleensä ostan vähän kalliimpaa/parempaa, ja kone onkin päällä aina koko päivän :D

Rok rok
Gary oin
08.09.2010 22:06:31

Konkat kävivät minullakin ensimmäisenä mielessä, varsinkin kun tuo päävirran katkaisun jälkeen toimiminen viittaa täysin konkkien purkamiseen. Emolevyssä en mitään pullistumia nähnyt ja moiset kyllä paljaalla silmällä erottaa, mutta virtalähdettä en kehdannut ruveta purkamaan kun on sen verran ahtaassa paikassa tuossa kotelossa. Satunnaisesta toiminnasta mietin aluksi jotain huonoa juotosta tai muuta valmistusvirhettä, mutta muutaman vuoden ikäisissä komponenteissa moiset olisivat oireilleet jo reippaasti aikaisemmin. Zalmanin virtalähde onkin tuossa kokoonpanossa reippaasti vanhin, joten ei mikään ihme jos alkaa käyttötunnit tulla varsinkin elkojen osalta täyteen.

gasser
09.09.2010 20:03:45

Turisas: ... Koneen ollessa sammutettuna virtaa tulee emolevylle sen verran, että standby-led palaa, mutta välkkyy epäsäännöllisesti himmeämpänä. ...

Eihän tämä välke ole mikään emolevyn antama virhekoodi? Yleensähän noi virheet ilmaistaan erilaisilla piippaussarjoilla, mutta tulipahan mieleen.

-?-
Borlag
09.09.2010 20:05:13

gasser: Eihän tämä välke ole mikään emolevyn antama virhekoodi? Yleensähän noi virheet ilmaistaan erilaisilla piippaussarjoilla, mutta tulipahan mieleen.

Tarkoitat ilmeisesti BIOSin varoitus piippauksia sisäisen kajarin kautta? Valoilla tuota samaa ei toteuteta ihan jo sen takia että nykyään suurimmassa osassa koneita ei valoja edes ole. Omassakin ainoa valo on kovalevyn raksuttaessa..

gasser
09.09.2010 20:11:38

Borlag: Tarkoitat ilmeisesti BIOSin varoitus piippauksia sisäisen kajarin kautta? Valoilla tuota samaa ei toteuteta ihan jo sen takia että nykyään suurimmassa osassa koneita ei valoja edes ole. Omassakin ainoa valo on kovalevyn raksuttaessa..

Tätä meinasin. Mulle vaan on jäänyt vanhoista romuistani muistikuva, että jossain emossa ei ollu piipperiä eikä liitäntää moiselle, mutta diagnoosiledi kyllä löytyi. Mutta juu, en mä näistä uudemmista tiedä. Omankin koneen bios flippas yks päivä ja hukkas kiinteäksi säädetyt kellotukset. Default-asetuksilla toimii kyllä.

-?-
Borlag
09.09.2010 20:27:27

gasser: Tätä meinasin. Mulle vaan on jäänyt vanhoista romuistani muistikuva, että jossain emossa ei ollu piipperiä eikä liitäntää moiselle, mutta diagnoosiledi kyllä löytyi. Mutta juu, en mä näistä uudemmista tiedä. Omankin koneen bios flippas yks päivä ja hukkas kiinteäksi säädetyt kellotukset. Default-asetuksilla toimii kyllä.

Omassa emolevyssä on sellainen hieno ledinäyttö takapaneeliin josta näkee kaikki ongelmat, jos jaksaa kömpiä pöydän alle katsomaan siis heh.

BIOSin paristo on sellainen minkä lähes kaikki unohtaa vaihtaa välillä, varsinkin kun sitä ei oikeasti tarvita edes, jos vakio asetuksilla mennään, kuten nykyään voikin. Eri asia kun vielä joutui kovalevyjen sektorit sun muut laittamaan manuaalisesti.

lindo
10.09.2010 22:57:06

Borlag: Tarkoitat ilmeisesti BIOSin varoitus piippauksia sisäisen kajarin kautta? Valoilla tuota samaa ei toteuteta ihan jo sen takia että nykyään suurimmassa osassa koneita ei valoja edes ole. Omassakin ainoa valo on kovalevyn raksuttaessa..

Eikö nimenomaan nykyää ole paljonkin valoja emoilla. Mulla oli yks MSI emo jossa paloi punainen valo ja mietin että mikä mahtaa olla pielessä. MSI forumilta kysellessä selvisi että on ihan normaali "power on" valo. Punainen?!?! hyvä veto MSIltä.

Rok rok
JPQ
10.09.2010 22:59:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lindo: Eikö nimenomaan nykyää ole paljonkin valoja emoilla. Mulla oli yks MSI emo jossa paloi punainen valo ja mietin että mikä mahtaa olla pielessä. MSI forumilta kysellessä selvisi että on ihan normaali "power on" valo. Punainen?!?! hyvä veto MSIltä.

Ei se punainen virtavalo vielä mitään eli nähty aika ajoin sitä paitsi mun tveessä se oranssi jos en sekoile lepotilassa sininen... ja kuulemma verkkokortin valoille esimerkiksi ei ole mitään standardia kun kyselin atk raudasta enempi tietävältä veljeltäni.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Gary oin
11.09.2010 15:34:42

gasser: Eihän tämä välke ole mikään emolevyn antama virhekoodi? Yleensähän noi virheet ilmaistaan erilaisilla piippaussarjoilla, mutta tulipahan mieleen.

Tuo ledi on ilmeisesti vain sitä varten, että kokematon räpeltäjä tajuaa päävirran olevan kytketty ja muistaa kytkeä virrat pois ennen komponenttien tökkimistä. Jos tuo olisi diagnostiikkalediksi tarkoitettu niin sille varmasti ajettaisi vikatilanteessa kanttiaaltoa niin, että valo oikeasti vilkkuu päälle/pois, eikä välky vain hieman himmeämpänä. Manuaalistakin asia tuli tarkistettua eikä tuolle muuta elämän tarkoitusta löytynyt. Kone pysyy kiltisti kuitenkin päällä, joten katsellaanpa kaikessa rauhassa uutta virtalähdettä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti