Muusikoiden.net
09.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millä backupit?
1
akiha
30.08.2010 18:38:46 (muokattu 30.08.2010 18:40:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä olis hyvä paketti backupien tekoon? Tällähetkellä mulla on tollainen 320gb:n ulkoinen kovalevy. Mutta kun siellä on nykyisellään jo aika paljon sellaista materiaalia mitä ei muualla ole, joten jos se hajoaa, niin kyllä harmittaa. Mietin että ostais siihen toisen rinnalle, mutta toisaalta voisi kyllä ostaa kaks uutta ja isompaa. Mutta kuka tekee hyvät ulkoiset kovalevyt? Ja ehkä noita 5400rpm levyjä kannattaa välttää?
Laittakaa jotain vinkkejä, jos jollakulla on tuoretta tietoa missä tällä saralla nykyään mennään.
Kiitoksia etukäteen.

Borlag
30.08.2010 18:41:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akiha: Mikä olis hyvä paketti backupien tekoon? Tällähetkellä mulla on tollainen 320gb:n ulkoinen kovalevy. Mutta kun siellä on nykyisellään jo aika paljon sellaista materiaalia mitä ei muualla ole, joten jos se hajoaa, niin kyllä harmittaa. Mietin että ostais siihen toisen rinnalle, mutta toisaalta voisi kyllä ostaa kaks uutta ja isompaa. Mutta kuka tekee hyvät ulkoiset kovalevyt? Ja ehkä noita 5400rpm levyjä kannattaa vältää.
Laittakaa jotain vinkkejä, jos jollakulla on tuoretta tietoa missä tällä saralla mennään.
Kiitoksia etukäteen.

Ulkoiset kovalevyt on käytännössä aina huonompia vaihtoehtoja kuin sisäiset, ne kun tuppaavat hajoamaan huomattavasti herkemmin niin kolhujen kuin lämpöjenkin takia. Itse suosin ihan perinteistä RAID varmennusta, jolloin voin menettää yhden levyn kun toisella vielä sama tieto, ja tuon lisäksi DVD-R kopsuja kaikesta oikeasti tärkeästä. Ja noita toki säilytetään eri paikassa kuin konetta...

MoreK
30.08.2010 18:56:26

Itse hommasin puolisenvuotta sitten teratavun verkkokovalevyn Buffalo Linkstation Live. PC:lle (WinXP) asensin Syncback freeware ohjelman:

http://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html

Kovalevy on sähkökaapissa kytkettynä lähiverkkoon ja konfattu niin, että se sammuu aina kun PC:n sammuttaa.

Backupit menee automaattisesti taustalla Syncbackillä aina kun kone on toimettomana. Backupit menee myös vaimon Maciltä sen omilla ohjelmilla, ja siihen sai myös tuon "levynherätys" -ohjaimen asennettua.

Hyvin on toiminut, voin suositella.

anapena
30.08.2010 20:18:47 (muokattu 30.08.2010 20:19:26)

Western Digitalilla oli ulkoinen kahden levyn pötikkä, jossa levyt peilasivat toisiaan. Ja lättyjä sai vissiin vaihdettuakin aika helposti. Vois olla aika kustannustehokas raid-systeemi. Ja olikohan Buffalollakin sellainen? Verkkokaupasta mä noita keväällä kattelin...
Itse annan macin Time Machinen hoitaa homman itsekseen halvalle WD-usblevylle, multa jäis tekemättä...

jPekka
30.08.2010 21:34:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Borlag: Itse suosin ihan perinteistä RAID varmennusta, jolloin voin menettää yhden levyn kun toisella vielä sama tieto,

RAID-varmennus on hyvä idea, paitsi siinä tapauksessa että käyttää sellaista emolevyn RAID-formaattia, joka ei olekaan yhteensopiva minkään normaalin levyformaatin (NTFS, XFS, jnpp.) kanssa. Jos levyjen sijaan kosahtaakin koneen emolevy, tulee suru puseroon, jos siihen hätään ei löydykään toista samaa RAID-formaattia hallitsevaa (samanmerkkistä) emolevyä. Silloin niiden kummankaan levyn sisällöstä ei saa tolkkua välttämättä millään ilveellä.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Borlag
30.08.2010 22:57:38

jPekka: RAID-varmennus on hyvä idea, paitsi siinä tapauksessa että käyttää sellaista emolevyn RAID-formaattia, joka ei olekaan yhteensopiva minkään normaalin levyformaatin (NTFS, XFS, jnpp.) kanssa. Jos levyjen sijaan kosahtaakin koneen emolevy, tulee suru puseroon, jos siihen hätään ei löydykään toista samaa RAID-formaattia hallitsevaa (samanmerkkistä) emolevyä. Silloin niiden kummankaan levyn sisällöstä ei saa tolkkua välttämättä millään ilveellä.

Totta tuokin, mutta siksi kannattaakin käyttää niitä hyväksi todettuja standardeja jotka eivät ole vaarassa kadota markkinoilta, ainakaan ihan heti.

Ukkovaari
30.08.2010 23:33:46 (muokattu 30.08.2010 23:38:03)

Noi ulkoiset kovalevyt on aika simppeli tapa ottaa varmistukset eikä tarvi miettiä RAID asioita.

2 kpl ulkoisia kovalevyjä ei paljoa maksa

Varmennukset ottaa silleen, että vaihtelee vuorotellen varmistukseen käytettävää ulkoista, näin varmistaa senkin aika helposti, että tuorein varmistus on aina varmassa tallessa, eikä tarvi kauheasti pelätä, että 2 kpl ulkoisia kosahtaisi.

Itellä on ollut ulkoinen kovalevy jo pari vuotta eikä ole merkkiäkään hajoamisesta eli kyllä noi aika varmoja loppupeleissä on varmistuksessakin ja tuplavarmuutta saa hyvin 2 kpl ulkoisilla levyillä.

Eihän tuo ole maailman nopein tapa varmistaa ja tottakait voi käyttää RAID tekniikkaakin, tosin RAIDia yleensä käytetään myös ns. käyttiksen systeemin varmistamiseen eli kun käyttis irtisanoo itsensä niin lennosta toinen ottaa hommat ohjiinsa.

Mutta tapoja on monia ja hyvä niin, jokaiselle löytyy se oma mieleinen tapa.

Hyvä pointti varmistuksien suhteen on jo mainittukin, eli ne pidetään mieluusti eri paikassa kuin itse kone, jos kotona kone niin vaikka duunissa säilyttää ainakin toista varmistuslaitetta, koska esim. tulipalon tai voron sattuessa se epäonni ei kohdistu kahteen paikkaan samalla kertaa.

Varmistuksen suhteen kandee miettiä kahta asiaa a) miten varmistaa itse ne tärkeät tiedostot b)miten varmistaa itse käyttis

Vaikka tiedostot olis hyvin varmistettu niin käyttiksen kosahtaessa on siitä vaivaa kun uudelleen asentaa kaiken tarvittavan asetuksineen, täydellisen imagen ottaminen on siksi ihan hyvä vaihtoehto hyvin toimivasta kokonaisuudesta ja imagen pudottaminen ei kauaa kestä kun jo voi konetta käyttää (esim. tuollainen suht tuhti XP-käyttis ohjelmineen kestää vaikkapa n. 6-20 minsaa kun homma on kuosissaan.

Hyvä mielenkiintoinen topikki tämä

tinde
31.08.2010 10:43:55

Tässä on oikeestaan kaksi asiaa vähän ristissä.

RAID on sen takia että KUN se levy joskus kopsahtaa, niin luultavasti se toinen / muut pysyvät ehjinä > voit jatkaa töitäsi normaalisti.

Elävästä elämästä esimerkki: olet juuri äänittämässä bändiä ja levy hajoaa. Jos sulla ei ole RAIDia niin homma seisoo niin kauan kunnes uusi levy + sovellukset ovat entisellään. Jos on viikonloppu menossa eikä varaosia tarjolla, niin saattaa joutua lähettämään bändin kotiin kunnes homma taas kunnossa. Jos sulla on taas RAIDatut levyt, niin homma jatkuu normaalisti.

Backup on taas se minne varmistat datasi. Eli vaikka sulla olisi RAID, niin kannattaa ottaa backup kuitenkin erilliselle, esim. ulkoiselle levylle. Tämä esim. siksi, että jos se kone hajoaa > et saa samanlaista kontrolleria / emoa tilalle > et pääse levyihin käsiksi > sulla on joku konsti palauttaa datat.

Mulla on studiolla backup hoidettu niin että käytän XP:n omaa backup- softaa > tein simppelin kolmen rivin skriptin joka ottaa mun työhakemistosta backupin > sammuttaa koneen. Eli kun lähden himaan masiina jää rouskuttamaan varmistusta ja sammuu sen jälkeen itsekseen. Helppoa kuin heinänteko!

daw_1
31.08.2010 18:42:28

Kotikäytössä pääset helpommalla kun unohdat raidaukset ja satsaat erillisiin levyihin. Syitä on jo lueteltu, ja lisätään vielä yksi kotiraidauksen huono puoli. Jos wintoosa sekoittaa filesysteemin loogisesti, on tuho raid-1 molemmilla levyillä: datan saa tietysti tuhottua/sekaisin ilman levyrikkoakin.

Itse asentaisin sinne koneen sisälle rinnalle erillisen sisäisen levyn jolle ottaa vaikka SyncToylla backupit. Lisäksi ulkoinen levy usbilla kiinni ja sinne toiset backupit samaisella kalikalla (ilmainen, löytyy mikkisoftan sivuilta). Silloin on kahdet backupit + alkuperäinen datalevy ja yksi kolmesta on vielä koneen ulkopuolella. Se sitten pois päältä ja irti koneesta aina kun ei backupata.

Joku sanoi että raid on lähinnä vain käyttiksen toiminnan varmistamiseen. Ei ihan niinkään. Käyttis on perinteisesti raid-1 ja data tänä päivänä raid-6 tai sitten sekoitettu raid-pakka esim. raid-10.

Lacie on omien kokemusten mukaan hyvä ulkoinen levy. Kestänyt vaikka mitkä kolhut ja kosteudet.

Hargon
31.08.2010 20:25:53

Kannattaa pitää elintärkeät tiedostot tallessa myös DVD:llä tai CD:llä, koska elektromagneettisen pulssin pyyhkäistessä kaikki kovalevyt (mukaanlukien USB-tikut) tyhjenevät. Ja mitä sitten tekevät ensi vuodeksi luvatut aurinkomyrskyt?

Terveisin
Vaino Harhainen

Minä vahingossa koko allekirjoituksen. Onko hauskaa?
akiha
31.08.2010 20:59:44 (muokattu 31.08.2010 21:00:05)

Taidan päätyä kahteen ulkoiseen kovalevyyn, ku on läppäri kyseessä.
CD-R ei minun käsityksen mukaan ole mikään ikuinen. Jostain luin aikoinaan että poltetun levyn ikä olis noin kymmenen vuotta. Toisaalta omasta hyllystä kyllä löytyy yli kymmenen vuotta vanhoja levyjä ja hyvin toimii...

tinde
31.08.2010 21:44:33

Kotikäytössä pääset helpommalla kun unohdat raidaukset ja satsaat erillisiin levyihin. Syitä on jo lueteltu, ja lisätään vielä yksi kotiraidauksen huono puoli. Jos wintoosa sekoittaa filesysteemin loogisesti, on tuho raid-1 molemmilla levyillä: datan saa tietysti tuhottua/sekaisin ilman levyrikkoakin.

Tästä oon kyllä eri mieltä ja syy on se, että jos sulla yhdenkin kerran esim. päivän duunit häviää levyrikon takia, niin se ketutuksen määrä on melkoinen. Aatteles nyt: oot vetänyt narulle elämäsi soolot / laulut, ja levy hajoaa ennenkuin ehdit ottaa bäkuppia.

Aika monesta emosta löytyy vakiona raid- kontrolleri... ei muuta kuin kaksi 500 gb levyä rinnakkain ja rautaraidi päälle bioksesta > käyttistä asentelemaan.

Jos käyttis sekoittaa FS:n niin se on kyllä ihan sama onko se systeemi raidilla vai ilman - sekaisin se levy / levyt on :-)

Mut on muutaman kerran pelastanut raidatut levyt, suosin siis jatkossakin.

Alkuperäiselle: toki läppärillä homma on sitten eri tavalla käytännön syistä, pari ulkoista levyä varmaan on paikallaan.

Borlag
31.08.2010 22:59:01

Juu, ei se RAID itsessään ole varmuuskopio, vaan vain yksi apuväline muiden joukossa, ja samalla yksi ainoista takeista että hommat jatkuu vaikka tulisi levyrikko. Kunnon varmuuskopointi käsittää suojan myös varkauksia tai vaikka tulipaloja varten, eli tallessa on aidostikin kopio jota voi käyttää ilman alkuperäistä järjestelmää. Itse suosin RAIDia ihan jo senkin takia että se antaa minulle aikaa päättää itse koska korjaan esille tulleen ongelman, jos en ehdi sitä heti hoitamaan ja pitää jatkaa töitä, niin silloin jatketaan töitä eikä märehditä yhden levyn rikkoontumista. Jos RAID controlleri hajoaa niin kortti vaihtoon, emojen omat RAIDit on usein heikkolaatuisia muutenkin...

Tuo edellä mainittu tiedostopalvelin systeemi verkkolevyn avulla on ihan hyvä tapa, mutta tuokin on useimmilla toteutettu niin että levy on koneen vieressä jossain, eli loppupeleissä ei suojaa oikeastaan miltään muulta kuin levyrikolta. Töitä sillä ei jatketa, jos itse konetta ei ole varmennettu mitenkään. Jos varmuuskopiot on toteutettu niin että se tekee automaagisesti kopiot verkon yli jollekin tiedostopalvelimelle, jonka fyysinen sijainti on jossain aivan muualla, niin tämä on oikeastaan ainoa idioottivarma ratkaisu, yhdessä itse järjestelmän kopion kanssa. Tämä on se missä RAID näyttää vahvuutensa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti