Muusikoiden.net
06.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi tietokone
1
Benkao
09.07.2010 13:10:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikäs, olisi tarkoitus uutta värkkiä hommata. Vanhasta tehot uupuvat selkeäasti kesken joten on tarvetta järeämpään peliin. Tarkoitus olisi saada kasaan kokonaisuus, jolla pystyisi kenties jotain äänittelemäänkin, mutta pääpaino olisi musiikkiohjelmilla tuotetulla äänellä. Ohjelmina olen käytellyt esimerkiksi Renoisea, Fruity Loopsia yms vastaavia, joten jokseenkin siinä vaatimusluokassa liikutaan. Budjettina on 500-600 euroa. Ehkä vähän pieni raha, mutta kun otetaan huomioon tietokoneiden vanhenemis tahti ja omat käyttötarpeet en tarvitse markkinoiden tehokkainta. Lähinnä mietityttää mihin kaikkeen pitäisi panostaa ja kuinka paljon? Varmasti paljon muistia (ramia siis) ja tehokas prosessori, mutta hämärän peitossa on vielä se kuinka paljon niihin tarvitsee panostaa. Olen saanut käsityksen, että pakettikoneet häviävät usein itse kootuille/firman kokoamille koneille hinta/laatu suhteessa. Olenkin ajatellut hankkia kaupan puolesta kootun koneen joko Jimm's Pc Storesta tai Mikromafiasta, mutta onko tällä oikeastaan merkitystä noin pienissä hintaluokissa?

hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaset
Peoplez
09.07.2010 13:47:36

Kyllä se tahtoo olla vähän sillee, että niissä pakettikoneissa on osat huonompaa laatua. Jostain ne joutuvat tinkimään. Näin kertoi minulle ystäväni joka alalla elättää itsensä. Toisaalta niissä pakettikoneissa tulee kyllä käyttöjärjestelmä mukana, joka voi erikseen maksaa aika paljon. Älä tee hätiköityjä päätöksiä.

Harrastelija
09.07.2010 13:59:56

5-600 euroa on jo raha jolla saa ihan toimivan koneen ilman näyttöä.

3 gigasen tuplaydinprossun, nelisen gigaa muistia ja nopean 500G-1 terasen kovon.
Riippuen hiukan muista tarpeista koneelle, eli tarvitseeko peli näyttiksen vai ei, saa kevyesti neliydinprossunkin joka riittää sitten taas paljon pitemmälle.

Itse just väsäsin halvan pohjan 3 gigasella prossulla, 4 gigalla muistia ja 3:lla 500G kovolla. Siihen tuli jopa keskitason tehoinen näyttis.
Kaikki se paljon tuota budjettiasi halvemmalla.

Sanoin "halvan pohjan" koska aion hiukan tulevaisuudessa tätä päivittää tarpeen mukaan. Ja se taas tarkoittaa että valkkaa sellaisen emon, joka syö tehokkaampia prossuja, eli on mahdollisuus asentaa useampi ytimisiä ja johon voi lisäillä kevyesti enemmän muistia, eli riittävästi muistipaikkoja tai emon hyväksymän muistin määrä joka tapauksessa melko reilu.

Enemmän muistia tarkoittaa tietysti 64 bittistä käyttistä että siitä on hyötyä.

Eli meikäläisenkin masiina pyörittelee kummasti taas omia projekteja verrattuna entiseen ja halvalla saa lisää tehoa tarpeen vaatiessa myöhemmin.

Merkitystä itse kokoamisella tai kasauttamisella muilla on siinä, että voi valita laadukkaampia osia ja toisaalla jättää pois sellaista mitä ei tarvitse ja laittaa senkin fyrkan tarpeelliseen.

Ja kyse oli siis hyvin toimivasta, mitään huippumasiinaahan budjetillasi ei saa, mutta ainakin itselleni riittää kone joka täyttää reippaasti omat tarpeet.

Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen..... "Ota aina pommi mukaasi lentomatkalle -- todennäköisyys sille, että lentokoneesta löytyy 2 pommia on häviävän pieni!"
Benkao
11.07.2010 04:56:38

Jeps, siis pelkästään musiikki käyttöön tulisi kun en pelejä juurikaan pelaa. Suht sujuva käyttöinen kone minulle riittää kun en mikään ammattilainen ole. 2x22 gigan kampaa löytyy omata takaa, tosin noiden sopivuuksista en kyllä tiedä.

hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaset
-septimisti-
12.07.2010 15:11:07

500-600 euroa on jo sellainen raha, että sillä saa oikeinkin toimivan koneen jo vaikka nappaisi ns. markettimikron. Kun ei tiedä oikein nykyisen koneesi tehosta, on tietysti paha sanoa paljonko tuolla rahalla parannusta saa (ja paljonko tehoa kaipaat). Periaatteessa tuosta voi ottaa vielä parisataa pois ja silti saa ihan toimivan kohtuullisen tehokkaan koneen. Ihan ensiksi kannattaa kyllä melkein ottaa selvää siitä, pystyisikö nykyistä rakkinetta päivittämään - tai mitä osia siitä voisi mahdollisesti uusiokäyttää. Tai halutaanko näin ylipäätään tehdä.

Käsittääkseni kannattaa taas nykyään miettiä aika tarkkaan haluaako hypätä Intelin vai AMD:n kelkkaan. Phenom II X4 ja jopa X6 prosessoreja saa aika halvalla ja ne pistävät käsittääkseni erittäin tasaisesti (elleivät jopa ylittäen) kampoihin Intelin samanhintaisille ratkaisuille. Samoin emolevyt ovat pääsääntöisesti edullisempia AMD:n puolella.

Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti