Muusikoiden.net
03.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kannettavat 6-pinnisellä firewire-liitännällä
1
KJM
07.07.2010 09:37:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,

Miksi ihmeessä Applen kannettavat ovat AINOAT, joissa on virrallisia 6-pinnisiä firewire-liitäntöjä. Onko todella näin että pc-läppäreissä ei näitä ole eikä niihin niitä saa mitenkään? 6-pinnisiä pcmcia/expresscard kortteja kyllä on mutta niistäkään ei virtaa tule.

darkus
12.07.2010 11:53:36 (muokattu 12.07.2010 11:54:07)

Ainakin tossa mun express korissa on tollanen paikka dc-laturille/virtalähteelle. Tää on Sunix Combo Express Card.

Im the future breed, evil and mean, a fucking killing machine.
Ukkovaari
12.07.2010 22:39:44 (muokattu 12.07.2010 22:42:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KJM: Hei,

Miksi ihmeessä Applen kannettavat ovat AINOAT, joissa on virrallisia 6-pinnisiä firewire-liitäntöjä. Onko todella näin että pc-läppäreissä ei näitä ole eikä niihin niitä saa mitenkään? 6-pinnisiä pcmcia/expresscard kortteja kyllä on mutta niistäkään ei virtaa tule.

Joo eipä noita taida hirveesti olla 6-pinnisinä, mutta eikö homma toimisi ns. johdolla joka on 4 pinninen molemmista päistä?
Justiinsa ostin itse kaupasta Firewire johdon 6 pin / 4 pin ja vieressä näky olevan 4 pin / 4 pin johtoja, ihan mielenkiinnosta sitten kattelin parissa muussakin noita ja sama homma eli molempia johtoja löytyy hyvin.

Eri asia sitten on jos joku laite vaatii juurikin 6 pin / 4 pin johdon.

Läppäreissä sitten löytyy noita Firewire liittimillä varustettuja mutta varmaan ne PC-puolella on noita 4 pinnisiä. (mutta tosiaan yllättävän vähän näitäkin löytyy kun miettii, että eri merkeillä sentään on malleja halvoista parin sadan vehkeistä aina monen tonnin vehkeisiin).

KJM
13.07.2010 20:51:02 (muokattu 13.07.2010 20:52:44)

siis puhuin nyt VIRRALLISESTA 6-pinnisestä firewire-liitännästä, jonka avulla ei äänikorttiin tarvitse lisäksi omaa virtalähdettä.
jos äänikortin laittaa 4-pinniseen liitäntään, tarvitsee kortti toimiakseen oman virtalähteen.
Myöskään expresscard paikkaan sopivat firewirekortit eivät anna virtaa, vaikka niissä 6-pinninen liitäntä on.

Eli jos haluaa käyttää kannettavalla tietokoneella firewire-äänikorttia ilman sen omaa virtalähdettä, niin ainut vaihtoehto on Applen läppäri. MIKSI? :(

darkus
13.07.2010 21:59:00

Siis mitä..... Mulle ei ole tota virtalähdettä käytössä ja hyvin pelaa. Mulla on PC

KJM
13.07.2010 22:23:51 (muokattu 13.07.2010 22:24:14)

darkus: Siis mitä..... Mulle ei ole tota virtalähdettä käytössä ja hyvin pelaa. Mulla on PC

PC.. pöytäkone vai läppäri? mikä äänikortti?

darkus
14.07.2010 15:23:59

Läppäri, Alesis multimix16 on interfacena

KJM
14.07.2010 16:59:54 (muokattu 14.07.2010 17:00:09)

darkus: Läppäri, Alesis multimix16 on interfacena

siis sulla on ainoastaan läppärissä kiinni yksi virtalähde? ja multimixistä menee 6-6 firewire-kaapeli express kortille?

humppahanuristi
16.07.2010 13:20:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa multimixin töpseli olla kuitenkin kiinni seinässä?
Ja tietokonekin ottaa virtansa töpselin kautta.

Humpasta rautalankaan...
joonama
16.07.2010 15:07:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KJM: Hei,

Nimellisesti FW-liitännän tulisi tarjota 25 volttia, tarjolla oleva teho on kuitenkin tärkeämpi kriteeri (tähän en löytänyt linkkiä, mutta muistaakseni minimissään noin 7-8W). Applen läppärit antavat 9-12 volttia (linkki alla). Tämä ei yleensä haittaa millään lailla, kunhan käyttävän laitteen regulointiin tuo jännite riittää. Mutta 25V ei nykyläppäreissä (kun on LED-näytötkin...) ilmene enää missään.

Akkukäytössä 7W (plus häviöt eli 8-9W) on merkittävä tehonlisäys. Tai sitten piirilevylle lätkäisty reference design on tehty 4-pinniselle liittimelle (mahdollisesti koska jännitettä nostavan ja tehoa ulos kotelosta syöttävän hakkurin EMC-asiat olisivat haastavia, eli lisäkomponentteja vaativia, eli lisäkustannuksia).

Olen muuten nähnyt sellaisiakin läppäreitä, jotka antavat USB-portistakin vain yhden virtaslotin (100mA ja 5V eli 0,5W) kun läppäri on akkukäytöllä. Näitä ei enää onneksi taideta tehdä.

http://developer.apple.com/legacy/m … #//apple_ref/doc/uid/TP40003892-SW1

Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti