Muusikoiden.net
05.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Audiofire 12 napsuu toistettaessa
1
sampy85
21.06.2010 07:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhoittelen Audiofiren läpi kahtatoista raitaa Reaperin uusimmalla versiolla. Käyttiksenä on 64 bit Win 7 pro, prossuna core 2 quad ja emona asus P5Q SE2. Rammia on 5 gigaa ddr2:a. Reaper on aina uusin saatavilla oleva versio, enkä usko että se aiheuttaa ongelmaani.

Äänikortin ajurina on uusin, Echon 5.5 versio. Kortti on kiinni firewirepiirissä joka on emon PCI-slotissa. Muita pci-kortteja ei ole käytössä, ja firewiressä on texas instrumentsin piiri.

Windows on tweakattu audiokäyttöä eli DAWia varten.

Ongelmani on se, että säädöistä huolimatta audiofire napsuu hiljaa toistettaessa. Latenssini on 4 ms luokkaa 256 samplen bufferilla 24/96 -laadulla. Vaikka nostaisin bufferia kuinka, sama napsuminen jatkuu.

Olen yrittänyt tutkia ja säätää asiaa aina bioksesta saakka, mutta tuloksetta.

Olisiko täällä ketään, joka olisi ratkonut samanlaista ongelmaa joskus? Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan.

Hyvää kesää kaikille,

sämpy

CryptoFib
21.06.2010 10:58:35 (muokattu 21.06.2010 11:04:48)

Mitä tarkotat "hiljaa toistaessa"? Ja kuinkas paljon audioraitoja ja toistathan niitä sisäseltä kovolta, etkä usbilta? Ja ootko tutkinu 96khz näytteenottotaajuuden ihan täydellisen tarpeellisena? Eikö 48 riitä?

Ite mulauttaisin sen 48ksi ensin. Ja jos 96 on pakko olla, nii sitte puskuri 512 tai jopa isommaksi. Oma mutu on, ettei noin kovaa sampleratea tartte. 24-bittisyys on paljon tärkeämpää äänenlaadun kannalta. Oma mutu on myös se, että 96khz ois luonnollisempaa sitten, ku on oikeasti hulppeat mikit, etuasteet ja tilat ja instrumentit ja soittajat. E: jos silloinkaan. :)

Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
CPU
21.06.2010 11:40:41

CryptoFib: Oma mutu on myös se, että 96khz ois luonnollisempaa sitten, ku on oikeasti hulppeat mikit, etuasteet ja tilat ja instrumentit ja soittajat. E: jos silloinkaan. :)

VST effut ja synät kuulostaa paremmilta (toimii paremmin) korkeemmalla sampleratella. Siks osa noista oversamplaa ittensä sisäisesti isommalla sample ratelle.

Eli käytännössä aika tärkee juttu, jos miksaa softalla eikä raudalla. Tosin ite olen 48khz:ssa laiterajoitusten takia (käytän adat:ia).

K.

http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
JPQ
21.06.2010 16:41:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib: Mitä tarkotat "hiljaa toistaessa"? Ja kuinkas paljon audioraitoja ja toistathan niitä sisäseltä kovolta, etkä usbilta? Ja ootko tutkinu 96khz näytteenottotaajuuden ihan täydellisen tarpeellisena? Eikö 48 riitä?

Ite mulauttaisin sen 48ksi ensin. Ja jos 96 on pakko olla, nii sitte puskuri 512 tai jopa isommaksi. Oma mutu on, ettei noin kovaa sampleratea tartte. 24-bittisyys on paljon tärkeämpää äänenlaadun kannalta. Oma mutu on myös se, että 96khz ois luonnollisempaa sitten, ku on oikeasti hulppeat mikit, etuasteet ja tilat ja instrumentit ja soittajat. E: jos silloinkaan. :)

Kyllä myös analoogisien synien kanssa mutta sanoisin että harvalla tavallisella äänentoistoa jonka kanssa tuosta iloa olisi suuremmin saatikka ymmärtääkö nykyajan mp3 tottunut kansa enään äänenlaadusta mitään (siis yleisö muusikot erikseen). ja kyllä jonkin verran minäkin huomasin eroa softasynissä kun samplaus taajuutta nostin ja tämä arvio vasta mac minin integroidulla (edellinen sukupolvi) äänillä tarkemmin ehkä uusiksi kun äänikortin saan.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
sampy85
21.06.2010 18:33:42

Kiitos vastauksista.

Tarkoitin siis sitä että se napsuminen on hiljaista mutta omaan korvaan häiritsevää.

Olen kokeillut 48 kHz ja jopa 44.1 kHz taajuuksia mutta tulos on sama. Pientä naksuvaa häiriöääntä edelleen.

96 kHz taajuudella nauhoittelen siksi, koska nauhoitan ja miksaan useita synia ja samplereita pc:n ulkopuolelta. Ainakin oma korva on jo huomannut vissin eron miksausten "leveydestä" ja taajuusalueen selkeydestä kun on paras näytteenottotaajuus käytössä. Tolla audiofirellähän saisi 192 kHz taajuudeksi mutta se lienee jo tällä hardwarella liiottelua. Mulla oli käytössä Echon Layla24:set ennen Audiofireä eikä ongelmia ollut kuin latenssin kanssa hiukan 24/96 laadulla.

Voikohan probleema olla firewireliitännässä/koneen pci-väylissä...? Virtalähteeni on kyllä kyllin tehokas pyörittämään vaikka isompaakin laitosta joten en usko että virransyöttö on ongelma. Voishan vika piillä Echon ajurissakin.

Sämpy

sampy85
21.06.2010 18:46:34

Niin niistä kovoista vielä, että mul on kolme eri WD:n SATA2 -kovoa, joista yksi on reaperin tallennuslevy.

Enkä mä 'hulppeista' laitteista mitään tiedä, mut kyllä mulla aika paljon rahaa on noihin räkkeihin ruuvattuna :)

Kalmo
21.06.2010 19:16:02

Onko se säännöllistä vai epäsäännöllistä napsumista. Minulle tuli ensiksi mieleen rekisteröimätön plugari.

Uskon vakaasti, että kuultu ero äänenlaadussa 48 Khz ja 96 Khz välillä on useimmiten psykologista. Tietää en voi, kun ei ole sen tason kuunteluvehkeitä, enkä ole asiaan paneutunut. Pitää Behringerin ämyreillä ja parinsadan euron AKG kuulokkeilla pärjätä. Käsittääkseni useimmat kova- ja softasynat eivät mitenkään kykene hyödyntämään tuota eroa.

Lopulliseen tulokseen suurempi merkitys on tietääkseni bittisyvyydellä kuin 48/96 erolla.

Jos järjestät sokkokuuntelun, pystytkö erottamaan äänet? Jos kaverisi käyttää tietsikkaasi ja sanoo "nyt soitan 96 Khz näytteen", pystytkö sanomaan, pitääkö se paikkansa vai ei?

Erohan on käsittääkseni paljon pienempi, kuin hyvälaatuisen MP3:n ja 44,1 Khz/16 bit wavin välillä, ja hyvin järjestetyissä sokkokuuntelutesteissä kuulijat eivät juuri koskaan huomaa niidenkään eroa.

Mutta turhaan tässä suutani soittelen, kun eihän tuosta mitään haittaakaan ole, jos kerran kovotila piisaa, joten siitä vaan, jo siltä tuntuu ja hyvältä kuulostaa. Itse olet pomosi.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
sampy85
21.06.2010 20:36:06

Onko se säännöllistä vai epäsäännöllistä napsumista. Minulle tuli ensiksi mieleen rekisteröimätön plugari.

Se napsuminen on epäsäännöllistä, mutta ilmaantuu jossain vaiheessa projektissa kuin projektissa.
Mä mietin kanssa että jokin plugari voisi aiheuttaa sen glitchailun, mutta toisaalta sitä ilmenee myös projekteissa, joissa ei ole plugareita käytössä lainkaan. Mä en käytä kuin Reaperin omia, ja muutamaa ilmaisplugaria kuten Kjaerhusin kompuraa ja reverbiä. Oon koettanu varmaan kaikki Reaperin asetukset läpi mutta en ole löytänyt mitään ratkaisua.

Jos järjestät sokkokuuntelun, pystytkö erottamaan äänet? Jos kaverisi käyttää tietsikkaasi ja sanoo "nyt soitan 96 Khz näytteen", pystytkö sanomaan, pitääkö se paikkansa vai ei?

En ole kokeillut kuunnella sokkona. Ymmärrän pointin ettei samplaustaajuudella ole käytännössä hirveästi tekemistä hyvän musiikkielämyksen kanssa tai äänenlaadussa. Silti samplaustaajuuden alentaminen ei poista sitä pientä raksumista ja poksahtelua kuuntelussa. Luulin aluksi, että firewirekorttia vaihtamalla pääsisi ongelmasta (aluksi mulla oli halppisfirewire "via"-piirillä). Vaihdoin kalliimpaan firewirekorttiin ja häiriö poistui lähestulkoon kokonaan. Silti se on kuultavissa satunnaisesti varsinkin kohdissa (tai niiden jälkeen) joissa ääniaalto "piikkaa".

En tiedä, välillä turhauttaa niin että tekisi mieli vain täräyttää rahaa powermacciin jos sillä saisi ongelmattoman systeemin :D

12 kol
21.06.2010 20:51:13

sampy85: Se napsuminen on epäsäännöllistä, mutta ilmaantuu jossain vaiheessa projektissa kuin projektissa.
Mä mietin kanssa että jokin plugari voisi aiheuttaa sen glitchailun, mutta toisaalta sitä ilmenee myös projekteissa, joissa ei ole plugareita käytössä lainkaan. Mä en käytä kuin Reaperin omia, ja muutamaa ilmaisplugaria kuten Kjaerhusin kompuraa ja reverbiä. Oon koettanu varmaan kaikki Reaperin asetukset läpi mutta en ole löytänyt mitään ratkaisua.

En ole kokeillut kuunnella sokkona. Ymmärrän pointin ettei samplaustaajuudella ole käytännössä hirveästi tekemistä hyvän musiikkielämyksen kanssa tai äänenlaadussa. Silti samplaustaajuuden alentaminen ei poista sitä pientä raksumista ja poksahtelua kuuntelussa. Luulin aluksi, että firewirekorttia vaihtamalla pääsisi ongelmasta (aluksi mulla oli halppisfirewire "via"-piirillä). Vaihdoin kalliimpaan firewirekorttiin ja häiriö poistui lähestulkoon kokonaan. Silti se on kuultavissa satunnaisesti varsinkin kohdissa (tai niiden jälkeen) joissa ääniaalto "piikkaa".

En tiedä, välillä turhauttaa niin että tekisi mieli vain täräyttää rahaa powermacciin jos sillä saisi ongelmattoman systeemin :D

Oletkos vaihdellut korttia eri PCI-sloteissa ,,,

sampy85
21.06.2010 21:19:06

Oletkos vaihdellut korttia eri PCI-sloteissa ,,,

Sen kanssa on pieni ongelma. Kun tilasin uuden firewirekortin Hong Kongista, huomasin että siinä on 1/4 pidempi "kampa" kuin mitä normaali pci-slot on. Se kuitenkin istuu alimmaiseen (ja grafiikkakortista kauimmaiseen) slottiin vaikka yksi osa "kammasta" jää sen slotin ulkopuolelle. Muissa sloteissa tulee emolevyn messinkinen passiivijäähdytysritilä vastaan joten se ei onnistu. Pitäisi vissiin käydä verkkokaupassa katsomassa muita vaihtoehtoja firewirelle, kun oon lukenut jostain foorumilta windowksen priorisoivan eri pci-väyliä eri tavalla. Eli se voisi toimia nopeammin toisessa slotissa. Niitä olisi kaksi vapaana tällä hetkellä.

12 kol
21.06.2010 21:25:57

sampy85: Sen kanssa on pieni ongelma. Kun tilasin uuden firewirekortin Hong Kongista, huomasin että siinä on 1/4 pidempi "kampa" kuin mitä normaali pci-slot on. Se kuitenkin istuu alimmaiseen (ja grafiikkakortista kauimmaiseen) slottiin vaikka yksi osa "kammasta" jää sen slotin ulkopuolelle. Muissa sloteissa tulee emolevyn messinkinen passiivijäähdytysritilä vastaan joten se ei onnistu. Pitäisi vissiin käydä verkkokaupassa katsomassa muita vaihtoehtoja firewirelle, kun oon lukenut jostain foorumilta windowksen priorisoivan eri pci-väyliä eri tavalla. Eli se voisi toimia nopeammin toisessa slotissa. Niitä olisi kaksi vapaana tällä hetkellä.

Tässä jotakin tietoa,,,,
http://murobbs.plaza.fi/rauta/37817 … -faradayn-hakki-aanikortille-2.html ja tässä
http://support.microsoft.com/kb/252420/

sampy85
21.06.2010 21:27:03 (muokattu 22.06.2010 01:54:14)

Kiitos 12 Kol! Nopeaa toimintaa! :)

Kokeilin poistaa taannoin BIOSista tuon ACPI:n pois päältä, mutta windows ei enää suostunut käynnistymään. Ehkä se pitäisi tehdä ennen Windowksen asentamista.

http://forum.cakewalk.com/tm.aspx?m=45491&mpage=1&key=

12 kol
21.06.2010 22:42:37

sampy85: Kiitos 12 Kol! Nopeaa toimintaa! :)

Kokeilin poistaa taannoin BIOSista tuon ACPI:n pois päältä, mutta windows ei enää suostunut käynnistymään. Ehkä se pitäisi tehdä ennen Windowksen asentamista.

Olla hyvä vain ,, tovottavasti apu ongelmiin löytyy ,,,, toi kortti kannattaa kyllä katsoa että se istuu kunnolla PCI-slotiin "ja on mahdolisimman matala".

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti