Muusikoiden.net
03.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä masterointisofta hakusessa..
1
Nick Leeson
13.06.2010 23:10:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen masteroinut äänitteeni Sound Forgella, mutta nyt olisi hakusessa
monipuolisempi softa ? (wavehammer ihan ok)
Wavelab 7 ilmestyy pian, mutta onko vielä muita windows xp-ympäristöön ?
Minulla oli jo kerran Wavelab, mutta se oli vaan jotenkin hankala.
Pitäisi olla helpohko ja analyyttinen, joka tekisi parannuksia helposti ja ohjaavasti,
ettei itse tarvitsisi kaikkea analysoida ja ruuvata kiireessään..

Antti1
13.06.2010 23:48:25

Ei se masterointi siitä parane, jos sä vaihdat 450€ hintaisen softan satasen kalliimpaan. Jos ei hoidu Sound Forgella, niin ei se hoidu millään muullakaan.

"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
sami_sumea
14.06.2010 00:47:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nick Leeson: Olen masteroinut äänitteeni Sound Forgella, mutta nyt olisi hakusessa
monipuolisempi softa ? (wavehammer ihan ok)

Mikä tahansa softa johon saat ketjutettua kompuran, eq:n ja limitterin pitäis piisailla kotimasterointiin.

Standalone-softista Izotope Ozone lienee hyvä.

...

http://www.soundreel.com http://www.adamantiumstudios.com
Mr. Johnny
14.06.2010 09:25:28

Valaiskaas kokeneemmat kun tää aihe kiinnostaa. Itse masteroin cubasen le 4:llä(enkä ole vaihtamassa pitkään aikaan mihinkään muuhun). Mitkä on ne suurimmat erot mitä tollaiset puhtaat masterointiohjelmat tuo mitä perus DAWit ei tarjoa? Tuo ketjuttaminen lienee yksi(sama asia kuin sidechain ilmeisesti joka toisessa ketjussa juuri selitettiin), mutta mitäs muuta oleellista niissä tulee? Graafisia äänen analysaattoreita? Oon kyllä lukenut joidenkin ohjelmien tekstejä mainoksista, mutta siis tarkoitan kysymykselläni lähinnä niitä asioita mitkä oikeasti kokeneemmat kokee välttämättömiksi(tai ainakin hyödyllisiksi) jne.

Kalmo
14.06.2010 12:06:46

Izotope Ozone on VST, ja lienee ylivoimaisesti hinta-laatusuhteeltaan paras masterointityökalu kotiäänittäjälle mitä markkinoilla on. T-Racksillä on kuulemma lähes samantasoinen, mutta ei yhtä aloittelijaystävällinen.

Pitää vaan pitää pää kylmänä, ettei ammu yli. Ja intensiivistä opettelua ja korvankoulutusta tarvitaan joka tapauksessa, vaikka Ozonen presetit ovatkin helkutin hyviä. Hyvä masterointi edellyttää joka tapauksessa onnistunutta miksausta.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
JPQ
14.06.2010 12:10:38

Mr. Johnny: Valaiskaas kokeneemmat kun tää aihe kiinnostaa. Itse masteroin cubasen le 4:llä(enkä ole vaihtamassa pitkään aikaan mihinkään muuhun). Mitkä on ne suurimmat erot mitä tollaiset puhtaat masterointiohjelmat tuo mitä perus DAWit ei tarjoa? Tuo ketjuttaminen lienee yksi(sama asia kuin sidechain ilmeisesti joka toisessa ketjussa juuri selitettiin), mutta mitäs muuta oleellista niissä tulee? Graafisia äänen analysaattoreita? Oon kyllä lukenut joidenkin ohjelmien tekstejä mainoksista, mutta siis tarkoitan kysymykselläni lähinnä niitä asioita mitkä oikeasti kokeneemmat kokee välttämättömiksi(tai ainakin hyödyllisiksi) jne.

graaafiseen analyysiinkin äänelle löytyy ilmaisena ainakin parit softat.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kalmo
14.06.2010 15:20:49

Ozonessa on kaikki, mtä tarvitaan.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Aki
05.07.2010 02:48:29

Mr. Johnny: Mitkä on ne suurimmat erot mitä tollaiset puhtaat masterointiohjelmat tuo mitä perus DAWit ei tarjoa?

Mm audio-CD:n autorisointi ja poltto, ISRC-koodit, jne. Mutta jos asiaa tarvitsee kysyä, erityiselle masterointiohjelmalle ei ole tarvetta. Yleensä samoja plugareita voi käyttää kaikissa alan ohjelmissa.

Kalmo: Ozonen presetit ovatkin helkutin hyviä.

Mä en ymmärrä miten presetit voisivat liittyä masterointiin millään tapaa. Ja yli 200€:n plugarin hankkiminen kotimasterointiin on huonon kuuloinen idea. Masteroijan tärkein työkalu on korvat, toisena kuuntelu. Jos ne on kohdillaan, saa ilmaisillakin perusplugareilla erittäin hyvää jälkeä. Jos ne ei ole kohdillaan, ei Ozonen presetitkään auta, on ne miten hyviä tahansa.

Hyvä masterointi edellyttää joka tapauksessa onnistunutta miksausta.

Mä näkisin tän niin päin että hyvä lopputulos edellyttää onnistunutta miksausta. Hyvä masterointityö on hyvä masterointityö vaikka miksaus ja lopputulos olisi huonompikin.

"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Mr. Johnny
05.07.2010 11:59:38

Kiitos Aki kun vastasit tohon mun kysymykseen. Mullahan siis nimenomaan ei ole mitään tarvetta erilliselle masterointi ohjelmalle. Ihan vaan uteliaisuudesta kyselin kun kiinnostaa.

Kalmo
05.07.2010 14:29:27

Aki:

Mä en ymmärrä miten presetit voisivat liittyä masterointiin millään tapaa. Ja yli 200€:n plugarin hankkiminen kotimasterointiin on huonon kuuloinen idea. Masteroijan tärkein työkalu on korvat, toisena kuuntelu. Jos ne on kohdillaan, saa ilmaisillakin perusplugareilla erittäin hyvää jälkeä. Jos ne ei ole kohdillaan, ei Ozonen presetitkään auta, on ne miten hyviä tahansa.

Mä näkisin tän niin päin että hyvä lopputulos edellyttää onnistunutta miksausta. Hyvä masterointityö on hyvä masterointityö vaikka miksaus ja lopputulos olisi huonompikin.

Tässähän on puhuttu yksinkertaisesta ja aloittelijaystävällisestä lähestymistavasta. Kun ihan aloittelija alkaa kokeilla masterointia kaikenmaailman ohjelmilla puutteellisissa kuunteluolosuhteissa ja täysin tietämättömänä niistä sudenkuopista, mitä eteen voi tulla, kun kunnellaan sitä teosta sitten muilla vehkeillä, tarjoavat presetit erinomaisen kävelykepin. Se ei mitenkään poista määrätietoisen opettelun tarpeellisuutta. Presettien purkaminen osiinsa on erinomaista tutustumista eri efektien ominaislaatuun. Ozonen hyväpoli on vielä se, että sen osat ovat erittäin tasokkaita.

Aloittelijan suurin ongelma on, ettei hän ymmärrä, mitä kuulee, eikä osaa ennakoida kuulemansa vaikutusta eri kuunteluympäristöissä. Jos hän on itse efektoinut "maailmanlopun rumpusoundin", hän ei tajua, kuinka koko miksaus voi tärveltyä sen soundin takia. Korviensa mukaanhan nekin kaikki masteroivat, jotka sitten valittavat, että pelkkää skeidaa tulee.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti