Muusikoiden.net
08.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Adobe Auditionin default save file format
1
elampen
02.03.2010 10:47:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pystyykö Adobe Audition 1.5:n Multitrack Viewissä määrittelemään, missä formaatissa äänitetty raita tallentuu? Minulla se on nyt aina wav ja haluaisin muuttaa sen mp3:ksi. Hämärästi muistelen että se olisi mahdollista, mutta en onnistu tuota optiota löytämään. Edit Viewissä äänitetyt tallentuvat automaattisesti ämmpäreiksi.

Minulla on sekä Audition 1.5 että 3.0, mutta olen vuosien mittaan niin tottunut yksivitoseen että käytän enimmäkseen sitä.

Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
jPekka
03.03.2010 16:30:46

Tyhmä kysymys: Miksi ihmeessä?

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Grugi
03.03.2010 17:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SAmaa tässä ihmetteln että miksi ihmeessä pitää saada matsku suoraan mp3 formaattiin. Kyllä mä suosittelin aif, wav mielummin näin jälkikäsittelyn kannalta.

SDMF
elampen
04.03.2010 20:07:41 (muokattu 04.03.2010 20:10:18)

jPekka: Tyhmä kysymys: Miksi ihmeessä?

Oletan sinun tarkoittavan, että miksi mp3 eikä miksi Audition 1.5...

Siksi, että wav vie niin paljon enemmän tilaa kuin mp3, ja musiikillisten muistiinpanojen ja pikademojen tekemisessä 256/44100 on aivan riittävä taso. Nyt Save As -vaiheessa tulee pari turhaa ylimääräistä klikkausta, kun default-wav on muutettava mp3:ksi. Ei siinä elämää kovin monta tuokiota hukkaan kulu, mutta tietokoneen kanssa haluaisi päästä eroon kaikista turhista rutiinivälivaiheista.

Edit:

Ps: Kitaristikaveri kertoi lueskelleensa taas eilisiltana hänelle joku vuosi sitten joululahjaksi antamaani Kotistudiota, ja totesimme yhdessä sen hyödyllisyyden omissa hankkeissamme. Tämä näin julkisena kiitoksena. Kotistudion kirjoittaminen ja julkaiseminen oli todella kulttuuriteko.

lindo
04.03.2010 22:15:07

elampen: Pystyykö Adobe Audition 1.5:n Multitrack Viewissä määrittelemään, missä formaatissa äänitetty raita tallentuu? Minulla se on nyt aina wav ja haluaisin muuttaa sen mp3:ksi.

On se mahdollista (mustakin on hieman outoa haluta seivata mp3ksi tosin)

Äänityksen jälkeen ota Save session as ja seuraavassa ikkunassa alhalla on "save copies of all associated files" Sitten valitset "Options". Sitten siitä "Save all copies..." Mp3 ja "File format"ista säädät Mp3 pakkauksen.

Mutta suosittelen silti ostamaan isomman kovalevyn :P Sitäpaitsi, mp3 tiedostojen avaaminen sessioon kestää paljon kauemmin.

Rok rok
elampen
04.03.2010 23:17:54

lindo: Mutta suosittelen silti ostamaan isomman kovalevyn :P Sitäpaitsi, mp3 tiedostojen avaaminen sessioon kestää paljon kauemmin.

Isoja kovalevyjä on ostettu vuosien mittaan monta, ja aina ne vain täyttyvät. Pyrin täyttämään niitä mahdollisimman hitaasti, mutta ei tuo mp3 minulle mikään pyhä formaatti ole. Onko ämppärin ja wavin väliltä jotain vaihtoehtoa?

tender.insanity
05.03.2010 10:13:57

elampen: Isoja kovalevyjä on ostettu vuosien mittaan monta, ja aina ne vain täyttyvät.

Nauhoittelusta vai? Kannattaisiko panostaa laatuun määrän sijasta? Niin pitkään kuin muistan, mulla on musaosio tollainen 100gb kokoinen.

Katsoin juuri projektikansiot, joista toisessa viisi biisiä ja kokoa kansiolla vajaa 700mb ja toinen kansio sisältää about 30 projektia ja kokoa 2,5gb. Ei ne osissa nauhoitetut pätkät ole kuin 10-40sek pitkiä ja kokoahan tulee 16bit/44100hz 1-4mb per pätkä.

Turhaa en tuonne nauhoita. Säveltämiset hoidan täysin muulla tavalla. DAWilla nauhoitan vain valmiit kokonaisuudet.

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
elampen
05.03.2010 12:12:31

tender.insanity: Nauhoittelusta vai? Kannattaisiko panostaa laatuun määrän sijasta?

Itse kunkin kannattaa varmaan panostaa siihen, minkä on vuosien saatossa todennut toimivaksi.

Henri Henri Olavi
05.03.2010 21:37:50

elampen: Onko ämppärin ja wavin väliltä jotain vaihtoehtoa?

Flac.

MP3:a huikeasti parempi formaatti, joskin myös aika isonlainen. Silti pienempi kuin wav. Teoriassa häviötön pakkausformaatti, mutta käytännössä ei. Melkein.

Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
jPekka
05.03.2010 21:45:17

Henri Henri Olavi: Flac.

Ja tietysti Apple Lossless. Molempiin löytyy Audition-codecit tuolta: http://www.vuplayer.com/audition.php

Yksittäisissä raidoissa pakkaus ei luultavasti tuota niin kuuluvia tuloksia kuin kokonaista musiikkiesitystä ämpärikolmeksi muutettaessa, joten periaatteessa homma voisi toimiakin. Ainakin niin kauan kuin ei äänitä symbaaleja, akustisia soittimia tai soivaa tilaa.

(Niistä ainakin minun korvani poimii kaikkein herkimmin pakkauksen tuottamat artefaktit.)

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
lindo
06.03.2010 12:52:30

elampen: Isoja kovalevyjä on ostettu vuosien mittaan monta, ja aina ne vain täyttyvät. Pyrin täyttämään niitä mahdollisimman hitaasti, mutta ei tuo mp3 minulle mikään pyhä formaatti ole. Onko ämppärin ja wavin väliltä jotain vaihtoehtoa?

Niin eli tuo mitä neuvoin ei siis toiminut?

Rok rok
Kalmo
08.03.2010 12:57:42

tender.insanity: Nauhoittelusta vai? Kannattaisiko panostaa laatuun määrän sijasta? Niin pitkään kuin muistan, mulla on musaosio tollainen 100gb kokoinen.

Katsoin juuri projektikansiot, joista toisessa viisi biisiä ja kokoa kansiolla vajaa 700mb ja toinen kansio sisältää about 30 projektia ja kokoa 2,5gb. Ei ne osissa nauhoitetut pätkät ole kuin 10-40sek pitkiä ja kokoahan tulee 16bit/44100hz 1-4mb per pätkä.

Turhaa en tuonne nauhoita. Säveltämiset hoidan täysin muulla tavalla. DAWilla nauhoitan vain valmiit kokonaisuudet.

Minulla Sonarissa normaalin n. 30-40 raitaisen projektin koko huitelee 1-2 gigan välissä. Kun jokaisesta on lisäksi exportattu muutamia erilaisia miksauksia ehkä keskim. 300 megan edestä per biisi, niin pari gigaa/projekti on varmaan lähellä totuutta.

Jos sinulla viisi projektia vie vain 700 megaa, niin niissä ei liene paljoa raitoja eikä audiota? Väkisinhän yksi ainut n. 15 audioraitaa sisältävä projekti vie jo 500-600 megaa (ellei se perustu looppien pyörittämiseen). Kyllähän DAWin käyttäjälle varmaankin keskimäärin se luonnollisin paikka myös kokeilla ja säveltää on nimenomaan se DAW-ympäristö.

Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
tender.insanity
08.03.2010 14:37:22

Kalmo:
Jos sinulla viisi projektia vie vain 700 megaa, niin niissä ei liene paljoa raitoja eikä audiota?

Sellaisia 4-6min biisejä, joissa taustakitararaitoja 4kpl, leadeja 4-5kpl, basso 1kpl + sitten softasynaraidat (1-5kpl) ja rumpu VSTi -raidat (8-12 raitaa). Lauluja, jos tulee, niin niitä se muutama raita.

Tottakai projektien koko kasvaa, mikäli olisi aidot rummut audioraitoina ja synat myös.

Mutta kun on jotain havainnut hyväksi ja toimivaksi, niin miksikä sitä muuttaa. Turhia raitoja ja nauhoituksia en pidä mukana. Mieluummin vedän raidan hyvin parilla otolla sisään, kuin nauhoitan 30 kertaa, joista leikkelen ja liimaan parhaat kohdat kuuluviin.

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
elampen
08.03.2010 21:54:14

lindo: Niin eli tuo mitä neuvoin ei siis toiminut?

Kyllä se vaikuttaa toimivan, kiitos.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti