Muusikoiden.net
07.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä vempain etuasteen ja tietokoneen väliin?
1
flybuzz
11.01.2010 23:34:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei ihmiset, aloittelija tarvitsisi neuvoanne. Kuten seuraavasta huomaatte, olen aika alkutaipaleella. Mulla on seuraava kalusto:

- Kondensaattorimikki + piuha
- C-valve etuaste
- uusi Acer M3202 pöytäkone (Win7), jossa emolevylle integroitu realtek-äänikortti
- verkosta imuroitu Mixcraft 4 softan kokeiluversio

Kysymys 1: miten pääsen halvimmalla investoinnilla äänittämään kelvollista akustista ääntä tietokoneelle? Alustavien kokeilujeni mukaan äänittäminen suoraan emolevyn kortin kautta ei tuota hyvää tulosta (latenssiksiko sitä viivettä kutsutaan?) joten se lienee poissuljettu vaihtoehto. Koska mulla on myös läppäri käytössä ajattelin että etuasteen ja koneen väliin ilmeisesti tarvitaan ulkoinen äänikortti. Mulla oli (ja on edelleen 2496 Audiophile pci-kortti) mutta sen asentaminen edelliseen koneeseen aiheutti jos jonkunlaisia ongelmia (ilmeisesti riiteli laajakaistan tms. kanssa ja pätki) joten heitin pyyhkeen kehään sen suhteen.

Kysymys 2: Katselin joitakin ulkoisia äänikortteja netistä (FastTrack pro jne.), joihin voi lyödä suoraan mikkipiuhan kiinni. Tarvitaanko siihen väliin enää etuastetta? Jos ei tarvita, multa tulee myyntiin sekä etuaste että tuo yllämainittu kortti.

Kysymys 3: Tuleeko noiden äänikorttien mukana jotain ilmaista softaa, jota voitte suositella (tai kortti+softa pakettia)? Onko kellään kokemusta Mixcraftista 4:stä? Pidän erittäin tärkeänä softan käyttäjäystävällisyyttä.

Huom! On olennaista että kortti ja softa ovat win7 yhteensopivia.

Kiitos etukäteen avustanne!

anapena
12.01.2010 11:34:58

Vähän parempaan soundiin tarvitset laadukkaamman äänikortin kuin koneen sisäisen. Halvin ratkaisu on virittää se olemassa oleva käyttöön.
Jos päädyt johonkin mikrofoniliitännällä varustettuun ulkoiseen äänikorttiin, niin et välttämättä tarvitse muuta etuastetta, mutta voi sitä c-valvea silti käyttää, jos se tuntuu paremmalta/mukavammalta.
Monien purnukoiden mukana tulee softaa, mutta itse kokeilisin mahdollisuuksien mukaan erilaisia vaihtoehtoja, ja valitsisin itselleni sopivimman. Jos tykkäät mixcraftista, niin se on siinä. Toistaiseksi.
100prosenttista yhteensopivuutta on hankala luvata, aina voi tulla jotain pientä taikka isoa ropleemaa eri syistä.
Taidolla ja tuurilla pärjää pitkälle!

flybuzz
12.01.2010 12:21:44

anapena: Vähän parempaan soundiin tarvitset laadukkaamman äänikortin kuin koneen sisäisen. Halvin ratkaisu on virittää se olemassa oleva käyttöön.
Jos päädyt johonkin mikrofoniliitännällä varustettuun ulkoiseen äänikorttiin, niin et välttämättä tarvitse muuta etuastetta, mutta voi sitä c-valvea silti käyttää, jos se tuntuu paremmalta/mukavammalta.
Monien purnukoiden mukana tulee softaa, mutta itse kokeilisin mahdollisuuksien mukaan erilaisia vaihtoehtoja, ja valitsisin itselleni sopivimman. Jos tykkäät mixcraftista, niin se on siinä. Toistaiseksi.
100prosenttista yhteensopivuutta on hankala luvata, aina voi tulla jotain pientä taikka isoa ropleemaa eri syistä.
Taidolla ja tuurilla pärjää pitkälle!

Hei,

Kiitos kommentista. Onko sulla omaa suosikkiäänikorttia (ulkoista) ja/tai suositusta ostopaikasta? Olen selaillut asiaa koskevaa keskustelua, mutta tuntuu olevan yhtä monta mieltä kuin miestä/naista. Taitaa myös olla niin että kaikki vempaimet eivät tue win7:aa (ainakaan vanha printterini ei sitä tehnyt...)

anapena
12.01.2010 18:47:01

Mun oma suosikkini tällä hetkellä on MOTU, koska mulla on Mac, käytän MOTUn valmistamaa softaa ja törmäsin sattumalta edulliseen käytettyyn MOTU 828 äänikorttiin. Ruma, edullinen, kestävä ja tarpeeksi hyvä. Asiat johtavat toiseen ja sattumat vievät miestä...
Thomannilta on perushelppoa tilata tavaraa, kauppakieli on suomi, hinnat keskitasoa, valikoimat hyvät. Jos paikallisella kylällä on asiallinen musakauppa, käy siellä, osta purnukka ja pyydä jeesiä asennuksessa.
En mä uskalla mitään suositella, älä osta halvinta mitäliemerkkistä, suurin osa vehkeistä tulee olemaan jossain vaiheessa Windows 7 sopivia, poikkeuksena only mac-tuotteet.
Ropleemia voi tulla mahdollisista sun koneen ja ääniraudan epäyhteensopivuuksista, mutta tällasta tää on!

Grugi
12.01.2010 21:02:37

M-Audiolla on ainakin Win7 ajurit tuotteilleen joten siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

SDMF
ReBeat
13.01.2010 00:45:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: M-Audiolla on ainakin Win7 ajurit tuotteilleen joten siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

Tosin ainakin joidenkin M-Audion tuotteiden kohdalla nuo ajurit on olleet niin käyttökelvottomat, että XP on vieläkin ollut ainoa vaihtoehto jos on halunnut tehdä jotain. Valmistajaa on syytetty suoranaisesta asiakkaiden kusettamisesta ja että paketeista pitäis jättää pois ne yhteensopivuusmerkinnät kun todellisuus on ollut ihan toista.

Jesus Muerte
13.01.2010 11:39:31

Mulla on tässä koneessa myös tuo 2496 Audiophile, käyttiksinä WinXP Pro ja Windows 7 64-bit. Ei ole ollut mitään ongelmia kortin kanssa audio- tai muussakaan käytössä.

flybuzz
13.01.2010 22:52:27

Jesus Muerte: Mulla on tässä koneessa myös tuo 2496 Audiophile, käyttiksinä WinXP Pro ja Windows 7 64-bit. Ei ole ollut mitään ongelmia kortin kanssa audio- tai muussakaan käytössä.

Kiitos kaikille kommenteista, pitää ryhtyä kokeiluihin kunhan matkalta palaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti