Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten saan softakompuran toimimaan äänityksen aikana
1
rantes
10.01.2010 22:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs miten saan softakompuran toimimaan äänityksen aikana cubasessa.
 
dick.b
JPQ
11.01.2010 00:23:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä mutta ajatuksena minusta helpompi vetää audioksi ja lisätä kompura yms jälkikäteen että voi hakea helpoimmin just oikeat säädöt sille materiaalille mutta kiinnostvaa kuulla jos onnistuu.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Soolokitaristi
11.01.2010 01:42:34 (muokattu 11.01.2010 01:44:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Painat "Monitor" nappulan pohjaan äänittävältä kanavalta. Sitten laitat äänikortin ajureista latenssin niin pieneksi, ettei se haitaa äänitystä ja poistat mahdolliset äänikortin omat reaaliaikaiset monitoroinnit. Muuten ihan samalla tavalla kuin muutkin äänitykset.
 
gravehill
11.01.2010 01:44:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cubase 5 manuaali, sivu 121.
 
http://www.chaosresearch.de
Pop Corn
11.01.2010 15:05:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras tapa on laittaa input kanavalle tarvittavat plugarit inserttiin, jolloin efektit tallentuvat
suoraan äänitettyyn raitaan. Tietty äänen perusprosessointi on hyvä opetella tekemään jo äänitys-
vaiheessa. Tottakai, kaikki prosessointi voidaan lisätä vasta miksausvaiheessa, mutta mielestäni
se on "road to hell". On hyvä opetella tekemään päätöksiä ja kantamaan niistä vastuun, sillä
seuraukset opettavat Siperian tavoin :)
 
Pointit:
 
- säästetään koneen tehoja (suuremmissa projekteissa ne loppuvat aina)
- säätäminen vähenee, joilloin saadaan joskus valmistakin aikaan
- kun taidot karttuvat, äänityksen jälkeen riittää melkeinpä äänentasojen
säätö, ja miksaus on valmis.
 
Tietokoneajan suurin kirous on loputtomat optiot!
 
.
JPQ
11.01.2010 15:39:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Paras tapa on laittaa input kanavalle tarvittavat plugarit inserttiin, jolloin efektit tallentuvat
suoraan äänitettyyn raitaan. Tietty äänen perusprosessointi on hyvä opetella tekemään jo äänitys-
vaiheessa. Tottakai, kaikki prosessointi voidaan lisätä vasta miksausvaiheessa, mutta mielestäni
se on "road to hell". On hyvä opetella tekemään päätöksiä ja kantamaan niistä vastuun, sillä
seuraukset opettavat Siperian tavoin :)
 
Pointit:
 
- säästetään koneen tehoja (suuremmissa projekteissa ne loppuvat aina)
- säätäminen vähenee, joilloin saadaan joskus valmistakin aikaan
- kun taidot karttuvat, äänityksen jälkeen riittää melkeinpä äänentasojen
säätö, ja miksaus on valmis.
 
Tietokoneajan suurin kirous on loputtomat optiot!

 
Kyllä aika tottakin lisäksi toisaalta jos tietää syystä tai toisesta oikeat säädötkin...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kalmo
11.01.2010 15:47:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Paras tapa on laittaa input kanavalle tarvittavat plugarit inserttiin, jolloin efektit tallentuvat
suoraan äänitettyyn raitaan. Tietty äänen perusprosessointi on hyvä opetella tekemään jo äänitys-
vaiheessa. Tottakai, kaikki prosessointi voidaan lisätä vasta miksausvaiheessa, mutta mielestäni
se on "road to hell". On hyvä opetella tekemään päätöksiä ja kantamaan niistä vastuun, sillä
seuraukset opettavat Siperian tavoin :)
 
Pointit:
 
- säästetään koneen tehoja (suuremmissa projekteissa ne loppuvat aina)
- säätäminen vähenee, joilloin saadaan joskus valmistakin aikaan
- kun taidot karttuvat, äänityksen jälkeen riittää melkeinpä äänentasojen
säätö, ja miksaus on valmis.
 
Tietokoneajan suurin kirous on loputtomat optiot!

 
En suosittele ennenkuin tekijä osaa äänittää, miksata ja viimeistellä projekteja jotakuinkin sujuvasti, ja tuntee hyvin äänitys/miksaustilansa, kuulokkeensa ja kaiuttimensa.
 
Jos ei-niin-kovin-kokenut äänittäjä alkaa lisäillä kompuroita yms. pitkin äänitysprosessia,niin sitten kun ollaan miksaus tai "masterointi"vaiheessa, on lähes todennäköistä, että ainakin jotkut osat ovat käyttökelvottomia yhdessä kuunneltuina, tai raitojen akustisen yhteensulattamisen edellyttämät kompressoinnit, EQ:t tai kaiut aiheuttavat kaaoksen.
 
Ei ole kivaa alkaa äänittää juttuja uudelleen siinä vaiheessa, kun luulee pääsevänsä polttamaan valmiita biisejä CD:lle. Useimmat kuitenkin järkyttyvät, kun kuulevat ekat tuotoksensa jollain toisella soittimella, esim. autostereoilla tai hifivehkeillä soitettuna. Yleensä sen jälkeen miksaus ja muu menee uusiksi, ja se on helpompi tehdä, jos ei tarvitse alkaa äänittää ihan alusta koko projektia.
 
Jos tekijä ei vielä edes tiedä, miten kompuran saa toimimaan, on aika utopistista kuvitella hänen osaavan käyttää sitä niin, että tulos on lopputuloksen kannalta ideaali.
 
Cubasea en tunne, mutta SONARissa ei edes voi äänittää efektejä destruktiivisesti, enkä ole koskaan tuntenut tarvetta tehdä niin.
 
Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että loputtomat optiot ovat yhdenlainen DAW-työskentelyn syöpä. Vielä pahempi tauti on kyllä VST-holismi, jota poteva hamstraa ilmaisia VST:tä koneensa täyteen ja uhraa satoja tunteja luomisaikaa täysin hedelmättömään räpläämiseen luullen että jostain löytyy taikaefekti, joka saa hänen tuotoksensa kuulostamaan ammattimaisilta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Antti1
11.01.2010 17:59:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että loputtomat optiot ovat yhdenlainen DAW-työskentelyn syöpä. Vielä pahempi tauti on kyllä VST-holismi, jota poteva hamstraa ilmaisia VST:tä koneensa täyteen ja uhraa satoja tunteja luomisaikaa täysin hedelmättömään räpläämiseen luullen että jostain löytyy taikaefekti, joka saa hänen tuotoksensa kuulostamaan ammattimaisilta.
 
Offariksi menee, mutta täytyy nyökytellä päätä. Kyllä noita efektejä on tullut pyöritettyä, mutta ostettuani uusimman Sonar Producerin mulla on melkolailla kaikki perusjuttu hanskassa ja vieläpä laadukkaasti. No okei, mä ostin Guitar Rig 4 Pro:n, kun se LE ei tyydyttänyt soundinjanoani. Ei oo tullut ikävä kymmeniä ja kymmeniä kyseenalaisesti toimivia ilmaisplugareita ton setin jälkeen.
 
Luulisin, että suurimmasta osasta noita "isojen" softien kokoversioita löytyy melkolailla kaikki perussetti? Jotain aivan todella spesiaalia voinee uupua, mutta mä en oo vielä keksinyt sitäkään tällä paketilla. Jopa triggaus, itse waveista koostetut multilayersamplet yms. toimii softan omalla sisällöllä. Aikamoinen edistysaskel on tälläkin saralla tapahtunut vuoden 2004 jälkeen, jolloin Sonaria ensimmäisen kerran käytin, eikä silloinkaan ollut ominaisuuksiltaan sitä kevyintä kastia markkinoilla.
 
Vielä kun oppisi luomaan sen soundin ilman yhtään muljutusta ja muokkaamista. Siinä riittää työsarkaa ja rahanmenoa patenttiakustointipuuhissa.
 
Sell the kids for food, weather changes mood.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti