Muusikoiden.net
08.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 32-bit XP + BFD2: sopivaa emolevyä ja prossua hakusessa
1
anttipi
21.12.2009 22:36:29 (muokattu 21.12.2009 22:40:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin päivittää vuodelta 2005 olevaa PC:täni, jota tulen käyttämään mm. BFD2-sämplejen soittamiseen sähkörummuilla sekä äänittelyyn.

Olen ajatellut vaihtaa prosessorin ja samalla olisi myös vaihdettava emolevy, jotta prossun kanta on sopiva. RAMia löytyy 3 gigaa (PC3200 400MHz DDR CL3), ja näiden kampojen tulisi sopia myös uuden kovon ja prosessorin kanssa.

Kysymys kuuluu, olisiko esim. seuraavat "riittävän hyviä" tai ylipäätään järkevän oloisia upgradeja (nyt Athlon 64 3500+ ja emona Asus A8N-SLI)?
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=24818
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=24811

Koska kyseessä on vain 32-bittinen XP 3GB RAM, en halua yliampua (systeemin pitäisi pystyä hyödyntämään komponenttien mahdollisuudet).

"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
mutkis
22.12.2009 09:29:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo Emo vaadi kuitenkin DDR2 muistin. Ja mikäli AM2 kantaan haluaa siirtyä niin en muista nähneen että missään olisi ollut mainittuna tukea vanhalle DDR:lle. Joku paremmin tietävä voi korjata mutta jos uudempaa haluaa niin näkisin että joutuu kyllä muistitkin uusimaan.

-
anttipi
22.12.2009 20:40:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mutkis: Eikös tuo Emo vaadi kuitenkin DDR2 muistin. Ja mikäli AM2 kantaan haluaa siirtyä niin en muista nähneen että missään olisi ollut mainittuna tukea vanhalle DDR:lle. Joku paremmin tietävä voi korjata mutta jos uudempaa haluaa niin näkisin että joutuu kyllä muistitkin uusimaan.

Juu, olet oikeassa. Tossa selvittelin asioita lisää, ja täytyisi samantien vaihtaa emolevy, prossu, muistit... Äkkiä laskettuna yli kahdensadan nakki, koska saman tien kannattaisi varmaan siirtyä AM3-aikaan.

Taidan ostaa EBaystä käytettynä 939-kantaisen X2-prossun.

"Tässä maassa on niin vaikea yrittää puhua siitä, että kaikkien pitäisi välittää toisistaan, koska heti on kommunisti." -Reino Nordin
pietari-poika
22.12.2009 23:01:37 (muokattu 22.12.2009 23:02:21)

Jees. Käytettynä voi jotain tosi halpaa osaa tohon olla ihan hyvä ostaa, mutta mä en tohon koneeseen enää satsaisi. Nykysellään saa muutamalla sadalla jo ihan eri teholuokan koneen.

E: Ja siis itse kasaamalla/kasauspalvelua käyttämällä, ei tosiaankaan mitään markettien merkkimikroja.

Takajeejee
23.12.2009 15:38:44

pietari-poika: Jees. Käytettynä voi jotain tosi halpaa osaa tohon olla ihan hyvä ostaa, mutta mä en tohon koneeseen enää satsaisi. Nykysellään saa muutamalla sadalla jo ihan eri teholuokan koneen.

E: Ja siis itse kasaamalla/kasauspalvelua käyttämällä, ei tosiaankaan mitään markettien merkkimikroja.

Anttilasta HP Pavillion 600e Sisältää Intelin Quadcoren, 4 GB RAM, 750GB kovotilaa, ja Joku radeonin HD näyttis jossa muistia 1GB. Kyllä tolla "marketin merkkimikrolla" luulis pärjäävän ihan hyvin?

ganesha
23.12.2009 15:44:54

Takajeejee: Anttilasta HP Pavillion 600e Sisältää Intelin Quadcoren, 4 GB RAM, 750GB kovotilaa, ja Joku radeonin HD näyttis jossa muistia 1GB. Kyllä tolla "marketin merkkimikrolla" luulis pärjäävän ihan hyvin?

ite oon huomannut noista pakettiratkaisuista, että niiden sisuksien päivittäminen on aika suolesta. ihan sama mitä lisäherkkua niihin joskus haluis niin ensimmäisenä pitää ostaa isompi virtalähde, ja emot voi olla mitä sattuu. Itellä pari HP:n pakettikonetta ollut.

viina. hanuri. ja naiset.
pietari-poika
29.12.2009 18:31:07

Takajeejee: Anttilasta HP Pavillion 600e Sisältää Intelin Quadcoren, 4 GB RAM, 750GB kovotilaa, ja Joku radeonin HD näyttis jossa muistia 1GB. Kyllä tolla "marketin merkkimikrolla" luulis pärjäävän ihan hyvin?

Nimenomaan noita "näkyviä osia" on, mutta mites sitten kovalevyn laatu? Emolevy? Virtalähde? Jäähdytys & melutaso? Kotelo ja päivitettävyys yleensä? Nykyään pitäisi jokaisen tietää että näytönohjaimen muistin määrä ei korreloi suoraan sen nopeuteen. Surkeisiin näyttiksiinkin laitetaan giga muistia jotta sitä päästäisiin mainostamaan markettikoneissa. Vähän sama homma kuin taannoin luultiin (osittain vieläkin) että prosessorin ytimen kellotaajuus tarkoittaa prosessorin nopeutta.

Itse kasaamalla/kasauksen tilaamalla saa päättää kaikki osat mitä koneeseen tulee ja hinta on halvempi kuin samanlaisilla pakettikoneilla. Ei siinä luulis valittamista olevan. Lisäksi tuo liikkeessä kasauttaminen/itse kasaaminen on täysin turvallista, koska tällöinkin jokaiselle osalle/kokoonpanolle saa takuun.

Itse olen yhden pakettikoneen ostanut (Packard Bell) ja se on kyllä viimeinen merkkipöytäkone mitä tulen koskaan ostamaan. Prossu ja muistit ym oli ihan jees mutta poweri lähes alimitoitettu, emolevyllä ei minkäänlaista päivitysvaraa, kotelossa ei tuuletinpaikkoja (wtf?) ja esimerkiksi kovalevy oli pultattu suoraan kotelon metallirunkoon kiinni, mikä tuotti aivan ihastuttavan kovaa rutinaa. Tiesi ainakin milloin kovalevy luki tai kirjoitti tietoa.

Sittemmin kasasin itse koneen ostamistani osista ja olen ollut tyytyväinen. Näyttis päätti päivänsä eräänä päivänä mutta kävin hakemassa samana päivänä liikkeestä uuden samanlaisen takuun piikkiin.

Seuraava koneeni lienee siinä mielessä "pakettikone" että suunnittelen kokonaan läppäreihin siirtymistä. (Nykyisin siis pöytäkone sekä Eee PC 901.)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti