Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Cubase 4 vs. Sonar 8 Producer
1 2 3 4
Timo JM
25.01.2009 13:40:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän siinä muuten on kun toi Sonarin demo ei löydä mun RME:n korttia vaan ainoastaan ensisijaiseksi määritellyn Sound Blaster liven?
 
Onko tää joku Sonarin outo ominaisuus, ettei se käytä kuin ensisijaiseksi äänilähteeksi määriteltyä korttia?
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Antti1
25.01.2009 14:49:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tää joku Sonarin outo ominaisuus, ettei se käytä kuin ensisijaiseksi äänilähteeksi määriteltyä korttia?
 
Ei ole. Siis se ei näy siellä setupin (tai mikälie) viimeiselläkään välilehdellä, josta saa määrittää haluamansa inputit? Jos näkyy, niin sieltä rastit pois soundblasterin ruudusta ja uudet toisen kortin kohdalle. Sen jälkeen muilta välilehdiltä oleelliset asiat kuntoon ja Sonarin uudelleenkäynnistys.
 
Jos on jostain muusta kyse, niin tälleen etänä en osaa auttaa. Ei oo koskaan jääny kortit kokonaan näkymättä ja monta erilaista on tullut koitettua kuitenkin.
 
jPekka
25.01.2009 17:14:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän siinä muuten on kun toi Sonarin demo ei löydä mun RME:n korttia vaan ainoastaan ensisijaiseksi määritellyn Sound Blaster liven?
 
Onko tää joku Sonarin outo ominaisuus, ettei se käytä kuin ensisijaiseksi äänilähteeksi määriteltyä korttia?

 
Jollen väärin muista, Sonareissa pitää ao. valikosta ensin valita MME tai ASIO ja sitten ko. vaihtoehdoista oikea äänikortti. Olisko niin, että sinun listassasi on näkynyt vain niitä MME-vaihtoehtoja?
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Timo JM
25.01.2009 18:14:34 (muokattu 25.01.2009 23:44:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jollen väärin muista, Sonareissa pitää ao. valikosta ensin valita MME tai ASIO ja sitten ko. vaihtoehdoista oikea äänikortti. Olisko niin, että sinun listassasi on näkynyt vain niitä MME-vaihtoehtoja?
 
Jep, ASIO löytyi kohdasta "Driver Mode".
 
Ei muuta kuin jatketaan testaamista...
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
JPQ
25.01.2009 19:23:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teille jolla on jo käytössä tuo Sonar 8 Producer mitä mieltä niistä plugari puolen (softasyna,ja efekti,ja masterointi kaikki) tasosta?
jo tuon plugari setin takia ehkä vois joskus "päivittää" Homestudio 6 XLän tuohon.
 
Timo JM
25.01.2009 19:47:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teille jolla on jo käytössä tuo Sonar 8 Producer mitä mieltä niistä plugari puolen (softasyna,ja efekti,ja masterointi kaikki) tasosta?
 
Instrumenteista en tiedä mutta eq, efekti ja muu prosessointi vaikuttais pikaisen tutustumisen jälkeen erittäin asialliselta.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
JPQ
25.01.2009 21:41:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Instrumenteista en tiedä mutta eq, efekti ja muu prosessointi vaikuttais pikaisen tutustumisen jälkeen erittäin asialliselta.
 
Noh se onkin ehkä tärkeämpi kun ei ole juuri näkynyt multiefekti puolta kaupallisena kohtuu rahaan ainakaan.
 
Timo JM
01.02.2009 10:58:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haloo Sonarin käyttäjät. Olisi muutama ihmetystä aiheuttava asia.
 
Eikö Sonarissa ole seuraavia ominaisuuksia:
 
- Klippien liimausta toisiinsa ilman prosessointia uudeksi audioklipiksi?
 
- Kanavakohtaista säätöä jolla voi siirtää raitaa soimaan aiemmin tai myöhemmin?
 
- Kuin yksi (se normaali) panorointimoodi? Siis ilman uutta Channel Tools plugaria.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Hipelius
02.02.2009 01:19:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haloo Sonarin käyttäjät. Olisi muutama ihmetystä aiheuttava asia.
 
Eikö Sonarissa ole seuraavia ominaisuuksia:
 
- Klippien liimausta toisiinsa ilman prosessointia uudeksi audioklipiksi?

 
Valitse klipit -> oikea hiirennappi ja Bounce to Clip(s).
 
- Kanavakohtaista säätöä jolla voi siirtää raitaa soimaan aiemmin tai myöhemmin?
 
En ymmärrä kysymystä.
 
- Kuin yksi (se normaali) panorointimoodi? Siis ilman uutta Channel Tools plugaria.
 
Meinaato, että Pro Tools -tyyliin omat nupikat molemmille kanaville? Ei tietääkseni, mikä onkin yksi Sonarin suurimpia puutteita mielestäni.
 
"Fuck keyboard players! It's like; 'Have lots of gear, shut up, play the parts and don't leave!' Keyboard players all suck! They really do." ~ Devin Townsend
Timo JM
02.02.2009 08:27:41 (muokattu 02.02.2009 13:19:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitse klipit -> oikea hiirennappi ja Bounce to Clip(s).
 
Mun käsittääkseni toi ei liimaa klippejä yhteen kuten Cubasessa vaan prosessoi kokonaan uuden audioklipin.
 
En ymmärrä kysymystä.
 
Cubasessa on jokaisella raidalla oma säätö jolla voi siirtää raidan soimista aikaisemmaksi tai myöhemmäksi. Uudessa Sonarissa on Channel Tools plugin jolla voi viivästyttää mutta entäs aikaistaminen?
 
Lisäksi mua häiritsee se miten Sonarissa näytetään crossfade. Eli päällekkäin menevistä klipeistä ei näy kuin päällimmäisen fade mikä aiheuttaa epävarmuutta alemman olomuodosta. Cubasessa kummankin klipin fadet näkyy samaan aikaan jolloin reilusti toistensa päälle menevien klippien kohdalle tulee selvä äksä.
 
Toinen ärsytystä aiheuttava on "luuppipalkki" joka ei napsahda gridiin siirtäessä, vaan alku- ja loppukohta täytyy aina liuttaa erikseen. Eli se kyllä siirtyy kokonaankin mutta silloin ei vaan tartu gridiin.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Kalmo
02.02.2009 10:24:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyyhän ohjelmissa jotain eroja olla, jotta joku voi tykätä äidistä ja toinen tyttärestä. Pro Tools on tosin SONAR Producerin tai Cubase 4:n laajuisena versiona niin kallis, että siitä pitääkin löytyä jotain ekstraa. Tosin se ei kuitenkaan toista
esim OMF-tiedostoja ilman lisäostoksia (vai toistaisiko viimeisin versio?) mistä taas
nuo halvemmat selviävät. Onhan SONARin ja Cubasen kehittyminen ahdistanut PT:nkin tulemaan vähän vastaan noilla rajoitettujen toimintojen versioilla.
 
Pro Toolsin suurimpia hankaluuksia on, kuulemani perusteella, päivitysversion asennustapa. Uuden version asennus edellyttää vanhan poistoa, joten hankaluuksien ilmetessä ei voikaan enää käyttää edellistä versiota uuden rinnalla. SONAR asentuu automaattisesti vanhan rinnalle.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kukkola
02.02.2009 23:32:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitse klipit -> oikea hiirennappi ja Bounce to Clip(s).

Mun käsittääkseni toi ei liimaa klippejä yhteen kuten Cubasessa vaan prosessoi kokonaan uuden audioklipin.

 
No kyllä ainakin minun Sonarissa tuo liimaa klipit yhteen.
 
Rautalanka Rulez
Timo JM
02.02.2009 23:37:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kyllä ainakin minun Sonarissa tuo liimaa klipit yhteen.
 
Miksi ruudulla sitten vilahtaa prosessointipalkki?
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
anapena
02.02.2009 23:48:42 (muokattu 03.02.2009 09:43:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pro Tools on tosin SONAR Producerin tai Cubase 4:n laajuisena versiona niin kallis, että siitä pitääkin löytyä jotain ekstraa. Tosin se ei kuitenkaan toista
esim OMF-tiedostoja ilman lisäostoksia (vai toistaisiko viimeisin versio?) mistä taas
nuo halvemmat selviävät. Onhan SONARin ja Cubasen kehittyminen ahdistanut PT:nkin tulemaan vähän vastaan noilla rajoitettujen toimintojen versioilla.

 
Kysytään nyt vielä uudestaan, eli aukooko Cubase omfeja? Siinä tapauksessa sitä vois joskus harkita...
Muoks: Virkoonnuttuani löysin tiedon ihan ite...eli iso C aukoo omfeja
 
JPQ
03.02.2009 12:06:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käsittääkseni toi ei liimaa klippejä yhteen kuten Cubasessa vaan prosessoi kokonaan uuden audioklipin.
 

 
Cubasessa on jokaisella raidalla oma säätö jolla voi siirtää raidan soimista aikaisemmaksi tai myöhemmäksi. Uudessa Sonarissa on Channel Tools plugin jolla voi viivästyttää mutta entäs aikaistaminen?
 
Lisäksi mua häiritsee se miten Sonarissa näytetään crossfade. Eli päällekkäin menevistä klipeistä ei näy kuin päällimmäisen fade mikä aiheuttaa epävarmuutta alemman olomuodosta. Cubasessa kummankin klipin fadet näkyy samaan aikaan jolloin reilusti toistensa päälle menevien klippien kohdalle tulee selvä äksä.
 
Toinen ärsytystä aiheuttava on "luuppipalkki" joka ei napsahda gridiin siirtäessä, vaan alku- ja loppukohta täytyy aina liuttaa erikseen. Eli se kyllä siirtyy kokonaankin mutta silloin ei vaan tartu gridiin.

 
ainakin minusta raidan asetuksissa joku viive säätö minusta noh näemmä vain midi raidoissa. ps. molemmissa omat kummallisuutensa siis sonarissa ja cubasessa.
 
kukkola
03.02.2009 14:40:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi ruudulla sitten vilahtaa prosessointipalkki?
 
Jos Cubasessa teet Glue-toiminteen niin ei siitä klipistä tule kahta eri nimeä vaan se joko nimeää uudelleen sen klipin tai uusi klippi perii jomman kumman klipin nimen. En nyt muista kummin se tekee mutta kuitenkin sinne Audio-hakemistoon tulee uusi klippi ja kyllä sekin on prosessoinnin tulos. Jos olet digitaalista signaalin käsittelyä opiskellut niin ymmärrät että jos "prosesoidaan" 1:1 niin mitään tietoa ei siinä häviä. Cubase lisää klippien välille ns. tyhjää mutta DA-muuntimen kannalta tuo on siis silence. Jos tuollaisen trackin exporttaat wav:ksi niin huomaat että se on lisännyt silencen sinne. Eli prosessointia sekin on. Sen sijaan kun sopivasti pätkit tai pätkissä äänität Cubasella ja myöhemmin liimaat niin sieltä saatta yksi klippi välistä kadota. Näin on käynyt oman SX:n kanssa.
 
Rautalanka Rulez
kukkola
03.02.2009 14:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ainakin minusta raidan asetuksissa joku viive säätö minusta noh näemmä vain midi raidoissa. ps. molemmissa omat kummallisuutensa siis sonarissa ja cubasessa.
 
Molemmissa voi ns. siirtää raitaa niin eteen kuin taaksepäin juuri niin paljon kun haluaa -jos tätä kysyttiin. Cakewalkissa voi valita siirtääkö yhden samplen gridissä, ajassa, SMPTE:nä vai peräti musiikillisena mittana 1/4, 1/8 tai 1/16 tai triplettinä tai ihan minä tahansa musikillisenä pituutena. Näin ainakin oma Sonar toimii.
 
Rautalanka Rulez
Timo JM
03.02.2009 15:56:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Cubasessa teet Glue-toiminteen niin ei siitä klipistä tule kahta eri nimeä vaan se joko nimeää uudelleen sen klipin tai uusi klippi perii jomman kumman klipin nimen. En nyt muista kummin se tekee mutta kuitenkin sinne Audio-hakemistoon tulee uusi klippi ja kyllä sekin on prosessoinnin tulos.
 
Mun mielestä Cubase tekee uuden "pikkufilun" joka osoittaa yhdistettäviin klippeihin, eikä siis prosessoi kahta audioklippiä yhteen uudeksi klipiksi.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
samulirask
03.02.2009 16:02:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmissa voi ns. siirtää raitaa niin eteen kuin taaksepäin juuri niin paljon kun haluaa -jos tätä kysyttiin. Cakewalkissa voi valita siirtääkö yhden samplen gridissä, ajassa, SMPTE:nä vai peräti musiikillisena mittana 1/4, 1/8 tai 1/16 tai triplettinä tai ihan minä tahansa musikillisenä pituutena. Näin ainakin oma Sonar toimii.
 
Itsekin mietin että kai sekin nyt on tietenkin Sonarissa mahdollista. Joko siis vetää sitä raitaa hiirellä tai sitten Ctrl X + Ctrl V, ja alkamisajaksi mikä tahansa tuhannesosa minkä tahansa tahdin millä tahansa iskulla.
 
Samulin sivut
kukkola
03.02.2009 18:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Cubase tekee uuden "pikkufilun" joka osoittaa yhdistettäviin klippeihin, eikä siis prosessoi kahta audioklippiä yhteen uudeksi klipiksi.
 
Cubasen "pikkufilu" taitaa olla alustus seuraavalle otolle. Näin ainakin totesin kun kokeilin. Yhden trackin projektissa Cubase luo esim. Audio_01_00 ja Audio_01_01. Tuohon ensinmainittuun se aloittaa tallennuksen ja toiseen ei tee mitään. Kun samalle raidalle aloittaa uuden tallennuksen niin Cubase luo Audio_01_03 -tiedoston joka on myös pieni (hieman yli 700 tavua) ja tallentaa tuohon toiseen fileseen. Jos tuon ensimmäisen katkaisee niin filujen määrä ei muutu miksikään. Tieto siitä missä kohtaa raitaa nuo pätkät ovat on ilmeisesti kyseisen projektin .cpr tiedostossa. Sen sijaan Cubase kuljettaa tuota tiedostojen määrää kokoajan mukana ja minun mielestä on hieman sekavaa kun on sitten loppuprojektissa hirmu määrä filuja manageroitavana.
 
Sonar toimii liki samalla tavalla mutta sillä erolla että se luo tiedoston joka oikeasti on äänitetty. Sonar nimeaa tuon rec-fileksi. Tuon voi pätkiä ja silti on vain yksi tiedosto. Ilmeisesti pätkien sijainti on samaisessa projekti-tiedostossa kuin mitä Cubasekin käyttää. Sitten kun pätkät yhdistää Sonar luo uuden tiedoston joka on nimeltään mix. Nuo yhdistetyt erilliset tiedosto jää kuitenkin projektin Audio-hakemistoon mutta Sonar vapauttaa nuo tiedostot. Näin käyttäjällä on siis mahdollisuus valita myöhemminkin että käyttääkö erillisiä klippejä vai ei. Lopuksi voi tehdä ns. clean audio folder ja käyttämättömät klipit häviää.
 
Minusta on jokseenkin makuasia kumpiko on sitten parempi tapa käsitellä klippejä eikä tavalliselle käyttäjälle sillä ole edes merkitystä. Omalla kohdalla olen vaan huomannut että Sonar toimii sukkelammin ja plugareita raitakohtaisesti voi laittaa periaatteessa enemmän kuin Cubasessa. Nyt itselle tuohon rinnalle tulee vielä Pro Tools joka on sitten jo ihan eri tason softa.
 
Rautalanka Rulez
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «