Muusikoiden.net
05.12.2016

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Läppäri nauhoituspuuhiin - vinkit, neuvot ja kysymykset
1 2 3 4
passe
12.02.2007 18:40:31 (muokattu 14.02.2007 21:40:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen juuri siirtynyt pöytäkoneesta kokonaan läppärin pariin. Jatkuvasti pulpahtelee eteen uusia pähkinöitä ja kysymyksiä ja näyttäisi siltä, että sama vaiva monella muullakin. Ajattelin että olisiko siinä ideaa yrittää kasata kaiken maailman vinkkejä tänne yhden katon alle.

Kasataan ja päivitellään/jäsennellään vaikka tätä aloitusviestiä pikkuhiljaa.

TSEKKAUSLISTA:

ÄÄNIKORTTIIN LIITTYEN:

-Tsekkaa ennen kortin ostoa valmistajan kotisivuilta/netistä mahdolliset yhteensopimattomat komponentit hankittavan äänikortin kanssa.

FIREWIRE:

-Firewire on päivän sana. Jos kuitenkin päädyt USB puolelle, niin varmista että koneessa on USB2 portti/portteja.

-Firewire 400 (vaihtoehtona siis firewire 800) väylä riittää semipro tason hommiin asti komeasti. Toki prohommiinkin, kunhan raitojen määrä on järjellinen (alle 50).

-Firewire väylä, eli onko koneessa 6-pinninen firewire liitin. Siltä voi ottaa kortille virran, jos kortti muuten sen sallii. Lisäksi, Esim. Presonus Fireboxin mukana tulee vain 6-6 firewire piuha, eli mahdollinen toisen piuhan (4-6) ostaminen on myös pieni lisäkustannus. Nelipinninen liitin on toistaiseksi yleisin.

-Jatkoa edelliseen. Äänikortille virran ottaminen firewireväylästä on kompromissi ja enemmänkin sellainen "backup" mahdollisuus niihin tilaisuuksiin joissa sitä virtaa ei yksinkertaisesti muualta saa.

HARDWARE:

-Jos ei homma ole rahasta kiinni, niin juuri nyt on suositeltavaa hommata tuplaprossulla varustettu kone. Monet sanoisivat tähän kohtaan että "niin ja siis mäkki...", mutta siitä on jo keskusteltu tarpeeksi;-)

-Tuulettimen äänekkyys. Eli mahdollisuuksien mukaan koneen testausta sen verran että saa myllyn lämpimäksi ja tuulettimen tekemään töitä. Tuulettimien melutasoissa on eroja! (3 vuotta vanhalla Travelmate:lla ei paljon kirkossa nauhoitella...)

-Läppärin hardware puolen päivittelymahdollisuudet ovat toistaiseksi varsin rajallisia verrattuna pöytäkoneisiin. Lähinnä itse vaihdettavissa; kovalevyt ja muistikammat. Eli kannattaa satsata koneeseen, jonka tehot varmasti riittävät.

-Näytön koko. Jos aiot käyttää konetta runsaasti pelkän akun kanssa, niin kannattaa miettiä että kuinka suuri näyttö on itselle se minimi. Mitä isompi näyttö, sen enemmän se syö akkua. Näytön laatua koskee samat sävelet, sen valitun kanssa sitten eletään niin hyvässä kuin pahassa.

ULKOINEN KOVALEVY:

Kannattaa miettiä Sata-adapterin hommaamista, jolla saa koneeseen kiinni ulkoisen sata-levyn. Sata-liitännän maksimisiirtonopeus on melkein nelinkertainen verrattuna firewireen, jolloin todellinen siirtonopeuskin lienee huomattavasti parempi, varsinkin kun sata-liitäntä on tarkoittettu nimenomaan kovalevyn liittämiseen eikä yleiskäyttöön kuten firewire tai usb.. Saapahan jotakin käyttöä PCMCIA-korttipaikallekin.

Sometimes more is more
HK
13.02.2007 03:39:23 (muokattu 13.02.2007 03:42:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kokisin läppärissä melkeinpä tärkeimpänä osana kunnollisen näytön missä on tarpeeksi tarkkuutta. Sitä kun on vähän vaikea lähteä jälkeenpäin vaihtamaan ja se kulkee kuitenkin aina mukana. Ihan vaan nimimerkillä halpisläppärin surkeaan 1024x768 pikselin näyttöön kyllästynyt.

Peltikorva puupäässä.
Jaz
13.02.2007 08:31:03 (muokattu 13.02.2007 10:56:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ainakaan vielä toistaiseksi muuta alkaisi itse vaihtamaan kuin kovon ja muistikammat, vai kuinka? Eipä se osien vaihto lie sen vaikeampaa kuin pöytäkoneissakaan?

Kyllä se vaan on astetta vaikeampaa lähteä vaihtamaan läppäriin osia. Muistin lisääminen onnistuu vielä helposti, mutta siinäpä se sitten onkin. Kannattaa heti alussa ostaa sellainen paketti mikä miellyttää. Ulkoiset laitteet on sitten asia erikseen (kiintolevyt, äänikortit jne.)

-Jäähdytyspasta, mihin ihmeeseen sitä tungetaan ja voiko sen suht turvallisin mielin tehdä itse? Hyöty?

Jos piitahnaa tarkoitat, niin sitä laitetaan prosessorin ja jäähdytyssiilin väliin ja sen idea on johtaa lämpöä prossulta siiliin.

-Tuulettimen vaihto hiljaisempaan? Onko noissa tuulettimissa sen kummemmin eroja. Mahdollisia muita neuvoja pesukoneilmiön vähentämiseksi?

Tuulettimissa on tietenkin eroja. Kannattaa taas ennen ostopäätöstä kokeilla eri koneita. hankala noita on jälkeenpäin vaihtaa.. ja jos onnistuukin, niin kalliimaksi tulee jos ostat halvan läppärin ja lähdet vaihtamaan siihen tuulettimia muisteja jne. Mikä on pesukoneilmiö?

-Voiko Firewire portin vaihtaa 800:n itse ja onko se ylipäänsä mahdollista?

Firewirestä ei ole kokemuksia, mutta epäilen vahvasti ettei pysty vaihtamaan.

-Edelliseen liittyen, jos äänikortille voi ottaa virran firewire portista, niin onko tämä kannattavaa. Vai onko se aina pois tehoista?

Ainahan se vähentää johtosotkua jos saat lisälaitteen koneeseen kiinni yhdellä piuhalla.
passe
13.02.2007 10:10:43

Tuulettimissa on tietenkin eroja. Kannattaa taas ennen ostopäätöstä kokeilla eri koneita. hankala noita on jälkeenpäin vaihtaa.. ja jos onnistuukin, niin kalliimaksi tulee jos ostat halvan läppärin ja lähdet vaihtamaan siihen tuulettimia muisteja jne.

Lähinnä tuli mieleen se, että jos ostan esim. vuoden pari vanhan läppärin, niin missä määrin nuo tuulettimet kulahtaa ja kuinka iso homma hyöty siitä olisi sitä sitten vaihtaa. Olen myös kuullut väitteen, joinka mukaan tuuletin tarjonta läppäreihin on aika aneemista. Siis kovin samanlaista merkistä riippumatta?

Mikä on pesukoneilmiö?

Se kun 6 vuotta vanhan, armoa huutavan pesukoneen kiljuminen hukkuu läppärin tuulettimen melun alle;-) Heh.. tämä meidän nettiläppäri on aika "rallivehje" kun pääsee kunnolla lämpiämään.

Ainahan se vähentää johtosotkua jos saat lisälaitteen koneeseen kiinni yhdellä piuhalla.

Ilman muuta. Itselläni on Presonus Firebox ja siihen ei oteta virtaa tuosta vanhasta tulilanka portista. Mutta olisiko se kannattavaa ottaakaan sitä virtaa koneelta, kuinka hyvin nämä systeemit toimivat käytännössä?

Eiköhän virtalähde ole integroitu läppärissä emoon kiinni.

Joo, asiaan perehtymättömänä olen ilmeisesti antanut tuolle pistorasiaan törkättävälle adapterille liian ison roolin. Silläkö ei ole mitään väliä millainen se on?

Sometimes more is more
Turmis
13.02.2007 10:20:52

Torniojaws antoi selkeät faktat FW:n spekseistä eräässä toisessa ketjussa ( http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=125921&o=43 )

400 Mbit tai 800 Mbit, riippuen laitteistosta. 400 Mbit FireWirellä saa maksimissaan:

400 Mbit = 50 MB/s = 51200 KB/s
44.1 kHz 24-bit Stereo = 2116,8 KB/s
51200 / 2116,8 = 24,19 = ~24 raitaa kerralla 44.1 kHz 24-bit Stereota.

800 Mbitillä sitten tuplamäärä, eli 48 raitaa kerralla.

Eli tästä nähdään suoraan se, että käytännössä kotikäyttöön FW 400 riittää paremmin kuin hyvin, ellei kotona ole sitten 50 henkistä jousisoitinorkesteria jonka kaikki instrumentit haluat narulle omille kanavilleen.

Itselläni on Focusriten Saffire Pro -audiointerface, joka osaa ottaa virran myös firewire-portista, mutta läppärini liitin on 4-pinninen joten virta pitää syöttää ulkoisella lähteellä. Vaikka virran saisikin firewirestä, saa ainakin tuohon em. interfaceen lisää "headroomia" (sanokaa joku suomenkielellä mitä tuo tarkoittaa..) kun käyttää ulkoista virtalähdettä - FW:n virta ei siihen riitä.

Kannattaa valkata sellainen läppäri, jossa on hyvä näyttö, hyvä näppis, firewire ja tarpeeksi tehoa, mielellään tuplaytimellä. Itselläni on HP NX9420, ja olen ollut vallan tyytyväinen sen ominaisuuksiin. Ei webbikameroita sun muita turhuuksia.
Huonoja puolia on sen sijaan puuttuva DVI-liitin, jonka tosin saa korjattua hankkimalla telakan. Myös paikka toiselle sisäiselle kovalevylle olisi tervetullut, mutta kylläpä sitä ulkoisellakin USB-asemalla pärjää. Siis sitten kun saan ostettua sellaisen.

Nykypäivän läppärit ovat kyllä niin hiljaisia, ettei tuulettimen vaihtoon ole tarvetta. Muutenkaan läppäreille ei voi tehdä juurikaan muuta kuin lisätä muistia ja vaihtaa kovalevyn isompaan, joten konetta valittaessa kannattaa kyllä miettiä tarkkaan mitä koneelta haluaa. Turha itkeä sitten kun paskat on jo housussa. :)

Musiikki on vakava asia, se ei saa olla iloista.
GhettoBasso
13.02.2007 10:29:40

Seuraava ei ole vinkki, neuvo eikä kysymys, vaan ennemin "älä tee näin" tai "että näin tällä kertaa."

Tuli hommattua Elisa paketin kylkiäisinä läppäri (HP media center 9014) nauhoitteluun ja muuhun hyötykäyttöön. Läppäriä on niin kätevä siirrellä treenikselle ja takaisin. Mainio kone, tuli nopeasti, toimi hyvin. Äänikorttina m-audio mobilepre USB vehjes, joka oli toiminut luotettavasti jo pöytäkoneessa. Nauhoitussoftana Kristal, koska se oli mukavan hintainen (ilmainen) ja tuttu.

Asensin netistä uusimmat ajurit, löin mobilepre:n koneeseen kiinni ja laitoin vielä uusimmat asio4all ajurit. Kristalin asentaminen seuraavaksi ja eikun nauhoittamaan. Muuten hyvä, mutta audiossa oli pieniä katkoksia melko randomisti 5-80 s. päästä nauhoituksen alkamisesta.

Raavin päätäni verille. Säädin koneen maksimi suorituskykyyn, eli trimmasin turhat pois. Käytin XP:n tweekkaus ohjeita, TuneXP ohjelmaa, ajoin "services.msc" ja karsin turhat pois, käytin Easyclean ohjelmaa ja puhdistin rekisterin ja kaikki turhat ohjelmat pois alkulatautumisesta.

Vaan ei ollu apua. Luin kaikki kauhuskenaariot läppäreiden kanssa olleista ongelmista ja itkin kurjaa kohtaloani.

Yllä oleva eilen aamupäivällä. Tänään raavin päätä lisää. Lähinnä katselin kahvikuppi kädessä säätöjä läpi yms. Tajusin sitten mobilepre toimii 16-bittisenä ja asio4all näytti 32-bittiä kristalissa. Poistin asio4all ajurit ja siinähän se alkoikin heti pelata kuin unelma mobilepre:n omilla ajureilla.

Parasta on että muistin tehneeni saman virheen pöytäkoneen kanssa. Että näin.

Rakkautta oppimaan. Mitäpä muutakaan?
Jaz
13.02.2007 10:55:55

Lähinnä tuli mieleen se, että jos ostan esim. vuoden pari vanhan läppärin, niin missä määrin nuo tuulettimet kulahtaa ja kuinka iso homma hyöty siitä olisi sitä sitten vaihtaa. Olen myös kuullut väitteen, joinka mukaan tuuletin tarjonta läppäreihin on aika aneemista. Siis kovin samanlaista merkistä riippumatta?

En ole missään nähny myytävän tuulettimia läppäriin, aika heikkoa voi olla niiden saatavuus. Tuulettimen pitäisi kyllä kestää pidempään kuin pari vuotta.

Joo, asiaan perehtymättömänä olen ilmeisesti antanut tuolle pistorasiaan törkättävälle adapterille liian ison roolin. Silläkö ei ole mitään väliä millainen se on?

No ei. Siis et sinä enempää tehoja saa koneeseen sitä vaihtamalla Se pystyy antamaan tietyn määrän ampeereita ja kone ottaa siitä mitä ottaa. Siis jos vaihdat Bossin säröpedaaliin isomman powerin, niin ei ne säröt siitä parane :)
passe
13.02.2007 11:07:02

Vaikka virran saisikin firewirestä, saa ainakin tuohon em. interfaceen lisää "headroomia" (sanokaa joku suomenkielellä mitä tuo tarkoittaa..) kun käyttää ulkoista virtalähdettä - FW:n virta ei siihen riitä.

Juuri tätä ajoin takaa, että onko se virran ottaminen firewire-portista edes millään lailla tavoiteltavaa. Eli käytännossä se ei sitä ole, jos ei nyt sitten satu olemaan poskettoman ylitehokkaat vehkeet muuten ja onhan tuo mahdollisuus tietysti kiva olla olemassa joka tapauksessa. Eihän sitä ole kuitenkaan pakko käyttää.

Sometimes more is more
passe
13.02.2007 11:14:06 (muokattu 13.02.2007 11:14:42)

Nykypäivän läppärit ovat kyllä niin hiljaisia, ettei tuulettimen vaihtoon ole tarvetta.

Tästä olen kyllä vähän eri mieltä, vielä on paranneltavaa. Kun se tuuletin alkaa hurraamaan siinä nokan edessä, niin kyllä konkkamikin kanssa saa mennä aika kauas jos ei halua sitä hurinaa narulle.

Muutenkaan läppäreille ei voi tehdä juurikaan muuta kuin lisätä muistia ja vaihtaa kovalevyn isompaan

Onko se tosiaan näin, vai mystisoimmeko vain suotta koko asiaa, ihan niin kuin poytäkoneidenkin kanssa alkuun. Kyllä minä muistan vielä elävästi kun pelkkä PC:n kotelon avaus pisti kylmän hien virtaamaan...

Itse ostin läppärini kaverilta joka on duunissa firmassa joka noita koneita kasaa. Se sanoi kylmän viileästi, että sillä menee puoli tuntia koneen avaamiseen ja kaikkien vaihdettavissa olevien sisuskalujen vaihtamiseen. Eikä se nyt kuitenkaan miltään avaruustieteilijältä näyttänyt sekään..

Sometimes more is more
PIM
13.02.2007 11:53:25

Mä melkein väittäisin, että läppärin hommaaminen äänityskäyttöön tuottaa vähintään saman verran ongelmia kuin mitä se ratkaisee. Toki siirreltävyys hieman paranee, mutta vastapainoksi joutuu hankkimaan selvästi kalliimpaa äänirautaa ja kaikki pci-väyläiset ratkaisut, joita löytyy käytettynä parhaimmillaa pilkkahinnalla nyt kun kaikki ovat vaihtamassa firewiresysteemeihin, on tietysti poissa laskuista. Eli jos rahaa ei ole rajattomasti käytössä eikä tietokoneen tarvitse kulkea kokoa aikaa kainalossa niin pieneen mini-ATX koteloon pakattu PC pci-ääniraudalla ja 17" LCD-näytöllä on varteenotettava ja selkeästi halvempi vaihtoehto, jossa on myös paljon enemmän potentiaalia ja vaihtoehtoja myöhempää virittelyä silmällä pitäen.

Eli mun neuvoni on, että mieti nyt tarkasti että täytyykö sen äänitysPC:n olla välttämättä kannettava, sillä jos "tyydyt" pöytämalliin niin pelkästään ääniraudan hinnassa saatat jo säästää niin paljon, että sillä säästyneellä rahalla saa jo erillisen läppärin, siis jos välttämättä läppäriä tarvitset johonkin muuhun käyttöön.

PIM
13.02.2007 12:08:53

Onko se tosiaan näin, vai mystisoimmeko vain suotta koko asiaa, ihan niin kuin poytäkoneidenkin kanssa alkuun. Kyllä minä muistan vielä elävästi kun pelkkä PC:n kotelon avaus pisti kylmän hien virtaamaan...

Pistäpä linkki johonkin verkkokauppaan, mistä löytyy läppärien varaosia niin katsellaan. Itse en kyllä ihan lonkalta osaa sanoa mistä löytäisin parin vuoden takaiseen FS Amilo A1630:een sopivaa hiljaisempaa tuuletinta tai emoa, jolla saisi sen päivitettyä Core2Duo prossulle. Pöytäkoneeseen noi löytyi(si) heti Verkkokaupasta.

Itse ostin läppärini kaverilta joka on duunissa firmassa joka noita koneita kasaa. Se sanoi kylmän viileästi, että sillä menee puoli tuntia koneen avaamiseen ja kaikkien vaihdettavissa olevien sisuskalujen vaihtamiseen. Eikä se nyt kuitenkaan miltään avaruustieteilijältä näyttänyt sekään..

Jos asiantuntijalta menee hommaan puoli tuntia niin paljonkohan taavi tavikselta menee samaan hommaan, vieläpä ilman valmistajan huoltomanuaaleja ja mahdollisia erikoistyökaluja?

Turmis
13.02.2007 14:41:50 (muokattu 13.02.2007 14:54:48)

PeteH:
Toki siirreltävyys hieman paranee, mutta vastapainoksi joutuu hankkimaan selvästi kalliimpaa äänirautaa ja kaikki pci-väyläiset ratkaisut, joita löytyy käytettynä parhaimmillaan pilkkahinnalla nyt kun kaikki ovat vaihtamassa firewiresysteemeihin, on tietysti poissa laskuista.

Niin, no... voihan sen noinkin ajatella, mutta en kyllä itse olisi ensimmäisenä ostamassa käytettyä interfacea. Kuitenkin uusi on aina uutta, ja tekniikkakin kehittyy siinä sivussa. Toisekseen, eipä äkkisestään sattunut silmään PCI-väylään kytkettävää audiointerfacea, jossa on esim 8 mikkietusta phantomilla, adatteja sisään/ulos jne ja joka maksaisi alle 700€. Itselläni on moinen firewirepurkki pöydällä ja hyvin toimii.
Sen sijaan pci-väyläisiä linjatason kortteja löytyy, mutta siihen sitten tarvitaan ne etuset, ja käsite "kannettavuus" alkaa jo häilyä. Toisaalta, aika monella treeniksellä on mikseri valmiina joten sen suhteen tuollainenkin kortti voisi olla riittävä.

Edelleen kannettavuudesta; tottakai kannattaa miettiä sitä että miten paljon sitä lopulta raahailee paikasta A paikkaan B. Toki tuo esille tullut miniatx-kotelokin varmaan ostajansa löytää, mutta siinä on edelleen se näyttö ja näppis erillään ja piuhoja sun muuta mitkä pitää kerätä erikseen, joten en tuotakaan menisi sanomaan "kannettavuuden" korvaajaksi, vaikka viekin vähemmän tilaa kuin normi atx-kotelolla varustettu setti.

Nykypäivän läppärit ovat kyllä niin hiljaisia, ettei tuulettimen vaihtoon ole tarvetta.

passe:
- Tästä olen kyllä vähän eri mieltä, vielä on paranneltavaa. Kun se tuuletin alkaa hurraamaan siinä nokan edessä, niin kyllä konkkamikin kanssa saa mennä aika kauas jos ei halua sitä hurinaa narulle.

Hox, nyt puhutaan tietokoneista - kaksi vuotta vanha läppäri ei välttämättä enää ole se "nykypäivän" läppäri. Noh kuitenkin, väitteeni tuohon hiljaisuuteen perustuu omasta koneestani saatuihin kokemuksiin, eikä noista tuulettimista häiritsevästi ääntä lähde.

passe
13.02.2007 20:48:30

Mä melkein väittäisin, että läppärin hommaaminen äänityskäyttöön tuottaa vähintään saman verran ongelmia kuin mitä se ratkaisee. Toki siirreltävyys hieman paranee, mutta vastapainoksi joutuu hankkimaan selvästi kalliimpaa äänirautaa

Joo, hyviä pointteja. Tuo valinta läppärin ja pöytäkoneen välillä on ehkä vähän oma keskustelunsa. Jos nyt kuitenkin tuota vähän kommentoi, niin sellainen jatkuva pennin venytys filosofia ei ainakaan sovi itselleni. Tietysti on suhteutettava menot jollakin lailla tuloihin, mutta mulla on käyttömukavuus ensisijalla. Raha hyvänä kakkosena.

Sometimes more is more
passe
13.02.2007 20:58:07

Aloitusviestiä muokattu.

Sometimes more is more
Turmis
13.02.2007 21:55:01 (muokattu 13.02.2007 21:55:32)

-Firewire väylä, eli onko koneessa se vanha 400-portti vai uusi 800-portti. Jälkimmäisestä voi ottaa kortille virran, jos kortti muuten sen sallii.

Tuossa on korjattavaa: FW-400:sta saa virran ihan samalla tavalla, kunhan liitin on 6-pinninen. Huomioitavaa on kuitenkin se, että läppäreissä FW:n liitin on yleensä 4-pinninen, josta virtapiuhat puuttuvat. Liittimet ovat fyysisesti yhteensopimattomia, mutta adapteripalikka hoitaa tuon ongelman.

Muistaakseni FW-800:ssa on taas 8 pinniä, vai olikohan peräti 9.

PIM
13.02.2007 22:33:42

Läppäreissä on nelipinniset firewireliittimet nähdäkseni kahdestakin syystä, säästyy tilaa muillekin liittimille läppärin kyljessä ja toisaalta läppärin akuista kun ei tahdo muutenkaan riittää virtaa kovinkaan pitkäksi aikaa niin turha sitä on tuhlata ulkoisten laitteiden pyörittämiseen. Myöskään se virtamäärä mitä firewireliitännästä lähtee ei välttämättä riitä laadukkaille mikkietuasteille ja mahdollisesti vielä phantomvirran syöttöön konkkamikeille. Eli vaikka siitä firewireliitännästä lähtisikin virtaa ulospäin niin siltikin on parempi käyttää ulkoista virtalähdettä niin säästyy ainakin alimittaisesta virransyötöstä aiheutuvilta harmeilta.

passe
13.02.2007 23:08:15 (muokattu 13.02.2007 23:13:20)

Hyvä jätkät!

Päivittelin taas. Korjatkaa sitten muuten jatkossakin jos puhun potaskaa.

Mitenkäs olisi muutamat ihan konkreettiset esimerkit suoritustehoista/kapasiteetista? Eli "näillä specseillä hoitelen tällaisia projekteja jne."

Sometimes more is more
Cornflake
14.02.2007 07:51:35

Sellainen "4 pinniä toisessa, 6 toisessa päässä" FW-piuha ei paljoa maksa.

Mulla on ollut sellainen kutina noita 1-2v vanhojen läppärien kanssa pelatessa että pullonkaula on kovalevyn nopeus. Ulkoisia USB kovalevyjä on tullut käytettyä.

Kahden Firepodin kanssa puuhailen siis.

I ain't gonna work on Maggie's farm no more
passe
14.02.2007 08:49:08 (muokattu 14.02.2007 08:50:39)

Mulla on ollut sellainen kutina noita 1-2v vanhojen läppärien kanssa pelatessa että pullonkaula on kovalevyn nopeus.

Pari vuotta sitten oli saatavilla jo ihan kunnon kovoja. Itselläni on juuri tuollainen n. puolitoista vuotta vanha kone ja kovo on 7200RPM ja toimii mainiosti. Samaten monet sanovat, että 5400RPM levytkin riittävät yleensä ainakin sellaiseen vakavampaan harrastelukäyttoon hyvin. Mutta jälleen kerran, tästäkin olisi kiva saada ihan konkreettisia kokemuksia ja esimerkkejä, parhaassa tapauksessa ihan suositeltavien kovojen merkkejä/malleja. Taitaa olla niin, etteivät nuo pelkät kierrosluvut kerro toki ihan kaikkea kovalevystä?

Sometimes more is more
PIM
14.02.2007 10:00:38

http://www.sesa.es/en/dskbench.htm

Tuolta löytyy näppärä ohjelma, jolla pystyy testaamaan ja vertailemaan miten kovalevyn liitäntätapa yms. seikat vaikuttaa siirtonopeuteen tyypillisessä DAW käytössä. Huomionarvoista on ainakin se, että miten paljon levyoperaatioissa käytettävä blokkikoko vaikuttaa raitamääriin ja se, että USB-väylän päässä oleva levy kuluttaa prosessoritehoa monikertaisesti suoraan ide-väylässä olevaan verrattuna. Eli jos dskbench näyttää että systeemin pitäisi hanskata 50 raitaa (huom: raidat on cd-tasoisia eli 16bit/44,1kHz) mutta kone alkaa nikotteleen jo kymmenen korvilla niin silloin ei välttämättä ratkaisu löydy nopeammasta kovalevystä vaan syitä kannattaa etsiä jostain muualta ennen kuin syytää rahojaan uuteen levyyn.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti