Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vähän vielä itsetehdyistä kaapeista.
1
Pete-69
25.07.2005 20:29:43 (muokattu 25.07.2005 20:31:11)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikani tutkailin ja lueskelin muiden aatoksia ja ideoita kaapeista, kunnes päätin väkertää itselleni avoimen sellaisen. 18 mm vaneria, Biltemasta keinonahkaa, kulmia, kahvoja ja etukangasta, liimaa, niittejä ja ruuveja. Hieman hikipisaroita ja enää ei puutu kun.. elementit, heh. 4 kpl Jensenin kasituumaisin on tilauksessa. Muutama kuva kaapista + muista soitinprojekteista löytyy sivulta: www.freewebs.com/pete-69
 
Asioilla on tapana järjestyä.
kilroy
25.07.2005 21:10:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ON KYLLÄ SIISTIÄ TYÖTÄ! ! ! ! ! !
ei voi muuta sanoa...
 
mut yx kysymys mix 8":et....??!?!? :o
 
putket kuuluu taloihin ja maan alle ei vahvistimiin...
Pete-69
25.07.2005 22:09:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaapin leveyden määritteli jo aiemmin tekemäni putkivahvistin, ja kaksi 10 tuumaista ei mahdu siihen leveyteen rinnakkain. Ja halusin kaappiin ehdottomasti enemmän kuin yhden elementin. Tiedän kyllä, että kympit olis "ehkä järkevämpi" ratkaisu, mutta meikäläinen haluaa aina olla pikkasen erilainen... ;o)
 
Asioilla on tapana järjestyä.
Campylobacter
26.07.2005 01:19:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno on.
 
Omasta kaapistani tulee todennäköisesti melko samanlainen ulkonäöltään. Kunhan nyt valmiiksi saa..
 
"Uusissa on sama fiilis, kun uudessa talossa. Ei tartte heti ensimmäiseksi alkaa pesemään vessanpönttöä tärpätillä kun lauteet on ihan kusessa....." -Rumpf
pjl
26.07.2005 10:22:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa työtä. Todella siiistin näköinen setti. Minkäslainen kytkentä tuossa vahvarissa on?
Pete-69
26.07.2005 11:28:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoskiitos! Putkivahvistimesta ei ole minkäänlaisia papereita, enkä ole viitsinyt/jaksanut/kerennyt (vielä) piirtää itse siitä kytkentää. Mutta putkien mukaan vehje on tehty todennäköisesti joskus -80-luvun alussa (putkista löytyy vuosimerkinnät 1975-1979 ja kondensaattoreista 1979. Vahvistimessa on kaksi etuasteputkea, (tyyppi 6N2P) ja kuusi pääteputkea (tyyppi EL84). Tässä lähiaikoina olisi tarkoitus uusia vahvistimen putket ja konkat, saa vaan nähdä, löytyykö etuasteputkia mistään.. 12AX7:t kävis kyllä, mutta silloin pitää tehdä pieniä modeja kytkentöihin...
 
Asioilla on tapana järjestyä.
Hohhoijaa
26.07.2005 12:00:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyylikäs!
 
Wasbesp
27.07.2005 20:09:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi kysymys koskien kaapin tekoa: Omani olisi muuten melkolailla valmis, mutta minulta puuttuu se osa, mihin laitetaan nupista kaappiin tuleva piuha.. Eli plugi tai jakki, miksi sitä nyt kutsutaankaan. Mistä saisin sen osan? Paikalliset kodin elektroniikka-liikkeet on jo kierretty, eiikä löydy, apua kaivataan.
 
Onks kaikki Alexit laihoja?
Tim
27.07.2005 20:31:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.uraltone.fi myy noita.
esim http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=234
 
Itseltä puuttuu vielä tuommoinen peitelevy, kun ne vasta tulivat valikoimaan.
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=709
 
Basshunter
29.07.2005 22:09:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon laittanu ton kaapin puoleisen naarasliittimen XLR-liittimenä. Mun mielestä se on tukevampi kuin normi 6,3 mm:n naarasplugi.. Biltsusta muutaman euron..
 
Hevi turvottaa.. -Petosalmi-
poppamies
30.07.2005 07:55:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon laittanu ton kaapin puoleisen naarasliittimen XLR-liittimenä. Mun mielestä se on tukevampi kuin normi 6,3 mm:n naarasplugi.. Biltsusta muutaman euron..
 
XLR liitin kaapinpuolessa on toki tukeva ja toimiva mutta kenties vähän vanhanaikainen ja harvinainen ratkaisu. Saa kaivaa pitkään ja hartaasti kaapelilaukkaua jos meinaa löytyä varakapelia missä toinen pää (kaiutin)kaapelista olisi varustettu plugilla ja toinen xlr-liittimellä, puhumattakaan siitä että kaapelissa olisi speakon ja xlr. Jos itse valmistaa johtonsa niin ei tietenkään ole ongelma.
Kaiken kaikkiaan joskus kuitenkin tuntuu siltä että vaikka olisi kaikenlaisia johtoja , kaikenmallisilla liittimillä mukana niin ei tahdo löytyä sopivaa. Viimeviikollakin oltiin pubukeikalla missä oli (hyvät)PA-kaapit talon puolesta. Olisi vain pitänyt olla pitkä speakon/speakon jokto. Ei löytynyt kassista kuin speakon/plugi ja XLR/plugi johtoja. Piti napsia plugit helevettiin upouusista speakon/plugi johdoista ja laittaa karvalle. Teki vähän pahaa. Tämä meni vähän off-topiciks mutta halusin vain sanoa että kannattaako jo sekavasta maailmasta tehdä vielä sekavampi?
 
G strings are for strippers
DaKiller
30.07.2005 10:04:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ON KYLLÄ SIISTIÄ TYÖTÄ! ! ! ! ! !
ei voi muuta sanoa...
 
mut yx kysymys mix 8":et....??!?!? :o

 
Nätti on. Vielä kun olisi maalannu kulmapalojen skruuvit spraylla mustaksi niin hipoisi täydellisyytä.
 
Noista liittimistä vielä. http://www.beatman.fi/products.php?p=2033e4 tuollaisille kun poraa takalevyyn reiät niin eikös se ainakin ole vahva ja kestävä. ?
 
Pete-69
30.07.2005 19:35:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kummasti ottaa hieman silmään noi kulmienpalojen ruuvit, ja kun niitä on vielä 64 kpl pelkissä kulmissa... Vaikka kaappi tippuis kulmalleen kymmenestä metristä, niin varmasti ei lähde kulmapalat irti, joku muu paikka hajoo ensiks! :). Niille tarvii ehkä näyttää mustaa spraytä.
 
Freewebsin kuvasta ei oikein erotu, mutta mulla on liittimenä juurikin tuollainen DaKillerin linkissä oleva Neutrikin lukittava 6,3 mm runkojakki. Siinä jakin vieressä on kytkin, jolla on tarkoitus vaihtaa elementtejä sarjaan/rinnan, tarvii vielä pikkasen miettiä kytkentää, ettei putkivahvari sano poks...
 
Varmaan moni ihmettelee just tuota mun elementtivalintaa, mutta luulisin kasituumaisten siltikin pelaavan ihan mainiosti, varsinkin kun kaappi tulee ihan vaan "kotikäyttöön".
 
Asioilla on tapana järjestyä.
Wasbesp
02.08.2005 15:25:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset Timille tuosta uraltonen linkistä.
 
Vielä yksi kysymys olisi: Eli kun kytken elementit (2x vintage30 8ohm) sarjaan, ohmeja tulee yhteensä 16. Entä miten käy wattien kanssa tällöin? Eli onko tehonkesto silloin 120w, koska yhdessä elementissähän se on 60w.
 
Onks kaikki Alexit laihoja?
Tim
02.08.2005 16:03:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset Timille tuosta uraltonen linkistä.
 
Vielä yksi kysymys olisi: Eli kun kytken elementit (2x vintage30 8ohm) sarjaan, ohmeja tulee yhteensä 16. Entä miten käy wattien kanssa tällöin? Eli onko tehonkesto silloin 120w, koska yhdessä elementissähän se on 60w.

 
120W joo. Jos on 2 kaiutinta, niin max tehonkesto on 2 kertaa pienemmän teho.
 
http://professional.celestion.com/g … drdecibel/How%20to%20replace_GB.pdf
 
SirElwood
02.08.2005 16:16:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukahaa tekis mulle 1x10" kaapin, kun niitä ei taho mistään löytää...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «