Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä juottamiseen.
1 2 3 4
Vasu
10.04.2007 11:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä lyijytina harrastekäytössä paljon rasita luontoa tai omaa terveyttäkään. Enemmän terveys taitaa kärsiä lyijyttömän tinan kanssa hermoillessa.
 
Twinkle
10.04.2007 14:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai yksityisten tarvii noista direktiiveistä välittää?
Kun mulla on jotain +20v. tinaa jäljellä vielä vaikka kuinka paljon, mukavaa käyttää jne...

 
eipä kai, mutta jos käy hakemassa tinaa kaupasta niin taida myydä muuta kuin lyijytöntä tinaa nykyään. Varma tosin en ole.
 
SirElwood
10.04.2007 14:06:06 (muokattu 10.04.2007 14:06:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eipä kai, mutta jos käy hakemassa tinaa kaupasta niin taida myydä muuta kuin lyijytöntä tinaa nykyään. Varma tosin en ole.
 
"Vanhaa varastoa" löytyy kyllä vielä melkein jokapaikasta. En tiedä sitten kuinka pitkään.
 
SaBer
10.04.2007 14:10:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisiköhän sitä ihan oikeasti ostaa jemmaan vähän lyijyllistä? Oon kuullu, että lyijytöntä kun sekottaa lyijylliseen, niin tulee rumaa jälkeä. Olisi kuitenkin kiva joskus jotain pystyä huoltamaan/modaamaankin...
 
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Apricot
19.06.2010 02:37:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1165 päivää vanhaan ketjuun!
 
Jep.
 
Innostuin hiljattain kitaraelektroniikasta, ja aloitin mikkienvaihtoviikot joille ei toistaiseksi loppua näy. Piirilevyn juottamisen hanskasin jo ennestään suht hyvin, mutta irrallisten johtimien juottaminen potikan runkoon yms. näpertely on edelleen haasteellista. Tässäpä hyvä video, jonka löysin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=Oo7AKOdAP40
 
Pitänee hankkia tuollainen juotosteline.
 
Aika paljon saa kolvata, että jälki alkaa olemaan siistin näköistä, mutta hyvinhän nuo kitarat on kuitenkin toimineet heti ekoista kokeiluista lähtien. Mitä nyt äsken ihmettelin, kun ääntä ei kuulu ollenkaan, ja toisen kerran kurkistettuani konehuoneeseen tajusin että oli jäänyt kokonaan juottamatta piuha mikkikytkimeltä volapotikalle :)
 
Kumiankka
19.06.2010 07:07:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://video.google.com/videoplay?docid=-1714320797771849234#
 
tuo on ollut täällä moneen kertaan mutta laitetaan taas, kotimainen klassikko
 
Rallattelija
20.06.2010 03:59:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumiankka: http://video.google.com/videoplay?docid=-1714320797771849234#
 
tuo on ollut täällä moneen kertaan mutta laitetaan taas, kotimainen klassikko

 
Äääh.. kiva videohan toi oli mutta ei se mitään uutta kyl mulle opettanu. Mä oon jo vuosia tehny juotokset niinkuin tossa opetetaan =)
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!!
-J.-
02.02.2023 21:26:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sikavanha ketju (ja hyvä!), mutta hyvät juotosvideot olisivat tervetulleita!
 
Missä on oikeasti hyvät riffit perkele? Tuommosta 00110011- riffiä toisensa perään. Saatana! - keppi2
Pelimonni
04.03.2023 07:42:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twinkle: eipä kai, mutta jos käy hakemassa tinaa kaupasta niin taida myydä muuta kuin lyijytöntä tinaa nykyään. Varma tosin en ole.
 
Meikäpoika oli ASPOlla aaltojutoskoneella kahdella kamppeella. 10- 20 kiloa meni päivässä keviästi tinaa. Se oli niin ku nosturi, joka jaski automaattisesti semmosta 6 kilon harkkoa kokoajan altaaseen. Mulla on vielä vanhaa , eniten maksavalle myyn.
Jussi
 
Pääteputkisärö Marshallilla # Jos lahkeesi ei lepata, et ole vielä lähelläkään sitä.
Pelimonni
04.03.2023 07:47:12 (muokattu 05.03.2023 10:51:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lämmitä samalla lisää tinaa ja irrota. That it.
 
Pääteputkisärö Marshallilla # Jos lahkeesi ei lepata, et ole vielä lähelläkään sitä.
nightbird
05.03.2023 08:06:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäli oikein muistan niin jos laite on niin vanha että siinä on käytetty lyijyllistä tinaa niin korjauksessa saa käyttää lyijyllistä myös.
Uudemmissa joissa käytetty tina on lyijytöntä tulee käyttää korjaukseen lyijytöntä.
Ja yleensäkin tulee kyllä parempi jälki jos epäillystä juotoksesta poistaa ensin vanhan tinan esim. imusukalla putsaa ja juottaa uudelleen sen sijaan että siihen vanhaan tinaan ja vanhoihin hartsin jäämiin sekoittaa uutta.
Lyijyllistä tinaa saa kyllä vielä nimenomaan näihin sallittuihin korjauksiin esim. Partcosta muistaakseni ?
Minä myös 40+ vuotta huoltohommia ja tinausta tehneenä.
Ja nyt vasta hokasin että jos tinausten välissä haluaa poistaa sen tinarullan päähän mahdollisesti syntyneen pallukan niin ei pidä sitä vain nyppäistä sormilla pois.
Selitys tälle oli se että tina venyy tuolloin ja sisällä olevat hartsikanavat litistyvät ja tinasta tulee huonommin juoksevaa, joten siis uutta tinan päätä halutessa poikki ainostaan sivareilla.
Partcossa on myös pienissä purkeissa ainetta johon kolvin kärjen voi pyöritellä ja sienessä putsata, tulee uusi kiiltävä pintä kärkeen.
Nykyinen lyijytön tina on kolvin kärjen SURMA p..kele.
 
ituvirtanen
05.03.2023 09:17:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nightbird: Partcossa on myös pienissä purkeissa ainetta johon kolvin kärjen voi pyöritellä ja sienessä putsata, tulee uusi kiiltävä pintä kärkeen.
 
Kolvien mukana tapasi tulla pieni peltipurkki ammoniumkloridia eli salmiakkia uuden kärjen käsittelyyn. TK-labrassa niitä pyöri jonkun laatikon pohjalla muutama nuorien tieteenharjoittajien ihmetykseksi.
 
basisti1971
05.03.2023 09:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
nightbird: Mikäli oikein muistan niin jos laite on niin vanha että siinä on käytetty lyijyllistä tinaa niin korjauksessa saa käyttää lyijyllistä myös.
Uudemmissa joissa käytetty tina on lyijytöntä tulee käyttää korjaukseen lyijytöntä.

 
Ja ainakin omaan kokemukseen nojaten pitääkin käyttää, juoksutteet eivät ole yhteensopivia joten kumminkaan päin ei ristiin edes auttavasti onnistu.
Mulla siis verrokkina Mundorf M-Solder, muita lyijyttömiä en ole kokeillut.
 

 
nightbird: Ja yleensäkin tulee kyllä parempi jälki jos epäillystä juotoksesta poistaa ensin vanhan tinan esim. imusukalla putsaa ja juottaa uudelleen sen sijaan että siihen vanhaan tinaan ja vanhoihin hartsin jäämiin sekoittaa uutta.
 
Totta, ja pätee myös lyijyllisiin tinoihin tapauskohtaisesti.
Juoksutteen koostumus kun noissakin ruukaa vaihtelemaan.
 

 
nightbird: Lyijyllistä tinaa saa kyllä vielä nimenomaan näihin sallittuihin korjauksiin esim. Partcosta muistaakseni ?
 
En ole tarkistanut, mutta muistaakseni tavikset eivät enää lyijyllistä tinaa ole muutamaan vuoteen voineet julkisilta toimijoilta virallisesti ostaa, ainoastaan lääketieteelliseen tai puolustus-/aseteollisuuteen on tarjolla ammattilaisille.
Sinänsä asialla ei ole ainakaan itselle merkitystä, tällä tinaustahdilla pitäisi elää ~300 vuotiaaksi että varastoihin haalittu lyijyllinen tinalanka loppuisi :D.
Aaltojuotostinapastaa onkin sitten näppärissä ~kilon tuubeissa vieläkin useammaksi sadaksi vuodeksi tällä käyttötahdilla...
Tuota kun sipaisee folioihin ennen juottamista, käy juottaminen (lyijyllisellä) kuin leikki.
Lyijyttömälle ei tietenkään sovi lainkaan.
 

 
nightbird: Minä myös 40+ vuotta huoltohommia ja tinausta tehneenä.
Ja nyt vasta hokasin että jos tinausten välissä haluaa poistaa sen tinarullan päähän mahdollisesti syntyneen pallukan niin ei pidä sitä vain nyppäistä sormilla pois.
Selitys tälle oli se että tina venyy tuolloin ja sisällä olevat hartsikanavat litistyvät ja tinasta tulee huonommin juoksevaa, joten siis uutta tinan päätä halutessa poikki ainostaan sivareilla.

 
:)
 
Tuo opetettiin ja "pakotettiin" kokeilemaankin mulle jo joskus 80 luvulla kun elektroniikkaharrastustani aloittelin, ja tottahan se on, vain sivareilla tai hätätilassa kuumalla kolvinkärjellä (joka tosin puolestaan kiehauttaa muutaman millin matkalta juoksutteen tiehensä) lanka poikki.
 

 
nightbird: Nykyinen lyijytön tina on kolvin kärjen SURMA p..kele.
 
Juottelen varsin vähän, ja ristiin lyijyttömällä ja lyijyllisellä kohteesta riippuen, mutta ainakaan itse en tuota ole Wellerilläni huomannut vaikka aiheesta paljon puhutaankin.
Ja kulutusosahan pinnoitettukin -eikä muunlaisia taida enää saadakaan- kolvinkärki joka tapauksessa on.
 
T:Samuli
 
Pauli Lappalainen
05.03.2023 09:28:47 (muokattu 05.03.2023 09:29:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onneksi AV-asennushommissa ei tarvitse enää juottaa kuin itseään. Tökkii vaan Cat-kaapeleita sopiviin reikiin. Tai puristelee pääteholkkeja ja ruuvailee ruuvimeisselillä.
 
Nimim.
 
Kolvi on jo kylmennyt
 
nightbird
05.03.2023 11:20:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Onneksi AV-asennushommissa ei tarvitse enää juottaa kuin itseään. Tökkii vaan Cat-kaapeleita sopiviin reikiin. Tai puristelee pääteholkkeja ja ruuvailee ruuvimeisselillä.
 
Nimim.
 
Kolvi on jo kylmennyt

 
Toivon mukaan ei lopullisesti Pauli !
Eiköhän tuossa syssymmällä perusteta Pauli yhdessä jonkin sortin "vaarien konsulttipalvelu"?
Asennellaan mummoille kodin elektroniikkaa ym.
Sä hoidat maakunnan ja mä sitten tämän ruuhkasuomen ?
 
Kefiiri
06.03.2023 08:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vasu: Eipä lyijytina harrastekäytössä paljon rasita luontoa tai omaa terveyttäkään. Enemmän terveys taitaa kärsiä lyijyttömän tinan kanssa hermoillessa.
 
Vanha kommentti mutta plussan laitoin :D
Verenpaine nousee jo siitä että mainitaan lyijytön tina.
 
En ole musiikin asiantuntija.
erty
06.03.2023 09:28:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Vanha kommentti mutta plussan laitoin :D
Verenpaine nousee jo siitä että mainitaan lyijytön tina.

 
Kieltämättä huvittavaa kun harrastekäyttö on aika minimaalista ammattikäyttöön verrattuna. Ja ammattilaisilla on kunnon vehkeet, laadukasta lyijytöntä tinaa ja osaaminen niin eipä se tuota ongelmia. Toisin kuin harrastelijoilla :D Lyijyllistä saa kyllä yhä hankittua, vaatii vaan y-tunnuksen. Sen isompaa rajausta ei toimialan suhteen oo. Pöytälaatikkofirmaa vaan pystyyn ;o)
 
p130
06.03.2023 10:20:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Lyijyllistä saa kyllä yhä hankittua, vaatii vaan y-tunnuksen.
 
Voi myös tilata maasta, jossa lyijyllinen on kuluttajille helposti saatavilla.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
mutaatio
06.03.2023 12:03:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko vinkkejä tonekondensaattorin jalan juottamiseen potikan pohjaan? Olen karhentanut sitä pohjaa vähän hiekkapaperilla, mutta silti ei tunnu tina tarttuvan millään siihen kiinni.
 
s151669
06.03.2023 12:11:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mutaatio: Onko vinkkejä tonekondensaattorin jalan juottamiseen potikan pohjaan? Olen karhentanut sitä pohjaa vähän hiekkapaperilla, mutta silti ei tunnu tina tarttuvan millään siihen kiinni.
 
Karhentaminen ei niinkään auta, pikemminkin kiillottaminen. Ja riittävän tehokas kolvi - meikäläisen 25W on kiikunkaakun että onnistuu. Yleensä kannattaa ensin juottaa siihen potikan pohjaan tinaläiskä, sitten on helpompi juottaa lisätinan kanssa se jalka kiinni.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «