Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Isolation box
1 2 3 4 5 6
efunkelist
05.12.2009 23:39:55 (muokattu 05.12.2009 23:48:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

K-raudasta (varsin isosta sellasesta) ei saanu ecophonia. Mistäs sitä sais?
 
Mä lähen nyt siltä pohjalta että 5cm vaahtomuovipatjaa saa riittää mun eristystarpeisiin. Sen voi vaihtaa vaikka ecophoniin jos se on parempaa kerta, tai ihan sama mihin, kunhan ei juurikaan 5cm paksumpaa matskua ole... Muuten loppuu loota kesken :)
 
Googlen ketsupilla virtuaalisahailin mun puumateriaaleja ja tämmöisen saisin tehtyä creativekaiuttimelleni:
http://www.niskahiki.com/havainne.jpg
 
Kuvasta puuttuu eristysmateriaali mitä sopii siis 5cm kaikille sisäpinnoille. Pöytälevy on kuvassa läpinäkyvä jotta näkee sisälle, creativen edessä on musta patukka kuvastamassa shure 57:aa
- harmi ettei mulla ole sennheiserin mikkiä, se mahtuis pienempään lootaan...
ukkeli on ketsupin 3d-warehousesta joku kitaristi...
 
Havainnekuvan värit on mitä sattuu, tietenkin, mittojahan tuossa haetaan. Käytettävissä olevat puumateriaalit on massiivitammea joten tuo reilu 50cm korkea apupöytä tähän tammisen työpöytäni viereen tulee olemaan kuin siihen tehty!
 
Well... Tein kyllä työpöytänikin ihan itse, tammesta...
 
EDIT: korjasin kuvalinkin
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
samantien
05.12.2009 23:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin. Eihän sen välttämättä tarvi just Ecophon merkkistä olla, mutta akustointivillaa kuiten. Itse ostin Järvenpään K-raudasta omani. Tarjolla oli 2 eri vahvuutta.
 
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
efunkelist
05.12.2009 23:50:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Niin. Eihän sen välttämättä tarvi just Ecophon merkkistä olla, mutta akustointivillaa kuiten. Itse ostin Järvenpään K-raudasta omani. Tarjolla oli 2 eri vahvuutta.
 
Paloneristekivivilla ajanee saman asian siis. Kokeilen huomenna vaahtomuovipaloja banaanilaatikossa, ainakin kokeillakseni miten mikki poimii kaiutinsignaalia moisessa umpiossa
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Teijo K.
06.12.2009 00:04:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efunkelist: Paloneristekivivilla ajanee saman asian siis. Kokeilen huomenna vaahtomuovipaloja banaanilaatikossa, ainakin kokeillakseni miten mikki poimii kaiutinsignaalia moisessa umpiossa
 
Kivivillassa on sellainen ykityiskohta, että se pitää suojata jollain tosi tarkkaan että ei hengitysilmaan pääse sitä kivivillapölyä. Nimim: entinen paloeristäjä. "köhköh" Ei meinaan tee keuhkolle hyvää. Muuten toimii kyllä mainiosti.
 
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
jra
06.12.2009 04:11:11 (muokattu 06.12.2009 04:15:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Kivivillassa on sellainen ykityiskohta, että se pitää suojata jollain tosi tarkkaan että ei hengitysilmaan pääse sitä kivivillapölyä. Nimim: entinen paloeristäjä. "köhköh" Ei meinaan tee keuhkolle hyvää. Muuten toimii kyllä mainiosti.
 
Biltemassa on (autojen) äänieristykseen ja resonoinnin tappamiseen tarkoitettua bitumilevyä. Ohuin ei ole pahan hintaista (n. 6 EUR 500 x 1 000 mm arkki), miten lie toimisi esim. vaahtomuovin kanssa?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … /Welcome.htm&kategoria=83&ryhmaid=2
 
Voi olla kyllä turhan ohutta. Paremmin tuossa voisi toimia nuo kait raskaasta vaahtomuovin tapaisesta tehdyt eristyslevyt. Niissä on sitäpaitsi kuumuutta kestävä pinta, jos vaikka puhekela alkaa hehkua punaisena.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
efunkelist
06.12.2009 11:10:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bitumi toimii hyvin vaikkapa tietokonekotelon resonanssien vähentämiseen mutta epäilen sen olevan huonosti kustannustehokasta näissä kitarapömpeleissä.
 
Ja Teijo muistutti taas varsin tärkeästä hommasta noiden villojen kanssa. Jos moisia tällaiseen pömpeliin laittaisin niin laittaisin jotain kangasverhoiluja vähintään 2 kerrosta villan ja vapaan tilan väliin. Tiiviiksi pitäis saada. No sitten tarviikin jo melkein sen kangaspinnan päälle jotain enimpiä heijastuksia halkovia kuvioita, siis "akustointia". Äänieristys on eri juttu.
 
Noi bilteman 30mm paksut äänieristyslevyt vois olla käypäsiä. Halvaksi ne ei jää kun niitä tarttis muutaman palan mutta ei tuo hinta aivan hirveäkään olis. Tosin niidenkin pintaan ois hyvä duunaa jotain akustointia.
 
Koitan tänään tuota banaanilaatikkoprotoviritelmää saada tehtyä ja äänitettyä. Raportoin sitten tuloksista tänne!
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
06.12.2009 22:47:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alright. Banaanilaatikkoon tumpattuna pihalle tulee bassoa ja huolella, kirkkaampia ääniä ei. Sitä kyllä sopi odottaakin kun eihän tuo ole millään tavalla tiivis laitos. Mutta hemmetin hyvää soundia sai mikitettyä ja ulkopuolista metakkaa ei mennyt sisäpuolelle juurikaan. Joskin kerrostalovolumeilla edelleen mentiin monitoroinninkin suhteen.
 
Täysin mykkää ei noin pienestä laatikosta tietenkään saa, edellyttäisi ainakin yhtä ilmarakoa rakenteisiin kaiken muun tiiviyden ja huolellisuuden lisäksi.
Ainakin tästä tulee käypänen kotisoittovehjes ja demoäänityslaitos.
Vaativampiin olosuhteisiin teen toisen lootan sitten myöhemmin.
 
Ensi viikon aikana ois tarkoitus saada palat sahattua ja oikeastaan koottuakin. Pintakäsittelyt ym viimeistelyt teen kun joutaa.
Toivottavasti tämä aikataulu pitää senkin puolesta jotta saataisiin viikon päästä lopullisesta tuotoksesta ääninäytteitä :)
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
03.02.2010 09:44:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tapahtui viivytyksiä, kuinka ollakaan kuten aina, mutta nyt on loota kasassa ja saumoissa akryylit kuivumassa. Huomenna fyllingit sisään ja sittenhän sitä pääsee jo soittamaan. Johtuen työkalujen, työtilojen ja ennenkaikkea työtaitojen puutteesta tuli laatikosta kiero ja ruma mutta eihän se haittaa jos soundi toimii =) Laitetaan sitten iso paksu leveähelmainen pöytäliina vaikka päälle...
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
04.02.2010 09:39:11 (muokattu 04.02.2010 09:56:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pömpeli viimeistelyä vaille valmis mutta ekat savut jo otettiin. Soi hyvin, eli ei soi, eli kuka väittikään ettei vaahtomuovi riitä eristykseen oli väärässä.
 
Tähän voi olla erittäin tyytyväinen. Ensi viikolla teen jonkinlaista kuva&ääni-raporttia aiheesta ja linkittelen sinäputkea täällä
 
EDIT:
 
www.niskahiki.com/testing.mp3

Siinäpä teille.

fenkkuorkkistrato -> duncan pu-booster -> koch pedaltone putkari -> velleman 7w trankkupääte -> creative subbari uudessa tekemässäni isolaatiopömpelissä -> shure 57 joka sijoitettu "sinnepäin" eikä korjattu -> mikseri rutikuivana ilman mitn EQ jne -> mp3

eli kyä tuosta saa sitten kun säätää mikin ja EQ ja jälkikäsittelyn kanssa ihan kuulkaa käypästä huttua. Ja mökää niin vähän että naapuriin ei kuulu ja jos ei kitarankielet häiritse niin omankin kämpän makkarissa pystyy nukkumaan.
 
Tämä clippi on rehellisesti ensimmäinen kokeilu tuolla setillä. Ei mitään muokkauksia vaan that's it, tuollasta soundia sillä nyt sai. Säätämättä.
Eli kyllä siinä potentiaalia on tehdä parempaakin sitten kun malttaa vähän säätää.
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
samantien
04.02.2010 10:21:28 (muokattu 04.02.2010 10:23:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efunkelist: Pömpeli viimeistelyä vaille valmis mutta ekat savut jo otettiin. Soi hyvin, eli ei soi, eli kuka väittikään ettei vaahtomuovi riitä eristykseen oli väärässä.
 
Kunnon villalla eristetyn boksin vieressä voi nukkua, vaikka ääniteltäis 15W putkikomboa täysillä. Taitaa olla ihan eri luokan mökät, kuin jossain tietokoneen kajarissa. Siinä on just se ero :P
Tärkeintähän tässä on kuitenkin, että olet itse siihen tyytyväinen. Pistä ihmeessä kuviakin jossain vaiheessa.
 
efunkelist
04.02.2010 10:27:08 (muokattu 04.02.2010 10:27:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin toki. Mutta vaatiihan se villoitettukin laatikko jo kokoa jotta saadaan yli 80dB vaimennus. Tämä jäi sopivan kompaktiksi.
 
Kuvia ja erilaisia äänitteitä sitten ensi viikolla. Tämä nimittäin toimii oikeasti myös bassolla eikä vain kitaralla.
E: nyt päätteenä 7w trankku mutta tässä kevään mittaan duunaan 4w putkarin tuota varten
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
kulmahiomakone
04.02.2010 12:50:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Kunnon villalla eristetyn boksin vieressä voi nukkua, vaikka ääniteltäis 15W putkikomboa täysillä.
 
Riippuu ihan unenlahjoista. Noin 60 desibelin vaimennus vaatii karkeasti ottaen 2 * 30 milliä levyä. 2 * 10 senttiä villaa ja kymmenen sentin ilmaraon levy + villa rakenteiden väliin.
 
Eli
 
I> >I
I< >I
 
Jossa I = levy > = villa ja _ = ilma
 
Ja tollakin rakenteella eristys on 60 db keski- ja ylä-äänillä eli jostain tuhannesta hertzistä ylöspäin. Sadan hz:n kohdalla jäädään noin 40 desibeliin.
 
Mutta toisaalta mä en tiedä, mitä tarkoitat "kunnon villalla eristetyllä boksilla".
 
Äänieristys on kuitenkin vain fysiikkaa.
 
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
efunkelist
04.02.2010 13:01:55 (muokattu 04.02.2010 13:04:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onhan tuossakin jo 36cm tavaraa joka sivulla sen tilan ympärillä missä kaiutin ja mikki sijaitsee. Mulla on nyt noin 5cm patjaa ja 2-3cm puuta oman boksin ulkomittojen ollessa nyt karkeasti 60x45x35cm
 
sun mainitsemalla eristyksellä ulkomitoiksi tulisi öbauttiarallaa 90x75x65.
Olis siinä toki huimasti parempi äänieristys mutta siltipä silti.
 
Olen ihan kohtuullisesti tietoinen fysiikan laeista äänieristykseen liittyen mutta välillä peukalotuntuma ja käytännön opit ajaa ohi teorian. Tarkoitan sitä että askartelupuuhastelulla voi helposti ja nopeasti saavuttaa riittävän eristyksen ja kyllä vaahtomuovieristyksellä saa duunattua sellaisen boxin että pystyy kitaraa äänittämään livenä rumpusetin kanssa ilman häiritseviä vuotoja suuntaan tai toiseen.
 
Mun projektissa lähtökohdat ja tavoitteet oli vähän omansalaiset ja täytyy sanoa että tavoite tuli saavutettua ja sehän on pääasia.
Siitä osoituksena nopeasti riipaistu jamittelu. Kitara ja basso äänitetty samaisella setupilla kuin ensimmäinenkin clippi, tosin jälkeenpäin vähän ruuvailtu ekutinta ja kompuraa ja jotain default-presettejä plugareista...
 
tällaane sössö:
www.niskahiki.com/testing2.mp3
 
E: niin ja tosiaan ne unenlahjat ja "mökä" ovat varsin suhteellisia juttuja... ei se 1000dB vaimentava boksi auta unta jos sähkökitaran kielten akustinen sointi häirihtee unta - viitaten ensin itse mainitsemaani verrokkiin mökäisyydestä...
 
Melkoista vääntöä tämäkin ketju :)
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
08.02.2010 15:31:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin.
Tässäpä vähän videodemonstraatiota mun laitoksesta.
Toimii ihan helkatin hyvin ja soundikin on toimiva. Mikitetyn signaalin kun summaa emuloidun linjasignaalin kanssa niin saa äärettömästi vaihtoehtoja. Kyllä nyt kelpaa äänitellä kotona, vaikka keskellä yötä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=13eHlFPxUH4
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Murgo
16.02.2010 18:42:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt vain sitten pitäisi rakentaa niin iso tuollainen että mahtuisi sisään soittamaan fonia :)
 
Välillä on kyllä tullut mieleen äänieristetyn soittohuoneen rakentaminen, sopivia tilojakin löytyisi, vaatehuone ja ylimääräinen vessa (näistä jälkimmäinen olisi järkevämpi, se kun on keskellä huoneistoa joten naapuria ei ole minkään seinän takana, ainoastaan ylä- ja alapuolella). Taitaisi vain tulla aika kalliiksi riittävä eristys.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Teijo K.
16.02.2010 21:29:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Nyt vain sitten pitäisi rakentaa niin iso tuollainen että mahtuisi sisään soittamaan fonia :)
 
Välillä on kyllä tullut mieleen äänieristetyn soittohuoneen rakentaminen, sopivia tilojakin löytyisi, vaatehuone ja ylimääräinen vessa (näistä jälkimmäinen olisi järkevämpi, se kun on keskellä huoneistoa joten naapuria ei ole minkään seinän takana, ainoastaan ylä- ja alapuolella). Taitaisi vain tulla aika kalliiksi riittävä eristys.

 
Vessan putkistot ja muut kyllä tekee siitä aika vaikeen eristettävän. Tietsä. Se naapurin pissaaminen kuuluu ihan liian hyvin yöllä omaan kämppään niitä rakenteita pitkin. Itse siis lähtisin siitä vaatekomerosta vaikka se ei keskellä huonetta oliskaan.
H053
24.02.2010 14:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän keskustelun innoittamana olen itsekin alkanut suunnittelemaan "IsoCab:n" rakentamista...
Tarkoituksena olisi saada aikaiseksi laitos, jolla pystyisi nauhottelemaan kitara- JA bassoraidat kelvollisilla soundeilla.
 
Sen takia ajattelinkin käyttää projektissani kokoalue PA-elementtiä,
jonka taajuusvaste kattaisi (ainakin paperilla) sekä basson, että kitaran taajuusalueet.
 
Kysymys kuuluukin, että onko kenelläkään kokemusta PA-elementtien käytöstä kitara/bassokaapeissa?
 
Hinta/laatusuhteeltaan ilmeisesti oivallinen kokoalue-elementti; Eminence Beta 12LT:
http://uraltone.com/kauppa/product_ … id=4412038948ca716dd0dcf1d2c2fc7ea9
 
Toinen vaihtoehto olisi käyttää pelkästään bassolle "tarkoitettua" elementtiä;
esim. 10" Eminence Basslite CA2010, jonka taajuusvasteeksi on ilmoitettu 48Hz-7kHz.
Kaiken järjen mukaan tuon pitäisi toimia hyvin myös kitaran kanssa?
 
Eristyksen olin ajatellut toteuttaa seuraavanlaisesti:
1. bitumimattoa tappamaan resonointi
2. superlonia yms. kellukkeeksi
3. vaahto/solumuovimattoa kerrostamiseen
4. eristysvillaa tai äänenvaimennuslevyä
 
samantien
24.02.2010 15:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H053: Tämän keskustelun innoittamana olen itsekin alkanut suunnittelemaan "IsoCab:n" rakentamista...
Tarkoituksena olisi saada aikaiseksi laitos, jolla pystyisi nauhottelemaan kitara- JA bassoraidat kelvollisilla soundeilla.
 
Sen takia ajattelinkin käyttää projektissani kokoalue PA-elementtiä,
jonka taajuusvaste kattaisi (ainakin paperilla) sekä basson, että kitaran taajuusalueet.
 
Kysymys kuuluukin, että onko kenelläkään kokemusta PA-elementtien käytöstä kitara/bassokaapeissa?
 
Hinta/laatusuhteeltaan ilmeisesti oivallinen kokoalue-elementti; Eminence Beta 12LT:
http://uraltone.com/kauppa/product_ … id=4412038948ca716dd0dcf1d2c2fc7ea9
 
Toinen vaihtoehto olisi käyttää pelkästään bassolle "tarkoitettua" elementtiä;
esim. 10" Eminence Basslite CA2010, jonka taajuusvasteeksi on ilmoitettu 48Hz-7kHz.
Kaiken järjen mukaan tuon pitäisi toimia hyvin myös kitaran kanssa?
 
Eristyksen olin ajatellut toteuttaa seuraavanlaisesti:
1. bitumimattoa tappamaan resonointi
2. superlonia yms. kellukkeeksi
3. vaahto/solumuovimattoa kerrostamiseen
4. eristysvillaa tai äänenvaimennuslevyä

 
Jos aiot käyttää yhtä elementtiä molempiin, niin mä ainakin käyttäisin ihan perus kitaraelementtiä siihen. Bassoa äänitellessä kuitenkin kannattaa ottaa ne matalat taajuudet suoraan DI signaalista. Räminää ja yläpään kolinaa saa siitä kitaraelementistäkin.
 
H053
24.02.2010 15:24:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Jos aiot käyttää yhtä elementtiä molempiin, niin mä ainakin käyttäisin ihan perus kitaraelementtiä siihen. Bassoa äänitellessä kuitenkin kannattaa ottaa ne matalat taajuudet suoraan DI signaalista. Räminää ja yläpään kolinaa saa siitä kitaraelementistäkin.
 
Hmm... Eli se kitaraelementti jättää vain toistamatta ne matalimmat taajuudet, sen sijaan että ne pamauttaisivat kartion apinaksi?
Niin minua ainakin joku kotihifisti joskus pelotteli. :D
 
samantien
24.02.2010 16:33:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

H053: Hmm... Eli se kitaraelementti jättää vain toistamatta ne matalimmat taajuudet, sen sijaan että ne pamauttaisivat kartion apinaksi?
Niin minua ainakin joku kotihifisti joskus pelotteli. :D

 
Kyllähän sen kitaraelementin voi bassotaajuuksilla pamauttaa paskaksi, mutta sitä vartenhan vahvistimessa on eq. Mä oon re-ampannu bassoja ihan kitarakombon läpi 10" elementillä ilman mitään ongelmia.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «