Muusikoiden.net
10.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: minkä tehoinen kolvi?
1 2 3 4 5
Zarmo
01.06.2004 09:28:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkä tehokas kolvi olisi passeli tuollaisiin perus kitaranosa tms. kolvailuihin?

Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö. Katusoittokaveri haussa Jyväskylästä.
Mikko Kankaanpää
01.06.2004 09:36:09

Johtuu vähän kolvista. Termostaattikolvissa joka pitää tietyn lämpötilan yllä teho on vain plussa, mutta halpis kolveissa liika teho tekee kolvista käyttökelvottoman. 25-30W kolvillla pärjää aika hyvin. Kannattaa ostaa weller. Ei maksa paljoa ja kestää lopun elämää. kärjetkään ei kulu, toisin kuin kaikissa halpis kolveissa. Bebekin Antex kolveja jotkut kehui, mutta kun itsellä hajosi aikoinaan pari peräkkäin ostin wellerin.

Paras ratkaisu jos juottelee vähänkin enemmän on kärkkyä huuto.net ym mestoja ja ostaahalvalla vanha weller juotinasema. Itse olen pari ostanut hintaan 25-50euroa ja ne on edelleen lyömättömiä työkaluja. Naksumalleja, joissa kärjen lämpötilaa muutetaan vaihtamalla kärki, saa varmaan halvimmalla ja monet pitää niitä parempina ja paljon kestävämpinä kuin potikasta säädettäviä uusia malleja.

Mikko

fox
01.06.2004 10:41:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bebekin Antex kolveja jotkut kehui, mutta kun itsellä hajosi aikoinaan pari peräkkäin ostin wellerin.

Jos vähänkään enemmän aikoo kitaraelektroniikkoja tehdä niin Welleri on ihan huippuoptio siihen. Kuten Mikko totesi. Tehoja riittää kunnollisen juotoksen saamiseen jopa potikan takaosaan, ei tarvitse paria tuntia posottaa ja sitäkautta potikkaa polttaa pilalle...
Itse käytän pikkuswitchien ja mikkijohtojen juotteluun 15W Antexia, muuten juotosasemaa. Ehdottomasti poissuljettuna pidän ainoastaan peltisepän kolveja, niitä 75W ja isompia...
Tubeman
01.06.2004 10:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vähänkään enemmän aikoo kitaraelektroniikkoja tehdä niin Welleri on ihan huippuoptio siihen. Kuten Mikko totesi. Tehoja riittää kunnollisen juotoksen saamiseen jopa potikan takaosaan, ei tarvitse paria tuntia posottaa ja sitäkautta potikkaa polttaa pilalle...
Itse käytän pikkuswitchien ja mikkijohtojen juotteluun 15W Antexia, muuten juotosasemaa. Ehdottomasti poissuljettuna pidän ainoastaan peltisepän kolveja, niitä 75W ja isompia...

Mulla on ollut nyt suurimman osan ajasta käytössä Antexin 25 W malli,ja Wellerikin on,mutta ihan karvalakki 40W malli,tuppaa kärjet rapautumaan ,eli murenevat.25 ´Wattinen riittää aika pitkälle,tinana on aika ohut lanka,sulaa nopeasti eikä tarvi lämmitellä turhaan tinaa ja komponenttia.Mitä Antexin kestävyyteen tulee,ei ole ollut huomauttamista..

Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Mikko Kankaanpää
01.06.2004 11:35:30

Mitä Antexin kestävyyteen tulee,ei ole ollut huomauttamista..

Näin ne monet sanoo, mutta jostain syystä minulla meni molemmat noin (reilun?) vuoden vanhoina. Weller peruskolvi on varmaan samanhintainen ja tunnetusti yksi laadukkaimmista merkeistä. Ainakin partco myy wellereitä.

t. Mikko

Dr. Muff
01.06.2004 11:52:39

Näin ne monet sanoo, mutta jostain syystä minulla meni molemmat noin (reilun?) vuoden vanhoina. Weller peruskolvi on varmaan samanhintainen ja tunnetusti yksi laadukkaimmista merkeistä. Ainakin partco myy wellereitä.

t. Mikko

Mulla on ollut satunnaisessa käytössä Wellerin kolvi noin 10-vuotta. Olisikohan 25w. Kärjen kiristysruuvi on murentunut ja pitäisi vaihtaa jos kärjen haluaisi uusia. Sillä on valmistunut muutama pedaali ja kitaran elektroniikat tulleet asennettua. Kannattaa satsata kerralla laatuun, kuitenkin toi oli muistaakseni aika edullinen.

Pink Floyd on hyvää.
lexa53
01.06.2004 12:07:15 (muokattu 01.06.2004 12:13:21)

Ostin aikoinaan kokeilumielessä Bilteman juotinaseman ja olen yllättynyt positiivisesti. Se on toiminut jo kuutisen vuotta moitteettomasti suhteellisen ahkerassa käytössä. Noiden hinta taitaa kyllä olla nykyään jo sitä luokkaa, että samalla rahalla saa käytetyn wellerin.

Edit: Tarkistin hinnan Bilteman sivuilta ja oli: 59,90eur, eli kannattaa ennemmin etsiä käytetty Weller, kuin "sortua" Bilteman kolviin.

K100#9
Da Make
01.06.2004 12:42:39

Jos on pidemmän puoleinen tukka, varmistakaa että se on ponnarilla... Ei tee hyvää se haju..

Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä!
Miikathebest
01.06.2004 13:13:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on pidemmän puoleinen tukka, varmistakaa että se on ponnarilla... Ei tee hyvää se haju..

tuttu tunne/haju.
Itselläni joku 25w halpiskolvi.

Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
Zarmo
01.06.2004 13:37:24

Jep, joskus poltin tukkaani hitsatessa kaasulla, kun oli se lanka vai mikä se nyt on kädessä ja samalla kädellä nostin laseja.

Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö. Katusoittokaveri haussa Jyväskylästä.
Da Make
01.06.2004 19:08:26

Niin, itselläni on Bilteman paremman mallin "halpis" kolvi. 25W muistaakseni, vaihtokärkiäkin on Biltemassa kiitettävästi ja kunnollisen hoidon kanssa kärjet kestävät pitkään, ei moittimista.

Mitä tinaa suosittelette? Minulla oli ennen Multicorea, mutta se on loppunut. Osto paikka myös suosituksen yhteydessä, kiitos.

Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä!
Tubeman
02.06.2004 08:46:02

Niin, itselläni on Bilteman paremman mallin "halpis" kolvi. 25W muistaakseni, vaihtokärkiäkin on Biltemassa kiitettävästi ja kunnollisen hoidon kanssa kärjet kestävät pitkään, ei moittimista.

Mitä tinaa suosittelette? Minulla oli ennen Multicorea, mutta se on loppunut. Osto paikka myös suosituksen yhteydessä, kiitos.

Ersiniä on ollut ja Multicorea,tällä hetkellä on Bebekistä ostettu 250g kela (tunnistaa mustasta labelista) ja on siinä mielessä hyvä tina ettei se ole liialla hartsilla pilattu,haju ero kolvattaessa esim Multicoreen,eikä savuta kuten monet muut tinat on tehneet.Ohutta narua,sulaa nopeasti 25 wattisella,tulee siistit juotokset.Katsoin Bebekin sivulta samalla tinan tiedot,se on 0,56 mm 250g ,löytyy nettisivulta kohdasta "juottimet" siellä alaviite "tinat".

noir
02.06.2004 11:02:23

Itseltä löytyy Portasolin paremman mallinen kaasujuotin. Nopea, kätevä, monipuolinen ja tehokas. Ongelmana vaan kaasun täyttely ja loppuminen, mutta eipä ole johdot tiellä.

Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Tubeman
02.06.2004 11:32:20

Itseltä löytyy Portasolin paremman mallinen kaasujuotin. Nopea, kätevä, monipuolinen ja tehokas. Ongelmana vaan kaasun täyttely ja loppuminen, mutta eipä ole johdot tiellä.

Portasolissa on myös ominaisuutena kätevä kutistussukan
lämmitys,saa näppärämmin kuin sähköisellä.

lexa53
02.06.2004 13:41:58 (muokattu 02.06.2004 13:42:44)

Mulla on myös Steinell kaasukolvi, joka on oiva peli keikkahommissa, miksei kotonakin. miinuksena tuo kaasun loppuminen ja isohko koko.
Plussaa kutistesukan lämmitys ja johdottomuus.

K100#9
sihvoh
04.06.2004 16:13:36

Weller saa meikäläiseltä myös puoltoäänen. Mulla on ollut n. 10 vuotta Weller juotosasema, jossa ei tuona aikana ole ollut mitään vikaa ja kärjetkään eivät ole kuluneet yhtään.

Aikoinaan ostin sen 200 mk hintaan yhdeltä hemmolta jolla oli noita iso varasto. Samaan hintaan sain n. 30 kpl erilaisia teriä ja pari varasientä.

Erinomainen juotin(asema) !!! Keltään muultakaan en ole kuullut pahaa Wellerin tuotteista.

I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
juhist
04.06.2004 16:46:45

Weller joo on kyllä aika lyömätön, mutta myös Ersa on kova.

Maanmittaushallituksen geodeettisen yksikön kiintopiste . http://www.melankolikband.cjb.net
KoskPaavo
04.06.2004 21:41:28

Mulla on ollut Weller n. 15 vuotta kun vaimo sai työpaikaltaan läksiäisiksi. Hyvä peli. Kärkiähän saa uusia.

Soittaja selviää aina.
noir
05.06.2004 11:09:42

Mulla on ollut Weller n. 15 vuotta kun vaimo sai työpaikaltaan läksiäisiksi. Hyvä peli. Kärkiähän saa uusia.

Tuo on muuten hyvä ottaa huomioon kolvia hankittaessa, että saa vaihtopäitä, ja vielä viidenkin vuoden päästä. Käytännössähän tämä on lähinnä sitä, että ostaa jonkun isomman valmistajan vehkeen, mutta kyllä isän 40 vuotta vanha itsetekemä kolvi on vielä käypä, kun on sopivista osista kasattu ;)

Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Velli
06.06.2004 11:22:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on muihin juotoshommiin käytössä 25w perushalpis paitsi potikoihin kun täytyy johdonpätkiä kolvailla, niin silloin on käytössä 60w. Mulla se 25w ei ainakaan jostain syystä lämmitä tarpeeksi sitä potikan kuorta.

On kuin kotiin palaisi kun kunnon vitutus iskee.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti