Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koivu soitinpuuna?
1 2 3 4 5 6
wiggy
21.02.2004 23:06:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metsänomistaja-pappani joskus jutteli, että visakoivu on koivun mutaatio ja sen takia tosi harvinainen. Visakoivujen paikat onkin perheellä mielessä,' sen takia, että jos joskus metsää myydään, ne visakoivut käydään ensin hakemassa pois ja myydään sillä kilohinnalla :)
 
joopa joo, jaapa jaa, trallallaa
fox
22.02.2004 01:34:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos joskus metsää myydään, ne visakoivut käydään ensin hakemassa pois ja myydään sillä kilohinnalla :)
 
Erittäin viisas ratkaisu tuo.
Lounger
27.02.2004 12:48:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo näytti jotenkin surulliselta toi loimukoivukantinen LP =D
 
hellhound
21.11.2005 23:44:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fiskarsin laatupuusta saa hienoa loimukoivua melkoisen suurina lankkuina kohtuuhintaan(840e/m3).Ulkomailla koivu on haluttu jalopuu ja sen hinta on suomessa todella halpa. Verrataanpa esimerkiksi mahonkiin joka taitaa maksaa 4000e/m3. Olen kokeillut muutamia koivusta tehtyjä soittimia jotka ovat olleet erittäin hyvin soivia. Käyttääpä Ruokangaskin loimukoivua kansissa. Kaikki on kiinni kyseessä olevan puunkappaleen sointiominaisuuksista. Suurin ongelma koivun käytössä soitinpuuna on, että sitä kasvaa omalla takapihalla... eihän se nyt voi olla hyvää puuta... tilataan kanadasta...
 
fox
22.11.2005 00:01:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurin ongelma koivun käytössä soitinpuuna on, että sitä kasvaa omalla takapihalla... eihän se nyt voi olla hyvää puuta... tilataan kanadasta...
 
Mutta taas "suuressa maailmassa" ei oo laadukasta koivua saatavissa siinä määrässä, joten joutuvat turvautumaan vaahteraan...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
StJerky
22.11.2005 09:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko koivu todellakin niin huono soitinpuu ettei sitä voi käyttää
perässä tai kaulassa sitä kun ois helpolla saatavissa?
Onko kokemuksia käytännössä?

 
Tein aikanaan puoliakustisen kitaran, jossa kaula ja bodyn lankku oli koivua. Kaula ei ole vääntynyt 15 vuodessa. Soundissa ei ole hurraamista, mutta ääni on akustisesti melko kova. Kansi on kuusta ja laidat muistaakseni pyökki!?! -viilua.
 
Pitäisiköhän ottaa kunnostuksen alle tuo vehje taas?
 
balzary
22.11.2005 10:31:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun bassossa on suomalaista koivua pinnassa:
http://www.kolumbus.fi/ari.keinanen/courage/pages/IMG_6591.htm
 
Surviainen keikalla: 2.12 Turkoosi (HKI)
Bassoprojekti
Hotlicks
22.11.2005 11:14:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teetin juuri toiseen teleeni lämpökäsitellystä loimukoivusta kaulan. Sointi ei ainakaan huonompaan suuntaan mennyt. Lujempaa tuntuu tulevan, kuin aikaisemmin. Muutoin soundi muistuttaa kovasti eddellistä vaahterakaulaa. Ehkä hiukan kipakampi tai tiukempi soundi. Tiedä sitten kun ei mitenkään pääse vertaamaan. Paino kitarassa lisääntyi hieman, tosin paksuuttakin tuli kaulaan aika reilusti lisää.
 
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
Juzzu
22.11.2005 11:26:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun bassossa on suomalaista koivua pinnassa:
http://www.kolumbus.fi/ari.keinanen/courage/pages/IMG_6591.htm

 
Loimukoivun hieno puoli on sen arvaavattomuus ja vaihtelevuus. Tässäkin melkoisen epäsymmetrinen loimu.
päänahka
22.11.2005 11:39:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun bassossa on suomalaista koivua pinnassa:
http://www.kolumbus.fi/ari.keinanen/courage/pages/IMG_6591.htm

 
Huh, et sitten hienompaa löytänyt? Paljonko maksoit tuosta?
 
Soolot on perseestä. AKKK #7
Juzzu
22.11.2005 11:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinpä eilen paljolti lämpökäsiteltyä koivua, oli väri muuttunut syvän ruskeaksi, sellaiseksi suklaiseksi. Väri on kuulemma vieläpä läpi puun sellainen. Miltähän loimukoivu näyttäisi noin käsiteltynä...
Hotlicks
22.11.2005 13:29:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinpä eilen paljolti lämpökäsiteltyä koivua, oli väri muuttunut syvän ruskeaksi, sellaiseksi suklaiseksi. Väri on kuulemma vieläpä läpi puun sellainen. Miltähän loimukoivu näyttäisi noin käsiteltynä...
 
Voin yrittää ottaa tänään kuvaa mun kaulasta. Puu on kyllä värjätty tummemaksi, mutta ihan asiallisen näköinen silti. Ei vain loimut ole kauhean voimakkaat... Pintapuussa olisi kyllä ollut todella hieno loimu.
 
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
Juzzu
22.11.2005 13:55:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voin yrittää ottaa tänään kuvaa mun kaulasta. Puu on kyllä värjätty tummemaksi, mutta ihan asiallisen näköinen silti. Ei vain loimut ole kauhean voimakkaat... Pintapuussa olisi kyllä ollut todella hieno loimu.
 
Oliko tää mulle? Miks mun pitäis nähdä kuva sun kaulasta?
vrajala
22.11.2005 14:46:52 (muokattu 22.11.2005 14:49:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loimukoivun hieno puoli on sen arvaavattomuus ja vaihtelevuus. Tässäkin melkoisen epäsymmetrinen loimu.
 
S'on katsos silleen enämpi tangentiaalisesti leikattua se puu. Sitten se mänee nuin kuten tuossa bassossa ja vaikka tossa: http://koti.mbnet.fi/vrajala/Koivu_kuvat/DSCN1611.jpg Säteen suuntaan leikatulla puulla loimu on säännöllisempää, joskin silti yleensä eläväisempää kuin vaahteralla.
 
Voin yrittää ottaa tänään kuvaa mun kaulasta.
 
Heh, mitäs me sun kaulalla..? Ei vaan, ota ihmeessä. Se kaula on silti todennäköisesti käsitelty pikkasen matalammassa lämpötilassa, jolloin väri ei tummut kovastikaan. Mutta foto ois kiva.
 
Miltähän loimukoivu näyttäisi noin käsiteltynä...
 
Kokeillaanko? Laitetaanko jo tänään paistumaan? On mun pitänyt tollasta tummempaakin paahtoa kokeilla, paha vaan kun kotiuunin kosteutta ja happipitoisuutta on pikkasen hankala säätää...
 
Noissa voimakkaammin käsitellyissä on miinuksena hankalampi työstettävyys. Vaan kaipa sellasesta vois yhden kannen hieroa.
 
Mää sano.
Juzzu
22.11.2005 15:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeillaanko? Laitetaanko jo tänään paistumaan?
 
Nooh... Soon sitten semmonen tumma suklaanvärinen.. Mutta ei tartte ainakaan miettiä värjäyksiä!
 
Noissa voimakkaammin käsitellyissä on miinuksena hankalampi työstettävyys. Vaan kaipa sellasesta vois yhden kannen hieroa.
 
Meinasin jo linkittää sen yhden kuvani tähän mutten jaksa.
Piirakka
22.11.2005 16:06:18 (muokattu 22.11.2005 16:06:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruokangas käyttää kitaroissaan loimukoivua kansina, en tiedä onko vielä keksinyt itse tuon Arctic Birch nimen, sen kyllä tiedän mistä se koivunsa hakee : )
 
Kyllä loimukoivua olen nähnyt ainakin 3000*35*52mm kankia.. Ettei se nyt niin harvinaista ole..
 
"I play stratocasters because no one good has ever played one!"
Zeni
22.11.2005 17:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pystyykö tuota loimua tunnistamaan puusta päällepäin ? Siis ilman naapurin Tenho-papan 50vuotta koulutettua loimuhajuaistia ? Ajattelin vaan kun olis tuota mettää, muttei viitsisi kaikkia kaataa.
 
vrajala
22.11.2005 17:26:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettei se nyt niin harvinaista ole.
 
Ei ole ei. Mutta sitä ei yleensä blokata muun puutavaran seasta kovinkaan tehokkaasti.
 
pystyykö tuota loimua tunnistamaan puusta päällepäin ?
 
Eipä oikein. Kuoren alta näkee paremmin, mutta se nyt on sitten melko pölhöä kuoria puu ja jättää se pystyyn. Koivuissa on silti sellanen mukava piirre, että kaikissa mun näkemissäni isommissa koivuissa on ollut tyvessä loimua. Voimakkuus tosin vaihtelee melkoisesti eikä kaikista välttämättä saa käyttökelpoista puuta.
 
Mää sano.
agaman
22.11.2005 18:44:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pystyykö tuota loimua tunnistamaan puusta päällepäin ? Siis ilman naapurin Tenho-papan 50vuotta koulutettua loimuhajuaistia ? Ajattelin vaan kun olis tuota mettää, muttei viitsisi kaikkia kaataa.
 
Siis loimuahan saadaan puun tyvestä ja eritoten suurien ja vanhojen puiden (koivu ja vaahtera etc.) ja kyllä sen pystyy erottamaan. Loimuinen tyvi on sellainen kasaan painuneen näköinen/kurttuinen pinnaltaan ja loimua on vain uloimmissa kerroksissa joten kokonaan loimuavaa puuta ei oikeastaan ole.
 
Jannipaali
22.11.2005 20:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen rakentamassa hevikeppiä kotimaisesta koivusta (8 palasta), olen päässyt siihen vaiheeseen, että pitäisi kaula/mikki/elktroniikka -kolot jyrsiä.
 
Runko ei ole vääntynyt mihinkään suuntaan, vaikka kuljetin runkoa 15 min. -10 asteen pakkasessa +20 asteen sisätilaan. Näköjään tuli valittua todella hyvää koivua, ja liimasaumatkin kestää.
 
Kuulemani mukaan koivu on kirkas-soundinen puu (vert. vaahtera), joten mikiksi pistän Duncanin Invaderin tasapainottamaan soundia.
 
THV-klubi #40 Menossa mukana: Musiikkikullas
"Bang your head, kill your soul, let your fucking head explode"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «