Muusikoiden.net
11.12.2016

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paulin tallan maadoitus
1
myguitar
10.01.2004 12:21:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaraprojekti lähenee loppuaan ja on jo sähkötyövaiheessa.
Miten olette toteuttaneet Les Paul- mallisen tallan maadoituksen?

jarmos
10.01.2004 13:57:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen porannut potikka osastolta reijän tallan holkkiin asti ja ruuvannut ruuvin siihen kiinni ja ruuvin päähän maadoitusjohto, ja hyvin toimii.

Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä
fox
10.01.2004 18:36:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen porannut potikka osastolta reijän tallan holkkiin asti ja ruuvannut ruuvin siihen kiinni ja ruuvin päähän maadoitusjohto, ja hyvin toimii.

Ja, koska kyseessä on projekti, en _jälleen_ malta olla kehoittamatta pistää siihen tallan maadoitusjohtoon tuota varsin mainiota suojavarustusta eli life-saver extraa. Maajohtoon johonkin väliin rinnan juottakaa 1 nF/400V kondensaattori ja 220 kOhm väh.puolen watin vastus. Osien hinta olematon, sähkötapaturmia ehkäisevä vaikutus suuri. Asiasta useassa threadissa tälläkin palstalla jutusteltu. :)
ehakala
10.01.2004 21:02:26

Rungon kolojentekovaiheessa porasin pienen reiän potikkakolosta tallaholkin reikään. kokoonpanovaiheessa pujoitin kitararan G-kielen potikkakolon suunnalta tallaholkin reikään ja painoin tallaholkin paikoilleen. g-kieli taipuu puun ja holkin väliin sekä tekee samalla jousimaisen kontaktin (=kontakti ei löysty).

myguitar
10.01.2004 22:20:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallan holkkiin porasin minäkin reiän potikkakolosta, kun en muuta parempaa keksinyt.Kiitokset vaan että oikein tais mennä kun muutkin ovat niin tehneet. Ääntä kuulu jo, mut satulaurat vielä tekemättä, muuten alkaa olla valmiina Les Paul tekeleeni. Pintakäsittelyssä mennyt aikaa, mut melko hyvä lakkapinta tuli. Laitan kuvia kun kerkeän.

puliai
24.05.2013 13:31:37

Pahoittelen etukäteen vanhan topicin nostamista, mutta googlaamalla tämä aihe tuli vain esille. Olen rakentamassa itsekkin Les Paulia ja innokkaana rakenajana petsauksen ja lakkauksen jälkeen tuikkasin tallan ja tailpiecen mountit kitaran sisään kiinni ja nyt mietin, että miten mahtaa maadoitus onnistua? Onko maadoitus pakko tehdä suoraan tallaan tai tailpieceen kiinni, koska olen myös nähnyt versioita missä kaikkien potikoiden kuoret juotetaan yhteen.

Olen ihan hukassa...

Gib_ber
24.05.2013 13:36:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puliai: Pahoittelen etukäteen vanhan topicin nostamista, mutta googlaamalla tämä aihe tuli vain esille. Olen rakentamassa itsekkin Les Paulia ja innokkaana rakenajana petsauksen ja lakkauksen jälkeen tuikkasin tallan ja tailpiecen mountit kitaran sisään kiinni ja nyt mietin, että miten mahtaa maadoitus onnistua? Onko maadoitus pakko tehdä suoraan tallaan tai tailpieceen kiinni, koska olen myös nähnyt versioita missä kaikkien potikoiden kuoret juotetaan yhteen.

Olen ihan hukassa...

Tarvitset tuon talla maadoituksen, jotta saa kitaran hiljenemään kun kosket kieliin. Nuo mountit saa näppärästi vasaralla otettu irti. Ei mitään muuta kuin ruuvailet jonkin matkaa inserttiä tuonne mountin sisään ja sen jälkeen paksu pyyhe kitaran kannen päälle ja varovasti väännät tapin ylös kolostaan.

Toinen mahdollinen vaihtoehto tuohon on se, että laitat mountin pohjalle jotain kovaa jota vasten pystyt kiristämään inserttiä ja kun insertti kiristyy kovaa esinettä vasten niin puskeutuu mountti ulos kolostaan.

Noiden toimenpiteiden jälkeen vaan kiltisti porailemaan reikää tallamaadoitus piuhaa varten, niin helpottuu elämä. :)

Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti