Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tee-se-itse efekti
1 2 3 4 5 6 7 8
ninos
02.06.2005 15:14:00 (muokattu 02.06.2005 15:15:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

audio on logaritminen :) siis meinaat Rocktacerin väsätä? Pitää taas mainostaa ja kertoa että osat tulee mullekkin pian eli ehkäpä jo huomenna tai viimeistään ensi viikon alussa :) Jos mulla ilmenee jotain virheitä tai ongelmia niin voin kertoa ja auttaa jos vaan osaan :D mut ehkä ennemmin toisinpäin :P
 
edit: ja stripboard on nauhakuparoita, kannattaa kattoa kuvat :)
 
rokke roll
Timesby
02.06.2005 15:26:12 (muokattu 02.06.2005 15:27:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit: ja stripboard on nauhakuparoita, kannattaa kattoa kuvat :)
 
Jep. Kiitos. Kyllä mie ne kuvat katoin, mutta se oli hiema epäselvä, joten päätin varmistaa. Kun kerran oli muutakin kysyttävää, niin miksei sinne mukaan voisi yhtä pientä kysymystä heittää lisää.
 
Rocktaaverinhan minä :) Muokkasin muuten sitä kansilevyn maskia vähän omaperäisemmäksi.
 
"Vain pikkukaloilla on charmantti ote elämään."
ninos
02.06.2005 15:54:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hehee :D pistin mun isoveljen tekemään mulle alumiinista kotelon sille kun kerran hitsaamossa se o töissä. Tulee luultavasti semmonen pyöreän muotoinen höskä tai jotain sinnepäin :) iha mukava nähä et millanen. Sitte se menee johonki jauhemaalaukseen... niin no... anti olla :D
 
rokke roll
rockitsb
02.06.2005 15:55:53 (muokattu 02.06.2005 15:57:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse alan tekemään piakkoin ensimmäisenä projektina MXR:n Microamppia piirilevylle. Nyt viime hetken tärppejä mitä kannattaa tehdä ja mitä jättää tekemättä. ? Piirilevy jo nätisti pötköttää valmiina tuossa pöydällä, sitä en kyllä osannut itse tehdä.
 
Bella Italia #5
ninos
02.06.2005 16:20:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ehdottakaapa joku helppo phaser, delay tai kompura, mielutien verolevylle. Oon miettiny small stonea ja clonea sekä MXR:n phasereita ja orange squeezeria mutta ei löydy verolevylle niitä :(
eli ilmottakaa jos löydätte ;)
 
rokke roll
Defactor
03.06.2005 00:25:36 (muokattu 03.06.2005 00:27:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa Riffin Rocktaaverin ohjeessa oli 8-napainen piirikanta, mutta kun katsoin SP-elektroniikan sivuilta, siellä mainittiin kaksi erillistä: jousi- ja holkkikanta. Onko tässä tapauksessa mitään väliä kumpaa käyttää ja mitä noilla kahdella on eroa?
 
EDIT: Klo 0:26 aiheuttamia typoja, tämänkin oikoluku kesti lähes minuutin :)
 
pjl
03.06.2005 07:46:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jousi- ja holkkikanta. Onko tässä tapauksessa mitään väliä kumpaa käyttää ja mitä noilla kahdella on eroa?
 
Ota holkkikanta. On mielestäni laadukkampi ja pitkäikäisempi. Ja ajankohta estää aivojani kehittämästä kuvausta kantojen eroista...
mhelin
03.06.2005 13:48:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota holkkikanta. On mielestäni laadukkampi ja pitkäikäisempi. Ja ajankohta estää aivojani kehittämästä kuvausta kantojen eroista...
 
Turha kapistus koko kanta, juota opari suoraan vaan piirilevylle.
 
ninos
03.06.2005 14:15:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turha kapistus koko kanta, juota opari suoraan vaan piirilevylle.
 
miks?
 
Kitaristi ei tunne sanaa MAHDOTON
pjl
03.06.2005 15:10:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miks?
 
Tosi hifistien mielestä vähentää kohinaa. Ja kyllähän se paikkansa pitää mutta korva ei kyllä moista huomaa.
Timesby
03.06.2005 23:08:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistanpa kysymykseni, koska se hukkui massaan.
 
Jos alumiinikotelon vuoraa kontakimuovilla sisäpuolelta, niin onko se riittävä suoja oikosulkuja vastaan?
 
Voiko efektin oikosulku hajoittaa vahvistimen, jos efekti on kytkettynä siihen?
 
"Vain pikkukaloilla on charmantti ote elämään."
SirElwood
03.06.2005 23:11:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistanpa kysymykseni, koska se hukkui massaan.
 
Jos alumiinikotelon vuoraa kontakimuovilla sisäpuolelta, niin onko se riittävä suoja oikosulkuja vastaan?

 
Kyllä
 
Voiko efektin oikosulku hajoittaa vahvistimen, jos efekti on kytkettynä siihen?
 
Tuskimpa vahvistinta, ellei sitten OUT piuhaa pitkin pääse virtaa vahvistimen inputtiin... Muuntajan kyllä voipi rikkoa...
 
ninos
04.06.2005 13:36:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä jos kytkee IC:n väärtepäin, menee vissiin tohjoksi? Ja se ympyrä siinä vasemmassa yläkulmassa on vissiin ensimmäisen jalan merkki? Kun ajattelin vaan että kaverin omatekonen YJM 308 ei oikein toimi... siinä kun vääntää kytkimestä bypassin niin signaali tulee läpi, mutta kun enää ei ohiteta efektiä niin ei kuulu mitään. Ja hassumpaa on kun piirilevyllä yhdistää jollain metallikappaleella yhden polkon jalat niin johan purkki toimii, mutta ILMAN säröä :D eli mitä mahdollisesti on voinut käydä?
 
Kitaristi ei tunne sanaa MAHDOTON
Kärpäsruoska
10.06.2005 21:02:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapa jalkakytkimestä.
 
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
zepeteus
10.06.2005 21:39:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä jos kytkee IC:n väärtepäin, menee vissiin tohjoksi?
 
Saattaa mennä, mutta riippuu monesta...
 
Ja se ympyrä siinä vasemmassa yläkulmassa on vissiin ensimmäisen jalan merkki?
 
Sehän se on. Tehdastekoisissa piirilevyissä löytyy usein printattuna vastaava merkki, joko nuoli tms, numero(t) tai sitten esim. IC:n ääriviivat, jossa lovi toisessa laidassa.
 
... Ja hassumpaa on kun piirilevyllä yhdistää jollain metallikappaleella yhden polkon jalat niin johan purkki toimii, mutta ILMAN säröä :D eli mitä mahdollisesti on voinut käydä?
 
Vaikka mitä. Vianetsintä netin kautta on usein hankalaa puuhaa. Tässäkin tapauksessa pitäisi olla ensinnäkin se kaavio, jonka mukaan efekti tehtiin. Sitten tuohon kaavioon verraten voisi yrittää hakea jotain, kun tiedetään että katsotaan yleensäkään samoja kohteita.

Kertokaapa jalkakytkimestä.
 
Kytkin jota polkaisemalla kytketään efektiä, tai jotain sen säätöä, päälle ja pois. Kytkimen malli valitaan käyttötarkoituksen mukaisesti. DPDT (2PDT) -kytkin sopii ns. true bypassin tekemiseen, 3PDT:lla saa jo ledinkin viritettyä mukaan helposti.
 
Normaalisti lukittuva (latching) on se oikea, mutta joskus voi tarvita pelkästään polkaisun aikaista kytkentää, jolloin lukkiutumaton (momentary) sopii paremmin.
 
Lisää?
 
Kärpäsruoska
10.06.2005 21:46:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisää?
 
Joo. Mitäs tuohon jalkakytkimen rakentamiseen sisältyy?
 
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
zepeteus
10.06.2005 23:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Mitäs tuohon jalkakytkimen rakentamiseen sisältyy?
 
Itse jalkakytkimen rakentamisen vaiheet ovat minulle hämärän peitossa. Huomattavasti helpompaa on ostaa sopiva kytkin kaupasta, kuin värkätä sellainen itse. Mahdoitkohan nyt tarkoittaa kuitenkin jotakin piiriä, jollaiseen jalkakytkinkin liittyy?
 
ninos
11.06.2005 16:37:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sainpa juuri valmiiksi fuzzin ja nyt onkin ongelma... kytkin ei tunnu toimivan oikein eli kun on bypass niin ei tule signaalia läpi ennekuin kytkintä liikuttaa hieman keskiasentoon, ja kun pistää kaikki nupit kaakossa ääni hiljalleen prötisee tai sitten ei kuulu mitään... voisiko näin netin kautta sanoa mikä on vika? muuten pedaali toimii IHAN hyvin :D
 
Kitaristi ei tunne sanaa MAHDOTON
SirElwood
11.06.2005 18:15:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sainpa juuri valmiiksi fuzzin ja nyt onkin ongelma... kytkin ei tunnu toimivan oikein eli kun on bypass niin ei tule signaalia läpi ennekuin kytkintä liikuttaa hieman keskiasentoon, ja kun pistää kaikki nupit kaakossa ääni hiljalleen prötisee tai sitten ei kuulu mitään... voisiko näin netin kautta sanoa mikä on vika? muuten pedaali toimii IHAN hyvin :D
 
Siis efekti toimii ilman kytkintä?
Kytkin rikki? Tai kylmäjuotos jossain kohtaa kytkintä...
 
ninos
11.06.2005 22:11:54 (muokattu 11.06.2005 22:12:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efekti toimii ilman kytkintä mutta kliini tulee läpi kun kytkintä liikuttaa hieman. kyseessä on siis ihan vipukytkin kun ei ollut myynnissä jalkakytkimiä... niin, kun vipu on ylhäällä efekti on päällä ja kun se on alhaalla efekti ohitetaan mutta alhaalla ollessaan ei kuulu ääntä kunnes kytkintä hieman liikutetaan :) olikohan selkeästi kirjotettu
 
Kitaristi ei tunne sanaa MAHDOTON
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «