Squierrel 22.06.2024 11:02:32 | |
---|
Tein Jazzmasteriin hieman mekaanisia säätöjä pleksin alla, vaihdoin paremmat joustotyynyt mikkien alle, mutta tämän operaation jälkeen, kun kytki vahvistimeen, alkoi kuulua aika voimakaskin pörinä, joka vaimenee, kun kosken kitaran metalliosaan. Tätä ilmiötä ei kuulunut aiemmin tällä kitaralla eikä toisilla kitaroilla edelleenkään. Vika on siis tässä kitarassa. Tallamikkinä mulla on Kent Armstrongin hurinaton P90 ja se kyllä vaimenee täysin (tosin hitaasti), kun kosken metalliosiin, mutta ennen se oli äänetön myös ilman kosketusta. Kaulamikki on alkuperäinen ja se on pörissyt aina, mutta ei näin voimakkaasti. Metallikosketuksessa sen pörinä vaimenee alkuperäiselle tasolle. Minkäänlaista shieldingiä ei kitarassa ole, ei ole tarvinnut, kun on hurinaton mikki käytössä. Jouduin irrottamaan tallaan menevän maadoituspiuhan, kun otin elektroniikan irti, mutta kytkin sen luonnollisesti takaisin. Ainoa ero oli siinä, että maadoituskytkös tallaan jäi ikäänkuin ilmaan roikkumaan (teipattuna tosin) , kun ennen se oli ruuvattuna puuhun tallamikin alla. Siitä se on varmasti saanut kosketuksen mikin pohjalevyyn, mutta onko sillä mitään merkitystä, kun mikistä tulee jo muutenkin kaksi maapiuhaa, valkoinen ja paljas? "I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam." |
Solex 22.06.2024 12:58:48 | |
---|
Ainoa ero oli siinä, että maadoituskytkös tallaan jäi ikäänkuin ilmaan roikkumaan (teipattuna tosin) , kun ennen se oli ruuvattuna puuhun tallamikin alla. Siitä se on varmasti saanut kosketuksen mikin pohjalevyyn, mutta onko sillä mitään merkitystä, kun mikistä tulee jo muutenkin kaksi maapiuhaa, valkoinen ja paljas? Tallan maadoitus on se joka yhdistää kielet maapotentiaaliin - se on nyt poikki. Ja tässä tapauksessa missä tallan maadotus on viety mikrofonin pohjalevyyn on ERITYISEN tärkeätä että se viedään sinne. Mikin valkoinen on käämin alku ja paljas on mikin pohjalevyn maadoitus - joka siis tässä tapauksessa on johtimena myös tallan maadoitukseen. Basso on jalo soitin |
Squierrel 24.06.2024 19:02:46 (muokattu 24.06.2024 20:07:31) | |
---|
Solex: Tallan maadoitus on se joka yhdistää kielet maapotentiaaliin - se on nyt poikki. Itse asiassa ei ole poikki. Olen kyllä juottanut tallan maajohdon kiinni mikin johtoihin, mutta jättänyt vain juotoskorvakkeen ruuvaamatta puuhun kiinni. Täytynee silti avata ja tarkistaa... ...ja niin paljastuikin, että juotokset oli kyllä kiinni, mutta väärinpäin, eikä se edes ollut minun vikani. Näköjään on Fenderillä ja Kent Armstrongilla päinvastaiset käytännöt piuhojen väreissä. Fenderillä on musta maa ja tässä tapauksessa valkoinen kuuma. Armstrongilla päinvastoin. Nyt oli siis mikin kuori kiinni kuumassa maan sijasta. Ei ihme, että vähän pörisi. "I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam." |
Puavali 25.06.2024 04:49:17 | |
---|
Squierrel: ...Näköjään on Fenderillä ja Kent Armstrongilla päinvastaiset käytännöt piuhojen väreissä. Fenderillä on musta maa ja tässä tapauksessa valkoinen kuuma. Armstrongilla päinvastoin... Nämä on näköjään semmoisia kantapään kautta opittavia asioita. Ja on joskus käynyt niinkin, että mittarilla katsottaessa paljastui, että johdot eivät olleet sattuneet tehtaalla niinkuin ohjeessa sanottiin. |
iec 25.06.2024 10:00:25 | |
---|
Squierrel: Itse asiassa ei ole poikki. Olen kyllä juottanut tallan maajohdon kiinni mikin johtoihin, mutta jättänyt vain juotoskorvakkeen ruuvaamatta puuhun kiinni. Täytynee silti avata ja tarkistaa... ...ja niin paljastuikin, että juotokset oli kyllä kiinni, mutta väärinpäin, eikä se edes ollut minun vikani. Näköjään on Fenderillä ja Kent Armstrongilla päinvastaiset käytännöt piuhojen väreissä. Fenderillä on musta maa ja tässä tapauksessa valkoinen kuuma. Armstrongilla päinvastoin. Nyt oli siis mikin kuori kiinni kuumassa maan sijasta. Ei ihme, että vähän pörisi. Tervetuloa kerhoon :D. Se heittäköön ensimmäisen kiven, joka ei ole vahingossa laittanut piuhoja väärin päin. Mulla kävi kaverin kitaran korjaamisessa juuri noin, eli katsoin ölövinä vain sitä johdon väriä kun uudessa johdossa oli eri värit kuin aiemmissa. Yllätys oli melkoinen kun maa ja signaali olivat väärin päin ja tuli hirveät pörinät ja häiriöt. Tiesin kyllä heti että nyt meni jotain todella pahasti pieleen. Sitten vain pleksi irti ja juotin johdot oikein päin. Meni omaa pöljyyttäni 20min ylimääräistä aikaa tuossa korjauksessa. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Arkka 25.06.2024 17:32:08 | |
---|
\o_ Ilmoittaudun täten värijekkuun menneiden kerhoon. Sittemmin tullut tavaksi raapustaa ylös vanha kytkentä, että palauttaessa vanhaa mikkiä ei mene uudestaan lankaan. |
PIM 26.06.2024 11:30:46 | |
---|
Arkka: o_ Ilmoittaudun täten värijekkuun menneiden kerhoon. Sittemmin tullut tavaksi raapustaa ylös vanha kytkentä, että palauttaessa vanhaa mikkiä ei mene uudestaan lankaan. Kännykkä kamera on tälläseen dokumentointiin oikein näppärä apuväline. Kun vaan muistaa tallentaa kuvat sellaiseen paikkaan, mistä ne vielä tarvittaessa löytyykin. ;) Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |