Moro, olisin kiinnostunut kuulemaan muiden mnettiläisten kokemuksia eri pedaalikittien valmistajien paketeista. Olen tuunaillut Uraltonen, Stewmacin ja Fuzzdog'sin pedaalinrakennussarjat. Kaksi ekaa olivat klooneja ja jälkimmäinen Hiiwatti. Stewmacilla oli kallein paketti ja hienoimmat ohjeet: oikea kunnon ohjekirjanen hienoine kuvineen. Kahdella muulla hieman vaati mattomammat. Uraltonen Ken oli alusta asti onnistunut tapaus. Fuzzdogilla oli yksi potikoista viallinen; alitoin viestiä osasta, mutta korvasin varastossani olleella potikalla, kun en saanut vastausta. Molemmat pedaalit toimivat edelleen. Tää Stewmacin tapaus olikin aika lailla pettymys. Sain pedaalin tehtyä, ja kaikki meni rakentelussa hienosti. Ihastuin täysin soundiin, ja pistin jopa pari germaaneilla modaamaani Soul Foodia heti myyntiin. Soul Foodit eivät käyneet onnekseni kaupaksi, sillä Stewmacista pyörähti jakki irti rungosta polttaen powerboosterin. Viestiä Amerikkaan.. sain s-postilla vastauksen että lähetä kuvat piiristä. Ohjeena sain juottaa mukamas kylmäjuotokset uudelleen. Kerroin ic:n kärvähtäneen, mutta silti käskettiin juottaa uudestaan. Kun juotin vielä uudestaan alkoivat langat irrota piirilevystä. Ja täysi hiljaisuus Stewmacin suunnasta viesteihini. Olin tässä välissä tilannut osat jenkeistä toiselta firmalta. Stewmac blokkasi kaikki kysymykseni ja kokemukseni arvosteluista, joten siihen päättyi asiointi kyseisen toimijan kanssa, Harmi vain että kyseinen firma teettää paljon hyvää kitaranrakennus työkalua, ja olinkin niitä sieltä tilaillut. En nyt aivan aloittelija ole näissä touhissa, vaikken paljon pedaaleja ole rakennellut, mutta korjaillut niitä ja vanvistimia jo yli 30 vuotta. Lama-aikaan ysärillä mulla oli oma huoltofirma kun korjasin isäukon kanssa äänentoisto- ja valolaitteita. Tää oli eka kerta kun sain sulatettua karvat irti levystä, ja käytin vielä laadukasta säädettävää kolvausasemaa. Mites muilla on käynyt näissä tapauksissa? Täällä on kuitenkin aika guruja myymässä omia tekeleitään, Onko tullut testattua ulkomaan settejä? Uraltoneen luotan edelleen, ja annoinkin tekemäni Kenin kitaristokaverilleni studiokäyttöön. Ajattelin rakentaa uuden Kenin jossain välissä. Nuo EHX Soul Foodit ovat modattuina täyttäneet kloonin tarpeeni. En jaksa aina pelata ulkoisten virtalähteiden kanssa, joten siksi päädyin Stewmacin GhostDriveen. Korjaan jossain välissä nuo irronneet karvat johdoilla, mutta ketutuskäyrä on pitänyt mut vuoden koskemasta tuohon pedaaliin. Jos et löydä mieleistäsi kitaraa kaupasta, tee se itse |
Itse olen rakennellut Uraltonen ja saksalaisen Musikdingin settejä. Näistä Uraltone on osiensa puolesta huomattavasti laadukkaampi. Musikdingillä on taas ollut ehkä hieman aloittelijaystävällisemmät ohjeet, esim. kaikkien vastusten arvot on merkattu kynällä vastuksen yhteyteen, eikä tarvitse raitoja tulkita, niinkuin Uraltonen seteissä. Ei tietysti ole harrastajalle iso asia, mutta aloittelijoiden aloittamiskynnystä nostaa merkittävästi. Uraltonelle on toisaalta alkanut kertyä kattavasti ohjevideoita rakentelusta, jotka selkeyttävät asioita kovasti. Molemmissa puljuissa on tosi hyvä asiakaspalvelu, vastauksia ei ole tarvinnut päiväkausia odotella. Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym. |
Tämä ei ehkä suoraan vastaa kysymykseen, mutta.... Mä en ole pitkään aikaan ostanut tuollaisia täysin valmiita settejä. Ostan yleensä vain pcb-levyn jotka ostan isolta osin pedalpcb:ltä. Muut kamat tilaan erikseen tai haen lähielektroniikkaliikkeestä. Toki tämä vaatii vähän työtä, mutta useampia klooneja rakentavalle melko edukasta. Lähikaupan elektroniikka aina priimaa. EU:n ulkopuolelta lähes poikkeuksetta tilaukset Tayda electronicsilta. Käytännössä kaikki niiden vastukset, konkat ja mekaaniset komponentit ovat aina toimineet. Parhaita ovat värilliset kotelot, jotka hinnassa hakkaavat kaikki muut. Trankkuja ja opareita ehkä mielummin Suomesta. Täältä löytyy esim. Spelektroniikka ja radioduo myös mistä löytyy peruskomponentteja. Ainoat huonot kokemukset komponenteista on ebayn kautta. Yksi erä polkukytkimiä 3pdt, josta 20 kappaleesta yksi ei toiminut. Erä J201 trankkuja, jotka eivät olleet J201:siä. Eivät edes jfettejä. Uralin sarjat ovat olleet hyviä. Samoin Aion electronicsin kuitit, joita löytyy musikdingistä. Noihin Aioin ja pedalpcb:n levyihin löytyy hyvät ohjeet heidän omilta sivuiltaan. Ja pienellä googlauksella myös miten niihin saa laitettua paristopaikan, vaikka alunperin sellaista ei ollutkaan. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." |