Muusikoiden.net
07.10.2022

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua pikaliimalla ja epoksilla täyttämiseen
1
Solex
29.08.2022 18:51:53 (muokattu 29.08.2022 18:52:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monesti täytän nurkan koloja niin että laitan teipistä vallit ympärille ja "valan" epoksista paikan mutta tarvitsisin apuja miten tehdä "vallin" materiaalista sellaisen ettei siihen pikaliima tai epoksi tartu.

Mitä itse käytätte "vallina" nauhauraan kun täytätte otelaudan lohkeamia? Haussa olisi juuri oikeanlevyinen materiaali johon ei liima tartu. Liuskamitta olisi mainoa jos sen saisi sellaiseksi ettei pikaliimatartu siihen. Mäkkäri myy ohutta teflonlevyä tähän tarkoitukseen mutta en viitsi vain sen takia laittaa tilausta jenkkeihin.

Amerikkalaisilla Youtube-videoilla soitinkorjaajat levittävät vanupuikolla jonkinlaista pehmeää vahaa paikkoihin mihin eivät halua että liima tarttuu. Paste wax - mitä se on? Voisko joku laittaa linkin mistä tälläistä kamaa saisi Suomesta.

Olen itse kokeillut vaseliinia ja WD-40 töpöttämällä pinnalle johon en halua että liima tarttuu mutta kumpikin jotenkin imeytyy liimaan jolloin paikatun kohdan reunasta tulee "kumimainen" eikä se enää hioudu nätisti.

Basso on jalo soitin
luuppaaja
29.08.2022 23:12:11

Solex: Monesti täytän nurkan koloja niin että laitan teipistä vallit ympärille ja "valan" epoksista paikan mutta tarvitsisin apuja miten tehdä "vallin" materiaalista sellaisen ettei siihen pikaliima tai epoksi tartu.

Mitä itse käytätte "vallina" nauhauraan kun täytätte otelaudan lohkeamia? Haussa olisi juuri oikeanlevyinen materiaali johon ei liima tartu. Liuskamitta olisi mainoa jos sen saisi sellaiseksi ettei pikaliimatartu siihen. Mäkkäri myy ohutta teflonlevyä tähän tarkoitukseen mutta en viitsi vain sen takia laittaa tilausta jenkkeihin.

Amerikkalaisilla Youtube-videoilla soitinkorjaajat levittävät vanupuikolla jonkinlaista pehmeää vahaa paikkoihin mihin eivät halua että liima tarttuu. Paste wax - mitä se on? Voisko joku laittaa linkin mistä tälläistä kamaa saisi Suomesta.

Olen itse kokeillut vaseliinia ja WD-40 töpöttämällä pinnalle johon en halua että liima tarttuu mutta kumpikin jotenkin imeytyy liimaan jolloin paikatun kohdan reunasta tulee "kumimainen" eikä se enää hioudu nätisti.

Laita liuskamittaan esim. kynttilää,autovahaa tai muuta vastaavaa. Jotain kovaa vahaa.

Twinkle
08.09.2022 16:20:45 (muokattu 08.09.2022 16:23:10)

Solex: Paste wax - mitä se on? Voisko joku laittaa linkin mistä tälläistä kamaa saisi Suomesta.

Se on nimensäkin mukaisesti vahaa, joka on laimennettu tahnamaiseksi jollakin öljyllä. Sitä voi tehdä kotonakin helposti lämmittämällä mineraaliöljyä ja sulattamalla sinne mehiläisvahaa joukkoon sekoittaen, kun kaikki vaha on sulanut niin antaa sen vain jäähtyä niin siitä tulee vaseliinin kaltainen helposti levitettävä vaha. Keitoksen ei täydy kiehua, sen täytyy vain olla niin lämmintä että vaha katoaa sinne ja sekoittuu.

Reseptejä käyttötarkoituksen mukaan on erilaisia, jotkut sulattaa carnaubaa kiinanpuuöljyyn ja siitä tulee vähän erilaista vahaa sitten. Googlesta löytyy kaikenlaisia reseptejä, jokainen on kehittäjänsä mukaan toista parempi mutta niinhän se aina menee.

EDIT: kappas, en tajunnu että tämä on yli viikon vanha threadi jo. No toivottavasti jollekulle on jotakin hyötyä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2022, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti