Muusikoiden.net
27.02.2021

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaraprojektin kittaus / muotojen korjaus
1
StevieRayVehkakoski
29.01.2021 11:11:45 (muokattu 29.01.2021 11:12:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivoin pitkään laukussa lepäilleen projektin jos tämän nyt kuivilla keleillä tekisi valmiiksi? Gibson Firebirdista on kaula joskus katkennut ja se on korjattu siistisi mutta sen jälkeen koko kitarasta on poistettu maali turhan kovakouraisesti hiomalla niin että esim. lavan nurkat eivät ole enää 100% muodossaan ja kropan keskipalkin kantit eivät ole siistejä ja suoria. Mikäs kitti tällaiseen soveltuisi? Pitäisi olla vahvaa mutta hieman joustavaa ja helposti hiottavaa?

You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
MPU
29.01.2021 12:53:43

StevieRayVehkakoski: Kaivoin pitkään laukussa lepäilleen projektin jos tämän nyt kuivilla keleillä tekisi valmiiksi? Gibson Firebirdista on kaula joskus katkennut ja se on korjattu siistisi mutta sen jälkeen koko kitarasta on poistettu maali turhan kovakouraisesti hiomalla niin että esim. lavan nurkat eivät ole enää 100% muodossaan ja kropan keskipalkin kantit eivät ole siistejä ja suoria. Mikäs kitti tällaiseen soveltuisi? Pitäisi olla vahvaa mutta hieman joustavaa ja helposti hiottavaa?

Miksi joustavaa? Itse menisin jäykistetyllä epoksilla. Ei ole joustavaa ja on aika kovaa hiottavaa, mutta täytöt onnistuu teippirajauksella niin, että hiottavaa jää vähän. Ei varmasti irtoa niinkuin pehmeämmät kitit kolhitteassa helposti tuppaavat tekemään.

Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
StevieRayVehkakoski
29.01.2021 13:05:46 (muokattu 29.01.2021 13:07:25)

No siksi joustavaa kun puu elää kuitenkin aika paljon kosteuden mukaan, aivan "kuollut" kitti näkyy varmasti kesän kosteilla keleillä maalin alta? Tai siis kitin rajan luulisi näkyvän? Ja en siis joustavalla tarkoita mitään muovailuvahaa vaan sellaista joka nyt vastaisi jotain kovaa puuta. Eikö epoksi ole kurjaa hioa kun jää kuitenkin vähän sellaiseksi kumimaiseksi ja puut siinä vieressä taas on rapsakkana paljon helpommin hioutuvaa?

basisti1971
29.01.2021 13:32:00

Moi.

StevieRayVehkakoski: No siksi joustavaa kun puu elää kuitenkin aika paljon kosteuden mukaan, aivan "kuollut" kitti näkyy varmasti kesän kosteilla keleillä maalin alta?

No ei.

Ei elä, eikä näy.
Ainakaan jos puut ovat edes sinnepäin laadukkaita.

StevieRayVehkakoski: Eikö epoksi ole kurjaa hioa kun jää kuitenkin vähän sellaiseksi kumimaiseksi...

:/

Epokseja on muitakin kuin Super Epoksi ja Araldit ;).
Eikä kumpainenkaan ole varsnaisesti kitiksi tarkoitettu vaikka itsekin sopivassa kohtaa niitä tuohon tarkoitukseen käytänkin.

Käytät kunnon epoksikittiä -jollaista jäsen MPU tarkoitti- ja jos osaat sekottaa oikein, voit olla varma ettei jää kumimaiseksi.

StevieRayVehkakoski: ...ja puut siinä vieressä taas on rapsakkana paljon helpommin hioutuvaa?

Eri aineiden erilaiset hioutuvuudet ovat seikka joka pitää opetella, aniharvoin täyteaineen ja täytettävän aineen kovuudet osuvat samoiksi.

Itse olen käyttänyt "auto"kittejä, ja Ronseal "Wood Filler"iä moisiin tarpeisiin.
Pienemmät kolot ja lommot oikenee syanoakrylaateilla (pikaliimat) joko sellaisenaan tai sävytettynä/täyteaineella jatkettuna.

Omassa poikkikaula-Firebirdissä tuli askarreltua osa lavan keskiosan kohoumastakin autokitillä, kaulan perspuolella hoidin homman niin ettei tarvinnut kitata lainkaan.

T:Samuli

StevieRayVehkakoski
29.01.2021 15:24:57 (muokattu 29.01.2021 15:30:31)

No olen mä aika monta autoprojektia tehnyt ja aika monta kitaraakin tehnyt joten kyllä mä osaan kitin sekoittaa ja kyllä mä tiedän miltä erilaiset kitit tuntuu hioa ja just siksi mä en kivikovaa lasikuitukittiä tähän haluisikaan laittaa. Ja kyllä se mahonki elää kosteuden mukana enemmän kuin pelti tai pellille tarkoitettu kitti, ei tietenkään millitolkulla mutta sen verran että esim. akustisen kuusikansi on helmikuussa aika eri näköinen kuin elokuussa.

Mutta mikä olisi ihan tuotemerkki millä lähtisi kokeilemaan, epoksikitti tai puukitti tai mikä ikinä?
Tämä? https://www.netrauta.fi/puukitti-ro … hite-valkoinen-ulko-ja-sisakayttoon
Entä tää? https://www.motonet.fi/fi/tuote/602 … stic-Padding-Kemiallinen-puu-180-ml

Olen siis rakentanut ja korjannut kitaroita kymmenen vuotta mutta tämä on eka kerta kun muodot on pilattu sen verran radikaalisti että pitää lisätä materiaalia.
Ktara on Gibsonin Firebird jostain 2000-luvun alusta joka on hiottu paljaalle puulle ja ajattelin ensiksi laittaa pohjamaalin jotta näkisi paremmin tehdä nuo muodot takaisin alkuperäistä vastaaviksi? Eikä tästä siis millitolkulla puutu tavaraa mutta puol milliä tai milli voi jostain puuttua ja esim. lavan kantit on hiottu liian pyöreiksi.

MPU
29.01.2021 19:53:00 (muokattu 29.01.2021 19:56:03)

Epoksi, siis sellainen oikea epoksi, ei tuubiräkä, on varmin keino jos haluat, ettei täyttö näy pintakäsittelyn alta. Itse en edes muulla yrittäisi. Tuollaisen määrän hiomista kyllä tekee kovempaankin täytteeseen. Niinkuin sanoin, teipillä rajaamalla ja valamalla täyttämällä hiottavaa on tosi vähän. Oikea epoksi on myös helppoa hioa kovuudestaan huolimatta.
Ei puukittejä, ei polyesterikittejä vaan vaikka https://www.hobbylinna.fi/tuote/z-poxy-finishing-resin-118ml/40PT41/ ja jäykistys hiontapölyllä.
Ei pohjamaalia vaan suoraan puulle että epoksi imeytyy puuhun.

darkus
29.01.2021 20:03:33

Kyllä mäkin lähtisin ite epoksilla rakentamaan tota uusiksi. Voit vaikka tehdä neliömuotosen muotin vanerista ja upottaa koko lavan siihen, niin sulla on sitten aika hyvin varaa muotoilla sitä mieleiseks eikä tarvii yrittää saada teipillä rajattua niitä kulmia. Kyllä noi kunnon epoksit kuivuu ihan muoviksi ja yhtä helppoja hioa kun lakkapinnat.

StevieRayVehkakoski
29.01.2021 22:37:46

Kiitokset!

Minkälaisia noi epoksit on sekoitettuna? Onko ne ihan löysää jugurttia vai tuleeko niistä sellaista maksamakkaraa kuin kitti on? Kitillä mä osaan helposti leipoa muodot kohdalleen mutta jos se on kovin löysää tai valuvaa niin sitten voi mennä hankalaksi? Ja jos se on ihan löllöä niin auttaiskohan jos laittais vähän mahongista hiottua jauhoa sekaan? Ja tyhmä kysymys mutta onkos vastaavia myrkkyjä Puuilo/Tokmanni/Motonet/Biltema/RTV-ym. taloissa joita löytyis tästä mun nurkilta?

MPU
30.01.2021 05:35:25 (muokattu 30.01.2021 05:35:51)

StevieRayVehkakoski: Kiitokset!

Minkälaisia noi epoksit on sekoitettuna? Onko ne ihan löysää jugurttia vai tuleeko niistä sellaista maksamakkaraa kuin kitti on? Kitillä mä osaan helposti leipoa muodot kohdalleen mutta jos se on kovin löysää tai valuvaa niin sitten voi mennä hankalaksi? Ja jos se on ihan löllöä niin auttaiskohan jos laittais vähän mahongista hiottua jauhoa sekaan? Ja tyhmä kysymys mutta onkos vastaavia myrkkyjä Puuilo/Tokmanni/Motonet/Biltema/RTV-ym. taloissa joita löytyis tästä mun nurkilta?

Aika löysiä ovat liimaamiseen tarkoitetut epoksit. Jos luit mun aiemman vastauksen, niin ehdotin jo jäykistämistä hiomapölyllä. Paklan epoksia löytyy sekä Motonetista että Tokmannilta, paketti on vaan aika iso tuohon hommaan.

darkus
31.01.2021 13:01:37

StevieRayVehkakoski: Kiitokset!

Melko nestemäisessä muodossa on. Kattosin ite west systemsin epokseja. Noista jengi tekee niitä jokipöytiäkin, kyllä se sitten kemiallisen reaktion ansiosta kuivuu ihan lasikovaksi.

MPU
31.01.2021 13:38:09

darkus: Melko nestemäisessä muodossa on. Kattosin ite west systemsin epokseja. Noista jengi tekee niitä jokipöytiäkin, kyllä se sitten kemiallisen reaktion ansiosta kuivuu ihan lasikovaksi.

Mulla on käytössä Westin epoksia. Huippukamaa.

Kefiiri
31.01.2021 18:29:36 (muokattu 31.01.2021 18:30:05)

Aihe kiinnostaa ja huolenaiheet ovat samat kuin aloittajalla. Ilahduttavan tietopuolisia vastauksia! Kiitän omasta puolestani. Esimerkiksi tuo että tarttuuko epoksi paremmin puuhun kuin pohjamaaliin, olisin suotta äheltänyt maalin kanssa.

Kadonneella European Guitars -foorumilla paikattiin väärässä kohdassa olleet viritinten reiät vehnäjauhon ja epoksin seoksella :D Kekseliästä meininkiä.

En ole musiikin asiantuntija.
MPU
31.01.2021 19:53:57

Kefiiri: Aihe kiinnostaa ja huolenaiheet ovat samat kuin aloittajalla. Ilahduttavan tietopuolisia vastauksia! Kiitän omasta puolestani. Esimerkiksi tuo että tarttuuko epoksi paremmin puuhun kuin pohjamaaliin, olisin suotta äheltänyt maalin kanssa.

Kadonneella European Guitars -foorumilla paikattiin väärässä kohdassa olleet viritinten reiät vehnäjauhon ja epoksin seoksella :D Kekseliästä meininkiä.

Tarttuu paremmin puuhun, koska epoksi imeytyy puun huokosiin. Jäykisteeksi käy periaatteessa mikä tahansa neutraali jauho, esimerkiksi tuo vehnäjauho. Parasta lienee selluloosakuitu. Puupölyn kanssa ei kannata tehdä turhan jäykkää, ettei seoksesta tule liian kuiva, puupöly kun imee epoksia samoin kuin mikä tahansa huokoinen puupinta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti