Muusikoiden.net
28.10.2020

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tallapalan korkeudensäätöruuvi
1
mopar
03.08.2020 17:58:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö joku löytyykö suomesta fenderin tallaan pitempiä tuumasia tallapalan korkeudensäätöruuveja? Lyhyitä löytyy joo, mut tarvittais hiukan pitempiä. Millbrookin listalla näitä on mutta hyllyt tyhjänä. Eli koko olis 4/40 x 1/2. Eli puol tuuma pitkiä..

I'm so broke I can't pay attention
73nd3r
03.08.2020 20:22:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika harvinaisen pitkää haet.
Uraltonella olis 3/8" pituudella, jota varmaan saa soitinhuoltoliikkeistäkin - jossain sellaisessa saattaa olla sattumalta varastossa joku puoltuumainenkin.

Ja intonaatioruuvi on kans 4-40, pituus 5/8" joten näppärä katkaisee ja väkrää siihen talttapääruuvarille sopivan uran.
Lisää kikkakuutosia: säädät tremolokorkeutta, kaulakulmaa jne; tai laitat kolikon ruuvien alle kuin Roy Buchanan -vainaa...

LaMotta
03.08.2020 21:44:44

Katso tuosta

https://www.ruuvikeskus.fi/verkkoka … 356-pidatinruuvi-kuoppa-din-916-unc

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
mopar
03.08.2020 22:47:10 (muokattu 03.08.2020 22:51:11)

73nd3r:

Ja intonaatioruuvi on kans 4-40, pituus 5/8" joten näppärä katkaisee ja väkrää siihen talttapääruuvarille sopivan uran.

No juu tätä kikkaa täytyy käyttää jos ei muuten toimi. Noita 3/8 ruuveja on ny tulossa, mutta epäilen että hiukan loppuu säätövara kesken.

Tämän kaiken takana on omatekele body, jonka kaulataskun olen ihan tietoisesti routannut noin 1,5 milliä matalammaksi kuin fender perus tasku. Mun soittoergonomialle sopii paremmin se että kielet on hiukan enemmän irti bodystä, ja kielet vähän korkeammalla tallassa. Auttaa demppisoitossa varsinkin.

https://ibb.co/kJP44VH

jPekka
04.08.2020 07:52:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar:Tämän kaiken takana on omatekele body, jonka kaulataskun olen ihan tietoisesti routannut noin 1,5 milliä matalammaksi kuin fender perus tasku.

Muistelen, että löysin kymmenkunta vuotta sitten samantapaisista syistä tarvitsemiani ruuveja Kitarapajalta.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
basisti1971
04.08.2020 08:49:09

Moi.

Muistelin että mulla olisi noita ylimääräisenä ollut, mutta kaikki olivatkin 3/8 :(.

mopar: Noita 3/8 ruuveja on ny tulossa, mutta epäilen että hiukan loppuu säätövara kesken.

Jos peltiset tallapalat eivät ole välttämättömän ehdottoman pakolliset syystä tai toisesta, veikkaan vahvasti että saat valettujen kanssa säätövaran riittämään noilla 3/8:lla ainakin siihen asti kunnes saat metsästettyä pidempiä.

Kokemuksesta voin todeta että kromatut, kullitetut, niklatut, tmv. tavalla pinnoitetut ovat pakollisia, "mustat" pidätinruuvit ruostuvat varsin nopeasti, etenkin jos kättä lepuuttaa soittaessa tallan päällä.

T:Samuli

iec
09.08.2020 13:27:15

basisti1971: Moi.

Muistelin että mulla olisi noita ylimääräisenä ollut, mutta kaikki olivatkin 3/8 :(.

Jos peltiset tallapalat eivät ole välttämättömän ehdottoman pakolliset syystä tai toisesta, veikkaan vahvasti että saat valettujen kanssa säätövaran riittämään noilla 3/8:lla ainakin siihen asti kunnes saat metsästettyä pidempiä.

Kokemuksesta voin todeta että kromatut, kullitetut, niklatut, tmv. tavalla pinnoitetut ovat pakollisia, "mustat" pidätinruuvit ruostuvat varsin nopeasti, etenkin jos kättä lepuuttaa soittaessa tallan päällä.

T:Samuli

Jep. Valettujen tallapalojen kanssa saa ne ruuvien päät myös pysymään pinnan alapuolella helpommin ilman värkkäämistä. Peltisten vintagepalojen kanssa minulla ainakin loppui kärsivällisyys, kun ne osui aina pikkauskäteen. Toki pikkauskäden tekniikalla on merkitys tässäkin asiassa.

Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
mopar
09.08.2020 16:57:18

Sain 3/8" ruuveilla kitaran toimimaan ilman räminöitä, mutta säätövaraa ylöspäin ei ole yhtään. Ja haluan käyttää niitä peltipaloja koska... en tiä miks, näyttävät paremmalta.... :) Ulkomailta tilasin niitä 1/2" ruuveja, eli kun tulevat vaihdan ne paikoilleen...

Kefiiri
09.08.2020 21:59:26 (muokattu 09.08.2020 21:59:46)

Peltiset tallapalat ovat ehdottomasti valettuja hienommat ja sointikin on silmämääräisesti ilmavampi ;)

Törröttävien ruuvien kaivautuminen kämmensyrjään on tottumiskysymys. Totuin itse niihin ennen kuin ehdin löytää mitään työkaluja lyhentääkseni ruuveja alhaalta käsin :)

En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti