Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Levarin toinen kanava kuuluu vaimeasti.
1
musantti
28.01.2020 15:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
ongelmana on Technics sl-221 levysoittimen toinen kanava, joka kuuluu vaimeasti. Biiseistä häipyy toinen kitaristi. Olen laittanut rca-johdot ristiin, ja tilanne tuntuisi korjaantuvan, mutta ei täydellisesti, koska välillä laulajalla menee "mikki pois päältä". Olen vahtanut uuden Nagaoka MP-110 äänirasian ja säädöt viimeisen päälle, mutta ei toimi. Olisiko kenelläkään mitään jelppiä tähän maailman pahimpaan ongelmaan?
 
Kiitos etukäteen.
 
ituvirtanen
29.01.2020 00:11:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RCA-liittimet eivät välttämättä ole maailman toimivimpia. Ota joku tylpähkö esine, kuten veitsi ja rapsuttele pintoja sekä vahvistimesta että johdosta ja testaa uudestaan. Myös vaihdetun äänirasian johtoja voi hiukan tarkastella. Veto ja työntö muutamia kertoja saattaa tuoda onnen. Kuten muutenkin.
 
Vahvistimien kytkimet (ohjelmavalinta ja kaiutinvalinnat) renaavat usein, siis reipasta heiluttelua/painelua jonkin aikaa. Hyvä ajatus on myös avata värkki ja voidella kytkimet (ensin PRF sininen, sitten ruskea). Tosin ainakin omassa vahvistimessa on noin 58 ruuvia ennen kuin valintakytkimille pääsee.
 
musantti
29.01.2020 06:06:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen puhdistanut vahvistimen kytkimet ja RCA-liittimet. Lisäksi äänirasian johdot on käyty läpi yleismittarilla, eikä ongelmia näyttäsi olevan.
 
anapena
29.01.2020 14:07:20 (muokattu 29.01.2020 14:13:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitähän tuo rca-johtojen laittaminen ristiin on tarkemmin? Oireet kuulostavat ajoittaiselta vaihevirheeltä kanavien kesken. Jos vika tulee ja menee, ja kytkennät ovat oikein, niin pitäisikö vaihdella systeemin osasia testimielessä toiseen, kunnes syyllinen löytyy, levysoitin, vahvistin, johdot, vahvistin, kaiuttimet, kuulokkeet jne?
 
Joskus neulan kuorineen liikuttaminen vanhassa äänirasiassa tepsii.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Kyllikki
30.01.2020 12:01:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musantti: Terve,
ongelmana on Technics sl-221 levysoittimen toinen kanava, joka kuuluu vaimeasti. Biiseistä häipyy toinen kitaristi. Olen laittanut rca-johdot ristiin, ja tilanne tuntuisi korjaantuvan, mutta ei täydellisesti, koska välillä laulajalla menee "mikki pois päältä". Olen vahtanut uuden Nagaoka MP-110 äänirasian ja säädöt viimeisen päälle, mutta ei toimi. Olisiko kenelläkään mitään jelppiä tähän maailman pahimpaan ongelmaan?
 
Kiitos etukäteen.

 
Eihän se haittaa, jos toinen kitaristi häippäsee, kyllähän nykyään yhdelläkin pärjää...
 
Mutta asiaakin -Oletko kokeillut kanavia yksitellen, eli vuoronperään vain toinen RCA liitettynä vahvistimeen? Näin löytyy ainakin se viallinen johto helpommin. Joskus tuollainen vaihevirheeltä kuulostava johtuu siitä, jomman kumman kanavan maakontakti puuttuu tai on huono.
 
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «