Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Valmiskaulat?
1
Tinnittus
31.08.2019 16:27:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika moni tuntuu rakentelevan kitaroita ja bassoja ostamalla valmiskaulan ja tekemällä itse loput.
Mistäs ja minkä merkkisiä kauloja te hankitte?
 
itsellä alkamassa basso projekti, johon ajattelin(tai oikeastaan "älä tee itse" suosituksesta:o ) hankkia valmiskaulan. Mitään 500€ pro kaula ei ole suunnittelmissa vaan lähinnä sitä "vakava harrastaja" tasoa.
 
Netissä katselin Gördo merkkistä kaulaa, mutta minulle täysin tuntematon merkki ?
 
ituvirtanen
01.09.2019 00:26:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on yhtään varaa sijoittaa pikaisella aikataululla, osta Status. Kun Brexit tunkee päälle, hinta takuulla muuttuu. Heillä on vaihtoehtoja ja osa optioista löytyy vasta kysymällä, kuten vaikka satiinilakka tai väri.
 
Warmoth, Moses, Allparts... mikä tahansa pulttikaulainen hirviö, jonka koppa on ruma tai sopimaton. Millbrookilla on usein jotain hyllyssä laajan komponenttivalikoiman lisäksi.
 
basisti1971
01.09.2019 07:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Ottamatta sen kummemmin kantaa mahdollisen Brexitin vaikutuksista muille kuin Brittiparoille, Status olisi minunkin valinta, etenkin jos kaipuussa on J, P, tai MM valmiskaula 4- tai 5-kielisenä.
 
Jos toiveet ovat muunmallisissa lavoissa tai ulkonäköä/puulajia haluaa valkata laajemmin, Warmoth:
 
https://www.warmoth.com/bass/necks/necks.aspx
 

 
Tinnittus: Aika moni tuntuu rakentelevan kitaroita ja bassoja ostamalla valmiskaulan ja tekemällä itse loput.
 
Tuo on varsin matalan kynnyksen tapa, aikoinaan kasarilla kun valmiita kauloja oli lähinnä tarjolla Warmothilla -Warmoth hintaan-, ekat kokeilut tehtiin valmisotelaudoilla.
Jo pelkästään siksikin että pelkät irtonauhat maksoivat helposti enemmän kuin valmis otelauta :/.
 

 
Tinnittus: itsellä alkamassa basso projekti, johon ajattelin(tai oikeastaan "älä tee itse" suosituksesta:o ) hankkia valmiskaulan.
 
Valmiskaulan kanssa saa projektin suhteellisen nopeasti soittokuntoon, ja sen jälkeen voi alkaa miettimään kaulajumppaa jos poltetta vielä riittää.
 
Omat kommervenkkinsähän soittokelpoisen kaulan tekemisessä on, muttei missään nimessä ylitsepääsemättömiä.
Aikaa kyllä ottaa herkästi reippaasti enemmän kuin bodyn väsääminen ja into saattaakin loppua herkästi kesken.
 

 
Tinnittus: Netissä katselin Gördo merkkistä kaulaa, mutta minulle täysin tuntematon merkki ?
 
Göldo?
 
Kauloista ei ole kokemusta, mutta muista osista kyllä.
Keskikastiin rankkaisin HW:n perusteella, vaikka kaulojen hinnat ovatkin varsin kovia puolivalmisteista ja valikoima todella suppea.
 
Toisaalta, siinä mielessähän kaikki irtokaulat ovat puolivalmisteita että aniharvoin etenkään halvemmissa vaihtoehdoissa löytyy minkäänlaista pintakäsittelyä, ja nauhatyöt pitää joka tapauksessa tehdä.
Joillain merkeillä on toki enemmän nauhajumpaa kuin joillain toisilla, mutta varautua kannattaa joka tapauksessa.
 
T:Samuli
 
Tinnittus
01.09.2019 17:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa noi Statuksen ja Moseksen graphite kaulat jäädä mahdollisesti myöhempiin projekteihin. Vähän on hinnakkaita ja ehkä sopivat vähän taitavimmille tekijöille, mutta mielenkiintoisilta tuntuvat. Onkohan toi miten toimivaa materiaalia ihan oikeassa käytössä?
Unohdin ihan ton Allpartsin ja heillä näkyy olevan jopa käsittelemättömiäkin.
 
tuskiz
01.09.2019 22:12:43 (muokattu 01.09.2019 22:14:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hosco myös vaihtoehtona: https://gitarrdelar.se/index.php?cP … id=756b11a53b8b4e259ab7f13af5aabffc
 
Ei omaa kokemusta, mutta lafkan yleisen laadun perusteelta varmasti täysin päteviä viimeistään viilailun jälkeen.
 
EDIT: Niin, ja kuvien perusteella kaikki vintage-mallisia, ts. kaularaudan säätö kaulan pohjasta ja pienet nauhat.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
ituvirtanen
02.09.2019 09:00:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoscoa taitaa saada mainitsemastani Millbrookista.
 
Statuksen kauloja minulla on ollut oikeastaan kolme: nauhallinen ja nauhaton jazz ja nauhallinen MM. Viimeinen on edelleen käytössä, koska pidän leveämmästä satulasta. Moduluksen kuitukaula on yhtä lailla hyvä eikä Vigierin kuituinen setneck ole sen huonompi. Kaikki pysyvät suorina kelistä ja kielistä riippumatta. Minusta kaikki puukaulat eivät samaan pysty, vaikka todella hyviä puukauloja olen nähnyt ja soittanut vuosien kuluessa.
 
Useampia protoja (14?) kasanneena sanoisin, että nyt en enää viitsisi leikkiä minkään Allpartsin kanssa. Karkeasti yksinkertaistaen Statuksen voi ruuvata kiinni ja aloittaa soiton. Moses on kärsinyt hinnan ja laadun kiroista. Kuitukauloja voisi etsiä iibein ja reverbin kautta mutta harvinaisia ovat, koska ovat niin suosittuja. Valmiista soittimista pyydetään aika isoja rahoja, huomioiden, että suurin osa on liiankin perusjatseja.
 
J.Nikkanen
02.09.2019 18:51:02 (muokattu 02.09.2019 18:53:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Hoscoa taitaa saada mainitsemastani Millbrookista.
 
Statuksen kauloja minulla on ollut oikeastaan kolme: nauhallinen ja nauhaton jazz ja nauhallinen MM. Viimeinen on edelleen käytössä, koska pidän leveämmästä satulasta. Moduluksen kuitukaula on yhtä lailla hyvä eikä Vigierin kuituinen setneck ole sen huonompi. Kaikki pysyvät suorina kelistä ja kielistä riippumatta. Minusta kaikki puukaulat eivät samaan pysty, vaikka todella hyviä puukauloja olen nähnyt ja soittanut vuosien kuluessa.
 
Useampia protoja (14?) kasanneena sanoisin, että nyt en enää viitsisi leikkiä minkään Allpartsin kanssa. Karkeasti yksinkertaistaen Statuksen voi ruuvata kiinni ja aloittaa soiton. Moses on kärsinyt hinnan ja laadun kiroista. Kuitukauloja voisi etsiä iibein ja reverbin kautta mutta harvinaisia ovat, koska ovat niin suosittuja. Valmiista soittimista pyydetään aika isoja rahoja, huomioiden, että suurin osa on liiankin perusjatseja.

 
Onko Allpartsin laatu romahtanut? Muutama osa ollut ja ihan jeppis kamaa, joku presarin runko taisi olla vallan Fenkun lisenssillä tehty.
 
Dr. Parts sitten hieman toinen tarina, sitä saa mitä sattuu saamaan. Näppituntuma on että löytyy hyviä ja huonoja sekä kaikkea siltä väliltä.
 
edit: Jos pääsee itse valkkaamaan niin parempi homma, jos tilaa netin kautta niin siinä taas omat riskinsä. Olisi muistikuva että viimeisin Dr. parts stratokaula minkä ostin oli mun näppeihin ja silmään paras kolmesta. Samalla numerolla oli kaikki mutta mun valitsema oli paksumpi kuin ne pari muuta.
 
In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours.
ituvirtanen
02.09.2019 20:17:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Onko Allpartsin laatu romahtanut?
 
Eivät ne huonoja ole. Taso on vain noilla Statuksilla niin kova. Ja ovat stabiileja.
 
tuskiz
02.09.2019 21:12:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allparts vissiin edelleen valmistaa kauloja ihan Fenderillekkin, ainakin sen perusteelta että heiltä saa täysin Fender-merkattuja kauloja sarjanumeroineen kaikkineen. Fenderin kauloista taas tuskin kellään on tosissaan mitään pahaa sanottavaa.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
jPekka
03.09.2019 13:51:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ujuttaudun säikeeseen vähän esoteerisemmalla kaulakysymyksellä: onko kenellekään sattunut silmiin tahoa, josta voisi kysellä lavattomia kuitukauloja, ja vieläpä 35 tuuman mensuurilla ja viisikieliselle?
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
J.Nikkanen
03.09.2019 14:29:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Ujuttaudun säikeeseen vähän esoteerisemmalla kaulakysymyksellä: onko kenellekään sattunut silmiin tahoa, josta voisi kysellä lavattomia kuitukauloja, ja vieläpä 35 tuuman mensuurilla ja viisikieliselle?
 
Tämä kiinostaisi minuakin.
 
In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours.
ituvirtanen
03.09.2019 22:40:21 (muokattu 03.09.2019 22:52:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Moses ei tärppää, yksi vanha Moduluksen seppä tekee ns. kaikkea tilauksesta. Ymmärsin, etteivät hinnatkaan ole mahdottomia. Ei Geoff Gould, vaan... löytyi: Jerry Dorsch!
 
Sitten valmiina voi löytää Steinbergerin XM-sarjalaisen tahi jonkun pulttikaulaisen Statuksen. Saksan ihmeistä mieleen tulee Basslab mutta ne taitavat olla NTB. Schack, SKC Bogart, CarbonTech...
 
Entäs uimarimme, suuri kuituleipuri, jäsen MPU?
 
petteri m
10.09.2019 15:52:26 (muokattu 10.09.2019 15:55:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allpartsin kaulat taitaa olla Hoscon tekemiä. Hoscon kaulat on laadukkaita ja Fenderin speksissä, päinvastoin kuin Warmoth. Sopii vaikkapa verrata tarkasti Fenderin telekaulan lapaa Warmothiin ja sitten Hoscoon. Eivät ole samanlaisia.
 
Tuossa on hyvää juttua http://www.carltonguitars.com.au/re … urces/html/custom_guitars/hosco.htm
 
pharaox
14.09.2019 03:50:42 (muokattu 14.09.2019 03:51:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tilannut monet kaulat täältä. Erittäin hyviä olevat ja tulevat hyvin pakattuna kotiin asti. Nauha materiaali on aika pehmeää mutta menee pitkän aikaa jos nyt ei vingguta 24/7
Muutaman kerran saa kaularautaa säätää ensimmäisen parin kuukauden aikana kunnes asettuu,mutta kai se on kaikkien kaulojen kohdalla kun joutuu suomen ilmastoon.
En näe enää mitään järkeä teettää/ ostaa yli 100e kauloja kun nämä löysin.
 
https://www.ebay.com/itm/Maple-Elec … h=item3b372d8b1b:g:x1IAAOSwjm5dUbp-
 
Digillä pärjää ja analogilla korjataan. Putkivahvistin R.O.C.K
lifer
14.01.2020 11:39:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos linkeistä. Tämä aihe kiinnostaa itseäkin. Tsekkailen vasurin puolen kaulaa oikeakätiseen telecasteriin modailuprojektia varten.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «