Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Volumepotikat hajoilee
1
paskiaispaska
15.10.2018 21:45:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nythän se ongelman lykkäs. Vaihdoin HSS(puolitettavalla humpparilla) mikkien tilalle HH mikit, jollon vaihdoin volumepotikan ja tonepotikan uusiin 500kohmisiin + 5-asentoisen kytkimen 3-asentoiseen, koska uusia humppareita ei saa puolitettua.
 
Mulla on muuten ihan perus HH, 2potikkaa + 3asentokytkin kytkentä, paitsi että volumepotikan keskimmäiseltä jalalta jähtevä johto kiertää 9v patterilla toimivan erikseen kytkettävän boosterin kautta jakkiliittimeen. Kytkentä pitäis olla ihan oikein, boosterin johdotuksiin en ole koskenut(oli siis kitarassa valmiina). Liitokset on tinattu huolella ja riittävällä lämmöllä. Olen myös suojannu potikoiden jalat ja muut liitoskihdat, ettei mikkien johtojen maasuojavaippa ota vahingossa väärään paikkaan kiinni.
 
Kitara toimi ensimmäiset 10min aivan kuten pitää, myös boosteri toimi moitteetta. Ja sitten hajos volapotikka, eli ei enää hiljentänyt kitaraa kokonaan, vaan toimi lähinnä toisena tonepotikkana. Noh, ajattelin että oli vaan maanantaikappale ja vihdoin tilalle toisen lähes uuden potikan. No tämä toinen potikka kesti sen ehkä 15min ja nyt on ruvennu hajoilemaan sekin. Missähän mahtaa nyt kusta? Boosteria en ole juuri kerenny edes käyttämään - ihan vaan sen verran että koikeilin toimivuuden. Kaikki kyllä kuullostaa pirun hyvältä ja ei mitään häiriöitä, tone ja volume pelaavat sen 10-15min ihan niinku pitää, kunnes hajoovat. Ja tuo toinen volapotikka minkä vaihdoin, on toisesta kitarastani, jossa potikka toiminu moitteetta parin kuukauden ajan. Nyt sitte seki hajos.
 
Kuinka herkkiä nuo potikat on liikalämmölle? Kolvihan mulla käy aika kuumana, ku en tykkää ootella ikuisuuksia tinan sulmista. Vai mistä pirusta johtuu.
 
ituvirtanen
16.10.2018 00:16:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paskiaispaska: Ja sitten hajos volapotikka, eli ei enää hiljentänyt kitaraa kokonaan, vaan toimi lähinnä toisena tonepotikkana.
 
Kuinka herkkiä nuo potikat on liikalämmölle? Kolvihan mulla käy aika kuumana, ku en tykkää ootella ikuisuuksia tinan sulmista. Vai mistä pirusta johtuu.

 
Vartin toiminta-aika ei ihan kuulosta potikkavialle, tutkisin toki ne ensin. Etsisin silti ongelmaa jostain, vaikka maajohtojen katkomisesta. Potikan muuttuminen toneksi haisee maan puutokselta.
 
Juottaminen vaatii kyllä lämpöä. Jos tina sulaa kuin lehmänläjä, lämmöt ja juotosajat ovat kunnossa. Hiiliradat (kitarassa on kuitenkin halpispotikat) eivät kaipaa holtittoman paljon kuumuutta, joten lankojen juotokset kannattaa tehdä minimirasituksella.
 
Pyrin juottamaan kaikki komponentit ensin osina ja vasta myöhemmin yhteen toisiinsa, jotta kuumennus jää kerralla vähän pienemmäksi. Potikan kuoret tai suojamaat vaativat toki usein vähän enemmän lämmitystä. Kylmäjuotos ei ole kenenkään kaveri.
 
okabass
16.10.2018 03:16:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paskiaispaska:
 
Kuinka herkkiä nuo potikat on liikalämmölle? Kolvihan mulla käy aika kuumana, ku en tykkää ootella ikuisuuksia tinan sulmista. Vai mistä pirusta johtuu.

 
Kyllä voi lämmöstä hajota, etenkin jos kokeilee ja juottaa useamman kerran.
Kuinka kuumana? Kolvi saakin olla kuuma, kärki kunnossa ja reilun kokoinen. Juotokseen ei saisi mennä muutamaa sekuntia pitempää.
http://www.mattikaki.fi/~w125312/juotoskoulu/
 
paskiaispaska
16.10.2018 06:21:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko että juotoksissa mitään vikaa on. Kyllä mä niitä kokeilin heilutella hajoomisen jälkeen ja samalla räpläsin volapotikkaa, ni ei mitään vaikutusta toimintaan. Sen sijan potikka kyllä kuumeni aika paljon, ku maajohdot kolvasin potikan kuoreen kiinni. Mutta että molemmat potikat olis kuumentunu sillai että menevät rikki? Ja luulis että olisivat sitte heti kättelyssä rikki, eikä 10min soittelun jälkeen. En oo vielä mitannu potikoita, tytyypä tehdä sekin tänään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «