Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omenapuun kuivaus
1
Gary Enfield
05.09.2018 18:33:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha ylisuuri kaneliomppu tuotti niin paljon satoa ettei kestänyt enää. Siitä jää kaksi tuhtia, melko suoraa rankaa, jotka ajattelin ottaa talteen, jos joskus käyttäis johonkin. Pitääkö tuollainen kuivata lankkuina vai rankana? Ajattelin pätkiä metrin paloihin (siirreltävyys) ja sahauttaa sitten metrin lankuiksi, mutta tosiaan, sahaus ensin ja sitten kuivumaan, vai toisinpäin? Vai kannattaako ylipäätään?
 
ituvirtanen
05.09.2018 18:50:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: ...kaksi tuhtia, melko suoraa rankaa, jotka ajattelin ottaa talteen, jos joskus käyttäis johonkin.
 
Ottaisin lankun heti, kun saisin. Näpertäisin jonkun soitinta muistuttavan. Omppu on kaiketi oikein hyvä puu mutta kuivauksesta en sano mitään. Onko tuo metri hyvä mitta? Riittääkö se muihinkin instrumentteihin, kuten kontraan?
 
Milkop
05.09.2018 18:56:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kuivata ja varautua siihen että kyseessä on vähän helvetin kova puu :)
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Gary Enfield
05.09.2018 19:01:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Ottaisin lankun heti, kun saisin. Näpertäisin jonkun soitinta muistuttavan. Omppu on kaiketi oikein hyvä puu mutta kuivauksesta en sano mitään. Onko tuo metri hyvä mitta? Riittääkö se muihinkin instrumentteihin, kuten kontraan?
 
Kitaroita lähinnä ajattelin, saa siitä kaksimetrisenkin palan, muta siirtely käy hyvin vaikeaksi, siksi ajattelin metrin paloja.
 
Kefiiri
05.09.2018 20:43:26 (muokattu 05.09.2018 20:47:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovaa se lienee, ja painavaa... otelaudaksihan sen äkkiseltään voisi ajatella soveltuvan. Lankkuina kuivatessa halkeilun vaaraa kaiketi on jos kuivuminen on nopeaa. Nopeimmin kosteus haihtuu pöllin päistä, jengi kai pistää jotain maalia niihin, ettei kuivu liian nopsaan?
 
En ole musiikin asiantuntija.
73nd3r
05.09.2018 21:35:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näistä on ollut juttua aiemminkin, omppu ja kirsikka: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=134193&o=0
 
Mun vinkit olis, että kuivaus pöllinä, päät suojattuna, kuoresta pois vaan paloja ja hidas kuivaus - ensin *ainakin* pari vuotta ja pois auringonvalosta, vaikka kellarissa tai autotallissa. *Jos* joku pala jää ehjäksi, siirto sitten kuivempaan tilaan.
 
Gary Enfield
05.09.2018 21:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Näistä on ollut juttua aiemminkin, omppu ja kirsikka: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=134193&o=0
 
Mun vinkit olis, että kuivaus pöllinä, päät suojattuna, kuoresta pois vaan paloja ja hidas kuivaus - ensin *ainakin* pari vuotta ja pois auringonvalosta, vaikka kellarissa tai autotallissa. *Jos* joku pala jää ehjäksi, siirto sitten kuivempaan tilaan.

 
Kiitos. Helpoin myös toteuttaa.
 
basisti1971
06.09.2018 08:27:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Gary Enfield: Pitääkö tuollainen kuivata lankkuina vai rankana?
 
Kuivaisin toisen kokonaisena kuten 73nd3r tuossa yllä selitti, toisen lankkuina.
 
Onnistumisen mahdollisuudet paranevat huomattavasti, ja ei tarvitse kymmentä vuotta odotella tuon kokonaisena kuivatellun käyttöön saamista.
 

 
Gary Enfield: Ajattelin pätkiä metrin paloihin (siirreltävyys) ja sahauttaa sitten metrin lankuiksi
 
Metri on ainakin mun mielestä huono mitta soitinrakennukseen, itse valkkasin muistaakseni 120 ja 150 senttiä.
Edellyttäen tietty että rungoissa on tuon verran pituutta.
 
Metri saattaa myös joillekin sahoille olla liian lyhyt sahattavaksi, noin kävi aikoinaan mulle ja mittaa oli 1,5 metriä.
 

 
Gary Enfield: Vai kannattaako ylipäätään?
 
Jos pidät odotukset matalalla, tai valmistaudut jo etukäteen siihen että kulutettu aika ja vaiva menee hukkaan, kannattaa.
 
Jos taasen sielusi silmin jo näet itsesi soittelemassa vuoden parin päästä oman pihapuun materiaaleista tehdyllä hienolla instrumentilla, ei välttämättä kannata.
 
Toisaalta, eipä omenapuulla materiaalina oikein muutakaan käyttöä kuin koriste-esineiden nakertelu ole, ainakaan nuo meidän pihalta kaadetut eivät käryittä pala.
 
Noin yleisesti ottaen pihapuista ei soittimia tai huonekaluja laminoimatta aikaiseksi saa, kasvuolosuhteet ovat totaalisen väärät.
Aniharvoin etenkään hedelmäpuut kasvavat ja/tai tuottavat satoa tasaisesti, joten solukkoon jää melkoisia jännityksiä.
 
Taudit ja maannousema pitävät huolen siitä että rungosta on usein vähintään 50 senttiä juuren tyvestä ylöspäin käyttökelvotonta.
 
Mutta kuten tuossa aiemmin jo mainitsin, jos on aikaa ja tilaa runkoja/lankkuja kuivatella ja odotukset on matalalla, eipä moinen paljon ota jos ei välttämättä annakaan.
Eli itse kokeilisin (ja kokeilen) ehdottomasti uudestaankin vaikka tähän mennessä ovatkin enemmän tai vähemmän reisille menneet moiset kokeilut.
 
Saahan soitinrakennukseen kelpaamattomista nakerreltua vaikkapa paistinlastoja yms. tarvekaluja.
 
T:Samuli
 
Gary Enfield
06.09.2018 10:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Kuivaisin toisen kokonaisena kuten 73nd3r tuossa yllä selitti, toisen lankkuina.
 
Onnistumisen mahdollisuudet paranevat huomattavasti, ja ei tarvitse kymmentä vuotta odotella tuon kokonaisena kuivatellun käyttöön saamista.
 

 

 
Metri on ainakin mun mielestä huono mitta soitinrakennukseen, itse valkkasin muistaakseni 120 ja 150 senttiä.
Edellyttäen tietty että rungoissa on tuon verran pituutta.
 
Metri saattaa myös joillekin sahoille olla liian lyhyt sahattavaksi, noin kävi aikoinaan mulle ja mittaa oli 1,5 metriä.
 

 

 
Jos pidät odotukset matalalla, tai valmistaudut jo etukäteen siihen että kulutettu aika ja vaiva menee hukkaan, kannattaa.
 
Jos taasen sielusi silmin jo näet itsesi soittelemassa vuoden parin päästä oman pihapuun materiaaleista tehdyllä hienolla instrumentilla, ei välttämättä kannata.
 
Toisaalta, eipä omenapuulla materiaalina oikein muutakaan käyttöä kuin koriste-esineiden nakertelu ole, ainakaan nuo meidän pihalta kaadetut eivät käryittä pala.
 
Noin yleisesti ottaen pihapuista ei soittimia tai huonekaluja laminoimatta aikaiseksi saa, kasvuolosuhteet ovat totaalisen väärät.
Aniharvoin etenkään hedelmäpuut kasvavat ja/tai tuottavat satoa tasaisesti, joten solukkoon jää melkoisia jännityksiä.
 
Taudit ja maannousema pitävät huolen siitä että rungosta on usein vähintään 50 senttiä juuren tyvestä ylöspäin käyttökelvotonta.
 
Mutta kuten tuossa aiemmin jo mainitsin, jos on aikaa ja tilaa runkoja/lankkuja kuivatella ja odotukset on matalalla, eipä moinen paljon ota jos ei välttämättä annakaan.
Eli itse kokeilisin (ja kokeilen) ehdottomasti uudestaankin vaikka tähän mennessä ovatkin enemmän tai vähemmän reisille menneet moiset kokeilut.
 
Saahan soitinrakennukseen kelpaamattomista nakerreltua vaikkapa paistinlastoja yms. tarvekaluja.
 
T:Samuli

 
No joo, pitää sitä koittaa. Saa siitä ainakin tikkuja joista tehdä rulo-tarjoilualustoja tai jotain tarvekalua. En ole runkoja vielä kaatanut, joten en tiedä vielä miltä sisus näyttää, joskus talvella sitten. Olis se saanu siinä seistäkin, mutta on niin pahasti muotopuoli että ei auta säästellä. Poikkeuksellisen paksut ja suorat rungot (2 kpl) omenapuuksi kuitenkin.
 
Lightning
21.03.2021 22:39:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko hommat edennyt omenapuun kanssa?
 
Mulla on monta omenapuun runkoa kokonaisena kuivunut ja seuraavat isommat mitä tulee vastaan aion kuivattaa lankkuina, koska kokonaisena ne näyttää halkeavan hyvästä yrityksestä huolimatta, enkä tarvi kokonaisia tukkeja vaan lankkuja.
 
Mut siis yhden kokopuisen kaulan aattelin tehdä omenapuusta ja oon aihion sahannut jo. Veistelen sitä pikkuhiljaa, niin näkee josko elää työvaiheiden aikana. Se puu on ollut jo pari vuotta verstaalla ja kaadettuna varmaan 7v. Samasta puusta oon otelaudan tehnyt jo, joskin se projekti on vielä muuten kesken. Vois kuvia laittaa, mutta eipä tänne pysty...
 
vanhoja: www.mikseri.net/anotherlife cover live sooloja: https://www.youtube.com/watch?v=ax73nJvpTl4 Puutyöt: http://puustaloihdittu.blogspot.fi/
Tympee Huttunen
22.03.2021 07:00:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen vinkki, että pienet oksat silppuriin ja hake talteen: niillä voi savustaa loppuelämän.
 
Itse eilen siistin puita taas ja haketin suoraan sellaiseen verkkosäkkiin. Tarkoitus on laittaa sinne sieniymppiä ja saada kunnon satoa sitä kautta.
 
Vanhat omenapuut voi olla soitinrakennuksen kannalta varsin ongelmallisia, koska se paksu runko on sydänpuun osalta jo ihan lahoa tai jopa onttoa, eikä siinä ulkonevassa osassakaan välttämättä suoraa kohtaa ole. Parhaat puut saa tuoreemmista kohdista puuta.
 
Lightning
22.03.2021 22:12:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta savustamisesta, että pitäiskö ne kuoria ensin? Jossain faceryhmässä hifistelijät kuorii ainakin jotku puut.
 
Mulla on sellasta about 20cm halkaisija niissä omenapuissa. Se mikä nyt on työnalla on täysin terve. Muut on vielä sahaamatta, mutta lahoista oon jo sahausvaiheessa pätkinyt sen lahon pois eri kasaan. Turha edes kuivattaa, jos selkeästi on pehmeää lahoa. Eihän nuo mitään soitinrakennusmatskua oo eli tounvuudia, mutta silti itelle teen sen kaulan ja otelautoihin varaan monta aihiota. Ois hieno saada kansi myös, mutta kun kaikenmaailman erikoispuuta alkaa jo olla kohtalaisen paljon eikä oma aika riitä tekemään kaikkee mitä ois haaveissa.
 
vanhoja: www.mikseri.net/anotherlife cover live sooloja: https://www.youtube.com/watch?v=ax73nJvpTl4 Puutyöt: http://puustaloihdittu.blogspot.fi/
Tympee Huttunen
23.03.2021 06:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lightning: Tuosta savustamisesta, että pitäiskö ne kuoria ensin? Jossain faceryhmässä hifistelijät kuorii ainakin jotku puut.
 
Itse en ainakaan kuorinut. Ikä ja terveys sellaiseen menisi, jos tuollaisia pieniä oksia silppuaa. Voihan se toki olla, että kuoressa on jotain kitkerää tai sammalta, mutta itse en moista havainnut. Tulee todella hedelmäisen makea tuoksu omenapuulla.
 
Itse kuivasin levittämällä hakkeet pressun päälle auringonpaisteeseen.
 
Gary Enfield
24.03.2021 11:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lightning: Onko hommat edennyt omenapuun kanssa?
 
Mulla on monta omenapuun runkoa kokonaisena kuivunut ja seuraavat isommat mitä tulee vastaan aion kuivattaa lankkuina, koska kokonaisena ne näyttää halkeavan hyvästä yrityksestä huolimatta, enkä tarvi kokonaisia tukkeja vaan lankkuja.
 
Mut siis yhden kokopuisen kaulan aattelin tehdä omenapuusta ja oon aihion sahannut jo. Veistelen sitä pikkuhiljaa, niin näkee josko elää työvaiheiden aikana. Se puu on ollut jo pari vuotta verstaalla ja kaadettuna varmaan 7v. Samasta puusta oon otelaudan tehnyt jo, joskin se projekti on vielä muuten kesken. Vois kuvia laittaa, mutta eipä tänne pysty...

 
Kaadon jälkeen ja parasta palaa tutkailtuani luovuin ajatuksesta. Pientä halkeamaa ja kiertymistä. Katajaa mulla on kuivumassa, mutta siitä sitten jotain muuta, joku perinnejousi ehkä.
 
Lightning
19.08.2021 09:01:14 (muokattu 19.08.2021 09:02:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkästä aikaa visiitti täällä...
 
Eipä oo hirveesti omenapuiset soitinhommat edennyt. Muuta olen kyllä tehnyt omenapuusta ja pitäis kohta taas sahailla lisää.
 
Tässä omenapuun sahailu video. Nuista oon yhden kaula-aihion sahaillut ja yhden otelaudan tehnyt:
https://www.youtube.com/watch?v=z47VpuJjIaM
 
Sen mitä leikkuulaudoissa oon omenapuuta käyttänyt niin väri tummenee hurjasti öljyttäessä. Tässä pari tarkempaa kuvaa omenapuisesta tarjoilulankusta ja kuvat tarkentuu klikkaamalla:
https://www.mystipuu.fi/tarjoilulankku-omenapuu/
 
Kyllähän tommonen ois aika nättiä kitaran kanteen.
 
vanhoja: www.mikseri.net/anotherlife cover live sooloja: https://www.youtube.com/watch?v=ax73nJvpTl4 Puutyöt: http://puustaloihdittu.blogspot.fi/
Lightning
19.08.2021 21:03:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tässä ku nyt oikein pääsin vauhtiin ni pakko vielä hieman purkaa sydäntä. Tänään vietiin risuja pihahommista puutarhajätteiden vastaanottopaikkaan. No siinä vieressä huomasin jotain omenapuumatskua. Pitihän sitä käydä lähempää tsekkaamassa ja siellä se oli se suurin näkemäni omenapuun runko. Näytti olevan kohtalaisen terve ja tyvestä mun arvion mukaan 30-35 cm halkaisija. Haara oli siinä puolen metrin paikkeilla. Ei puhettakaan että olisin jaksanut siirtää sitä.
 
Harmittaa kun se menee hakkeeksi. Oisin tehnyt monta kitaraa siitä sitten sadan vuoden päästä kun edelliset projektit on valmistunut...
 
vanhoja: www.mikseri.net/anotherlife cover live sooloja: https://www.youtube.com/watch?v=ax73nJvpTl4 Puutyöt: http://puustaloihdittu.blogspot.fi/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «