Muusikoiden.net
14.12.2018
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi soitinrakennusmateriaali?
1 2
okabass
10.02.2018 13:18:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ … DR3K?ref=ampparit:58ec&ext=ampparit
 
Kumiankka
10.02.2018 14:23:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistuttaa jossain määrin noita otelautamateriaaleja sekä vulkanisoitua kuitua. Painosta ei puhuttu mitään mutta tietoa varmaan tulee
 
Azolith
10.02.2018 14:29:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinänsä mielenkiintoista.
Tuskin kitaroihin kuitenkaan, lipeällä "tapettu" puu tuskin soi kovin hyvin ja varsinkin myrkyllisyys ei taida soittajaa eikä rakentajaa innostaa.
 
.
73nd3r
10.02.2018 15:36:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulisin että ne myrkyt neutraloituu jossain vaiheessa prosessia - niin ne tekee sellu/paperituotannossakin.
 
Massatuotantoon tuo tuskin pääsee. Iso teollisuus laskee että lisäarvo nykyiseen tuotantotapaan vs lisähinta mahdollisesti saavutettaville eduille, ei kannata... (Re: ne vintagesoittimet, jotka soi paremmin kuin mikään vaikka on ihan kustannuspuulle tehty.)
 
Mutta varmasti löytyy joku pienempi toimija, joka pitää tätä ainoana oikeana vaihtoehtona soivalle pelille. Ihan niin kuin lämpöpuukin on nyt.
 
;)
 
Puavali
10.02.2018 18:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenhän ois ja sois akustisen koppa tuollaisesta? Kansi ois millin paksuinen tai jotain.
basisti1971
11.02.2018 08:27:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
73nd3r: Luulisin että ne myrkyt neutraloituu jossain vaiheessa prosessia - niin ne tekee sellu/paperituotannossakin.
 
Kyllä, Naturessa julkaistua artikkeliahan ei kuvetta kaivamatta lukemaan pääse, mutta tuossa:
 
https://umdrightnow.umd.edu/news/um … ate-super-wood-stronger-most-metals
 
on hivenen syvemmin tietoa prosessista.
 
Kuten tuossakin artikkelissa mainitaan, ja kemiallisesta metsäteollisuudesta perillä oleville on entuudestaan tuttua, puu-massan käsitteleminen kemikaalein ja muokkauslujittaen ei ole missään nimessä mikään uusi juttu.
Tässäkin tapauksessa ligniinin hallittu poistaminen ja muokkaaminen tietylle tasolle on se juju että päästää haluttuun lopputulokseen.
 
Aika mielenkiintoinen jannu tuo Liangbing Hu muutenkin, bionanoteknologian saralla on ollut monessa muussakin mielenkiintoisessa mukana:
 
https://www.google.fi/search?q=Lian … =cr&dcr=0&ei=9uB_Wp-YD8zFtAHX07vICg
 

 
73nd3r: Massatuotantoon tuo tuskin pääsee. Iso teollisuus laskee että lisäarvo nykyiseen tuotantotapaan vs lisähinta mahdollisesti saavutettaville eduille, ei kannata...
 
Instrumenttikäytössä täysin samaa mieltä.
 
Maailman sivu on etsitty korvaavia materiaaleja instrumentinvalmistukseen -olihan ihkaeka massatuotantoon asti päässyt lankkusähkökitarakin bakeliittia- mutta kustannukset tulevat aina lyömään kapuloita rattaisiin.
Ja jos kustannuksetkaan eivät vaihtoehtomateriaaleista innostunutta tehtailijaa lannista, sen tekee vaikeasti puoleelleen voitettava ostajakunta.
 
Jos väitteet lujuudesta ja sitkeydestä pitävät paikkansa myös pitkällä aikavälillä, se on kuitenkin varmaa että tämä ja muutkin nanoteknologiaan pohjautuvat selluloosakuidun muokkausmenetelmät tulevat mullistamaan rakenneteknologian täysin.
Raaka-aineen saatavuus kun on kaikilla mittareilla tarkasteltuna ylivoimaista esimerkiksi metalleihin verrattuna, kuitulujitteisista keinoainematriiseista puhumattakaan.
 

 
73nd3r: Mutta varmasti löytyy joku pienempi toimija, joka pitää tätä ainoana oikeana vaihtoehtona soivalle pelille. Ihan niin kuin lämpöpuukin on nyt.
 
:D.
 
T:Samuli
 
tumppusormi
15.02.2018 15:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Sinänsä mielenkiintoista.
Tuskin kitaroihin kuitenkaan, lipeällä "tapettu" puu tuskin soi kovin hyvin ja varsinkin myrkyllisyys ei taida soittajaa eikä rakentajaa innostaa.

 
Millä perusteella toi sointiin vaikuttaa? Tosin mahdollisen ostajan luuloihin sen vaikuttavuudesta sointiin todennäköisesti vaikuttaa.
 
En allekirjoita mitään
Azolith
18.02.2018 17:26:37 (muokattu 18.02.2018 19:44:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai mitä vaikuttaa kyllästetty puu?
Soiva terve puu "kalahtaa" ihan eri tavalla kuin kyllästetty jollain.
Ei tarvinne enempää selostaa puun solukoista omien tai lisättyjen aineiden kiteytymistä soivuuteen.
En rupea tästä väittelemään, olkaa mitä hyvänsä mieltä.
 
.
kojones
18.02.2018 17:31:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Ai mitä vaikuttaa kyllästetty puu?
Soiva terve puu "kalahtaa" ihan eri tavalla kuin kyllästetty jollain.
Ei tarvinne enempää selostaa puun solukoista omien tai lisättyjen aineiden kiteytymistä soivuuteen.
En rupea tästä väittelemaan, olkaa mitä hyvänsä mieltä.

 
Kerro toki lisää kun tietoa aiheesta tuntuu olevan.
 
Azolith
18.02.2018 20:22:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai sinänsä mitään uutta auringon alla.
Soiva puu on kuivaa ja resonoivaa.
Märkä ei taida oikein soida.
Ihan oma teoriani soivuudesta on että solukko puissa sinänsä kiteytyy vanhemmissa ja kyse ei ole solujen sinänsä kosteudesta, vaan itse soluseinistä.
Vanhemmiten puu "sitkistyy", ts elää vähemmän kaikkiaan muutenkin ja samasta kyse.
Mutta ei mitään tieteellistä tai muuten, vain oma näkymykseni.
 
.
tumppusormi
18.02.2018 21:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kosteus ja puussa olevat mämmät vaikuttaa siihen sähköiseen soundiinkin juu, mutta entäs sitten kun se lipeällä tapettu puu on 10 vuotta vanhaa ja kuivaa?
 
Tosin sen verran täytyy ottaa kommenttia takas, että tarkoitin vain sitä sähköistä sointia. Akustisesti eroja voi ollakin.
 
Sekin kyllä varmaan pitää paikkaansa, ettei ole mitään kunnollista tieteellistä vertailua miten esimerkiksi painekyllästäminen vaikuttaa sointiin, akustiseen saatikka vielä vähemmän vain sähköiseen sointiin.
 
En allekirjoita mitään
kojones
18.02.2018 22:04:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen tosi kiinnostunut, mutta yritänkin lähestyä näitä juttuja tieteelliseltä kantilta, vaikka puiden hiplaus ja koputtelu kivaa onkin. Uskomukset on toki soitinpuolella perinteisesti vahvana.
 
Kefiiri
19.02.2018 08:03:42 (muokattu 19.02.2018 08:06:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minäkään oikein tajua mitä lisäarvoa kovaksi käsitelty puu tarjoaisi soitinrakennukseen. No ehkä siitä saisi puukuvioisia pleksejä ja mikrofonin kuoria...
No otelautoja joo, siinä varmaan sitten ratkaisee paino, tuntuma ja hinta.
 
En ole musiikin asiantuntija.
okabass
19.02.2018 10:09:46 (muokattu 19.02.2018 10:10:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: En minäkään oikein tajua mitä lisäarvoa kovaksi käsitelty puu tarjoaisi soitinrakennukseen. No ehkä siitä saisi puukuvioisia pleksejä ja mikrofonin kuoria...
No otelautoja joo, siinä varmaan sitten ratkaisee paino, tuntuma ja hinta.

 
No onhan tuossa aika liuta soitinrakennukseen ilmeisen hyviä ominaisuuksia. Vielä kun yhä enemmän luonnon puulajeja näyttää menevän CITESin piiriin.
 
" Tämä uusi käsittelytapa tekee puusta 12 kertaa vahvempaa ja 10 kertaa kovempaa kuin luonnonpuu, sanoo vanhempi tutkija Liangbing Hu yhdysvaltalaisesta Marylandin yliopistosta.
 
Se voi kilpailla teräksen ja jopa titaaniseosten kanssa. Se on myös verrattavissa hiilikuituun, mutta on paljon halvempaa. "
 
Kefiiri
19.02.2018 10:43:21 (muokattu 19.02.2018 10:44:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tosiaan, sopisihan se kaulamateriaaliksikin kankeuden puolesta. Halpuus verrattuna hiilikuituun on hyvä homma.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
22.02.2018 13:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: En minäkään oikein tajua mitä lisäarvoa kovaksi käsitelty puu tarjoaisi soitinrakennukseen.
 
En minäkään, etenkin kun kovuus ja lujuus -jotka sinällään eivät edes materiaaliteknisiä termejä sellaisinaan ole- ovat ainoita määreitä jotka ilmoitetaan.
 
Kuten ei myöskään sitä miten eri puulajit käsittelyssä käyttäytyvät.
 
Mielenkiinnolla kuitenkin odotan kun lisätietoa tuostakin menetelmästä tihkuu julkisuuteen.
 
Yksi osa-alue soitinrakennuksessa kuitenkin tulee mieleen johon on ehkä tarpeettomastikin valkkautunut kovemmat puulajit, ja se on otelaudat.
Noissa ei luultavimmin pakollinen muottiinpuristaminenkaan olisi ongelma.
 

 
Kefiiri: Halpuus verrattuna hiilikuituun on hyvä homma.
 
Hiilikuiturakenteissa kustannukset jyvittyvät vahvasti matriisin/lopputuotteen haluttuihin ominaisuuksiin ja valmistustekniikan haasteisiin.
 
Pienet, suurella tuotantovolyymillä valmistettavat muoviesineet ovat (hiili)kuitulujitteisina usein reilusti perinteisempiä konstruktiomenetelmiä ja -materiaaleja halvempia jo nyt, ja (hiili)kuiturakenteissa muodostuu erittäin ikäviä ominaisuuksia kun jo ennestäänkin lyhyt elinkaari ylittää keskimääräisen puolivälinsä.
 
Toki vertailun tavantallaajalle eksoottisiin materiaaaleihin kuten Titaani ja Hiilikuitu sensaatiohakuisessa uutisoinnissa ymmärtää, mutta jos käsittelyn ansiosta esimerkiksi voidaan vaihtaa talonrakennuksessa teräs nanomuokattuun puuhun ja saadaan palonkestoluokka pysymään samana, puhutaan todella mittavista kustannusrakenteen muutoksista rakennusteollisuudessa.
 
T:Samuli
 
Puavali
03.05.2018 22:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheesta lisää:
 
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005664671.html
basisti1971
04.05.2018 09:35:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Puavali: Aiheesta lisää:
 
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005664671.html

 
Mielenkiintoinen artikkeli, kiitos linkistä, mutta Versoul-tärppiä (/soitinrakennus) ja lähtömateriaalia lukuunottamatta noista kahdesta menetelmästä ei juuri yhtymäkohtia löydy.
Eikä ole tarkoituskaan, ovat ideoitu täysin erilaisista lähtökohdista ja erilaisiin käyttötarkoituksiin.
 
T:Samuli
 
Jymi
04.05.2018 12:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Sen jälkeen kompression avulla yksittäisten solujen seinät rikotaan. " jne.
 
Eli suomeksi sanottuna puristetaan niin kasaan että solurakenteet rikkoontuvat. Tämän liksäksi on se kemiallinnen käsittely ja kuumennus.
 
Äkkiseltään tulee mieleen ettei tuo soimismielessä kyllä on enään puuta ole. Ja maalaisjärjellä ajateltuna tämä kyllästetty ja kokoonpuristettu puu on tiivistä ja painavaa.
 
Jos vaikka akustisen kansi olisikin ohuempaa tällä uudella materiaalilla, mutta painavampaa kuin akustisen kitaran puukansi, niin huonommin soi. Akustisen kannessahan nimenomaan materiaalin jäykkyys ja painosuhde on oleellista. Kuusessa tämä on puulajeista paras jolloin saadaan tehtyä keveitä mutta riittävän lujia kansia.
 
Azolith
04.05.2018 20:21:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikenlaisia kokeiluja aina tehdään ja hyvä niin.
Jotkut osoittautuvat jopa toimiviksi.
Kitara ei ole kuitenkaan paljon muuttunut viime vuosikymmeninä, vaikka uusia materiaalikokeiluja on joitain tullut ja mennyt.
Komposiitti otelaudat ja laminoinnit on nykyisin yleistymään päin.
Talla ja -satutulapaloissa esim sahataan edelleen luun ja muun väliä.
 
Kitaran evoluutio on tavallaan huipussa, korvaavaa, melkein yhtä hyvää materiaaleissa jne on viime aikaiset ehdotukset..
Ja kaikki jääneet kokeiluiksi?
Anteeksi harvinainen konservatismini tässä suhteessa, mutta miksi muuttaa toimivaksi koettua?
 
Erittäin hyvää soundipoliittiseti tapahtuu mikki/ sähköpuolen ketjuun koko ajan.
Sieltä löytyy taatusti uutta ja "mullistavaa" soundillisesti.
 
.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti