Muusikoiden.net
15.12.2018

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä konkkia
1
jusu68
09.02.2018 19:23:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli ostettua tuollainen Echolette M40. Tänään vaihtelin konkkia kourallisen verran. Nuo on vielä vaihtamatta, EROID 0,025uF. Kait nuo on ihan muovikonkkia? Hämää tuo musta rantu toisessa päässä. Vai elkoja?

Omissa kuvissa kuva.

Kefiiri
09.02.2018 20:13:29 (muokattu 09.02.2018 20:15:39)

Voivat olla hifistien arvostamia paper-in-oil konkkiakin, näyttävät niin vanhanaikaisilta. Itse laittaisin muina miehinä muovikonkat tilalle, jos vaihtaa pitäisi.
M.netistä luin joskus selityksen, että häiriösuojauksen takia rullakonkilla on tietty asennussuunta, viiva lähemmäs maapotentiaalia. Radiotaajuuskytkennöissä asialla voi hyvinkin olla merkitystä. Voi myös olla että kaikki selittämäni on pelkkää mutua, odotamme asiantuntevampia vastauksia.

Mutta siis elkoja nuo eivät ole, eivätkä pamahda väärin päin asennettunakaan. Tästä olen 98% varma.

En ole musiikin asiantuntija.
okabass
09.02.2018 22:40:59

jusu68: Tuli ostettua tuollainen Echolette M40. Tänään vaihtelin konkkia kourallisen verran. Nuo on vielä vaihtamatta, EROID 0,025uF. Kait nuo on ihan muovikonkkia? Hämää tuo musta rantu toisessa päässä. Vai elkoja?

Omissa kuvissa kuva.

Taitavat olla hyviä konkkia. En vaihtaisi, jos ei vikaa.
http://www.electronicsurplus.it/en/ … cc-capacitor-oil-paper-EROID-K.html

Toi rengas tulee yleensä maata kohti. Häiriöt silloin periaatteessa vähän pienemmät.
http://www.aikenamps.com/index.php/ … nect-the-outside-foil-on-capacitors

jusu68
10.02.2018 08:14:05 (muokattu 10.02.2018 08:14:52)

Arvelinkin, että muovikonkat käy ja ostin ne jo tilalle. Olen mittaillut kaikki komponentit ja en vaihda yhtäkään turhaan. Nuo olivat kaikki aivan metsässä tyyliin, 0.025uF arvoiset 0.040uF ja jopa yli. Ostin etukäteen jopa nuo elektrolyyttikonkat, koska ajattelin, että eivät voi olla arvoissaan lähes 60-vuoden jälkeen. Mutta nehän olivatkin ihan oikeissa arvoissa. Tuo on vahvari on vuodelta 1958 - 1960.

Jos jollakin tarvetta 50uF+50uF konkille 3kpl pantoineen

http://www.uraltone.com/f-t-50-50-500v-electrolytic-can-capacitor.html

ja 47uF 2 kpl pantoineen.

http://www.uraltone.com/samwha-hc-series-47uf-400v-snap-in.html

Nyt saisi edullisesti.

tommiot
10.02.2018 10:52:52

jusu68: Arvelinkin, että muovikonkat käy ja ostin ne jo tilalle. Olen mittaillut kaikki komponentit ja en vaihda yhtäkään turhaan. Nuo olivat kaikki aivan metsässä tyyliin, 0.025uF arvoiset 0.040uF ja jopa yli. Ostin etukäteen jopa nuo elektrolyyttikonkat, koska ajattelin, että eivät voi olla arvoissaan lähes 60-vuoden jälkeen. Mutta nehän olivatkin ihan oikeissa arvoissa. Tuo on vahvari on vuodelta 1958 - 1960.

Jos jollakin tarvetta 50uF+50uF konkille 3kpl pantoineen

http://www.uraltone.com/f-t-50-50-500v-electrolytic-can-capacitor.html

ja 47uF 2 kpl pantoineen.

http://www.uraltone.com/samwha-hc-series-47uf-400v-snap-in.html

Nyt saisi edullisesti.

Elkot ehdottomasti vaihtoon vaikka kapasitanssi näyttäisi oikeaa.
jusu68
10.02.2018 11:07:41

tommiot: Elkot ehdottomasti vaihtoon vaikka kapasitanssi näyttäisi oikeaa.

Voiko ne vanheta vaikka kapasitanssi näyttää oikeaa arvoa? No kun tuli nuo tilattua, niin vaihdan ne.

Kiitos näistä tiedoista.

okabass
10.02.2018 13:09:25

jusu68: Voiko ne vanheta vaikka kapasitanssi näyttää oikeaa arvoa? No kun tuli nuo tilattua, niin vaihdan ne.

Kiitos näistä tiedoista.

Kyllä ne vanhenevat. ESR-mittaus antaa luotettavamman tuloksen.

Sax-pappa
10.02.2018 15:47:48

okabass: Kyllä ne vanhenevat. ESR-mittaus antaa luotettavamman tuloksen.

ESR on kriittinen hakkurivirtalähteissä, joissa puhutaan alle ohmin ESR-lukemista. Putkilaitteiden suodatuskonkissa ei ESR-arvolla juuri ole merkitystä. 47uF konkan impedanssi 100 Hz taajuudella on n. 34 ohmia. Tässä ei pieni ESR-lisä juuri tunnu.

okabass
10.02.2018 16:25:03

Sax-pappa: ESR on kriittinen hakkurivirtalähteissä, joissa puhutaan alle ohmin ESR-lukemista. Putkilaitteiden suodatuskonkissa ei ESR-arvolla juuri ole merkitystä. 47uF konkan impedanssi 100 Hz taajuudella on n. 34 ohmia. Tässä ei pieni ESR-lisä juuri tunnu.

Joo. Ei varmaankaan tunnu. Puhuin että ESR antaa 'luotettavamman' tuloksen kuin kapasistanssimittaus. Etenkin jos on monta samanlaista elkoa ja yksi näyttää paljon suurempaa arvo kuin muut.

Sax-pappa
10.02.2018 16:33:41

okabass: Joo. Ei varmaankaan tunnu. Puhuin että ESR antaa 'luotettavamman' tuloksen kuin kapasistanssimittaus. Etenkin jos on monta samanlaista elkoa ja yksi näyttää paljon suurempaa arvo kuin muut.

En tiedä paljonko olet näitä ESR-mittarilla mittaillut. Mitä itse olen tehnyt on näissä normilyyteissä ollut kapasitanssi jo selkeästi hakusessa kun ESR on näyttänyt selkeästi poikkeavia lukemia. Mutta kuten jenkit sanoo YMMV.

jusu68
10.02.2018 17:01:32

Yksi volumepotikka näyttää toimivan huonosti tuossa vahvarissa. Saakohan noita mistään, rakenne on aika erikoinen.

okabass
10.02.2018 23:40:51 (muokattu 11.02.2018 08:43:06)

Sax-pappa: En tiedä paljonko olet näitä ESR-mittarilla mittaillut. Mitä itse olen tehnyt on näissä normilyyteissä ollut kapasitanssi jo selkeästi hakusessa kun ESR on näyttänyt selkeästi poikkeavia lukemia. Mutta kuten jenkit sanoo YMMV.

No aina tarvittaessa olen mitannut, kun on vanha elko kyseessä (lähinnä putkivahvistimissa).
Tuolla olen mitannut.
https://www.peakelec.co.uk/acatalog/jz_esr60.html
Tuo mittaa 100 kHz taajuudella aina ESR 20 ohmiin asti. Mitä muistelen, niin uusi elko on ollut kyllä aina alle tuon 20 ohm. Eli silloin kun on yli tuon 20 ohm ja 30-40 vuotta vanha elko, niin olen pääsääntöisesti vaihtanut. Muistaakseni kapasistanssi on ollut ainakin usein vielä tällöin ok. Tietysti myös muut asiat vaikuttavat esim. huriseeko, onko tiiviste pullistunut.

jusu68
11.02.2018 09:48:31 (muokattu 11.02.2018 09:51:17)

okabass: No aina tarvittaessa olen mitannut, kun on vanha elko kyseessä (lähinnä putkivahvistimissa).
Tuolla olen mitannut.
https://www.peakelec.co.uk/acatalog/jz_esr60.html
Tuo mittaa 100 kHz taajuudella aina ESR 20 ohmiin asti. Mitä muistelen, niin uusi elko on ollut kyllä aina alle tuon 20 ohm. Eli silloin kun on yli tuon 20 ohm ja 30-40 vuotta vanha elko, niin olen pääsääntöisesti vaihtanut. Muistaakseni kapasistanssi on ollut ainakin usein vielä tällöin ok. Tietysti myös muut asiat vaikuttavat esim. huriseeko, onko tiiviste pullistunut.

Nuo elkot on ihan hyvän näköiset, mutta vaihdan ne kuitenkin kunhan saan tuon muuten nippuun. Hurinaa on melkoisesti kun masteria raottaa enemmän. Voi toki johtua osaksi putkistakin, jotka lienee alkuperäisiä (Valvo/Telefunken). Varsinkin toinen EZ81 epäilyttää, on ottanut vähän jo tummaa väriä pintaan. Käynyt joskus ilmeisesti tosi kuumana. Bias arvokin voi olla mitä vaan, en ole vielä edes mitannut.
Saundi on kyllä hieno.

jusu68
14.02.2018 09:23:19

Katselin noita elkoja, nuo EZ81 putkista seuraavat elkot on sähkökuvan mukaan 2 kpl 50uF+50uF. Tuossa toinen näyttää olevan 100uF+100uF. On fyysestikin isompi.

Katselin kuvia googlesta noista vastaavista vahvistimista ja osassa näyttää olevan sama yhdistemä. Esimerkiksi Oulun kitarapajalla olevassa yksilössä näyttää oleva toinen konkka fyysisesti isompi, niin kuin tuossa minun yksilössä.

Löytyy kyllä molemmat versiot, mutta kummin kannataa laittaa.
2 kpl 50uF+50uF tai 50uF+50uF ja 100uF+100uF. Vai onko tuolla suurta merkitystä?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti