Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhaurien sahaaminen sirkkelillä
1
chilli
21.01.2018 11:06:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro vaan.
 
Olisin kysellyt että onkohan kukaan rakentanut täällä pöytäsirkkeliä jolla sahaisi nauhaurat otelautaan? Mulla on nauhakammat ja olen sahannut käsisahalla tähän asti, mutta nyt ajattelin tilata jostain sopivan terän ja tuollaisen rakennella tässä keväämpänä.
 
joseplluissans
22.01.2018 09:00:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaakkosen Petri Korpi instrumentsista on tuollaisen rakennellu, kannattaa häneltä kysyä.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
msalmela
22.01.2018 11:09:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vähän samassa vaiheessa. Kampasapluunat on jo hommattu. Olen itse harkinnut hankkia jiirisaha jossa on liuku ja korkeudensäätö. Tämä korkeudensäätö on jo aika yleinen ominaisuus. Teräkin on jo hankittu tuosta
 
https://shop.rall-online.net/epages … 61511639/Categories/236/160/176/192
 
Kommentoikaa äkkiä olisiko jiirisaha toimiva ennenkuin ostan mitään. Jokin vähän laadukkaampi ettei olisi sitä välystä ihan hirveästi.
 
.mika
 
Luthier
22.01.2018 12:38:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chilli: Moro vaan.
 
Olisin kysellyt että onkohan kukaan rakentanut täällä pöytäsirkkeliä jolla sahaisi nauhaurat otelautaan? Mulla on nauhakammat ja olen sahannut käsisahalla tähän asti, mutta nyt ajattelin tilata jostain sopivan terän ja tuollaisen rakennella tässä keväämpänä.

 
Hei,
Rakensimme otelaudan urien sahausta varten jigin jossa käytämme käsisirkkeliä. Otelauta on pöydällä kiinni jigin liukuvassa keskiosassa ja sirkkelissä on bakeliitista tehty alusta. jonka avulla saha liukuu otelaudan yli. Asteikot on tehty poraamalla CNC-koneella reikäsarja teräskiskoon. Valmiiden teräskiskojen lisäksi voimme tehdä minkä pituisen asteikon haluamme tulostamalla tarkalla tulostimella asteikon paperille ja teippaamalla paperiliuskan jigiin kiinni niin että voimme asetella sahauskohdat. Yleensä sahaamme kaksi otelautaa kerrallaan. Käsisirkkeliissä meillä on Teräskonttorista ostettuja halk.n.100 mm metallijyrsimen teriä. Em. jigin ja käsisirkkelin (Black & Decker) avulla olemme sahanneet yli tuhat otelautaa n.30 vuoden aikana.
 
Eihän tuosta lyhyestä selostuksestani oikein selvää saa jigin rakenteesta, mutta ei löytynyt yhtään valokuvaa jonka olisin laittanut.
 
chilli
22.01.2018 20:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuo Jaakkosen Pete onkin tuttu kaveri jolta on tullut tilailtua joskus puita. Tuossa näyttäisi olevan hyvä linkki ainakin terien hankkimiseen, kiitos siitä.
Mulla on yksi pieni ylimääräinen pöytäsirkkeli josta tuollaisen voisi rakennella varmaan aika helpolla, jos terän vaan saa hankittua.
Käsinkin noita tietysti sahailee, mutta pitemmän päälle alkaa tuntua aika työläältä
Kuvia olisi tietysti kiva nähdä, jos löytyy joltain.
 
Kiitoksia kaikille vinkeistä:)
 
basisti1971
26.01.2018 07:57:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
msalmela: Kommentoikaa äkkiä olisiko jiirisaha toimiva ennenkuin ostan mitään. Jokin vähän laadukkaampi ettei olisi sitä välystä ihan hirveästi.
 
Tiedä sitten onko tarpeeksi äkkiä kommentoitu, mutta ellei budjetti veny noihin useamman tuhannen euron tarkkuusjiirisirkkeleihin, ei kyllä voi suositella.
 
Noissa tarkkuusjiireissäkin heitto on jo rakenteiden joustamisenkin vuoksi joitain kymmenysosamillejä.
 
Huomattavasti parempi ratkaisu on tehdä joko tuossa ylläkerrotun kaltainen käsisirkkelijigi, tai kopsata se perinteinen pöytäsirkkelijigi joita ainakin StewMac myy.
 
T:Samuli
 
msalmela
30.01.2018 15:27:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Tiedä sitten onko tarpeeksi äkkiä kommentoitu, mutta ellei budjetti veny noihin useamman tuhannen euron tarkkuusjiirisirkkeleihin, ei kyllä voi suositella.
 
Noissa tarkkuusjiireissäkin heitto on jo rakenteiden joustamisenkin vuoksi joitain kymmenysosamillejä.
 
Huomattavasti parempi ratkaisu on tehdä joko tuossa ylläkerrotun kaltainen käsisirkkelijigi, tai kopsata se perinteinen pöytäsirkkelijigi joita ainakin StewMac myy.
 
T:Samuli

 
En ollut vielä ostanut ja tämä taisi kallistaa sen puoleen että lähden katsomaan niitä pöytäsirkkeleitä. Vähän olen väännellyt näitä jiirisirkkeleitä ja niissä tosiaan on sitä välystä tai joustoa.
 
.mika
 
basisti1971
31.01.2018 06:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
msalmela: En ollut vielä ostanut ja tämä taisi kallistaa sen puoleen että lähden katsomaan niitä pöytäsirkkeleitä. Vähän olen väännellyt näitä jiirisirkkeleitä ja niissä tosiaan on sitä välystä tai joustoa.
 
.mika

 
Hyvä ettet ollut vielä ostanut.
 
Liukujiirisirkkeliä ei ole oikein tuollaiseen käyttöön tarkoitettu, ja prismajohteilla varustetut joilla voisi noita tehdä ovat harvinaisia ja kalliita.
Telakalla olen noita eniten nähnyt kun leikkasivat a-mitaltaan 250mm sviittien kattolistoja ja -smyygejä jiiriin.
Eteläespoolaiset käyttivät perusjiirisirkkeliä ja tuhosivat muistaakseni kymppitonnin edestä tuota listaa ennen kuin joku (jonka sana painoi) huomasi :/.
 
Jos ei halua/voi (terädimensiot eivät anna myöden) askarrella erillistä ohjainlevyä pöydän päälle, pöytäsirkkelissäkin on käytännössä pakko turvautua valupöytäiseen malliin jossa on kunnon ohjainurat, jolloin voi tehdä jo ennestään varmaankin tutun "shooting-board"in:
 
http://www.stewmac.com/How-To/Trade … _fret_slots_and_flexible_cauls.html
 
Mun mielestä StewMacilla oli johonkin tiettyyn jenkkisirkkeliin sopiva tehdastekoinenkin joskus valikoimissaan, mutta etsimisestä huolimatta en löytänyt.
 

 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «