Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kaulan suoruuden mittaus
1 2
Kefiiri
11.08.2017 11:46:08 (muokattu 11.08.2017 11:49:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi kaulan pitäisi olla nauhoja hiottaessa samanlaisella kaarella kuin ollessaan kielten jännityksen alaisena? Tuloksenahan on luotisuora kaula josta puuttuu relief. Vissiin en tajua jotain.
 
Joku tolkku siinäkin systeemissä on oltava, koska Erlewine on viisas mies.
 
Viittaan siis Dan Erlewinen pöytään jossa kaula taivutetaan nauhahiontaa varten samaan muotoon kuin minkä se ottaa kielten kanssa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
11.08.2017 16:56:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: Miksi kaulan pitäisi olla nauhoja hiottaessa samanlaisella kaarella kuin ollessaan kielten jännityksen alaisena?
 
Koska varsinkin puristava kaularauta aiheuttaa kiristettäessä yllättäviä muodonmuutoksia kaulaan.
Etenkin jos joutuu tasoitushiomaan kaularauta löysänä, voi hieno vimpan päälle suora nauhataso olla ihan mitä tahansa kun kiristää kaularaudan ja virittää kielet vireeseen.
 
Kaarevaksi säädettyä kaulaa hiotaan reliefin mukaisella kaarevalla hiontatuella, ei suoralla.
 
Yleisempi -ainakin mun tietääkseni- tapa on hioa suorana kuten yleensäkin, relief on kuitenkin niin pieni ettei vaikutus yleensä ole häiritsevä.
 

 
Kielten vedon aiheuttamat voimathan tuosta Erlewinen jigistä tietysti jää uupumaan, ja siihen on kehitetty muunmuassa tuo aiemmin linkittämäni Katana.
Eikä Katanallakaan tietysti soittokunnossa -paitti slidesoittokunnossa ;)- hioa voi, setissä tulee korotuspalat tallaan ja satulaan, kuten myös informaatio siitä mihin alavireeseen pitää virittää jotta voimat olisivat samat kuin soittokorkeudellakin.
 
T:Samuli
 
Jeszse
11.08.2017 17:55:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Kaarevaksi säädettyä kaulaa hiotaan reliefin mukaisella kaarevalla hiontatuella, ei suoralla.
 
Äkkiseltään vois kuvitella, että tuo aiheuttaa ongelmia sellasessa soittimessa jossa kaularautaa joutuu säätämään joka kevät ja syksy. Kuitenki jos soittimen nauhat on hiottu suoraks alunperin, ni toi reliefin mukaan hiontahan poistaa enemmän matskua keskimmäisistä nauhoista ku kaulan päistä.
 
Itte hion aina kaula suorana, ja ylänauhoille annan snadisti enemmän painetta ku satulan puolelle. Seuraava nauha voi kuitenkin aina olla munakarvan verran edellistä matalampi. Tolla saa mun kokemusten mukaan actionia tilupäästä helpommin alas ja kaulaa suoremmaks halutessaan. Snadin reliefin säädän kuitenkin lähes poikkeuksetta.
 
Thunderbolt and lightning very very frightening me. -Galileo
Kefiiri
11.08.2017 22:45:43 (muokattu 11.08.2017 22:53:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Kuitenki jos soittimen nauhat on hiottu suoraks alunperin, ni toi reliefin mukaan hiontahan poistaa enemmän matskua keskimmäisistä nauhoista ku kaulan päistä.
 
Ei kai se sitten poista, jos hiontaväline seuraa reliefin muotoa. Sittenhän homma tosiaan onnistuu. Täytyisi perehtyä tuohon menetelmään, en tajua miten se hiomavärkki saadaan liikkumaan ikään kuin hyvin loivaa ympyrän kaarta (reliefiä) seuraten.
 
OK, Samulin aiemmasta Katana-linkistä idea suurin piirtein välittyy. En silti ole varma, miten tasainen hiomapaine tuollaisella vehkeellä otelaudan eri kohtiin saadaan ilman Kill Bill -tason treenausta.
 
Ei sillä että mihinkään noin mutkikkaaseen operaatioon itse kuunaan ryhtyisin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
GiovanniDiRondo
11.08.2017 22:53:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pohdin sellaista, että jos olisi vaikka joku vanhanaikainen vatupassi, niin laittaisi siihen vaikka kolme kahden millin paksuista, pientä magneettia.
 
Eka magneetti aseteltaisiin ekaan nauhaväliin, toinen keskikohdille ja kolmas viimeiseen väliin.
 
Sillä lailla voisi sitten tarkistaa että kaula on suorassa kun hionta alkaa.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
okabass
12.08.2017 00:05:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo:
Sitten aloin miettiä, että ei se suoruuden mittaus ole välttämättä niin yksinkertaista. Mitä niksejä tai apuvälineitä kitarankorjaaja tässä käytttää? Vai onko kokemus vaan niin hyvä, että se sujuu siinä sivussa ihan itsestään?

 
Kun puhutaan perus nauhojenhionnasta perus 7ender-tyyppisessä terveessä kaulassa, niin silmällä katson suoruuden. Periaatteessa kun löysää (yksitoimisen) kaularaudan, niin kaulan pitäisi olla suora. Olennaista on, että nauhat ovat hionnan ym. jälkeen saman, oikean korkuiset. Eli hiotaan joka kohdalta sen verran, että kuluneimmassakin paikassa on tuore metalli. Jos laittaa tussia nauhoihin, niin näkee paremmin, miten hiominen etenee. Ylä- ja alapäässä kaulaa on hyvä hioa nauhoja ikään kuin vähän "yli", kuin kaula jatkuisi vielä.
 
Kefiiri
12.08.2017 08:46:18 (muokattu 12.08.2017 08:48:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tunaroin ekan nauhahiontani kun en kaularaudan löysäämisen jälkeen tsekannut onko kaula oikeasti suora. Eihän se ollut oiennut kunnolla. Ihmettelin kun keskimmäisistä nauhoista ei millään meinannut alkaa irtoamaan mitään ja kaulan päissä nauhat sen kun madaltuivat! Onneksi ei ollut arvokas soitin. Kyllä sillä vielä soitti, mutta huomattavasti parempi se oli ennen hiontaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
12.08.2017 09:50:32 (muokattu 12.08.2017 09:51:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Jeszse: Äkkiseltään vois kuvitella, että tuo aiheuttaa ongelmia sellasessa soittimessa jossa kaularautaa joutuu säätämään joka kevät ja syksy.
 
Vähemmän kuitenkin kuin sellaisessa joka on hiottu kaula/otelaudan pinta suorana.
Selvitään kuitenkin huomattavasti pienemmällä säädöllä.
 

 
Jeszse: Kuitenki jos soittimen nauhat on hiottu suoraks alunperin, ni toi reliefin mukaan hiontahan poistaa enemmän matskua keskimmäisistä nauhoista ku kaulan päistä.
 
Ei tietenkään poista.
 
Kuten Kefiirikin tuossa jo totesi, kunhan kaarevuussäteet ovat samat.
Kuten menetelmän käyttö toki olettaakin.
Jos kaula on suorempi kuin hiomavälineeen kaarevuussäde, käy tietysti niin että keskeltä lähtee enemmän, kuten ihan samalla tapaa jos kaula on kaarevampi, lähtee päistä enemmän.
 

 
Kefiiri:... Katana-linkistä idea suurin piirtein välittyy. En silti ole varma, miten tasainen hiomapaine tuollaisella vehkeellä otelaudan eri kohtiin saadaan ilman Kill Bill -tason treenausta.
 
Vaikeatahan se kuulemma on, ja tuosta syystä ko. menetelmä ei ole perinteisempiä syrjäyttänyt eikä varmaan tule syrjäyttämäänkään.
Eihän tuo mikään uusi idea edes ole.
 
Lisähaastetta tuo lyhyt hiontaliike kun satulaa ei poisteta, mutta toisaalta ei välttämättä aina poisteta perinteisemmissäkään metodeissa.
 

 
Kefiiri: Ei sillä että mihinkään noin mutkikkaaseen operaatioon itse kuunaan ryhtyisin.
 
Tuossahan se paras syy perinteisten metodien käyttöön on, jos riittävän hyvään lopputulokseen päästään perinteisillä menetelmillä, miksi kuluttaa enemmän aikaa ja resursseja ylihieromiseen.
Etenkin kun perimmäinen ajatushan ei ole ylenmäärin ainetta poistaa, ainoastaan juuri sen verran että kulumat saa pois.
 
Toisaalta on toki hyvä että vaihtoehtoja on, kukin saa itse (tai asiakkaan toimesta ;)) päättää mitä menetelmää kulloinkin käyttää.
 

 
Kefiiri: Mä tunaroin ekan nauhahiontani kun en kaularaudan löysäämisen jälkeen tsekannut onko kaula oikeasti suora. Eihän se ollut oiennut kunnolla. Ihmettelin kun keskimmäisistä nauhoista ei millään meinannut alkaa irtoamaan mitään ja kaulan päissä nauhat sen kun madaltuivat! Onneksi ei ollut arvokas soitin.
 
Lähes kaikki itseoppineet tunaroi tavalla tai toisella ekalla kerralla, mutta kun ottaa tunaroinneista ja etenkin niihin johtaneista syistä opikseen, saattaa jopa ymmärtääkin mikä mihinkäkin vaikuttaa ja miten.
 
Ja voihan epäonnistunutta tai sinnepäin mennyttä käyttää näppärästi nauhanvaihtoharjoittelukohteena :).
 
Mun henkilökohtaisen kokemuksen mukaan kaulat ovat vapaina useimmin kuperia kuin koveria, mutta ihan yhtälailla menee pieleen noinkin päin jos ei satu huomaamaan.
 
Enkä nyt tarkoita pieleen meenneen nauhanvaihtorempan jälkeistä selkävyyttä, jolloin moni kovasti kaipaisi kaksitoimista rautaa perinteisen puristavan sijaan...
 

 
Kefiiri: Kyllä sillä vielä soitti, mutta huomattavasti parempi se oli ennen hiontaa.
 
:)
 
Niinhän se menee jo mopojenkin kanssa puuhaillessa, isommista ja vaativammista puhumattakaan: "Jos teho ei laske yli 50%, voi sanoa virityksen olleen onnistunut"
 
T:Samuli
 
GiovanniDiRondo
12.08.2017 10:25:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen nauhahommani oli nauhojen vaihto vanhaan japanilaiseen halpis bassoon.
 
Siinä oli reunalistat joten nauhan tangien viilailussa meni kosolti aikaa.
 
Ei mulla oikeastaan ollut mitään muita kuin noita tavallisia työkaluja.
 
Tiesin soittimen historiasta, että se oli ollut ilman nauhoja jonkun aikaa, ja edellinen basson haltija oli asentanut siihen nauhat aika summittaiseen tyyliiin.
 
Nauhojen vaihto oli minusta jopa helpompi homma (joskin tosin pitkällisempi ja monivaiheisempi) kuin tämä viimeisin, kuluneiden nauhojen tasoitus ja kruunutus. Siinä kun sai hioa sen otelaudan ensin suoraksi ja varmistua moneen kertaan että asennuspinta oli oikean muotoinen. Sitten kun nauhat oli asennettu, niin taso ja profiilit olivat kuitenkin enimmäkseen aika linjassa.
 
Ehkä onnistuneesta askareesta sai hiukan liikaa itseluottamusta, eikä jaksanut paneutua niin tarkkaan. Toisaalta tuo Eko on muutenkin täysin paska kitara, joten kovin ihmeellistä melaa siitä ei saa, vaikka olisi millainen taikuri
 
Nyt mulla alkaa nuo halvat kitarat loppua, niin täytyy seuraavaksi päästä röytämään noita hintavampia. :) Parhaan kitaran vein tosin Kitaratohtori Kärnälle Turkuun, joten se näyttäisi olevan turvassa.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Gary Enfield
13.08.2017 01:32:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päädyin lopulta käyttämään kiinalaista hiomakiveä, sellainen kun löytyi laatikosta myös korkkaamattomana, vanhan ja kuoppaisen lisäksi. Ajattelin ottaa vaan kevyesti, pistää osat paikalleen ja ottaa sitten lisää tarpeen mukaan, mutta eipä tarvinnut toistaa manööveriä. Ongelmakohdat olin merkannut tussilla ja tarkistin suuren osan nauhoista suhteessa naapureihin tollasella mattopuukon terällä. Aika hyvä käsitys nauhojen tilasta tosiaan muodostui sen avulla. Nauhat ois ehkä voinut varmaan puunata paremmin, mutta hioutuu ne tuossa soittaessakin. Juu, että hyvin se meni.
 
GiovanniDiRondo
23.08.2017 18:16:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua alkoi kiinnostamaan nuo jigit ym. kielet jännityksessä pitävät menetelmät. Jos haluaisi suoristaa kaulan kielet kiinni ollessa otenauhojen diagnosointia varten, niin minkälaisella tee-se-itse välineistöllä moinen olisi mahdollista tehdä?
 
No tokihan voi kaularautaa säätämällä kaulan suoristaa, mutta on sekin vähän arveluttavaa yksitoimisella raudalla säätää edestakaisin. Jossakin netti-artikkelissa tai videossa yksi ukko käytti muistaakseni jotain simppeliä systeemiä tuohon, mutta en löydä sitä enää mistään.
 
Kyllä tuo hionta kuitenkin kai sujuu paremmin kielittä. Se tuntuu varmimmalta.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
okabass
24.08.2017 07:59:23 (muokattu 24.08.2017 08:05:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Mua alkoi kiinnostamaan nuo jigit ym. kielet jännityksessä pitävät menetelmät. Jos haluaisi suoristaa kaulan kielet kiinni ollessa otenauhojen diagnosointia varten, niin minkälaisella tee-se-itse välineistöllä moinen olisi mahdollista tehdä?
 
Jos ei ole kovin jäykkä kaula, niin ehkä onnistuisi näin. Runko puristimella pöytään kiinni. Toisella puristimella taivuttaa kaulan lavasta suoraksi. Eli puristin välille lapa-pöydän alapinta. Mahdollisesti tarvitsee välille kaulan-pöydän väliin jotain rotia. Kielten vireys (veto) saattaa tuossa nousta jonkun verran.
Minä en tuota tekisi, koska minusta turhaa, paitsi kenties jossain ongelmatapauksissa. Fret rockerilla (tai vastaavalla) on kätevää käydä nauhat läpi.
 
GiovanniDiRondo
24.08.2017 08:28:49 (muokattu 24.08.2017 08:35:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Jos ei ole kovin jäykkä kaula, niin ehkä onnistuisi näin. Runko puristimella pöytään kiinni. Toisella puristimella taivuttaa kaulan lavasta suoraksi. Eli puristin välille lapa-pöydän alapinta. Mahdollisesti tarvitsee välille kaulan-pöydän väliin jotain rotia. Kielten vireys (veto) saattaa tuossa nousta jonkun verran.
Minä en tuota tekisi, koska minusta turhaa, paitsi kenties jossain ongelmatapauksissa. Fret rockerilla (tai vastaavalla) on kätevää käydä nauhat läpi.

 
Itse asiassa kokeilin tätä, hiukan eri välineillä mutta kuitenkin. Itse asiassa laitoin hieman vielä alavirettä niin kaularaudan työ helpottui entisestään.
 
Erittäin hyvä pointti tuo kaulan jäykkyyskysymys kyllä. Jos on hyvin eläväinen kaula, niin aika pienellä väännöllä saa pinnan suoraksi.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «